In scopul atenuarii si gestionarii cu eficacitate a riscurilor de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, firmele trebuie sa emita documente aprobate la nivelul conducerii de rang superior. Iar in acest articol vom vedea care sunt entitatile raportoare, ce obligatii de raportare exista, dar si ce proceduri interne trebuie sa elaboreze firmele, in vederea respectarii Legii 129/2019.
Cine sunt entitatile raportoare
Sunt entitatile reglementare de Legea 129/2019 care trebuie sa raporteze catre ONPCSB anumite tranzactii (tranzactiile suspecte si tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele)
Legea stabileste urmatoarele categorii de entitati raportoare:
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
Obligatii de raportare - raportul pentru tranzactii suspecte
Entitatile raportoare sunt obligate sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
a) bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului; sau
b) informatiile pe care entitatea raportoare le detine pot folosi pentru impunerea prevederilor prezentei legi.

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Cartea Verde a Contabilitatii
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulBaza de impozitare V-am prezentat care este serviciul in cuprinsul intrebarii: bonus acordat furnizorului de afine. Considerati ca este un serviciu accesoriu?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulUtilizare zilieri in baruri si restaurante. Conditii, activitati permise si obligatii fiscale. La un bar unde se servesc bauturi alcoolice, nealcoolice, cafea si inghetata este posibil sa lucreze zilieri? Daca da, va rog sa imi spuneti ce activitati pot presta, ce taxe se...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulOchelari conducatori auto Multumesc pentru lamuriri. Inteleg deci ca practic conducatorii auto nu se incadreaza, nefiind o cheltuiala de sanatate si securitate in munca. Dar, daca angajatorul decide prin...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeclarare modificari in asocierea cu sau fara personalitate juridica Suntem o societate civila de avocati constituita din asocierea a doi avocati. In luna Martie se semneaza un act aditional la contractul de asociere prin care unul dintre parteneri...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulArhivare facturi xml Firma primeste facturile, odata cu marfa si le receptioneaza. Ele apar in SPV, in 5 zile calendaristice, dar marfa este vanduta, intre timp, nu toata, o parte. Eu am abonament la...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Entitatile raportoare considera ca suspecta tranzactia ce urmeaza a fi efectuata in situatia in care Oficiul solicita acest lucru si transmit un raport.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala transmite de indata un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului atunci cand, din datele detinute, cunoaste, suspecteaza sau are motive rezonabile sa suspecteze ca bunurile/fondurile provin din savârsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului.
Obligatii de raportare - Raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune
Entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele.
Operatiuni care au o legatura intre ele reprezinta operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici decât echivalentul in lei al sumelor prevazute din lege (exemplu: plafonul de 10.000 euro pentru tranzactii in numerar) , care au elemente comune cum ar fi:
• partile tranzactiilor, inclusiv beneficiarii reali
• natura sau categoria in care se incadreaza tranzactiile
• sumele implicate.
De retinut: in situatia in care tranzactiile prevazute mai sus sunt derulate prin intermediul unei institutii de credit sau financiare, obligatia de raportare revine acesteia, cu exceptia operatiunilor din activitatea de remitere de bani.
Sunt exceptate de la obligatiile de raportare a tranzactiilor cu sume in numerar mai mari de 10.000 euro, urmatoarele operatiuni derulate in nume si pe cont propriu: intre institutii de credit, intre institutii de credit si Banca Nationala a Romaniei, intre institutii de credit si Trezoreria Statului, intre Banca Nationala a Romaniei si Trezoreria Statului, precum si operatiunile de vanzari efecte numismatice si preschimbare bancnote deteriorate sau iesite din circulatie, efectuate de Banca Nationala a Romaniei.
Proceduri interne, in vederea respectarii Legii 129/2019
In scopul atenuarii si gestionarii cu eficacitate a riscurilor de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, entitatile reglementate emit documente aprobate la nivelul conducerii de rang superior:
a) norme interne ce contin cel putin: masuri aplicabile in materie de raportare, inclusiv de semnalare in nume propriu, de catre persoanele desemnate catre autoritatile statului a incalcarilor de orice natura a reglementarilor legale in domeniu din cadrul entitatii reglementate si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente; masuri de pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor, conform cerintelor din Lege;
b) norme interne ce contin masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei;
c) proceduri de administrare a riscurilor care contin cel putin: masuri de identificare, evaluare, gestionare si diminuare a riscurilor, criteriile si elementele in baza carora s-au stabilit riscurile, inclusiv scenariile si intervalele de timp relevante in functie de care se identifica tranzactiile legate intre ele, determinate proportional cu riscurile asociate;
d) proceduri care stabilesc mecanismele de control intern, de comunicare si management de conformitate;
e) proceduri care stabilesc mecanisme ce cuprind masuri de protectie a personalului propriu implicat in aplicarea acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
f) proceduri pentru angajati sau persoanele aflate intr-o pozitie similara pentru raportarea incalcarilor la nivel intern, prin intermediul unui canal specific, independent si anonim, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal;
g) proceduri de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
Politicile, normele, procedurile si mecanismele prevazute mai sus se elaboreaza in functie de specificul si dimensiunea activitatii economice desfasurate de entitatea reglementata, precum si de particularitatile relatiilor de afaceri, clientilor, produselor si serviciilor.
Entitatile reglementate au obligatia de a inregistra si pastra in evidentele proprii, in format letric sau in format electronic, documentele intocmite in acest sens.
Entitatile reglementate au obligatia de a aproba si monitoriza modul de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor, la nivelul conducerii de rang superior, si de a le revizui, ori de cate ori se impune.