Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILE

16-Oct-2024
1882
Declaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILE

Declaratia privind beneficiarul real NU va mai fi depusa ANUAL de catre firme, asa cum a fost stabilit prin Legea 315/2021, inca de la 1 ianuarie 2022. Insa obligatia de a depune formularul ramane in continuare in vigoare pentru anumite persoane, existand si cateva exceptii.

Declaratia privind beneficiarul real este declaratia pe propria raspundere pe care o da reprezentantul unei firme sau societati.

Declaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILE

Potrivit legii 129/2019, au obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarul real:

  • persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului;
  • asociatiile si fundatiile infiintate in baza O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • fiduciile si constructiile juridice similare acestora.


Sunt EXCEPTATE de la obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarul real, potrivit art. 34 indice 4 alin. 1 indice 1 din OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare:

  • asociatiile sau fundatiile constituite/conduse DOAR de persoane fizice, atunci cand singurii beneficiari reali sunt cei prevazuti in statut (in acest caz, in lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul real, Ministerul Justitiei este obligat sa completeze din oficiu Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care insotesc cererea de inscriere a modificarii care implica si schimbarea beneficiarilor reali);
  • asociatiile de dezvoltare intercomunitara, astfel cum sunt definite de OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si structurile federative formate de acestea.

Asadar, daca functionati in baza OG 26/2000, si nu va incadrati la exceptiile de mai sus, va trebui sa depuneti declaratia pentru beneficiarul real.

Datele de identificare ale beneficiarului real ce se mentioneaza in cuprinsul declaratiei sunt precizate la art. 7 alin. 2 lit c 2 din OG26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, modificata si completata prin Legea nr.129/2019: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta.

Declaratia privind beneficiarul real se depune, conform prevederilor art. 19 alin.(5) din Legea nr. 129/2019, EXCLUSIV la:


- OFICIUL NATIONAL AL REGISTRULUI COMERTULUI, pentru persoanele juridice care au obligatia de inmatriculare in registrul comertului;
- MINISTERUL JUSTITIEI, pentru asociatii si fundatii;
- AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA, in cazul fiduciilor sau constructiilor juridice similare acestora.

Depunere Declaratie beneficiar real 2024 - speta utila

In continuare luam cazul unei asociatii profesionale in care membrii sunt atat persoane fizice, cat si persoane juridice, cu un presedinte si un consiliu director. Cine se declara beneficiar real? Specialistul nostru va explica prevederile legale in acest sens.

Raspuns:

1. Notiunea de beneficiar real
Potrivit art. 4 alin. 2 lit. c din Legea nr. 129/2019, astfel dupa cum a fost modificata si completata prin O.U.G. nr. 111/2020, notiunea de beneficiar real include cel putin:

  • asociatii sau fondatorii;
  • membrii in consiliul director;
  • persoanele cu functii executive imputernicite de consiliul director sa exercite atributii ale acestuia;
  • in cazul asociatiilor, categoria de persoane fizice ori, dupa caz, persoanele fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite, respectiv, in cazul fundatiilor, categoria de persoane fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite;
oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta, prin orice mijloace, asupra persoanei juridice fara scop lucrativ

2. Forma declaratiei:
Potrivit art. 34 4 alin. 2 din OG nr. 26/2000, astfel dupa cum a fost modificata prin Legea nr. 276/2020: Consiliul director al asociatiei sau fundatiei imputerniceste o persoana fizica pentru a comunica, printr-o declaratie pe propria raspundere, datele de identificare ale beneficiarului real. Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica ( )."

3. Termenul de depunere a declaratiei
Potrivit art. 34 4 alin 1 si 4 din OG nr. 26/2000, astfel dupa cum a fost modificata prin Legea nr. 276/2020 : Ori de cate ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociatia sau fundatia are obligatia de a comunica Ministerului Justitiei datele de identificare ale beneficiarului real, in vederea inregistrarii actualizarii evidentei privind beneficiarii reali ai asociatiilor si fundatiilor.

Daca intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia prevazuta la alin. (1) se depune in termen de 30 zile*) de la data la care aceasta a intervenit. 

Conform articolului 1 din O.U.G. nr. 191/2020 pentru prelungirea termenelor privind depunerea unor documente prevazute in sarcina asociatiilor si fundatiilor, precum si a persoanelor juridice inregistrate in registrul comertului:
  •  (1) Termenul pana la care se depune declaratia privind beneficiarul real, prevazut la art. 34A4 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, este de maximum 90 de zile de la incetarea starii de alerta, declarata, in conditiile legii, in vederea prevenirii si combaterii efectelor pandemiei de COVID-19.
  • (2) Termenul prevazut la alin. (1) se aplica si obligatiei de completare a documentelor potrivit cerintelor prevazute la art. 6, 7, 16 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum au fost stabilite prin art. 63* din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.

4. Moduri de comunicare a declaratiei catre Ministerul Justitiei:
Potrivit art. 34 4 alin. 2 din OG nr. 26/2000, astfel dupa cum a fost modificata prin Legea nr. 276/2020, "declaratia privind beneficiarul real ( ) poate fi comunicata fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier."
*Art. 63:

In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, asociatiile si fundatiile au obligatia completarii documentelor conform cerintelor prevazute la art. 6, 7, 16 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, prevederile art. 7 aplicandu-se in mod corespunzator. La expirarea termenului, asociatiile si fundatiile care nu s-au conformat obligatiei se dizolva, prin hotarare judecatoreasca, la cererea Ministerului Public sau a oricarei alte persoane interesate, in conditiile prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege.


Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016