Acte necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stii
Infiintarea unei societati cu raspundere limitata (SRL) este primul pas pentru transformarea unei idei de afaceri intr-un proiect concret. SRL-ul este una dintre cele mai populare forme juridice de organizare, datorita procesului relativ simplu de inregistrare, costurilor reduse si avantajelor fiscale. Totusi, pentru a evita intarzierile sau eventualele erori, este esential sa cunosti toate actele necesare pentru acest proces.
Pasi pentru infiintarea unui SRL Infiintarea unei societati cu raspundere limitata (SRL) implica mai multi pasi importanti, fiecare avand un rol esential in proces. Iata principalele aspecte de care trebuie sa tii cont:
1. Alegerea obiectului de activitate si stabilirea codului CAEN Un prim pas cheie este identificarea activitatii principale a firmei, precum si a celor secundare, utilizand codurile CAEN. Este recomandat sa te gandesti din timp la toate domeniile de activitate pe care le vei include, pentru a evita drumuri suplimentare si complicatii birocratice.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
D101 ONG Suntem o Fundatie persoana juridica fara scop lucrativ, fara activitate economica. Avem venituri din sponsorizari si cheltuieli conform obiectului de activitate, pentru sustinerea...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Facturare amenda Amenda de circulatie primita pe numele proprietarului se factureaza cu tva sau fara tva catre cel care a inchiriat si condus masina? Multumesc!citeste mai mult
2. Stabilirea denumirii firmei Fiecare SRL trebuie sa aiba o denumire unica, care va aparea pe toate documentele oficiale. Pentru a te asigura ca numele ales este disponibil, trebuie sa depui o cerere pentru verificarea si rezervarea acestuia. Cererea poate include pana la trei variante de denumire, in ordinea preferintelor.
3. Sediul social al firmei Sediul social reprezinta adresa oficiala a firmei si este obligatoriu pentru infiintarea unui SRL. Aceasta va fi utilizata pentru primirea corespondentei oficiale din partea autoritatilor sau a altor entitati. Asigura-te ca ai un document care sa ateste dreptul de utilizare a spatiului.
4. Intocmirea actului constitutiv Actul constitutiv este documentul-cheie care oficializeaza infiintarea societatii si defineste organizarea si functionarea acesteia. Acesta trebuie redactat intr-un format strict, conform legislatiei in vigoare. Pentru a evita erori sau inadvertente care pot crea probleme ulterioare, este indicat sa apelezi la specialisti in intocmirea acestui document.
Acte necesare pentru infiintare SRL in 2024 Conform site-ului Oficilui National al Registrului Comertului, pentru
deschiderea unui SRL ai nevoie de:
- Cererea de inregistrare (original);
- Anexa privind inregistrarea fiscala si, dupa caz, Anexa privind investitia straina;
- Declaratia-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul social si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti;
- Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei;
- Actul constitutiv (original);
- Documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si, daca este cazul, inscrisul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu secundar.;
- Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie certificata de parte);
- Dupa caz, declaratia pe propria raspundere a persoanei fizice cetatean strain in nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice straine care nu este inregistrata fiscal in Romania, in original si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat;
- Informatiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligatia prezentarii certificatului de cazier fiscal (obtinute de catre ORCT, din oficiu, de la ANAF), in original;
Daca este cazul:
- actele de inregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (copie certificata);
- avizul asociatiei de proprietari privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular - tip - original) ;
- mandatul pentru persoana abilitata sa semneze actul constitutiv in numele si pe seama fondatorului persoana juridica (copie certificata);
- dovada autorizatiilor sau avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila inmatricularii/inregistrarii in registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii sau avize este prevazuta de lege, respectiv dovezile privind indeplinirea conditiilor prevazute prin legi speciale, corespunzator domeniului de activitate (in original sau copie certificata);
- dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
- Declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice; formular - tip; model orientativ declaratie beneficiar real (inscris sub semnatura privata); GHID de completare "Declaratie privind beneficiarii reali";
- Dovezile privind plata tarifului legal de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Ce trebuie sa stii despre legislatia SRL-urilor? Legislatia privind SRL-urile este intr-o continua schimbare, de aceea este esential ca antreprenorii sa fie la curent cu aceste modificari. De exemplu, Legea nr. 202/2020 a adus noi prevederi privind constituirea si functionarea SRL-urilor. Astfel, este recomandat ca antreprenorii sa monitorizeze pe parcursul anului orice modificari legislative care ar putea afecta functionarea societatilor lor.
