
Raportul Special
realizat de specialisti
UPDATE: Ordinul 1730/2023 pentru reglementarea unor aspecte contabile a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 559 din 21 iunie 2023.
Prin prezentul proiect au fost completate prevederile Ordinului ministrului finantelor nr. 2.048/2022, in sensul ca au fost aduse unele clarificari care se refera, in principal, la urmatoarele aspecte:
- clarificarea semnificatiei/modului de determinare a veniturilor in functie de cuantumul carora se stabileste obligatia de intocmire/publicare a raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit, in sensul ca trebuie sa se tina cont de cadrul de raportare financiara pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare anuale;
- exemplificarea modului de analizare a informatiei corespunzatoare nivelului veniturilor in functie de care se determina obligatia intocmirii raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit;
- clarificarea faptului ca in scopul indeplinirii obligatiilor de raportare prevazute de ordin, trimiterea la entitati UE trebuie inteleasa ca referindu-se la entitati inregistrate in Spatiul Economic European;
- clarificarea faptului ca obligatia de intocmire a raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit vizeaza doar exercitiul financiar curent, si nu doua exercitii financiare consecutive. Ca urmare, nu se impune prezentare de informatii corespunzatoare exercitiului financiar precedent celui de raportare;
Cartea Verde a Contabilitatii
Manual de politici contabile - Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
- clarificarea faptului ca o filiala raportoare al carui exercitiu financiar este diferit de cel al societatii-mama finale (dintr-o tara terta) isi indeplineste obligatiile de raportare pe baza unui raport care sa corespunda exercitiului financiar al societatii-mama finale, si nu propriului exercitiu financiar;
- clarificarea faptului ca o entitate care a omis temporar prezentarea de informatii in cazul in care aceasta i-ar aduce prejudicii grave pozitiei comerciale reia prezentarea acestor informatii corespunzatoare exercitiului financiar curent si exercitiilor financiare anterioare pentru care nu a publicat informatii;
- exemplificarea unor situatii referitoare la indeplinirea obligatiilor de raportare, in functie de nivelul indicatorului de verificat (veniturile inregistrate) si/sau data de raportare.
Prin OMF nr. 2048/2022, prevederile Directivei (UE) 2021/2101 au fost preluate in ambele seturi de reglementari contabile aplicabile operatorilor economici din aria de reglementare a Ministerului Finantelor. Pe cale de consecinta, prevederile propuse au aplicabilitate atat in cazul Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si in contextul Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 cu modificarile si completarile ulterioare.
Extras din Proiectul de Ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile
in temeiul art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 4 alin. (1) si ale art. 44 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor emite urmatorul ordin:
Art. I. – Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La punctul 5925, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Filialele mijlocii si mari, asa cum sunt definite la pct. 9 alin. (4), care sunt controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru al UE, atunci cand veniturile consolidate au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile financiare anuale consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.”
2. La punctul 5925, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) In cazul unui grup a carui societate-mama finala este dintr-o tara terta, obligatia de publicare a raportului, prevazuta de prezentul punct, poate fi indeplinita de oricare entitate afiliata din cadrul grupului, cuprinsa in aria de aplicabilitate a prezentelor reglementari.”
3. La punctul 5929, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (21) si (22), cu urmatorul cuprins:
„(21) In cazul in care cadrul de raportare financiara aplicabil la intocmirea situatiilor financiare anuale nu defineste indicatorul cifra de afaceri neta, veniturile care trebuie prezentate conform prezentei sectiuni corespund veniturilor, astfel cum sunt acestea definite de IFRS-uri/cadrul de raportare financiara pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare anuale, cu exceptia ajustarilor de valoare si a dividendelor primite de la entitati afiliate.
