Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul Central Electronic este disponibil de astazi! TOT ce trebuie sa stii despre aceasta platforma

12-Ian-2021
3002

Agentia Nationala de Administrare Fiscala anunta, printr-un comunicat de presa, ca Registrul Central Electronic este disponibil de astazi.

In vederea transpunerii in legislatia nationala a Directivei (UE) 2018/843 a Parlamentului European si a Consiliului, de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, la data de 15 iulie 2020, in Monitorul Oficial nr. 620, Partea I, a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 din 1 iulie 2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. 

Prin acest act normativ, de asemenea, au fost aduse o serie de modificari legislative astfel:

- a fost completat art. 218 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului,
- a fost introdus art. 61^1 in Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
- a fost completat art.12 alin (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare.

Noul articol introdus in Codul de procedura fiscala (art. 61A1) vizeaza extinderea sferei de aplicare a acestuia astfel incat, pe langa institutiile de credit, sunt obligate sa transmita o serie de date si informatii si institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata. Aceasta modificare este justificata de necesitatea adoptarii unor masuri legislative pentru a combate riscurile legate de anonimatul tranzactiilor cu monede electronice, prin includerea furnizorilor implicati in servicii de schimb intre monedele electronice si monedele fiduciare in categoria entitatilor raportoare, instituind obligatii in sarcina acestora care sa conduca la identificarea activitatilor suspecte.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 se reglementeaza infiintarea Registrul central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN, care permite identificarea, in timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care detin sau controleaza conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite in Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului, precum si casete de valori detinute de o institutie de credit pe teritoriul Romaniei. Accesul la Registrul central electronic este asigurat in mod direct si fara intarziere atat pentru Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, cat si pentru autoritatile competente nationale in indeplinirea obligatiilor care le revin. Scopul crearii acestui Registru contribuie la combaterea utilizarii abuzive a entitatilor corporative si a altor entitati juridice si a constructiilor juridice in scopul spalarii banilor sau al finantarii terorismului prin acordarea de sprijin la investigatii.

De asemenea, Registrul central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN prezinta avantajul de a pune la dispozitie in timp util si eficient a informatiilor pentru institutiile financiare, precum si pentru autoritati din tari terte, implicate in combaterea infractiunilor de spalare de bani sau finantarea terorismului.

Astfel, la data de 2 noiembrie 2020 in Monitorul Oficial nr. 1015/2020, dupa consultarea publica cu mediul de afaceri, a fost publicat Ordinul Presedintelui ANAF nr. 3746/2020 privind organizarea si functionarea Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN si pentru aprobarea procedurii privind obligatia institutiilor de credit, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica de a furniza informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare va contine urmatoarele informatii:

• datele de identificare ale contului si ale clientului titular;

• datele de identificare ale persoanelor care detin drept de semnatura pentru conturile deschise sau pretind ca actioneaza in numele clientului;

• datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client;

• datele de identificare ale concesionarului casetei de valori.

Elementele de noutate introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 sunt:

- institutiile raportoare sunt obligate sa comunice inclusiv datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client;
- instituirea obligatiei de raportare si pentru institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata.

Precizam ca, ANAF avea acces la conturile bancare si anterior transpunerii Directivei europene mai sus mentionate, asa cum prevedea Legea nr. 207/2015, privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Institutia mentioneaza ca datele receptionate de la entitatile raportoare, in conformitate cu prevederile art. 61 din Codul de procedura fiscala, sunt utilizate de autoritatile nationale pentru indeplinirea obligatiilor care le revin in temeiul Legii nr. 129/2019, respectiv in domeniul combaterii spalarii banilor sau al finantarii terorismului.

 

 

Sursa: ANAF 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani

    • Arhivarea documentelor financiar-contabile reprezinta o obligatie legala esentiala pentru orice entitate, asigurand pastrarea si disponibilitatea informatiilor economice pe o perioada determinata. Desi perioada standard de arhivare este de 5 ani, legislatia prevede anumite exceptii in functie de natura si importanta documentelor. In continuare, vom prezenta principalele categorii de documente si termenele specifice de pastrare aplicabile, inclusiv situatiile in care durata de arhivare depaseste...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie

    • Compensarea datoriilor reciproce reprezinta o modalitate legala prin care doua societati isi pot stinge obligatiile una fata de cealalta. Aceasta procedura este reglementata de Codul civil si de normele contabile in vigoare, asigurand o evidenta corecta in contabilitate. In continuare, veti regasi un model de proces-verbal de compensare a datoriilor reciproce, elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina, dar si informatii importante despre cum se poate face compensarea intre doua...» citeste mai departe aici

  • Bon de transfer. MODEL si reglementari cheie

    • Bonul de transfer este un document contabil si de gestiune important pentru firme, iar in continuare vom vedea ce este acesta exact, un model de bon de transfer, precum si ce documente justificative sunt necesare pentru a documenta transferul produselor finite in materii prime.» citeste mai departe aici

  • Vouchere eMAG primite de la persoane fizice. Tratament fiscal si contabil

    • In contextul utilizarii tot mai frecvente a voucherelor digitale, societatile comerciale se pot confrunta cu situatii in care aceste instrumente sunt primite de la persoane fizice, fara a exista o relatie comerciala directa. Analiza tratamentului contabil si fiscal al acestor operatiuni devine astfel esentiala pentru respectarea prevederilor legale si reflectarea corecta in evidenta financiara. Iar in continuarea articolului vom clarifica modul de incadrare si inregistrare a voucherelor eMAG...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende: 10% sau 16%? Ce cota se aplica profitului din perioada octombrie-decembrie 2025

    • Contribuabilii vor sa stie daca mai pot aplica cota de impozit de 10% pentru dividendele distribuite din profitul anului 2025 si in ce conditii se poate face acest lucru. Totodata, acestia sunt interesati sa afle cand este necesara intocmirea situatiilor financiare interimare si care sunt pasii legali pentru repartizarea profitului obtinut in cursul anului. Avem acest caz. Societatea vrea sa repartizeze la dividende din profitul anului 2025 o suma, are profit. Va avea hotarare AGA de...» citeste mai departe aici

  • Depunere declaratii ANAF. Calendar obligatii fiscale NOIEMBRIE 2025

    • In acest articol vom vedea principalele termene fiscale din luna noiembrie pentru contribuabilii din Romania, precum depunerea declaratiilor de TVA, notificari privind regimul special pentru agricultori sau TVA la incasare, dar si situatiile centralizatoare pentru produse accizabile. Sunt evidentiate formularele necesare, categoriile de contribuabili vizate si baza legala aferenta fiecarui termen. Informatiile sunt utile pentru o buna planificare fiscala si respectarea obligatiilor legale.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016