Un alt aspect esential al legislatiei SRL-urilor se refera la obligatiile fiscale. Administratorii unei astfel de societati sunt responsabili pentru declararea si plata impozitelor si a contributiilor sociale. Conform Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), SRL-urile sunt obligate sa depuna o serie de declaratii fiscale, printre care Declaratia 100 privind obligatiile de plata la bugetul de stat si Declaratia 300 privind TVA.
Protectia datelor este un alt aspect important al legislatiei SRL-urilor. In contextul Regulamentului General privind Protectia Datelor (GDPR), companiile trebuie sa fie la curent cu obligatiile pe care le au in acest sens. SRL-urile, ca si alte tipuri de entitati juridice, trebuie sa implementeze masuri de securitate adecvate pentru protejarea datelor personale pe care le proceseaza.
Infiintarea unui SRL este un proces complex, care necesita cunostinte detaliate despre legislatia in domeniu, dar care aduce in acelasi timp o serie de beneficii considerabile. Cu o pregatire adecvata si cu ajutorul unui expert, antreprenorii pot naviga cu succes prin acest proces si pot pune bazele unei afaceri de succes.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Acces e-Factura sindicat
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am incercat sa ma inregistrez ca reprezentant legal pe Ro e-Factura si imi solicita sa atasez o arhiva ZIP cu documentul semnat cu certificat electronic calificat sau documentul electronic care atesta calitatea de reprezentant legal. Precizez ca sunt posesorul unui...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie considerate aceste cheltuieli cu intretinerea beneficii salariale ale angajatului printr-un act aditional la contract? Ar trebui stabilita si o chirii ca beneficiu salarial pentru angajat sau este in regula sa fie oferit in mod gratuit? Sunt aceste cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectarea unei erori privind inregistrarea si amortizarea unui mijloc de transport
Intrebare: Cum as putea corecta/regla la acest moment (decembrie 2024) un mijloc de transport inregistrat eronat? In 2023 s-a achizitionat o autoutilitara, s-a facut inregistrarea 2133 = 401 si 4426 = 401, iar aceasta a fost luata in evidenta in Registrul imobilizarilor. Dupa cateva zile, s-a decis vanzarea acesteia si am corectat receptia 371 = 401 si 4426 = 401, insa nu am sters din Registrul imobilizarilor. Am constatat aceasta eroare, autoutilitara generand astfel cheltuieli de amortizare...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din cedarea folosintei bunurilor. Obligatii de declarare
Intrebare: O persoana fizica, sa zicem George, detine in proprietate o suprafata de 10 ha teren agricol pe care il da in arenda prietenului sau, sa zicem Vasile, tot persoana fizica. Pretul stabilit in contract este de 1.000 lei/ha. Avand in vedere ca arendasul (Vasile) este persoana fizica, poate face retinere la sursa pentru impozit? Cum il declara? (Nu cred ca poate depune Declaratia 112). Cine declara impozitul aferent venitului din arenda in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cabinet medical. OG 9/2025
Intrebare: O clinica are activitati medicale si de recuperare medicala si este constituita ca SRL cu codul CAEN 8622 si 8690. Are incheiate contracte de prestari servicii cu colaboratori medici (codul CAEN 8622) si cu terapeuti (codul CAEN 8690), tot SRL-uri, care presteaza la sediul acestei clinici. Avand in vedere Ordonanta 9/2025 privind activitatea cabinetelor medicale, va rog sa-mi spuneti daca se pot pastra aceste contracte intre SRL-uri, atat pentru medici, cat si pentru terapeuti. Mentionez ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<