
Raportul Special
realizat de specialisti
Legea nr. 129/2019 din 21 iulie 2019, care a intrat in vigoare la 17 ianuarie 2020 (in termen de 180 de zile de la publicarea in M.Of.) a adus modificari importante in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor. Vorbim aici de obligatii, proceduri si sanctiuni noi pentru mai multe entitati, inclusiv societati inregistrate la Registrul Comertului, experti contabili si contabili autorizati, consultanti fiscali, agenti imobiliari si persoane care exercita profesii juridice liberale.
Asadar, va reamintim cele mai importante modificari aduse de Legea nr. 129/2019, care creeaza un climat de nesiguranta, dat fiind ca amenzile mari, comparativ cu obligatiile entitatilor raportoare – care nu sunt deloc putine:
• Obligatia de raportare a tranzactiilor suspecte (art. 6);
• Obligatia de raportare a unor tranzactii care nu prezinta indicatori de suspiciune (art. 7);
• Obligatii decurgand din procedura raportarii (art. 8-9);
• Obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei (art. 10-17);
• Obligatii decurgand din utilizarea unor terte parti (art. 18);
• Obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19);
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
… detalii despre Prevenirea si Combaterea spalarii banilor gasiti AICI >>
Printre cele mai importante obligatii instituite de noua Lege a prevenirii si combaterii spalarii banilor, care sunt tratate in capitole distincte in lucrare, amintim:
1. Declararea beneficiarului real al persoanelor juridice
Societatile supuse obligatiei de inregistrare la Registrul Comertului trebuie sa depuna o declaratie pe proprie raspundere privind beneficiarul real al persoanei juridice. Declaratia se depune in 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale sau in 15 zile de la aparitia oricarei modificari privind datele de identificare ale beneficiarului real.
Primul termen pentru depunerea acestei declaratii este 21 iulie 2020, iar sanctiunea pentru nerespectatea obligatiei poate ajunge la 10.000 lei si dizolvarea societatii.
2. Obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019
Conform art. 23 din lege, entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe astfel de persoane, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, exclusiv in format electronic. Sunt exceptate de la desemnare si comunicare persoanele fizice care au calitatea de entitate raportoare, precum si societatile ori comerciantii persoane fizice care nu se regasesc in lista exhaustiva de la art. 5 din lege.
Neindeplinirea obligatiei de desemnare atrage o amenda de la 25.000 lei la 150.000 lei pentru persoanele fizice, in timp ce pentru persoanele juridice, amenzii de mai sus i se adauga 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata, anterioara datei intocmirii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
… detalii despre Prevenirea si Combaterea spalarii banilor gasiti AICI >>
3. Obligatia de stabilire a politicilor, normelor interne, mecanismelor de control intern si a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor
Concret, trebuie elaborate si puse efectiv in aplicare masuri:
• in materie de cunoastere a clientelei;
• in materie de raportare, pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor conform cerintelor din prezenta lege si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente;
• in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare;
• in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici, impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
• de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
4. Obligatia de raportare catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
In Legea nr. 129/2019 exista anumite obligatii a caror formulare este generica. Exemplele sunt reprezentate chiar de situatiile enumerate in lege cand entitatile raportoare au obligatia sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului. Trebuie raportat daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
• bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului;
• persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi;
Dar exista si obligatii de raportare foarte precise. Independent de existenta sau nu a unor suspiciuni sau motive rezonabile de suspiciune, entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.
Afla informatii complete din lucrarea Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni >>
Sanctiunile pot ajunge la amenzi de sute de mii de lei, dar si:
• confiscarea unor sume;
• retragerea avizelor sau a autorizatiilor;
• blocarea conturilor;
• inchiderea unor sucursale sau a altor sedii secundare;
• informarea publicului asupra identitatii persoanei contraveniente si a faptei savarsite;
• dizolvarea societatii.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Reducerea evaziunii fiscale. Nou anunt din partea GuvernuluiCreditare societate de catre administratori. Care e procedura?Noi prevederi pentru autorizarea celor care desfasoara activitati de schimb valutar in RomaniaPrevenirea spalarii banilor: Din 22 noiembrie 2023 rapoartele se trimit prin noul sistem informatic al ONPCSBSchimbare sediu social firma: documente de care ai nevoie pentru aceasta proceduraUltimele articole
Spalarea de bani. Firmele trebuie sa elaboreze proceduri interne, in vederea respectarii Legii 129/2019Registrul Central Electronic este disponibil de astazi! TOT ce trebuie sa stii despre aceasta platformaFirma de contabilitate: Obligatii privind Legea 129/2019Legea 129/2019. Asociatie. Cum se stabileste beneficiarul real?Firmele offshore vor avea noi obligatii, inclusiv in ce priveste cazierul judiciarArticole similare
Prevenirea spalarii banilor: Din 22 noiembrie 2023 rapoartele se trimit prin noul sistem informatic al ONPCSBMinisterul Finantelor actualizeaza lista faptelor care vor fi trecute in cazierul fiscal al contribuabililorExpert contabil autorizat CECCAR: Obligatii de inregistrare ca entitate raportoare (Legea 129/2019)Persoanele inregistrate in Registrul Comertului nu mai au obligatia depunerii anuale a declaratiei privind beneficiarul realAmenzi usturatoare si chiar dizolvarea firmei pentru persoanele care NU au depus la timp declaratia privind beneficiarii realiUltimele articole
Raportare la ONPCSB. Cine are obligatia de raportare + un studiu de caz util contribuabililorDeclaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILETranzactii financiare suspecte, in domeniul imobiliar. Cand se depune raportul la ONPCSBPrevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Care este procedura de urmat, conform OUG 53/2022?Noul regulament ONPCSB a fost aprobat prin Ordinul 215/2023. Cum se vor inregistra in portal expertii contabili si contabilii autorizatiArticole similare
IMM-urile, controlate fiscal o singura data la 3 aniRevista Romana de Fiscalitate nr. 30OBLIGATII DE RAPORTARE si implicatii fiscale ale imprumuturilor intre societatiExplicatii ANAF privind completarea Formularului pentru raportarea Declaratiei informative D406 din 2022Din 1 ianuarie 2022 este obligatorie depunerea SAF-T. Iata ce trebuie sa stiti despre D406Ultimele articole
Spalarea de bani. Firmele trebuie sa elaboreze proceduri interne, in vederea respectarii Legii 129/2019OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatDecont precompletat e-TVA. Ordonanta 70/2024 ar putea fi AMANATA pana in 2025Bunuri/produse cu risc fiscal ridicat 2024 vizate de e-TransportAtentie, contribuabili! ANAF a demarat cea mai ampla actiune de control fiscal in comertul onlineSfaturi de la experti
Documente de anexat la formularul 060
Intrebare: Declaratia de radiere nu va fi insotita de actul doveditor referitor la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal - certificatul de inregistrare mentiuni la ORC, din motivul ca punctul de lucru nu a fost desfiintat/radiat la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Semnarea si depunerea situatiilor financiare anuale conform ordinului nr. 107/2025
Intrebare: In cazul in care fiecare client incheie contract cu un expert contabil pentru semnarea bilanturilor, este suficient ca bilantul sa fie semnat olograf de catre expertul contabil sau trebuie sa semneze si digital? In acest caz,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA