Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Raportare la ONPCSB. Cine are obligatia de raportare + un studiu de caz util contribuabililor

25-Feb-2025
945
Raportare la ONPCSB. Cine are obligatia de raportare + un studiu de caz util contribuabililor

In contextul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului, Legea nr. 129/2019 impune obligatii clare pentru anumite entitati care deruleaza activitati financiare. Aceste entitati, denumite "entitati raportoare", trebuie sa raporteze catre ONCSB tranzactiile suspecte si pe cele care implica sume semnificative de bani.

Reamintim ca Legea 129/2019 reglementeaza detaliat conditiile in care trebuie realizata aceasta raportare si responsabilitatile entitatilor implicate. In acest articol vom vedea cine are obligatia raportarii, dar si un studiu de caz util aplicat, cu privire obligatiile de raportare in cazul tranzactiilor financiare intre persoane juridice, avand ca exemplu plata de dividende prin banca, si vom clarifica ce trebuie facut pentru a respecta normele in vigoare.

Ce este ONPCSB

Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) este autoritatea care coordoneaza realizarea evaluarii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului la nivel national, evaluare care se realizeaza in cooperare cu autoritatile si institutiile statului (exemplu: organele de urmarire penala, autoritati administrative autonome etc), asigurand totodata protectia datelor cu caracter personal.

Oficiul coordoneaza raspunsul national la riscurile evaluate, in cooperare cu autoritatile si institutiile statului si informeaza in acest sens Comisia Europeana, Autoritatea Bancara Europeana si statele membre.

Ce reprezinta infractiunea de spalare a banilor si infractiunea de finantare a terorismului

In continuare vom vedea ce reprezinta infractiunea de spalare a banilor si infractiunea de finantare a terorismului.

Infractiunea de spalare a banilor

Constituie infractiunea de spalare a banilor si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani: 

a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri ori in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei; 

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

b) ascunderea ori disimularea adevaratei naturi, a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni; 

c) dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri de catre o alta persoana decat subiectul activ al infractiunii din care provin bunurile, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni. 

Infractiunea de finantare a terorismului

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii Cum trebuie sa fac declaratia 700 pentru a modifica societatea de la impozit pe venit la impozit pe profit in conditiile in care societatea a fost infiintata in 02,04,2025. Cand...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Obligatii TVA AIC autoturism O firma inregistrata in scopuri de tva in Romania achizitioneaza un autoturism de la o persoana fizica din Germania. Care sunt implicatiile din punct de vedere al tva? Autoturismul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Depunere D394 pe 0 Daca intr-o luna avem doar achizitii intracomunicare, fara alte achizitii de pe teritoriul Romaniei si nici livrari/vanzari de nici un fel. Se depune D394 cu 0, sau nu se depune...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Justificare neconcordante in sistemul VIES Va multumim pentru raspunsul oferit. Codul care figureaza pe acest raport al inspectiei fiscale, de care amintiti si Dvs este plus, codul dar pe 209 sunt nesemnificative...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie servicii de cazare in UE Suntem o societate de turism si de curand am inceput colaborarea cu un furnizor din Cipru, platitor de tva, pentru vacantele din sejurul 2025. Am primit deja prima factura de la...citeste mai mult

Constituie infractiune de finantare a terorismului colectarea sau punerea la dispozitie, direct ori indirect, de fonduri, licite sau ilicite, cu intentia de a fi folosite sau cunoscand ca acestea urmeaza a fi folosite, in tot ori in parte, pentru savarsirea actelor de terorism sau pentru sustinerea unei entitati teroriste si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 12 ani si interzicerea unor drepturi. 

Savarsirea unei infractiuni in scopul obtinerii de fonduri, cu intentia de a fi folosite sau cunoscand ca acestea urmeaza a fi folosite, in tot sau in parte, pentru savarsirea actelor de terorism ori pentru sustinerea unei entitati teroriste, se pedepseste cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, al carei maxim se majoreaza cu 3 ani. 

Cine sunt entitatile raportoare

Sunt entitatile reglementare de Legea 129/2019 care trebuie sa raporteze catre ONPCSB anumite tranzactii (tranzactiile suspecte si tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele)

Legea stabileste urmatoarele categorii de entitati raportoare:

a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;

b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;

c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;

d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;

e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;

g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);

Prin furnizori de servicii pentru fiducii, societati si alte entitati sau constructii juridice se intelege persoana fizica, precum si persoana juridica ce presteaza, in calitate de profesionist, oricare dintre urmatoarele servicii pentru terti:

1. constituie societati sau alte persoane juridice;

2. exercita functia de director ori administrator al unei societati sau are calitatea de asociat al unei societati de persoane sau al unei asocieri in participatie ori o calitate similara in cadrul altor persoane juridice sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceste functii ori calitati;

3. pune la dispozitie un sediu social, punct de lucru, o adresa comerciala, postala ori administrativa sau orice alt serviciu similar acestora;

4. exercita calitatea de fiduciar intr-o fiducie sau intr-o constructie similara acesteia sau intermediaza ca o alta persoana sa exercite aceasta calitate;

5. detine calitatea de actionar sau intermediaza ca o alta persoana sa detina calitatea de actionar pentru o persoana juridica, alta decat o societate ale carei actiuni sunt tranzactionate pe o piata reglementata care este supusa unor cerinte de publicitate in conformitate cu legislatia Uniunii Europene sau cu standarde fixate la nivel international;

Conform Normelor ONPCSB de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (Ordin 37/2021), furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii sunt cei definiti de lege, inclusiv entitati ce desfasoara efectiv activitatile mentionate in definitia din Lege conform codurilor CAEN 6420 (Activitati ale holdingurilor), CAEN 6910 (Activitati juridice) si CAEN 6820 (inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare).

g1) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;

Monede virtuale inseamna o reprezentare digitala a valorii care nu este emisa sau garantata de o banca centrala sau de o autoritate publica, nu este in mod obligatoriu legata de o moneda instituita legal si nu detine statutul legal de moneda sau de bani, dar este acceptata de catre persoane fizice sau juridice ca mijloc de schimb si poate fi transferata, stocata si tranzactionata electronic;

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

g2) furnizorii de portofele digitale.

Furnizor de portofel digital inseamna o entitate care ofera servicii de pastrare in siguranta a unor chei criptografice private in numele clientilor sai, pentru detinerea, stocarea si transferul de moneda virtuala;

h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;

i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele.

j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;

k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

Dividende platite prin banca. Obligatie raportare la ONPCSB

Sa luam urmatorul studiu de caz. 

Intrebare: Suntem o casa de expeditie cu un administrator care este si asociat unic. In mai 2020 am transferat catre acesta, prin banca, dividende de 500.000 lei. Ce trebuie sa facem in legatura cu aplicarea Legii 129/2019.

Toate tranzactiile se fac prin banca? Exista riscul sa primim amenda?

Raspuns: Potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea 129/2019, entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.

La alin. (2) se precizeaza ca in situatia in care tranzactiile prevazute la alin. (1) sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani care vor fi raportate conform alin. (5).

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Prin urmare, avand in vedere ca sumele sunt platite prin banca, apreciez ca obligatia de raportare revine institutiei bancare, entitatea raportoare nu are nicio obligatie in acest sens.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016