(22) Pentru a se evita raportarea de mai multe ori a sumei castigurilor acumulate, suma castigurilor acumulate ale unei entitati care a deschis sucursala trebuie atribuita jurisdictiei fiscale in care isi are sediul acea entitate. Jurisdictia respectiva poate fi situata in UE sau intr-o tara terta. Prevederile prezentului alineat se aplica indiferent daca sucursalele sunt deschise intr-unul sau mai multe state membre.”
4. La punctul 5929, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu urmatorul cuprins:
„(91) In aplicarea alin. (9), daca mai multe entitati afiliate genereaza rezultat impozabil pe un teritoriu caruia ii corespunde un singur regim fiscal, informatia raportata se determina prin agregarea informatiilor corespunzatoare tuturor entitatilor afiliate si sucursalelor supuse acelui regim fiscal.”
5. La punctul 5929,dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat,alineatul(101), cu urmatorul cuprins:
„(101) in intelesul alin. (10), la stabilirea unei anumite activitati este avut in vedere locul de unde este condusa respectiva activitate. Deoarece informatiile referitoare la venituri se refera la operatiunile unei entitati stabilite pe teritoriul unei tari, subiect al unui singur regim fiscal, acestea sunt atribuibile numai acelui regim fiscal.”
6. Lapunctul5929,dupaalineatul(12)seintroduceunnoualineat,alineatul(121), cu urmatorul cuprins:
„(121) Atunci cand o entitate care a omis prezentarea de informatii reia prezentarea acestora in cadrul perioadei de cinci ani mentionate la alin. (12), raportul publicat va cuprinde informatii corespunzatoare exercitiului financiar curent si exercitiilor financiare anterioare pentru care nu a publicat informatii, in temeiul alin. (11).”
Art. II. - Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1020 si 1020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La punctul 604, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Filialele controlate de catre o societate-mama finala care nu intra sub incidenta legislatiei unui stat membru al UE, atunci cand veniturile consolidate au depasit la data bilantului sau, pentru fiecare dintre ultimele doua exercitii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflecta in situatiile financiare anuale consolidate, au obligatia sa publice si sa asigure accesul la un raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mama finala pentru cel mai recent dintre respectivele doua exercitii financiare consecutive.”
2. La punctul 604, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) in cazul unui grup a carui societate-mama finala este intr-o tara terta, obligatia de publicare a raportului, prevazuta de prezentul punct, poate fi indeplinita de oricare entitate afiliata din cadrul grupului, cuprinsa in aria de aplicabilitate a prezentelor reglementari.”
3. La punctul 607, dupa alineatul (2) se introduce alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
„(21) In cazul in care cadrul de raportare financiara aplicabil la intocmirea situatiilor financiare anuale este diferit de IFRS-uri, veniturile care trebuie prezentate conform prezentei sectiuni reprezinta:
1. a) suma cifrei de afaceri nete, a altor venituri din exploatare, a veniturilor din interese de participare, cu exceptia dividendelor primite de la entitatile afiliate, a veniturilor din alte investitii si imprumuturi care fac parte din activele imobilizate, a altor dobanzi de incasat si a altor venituri similare; sau 2. b) veniturile, astfel cum sunt acestea definite de cadrul de raportare financiara pe baza caruia se intocmesc situatiile financiare anuale, cu exceptia ajustarilor de valoare si a dividendelor primite de la 3. c) entitati afiliate.”4. La punctul 607, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu urmatorul cuprins:
„(91) In aplicarea alin. (9), daca mai multe entitati afiliate genereaza rezultat impozabil pe un teritoriu caruia ii corespunde un singur regim fiscal, informatia raportata se determina prin agregarea informatiilor corespunzatoare tuturor entitatilor afiliate si sucursalelor supuse acelui regim fiscal.”
5. La punctul 607, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul (101), cu urmatorul cuprins:
„(101) In intelesul alin. (10), la stabilirea unei anumite activitati este avut in vedere locul de unde este condusa respectiva activitate. Deoarece informatiile referitoare la venituri se refera la operatiunile unei entitati stabilite pe teritoriul unei tari, subiect al unui singur regim fiscal, acestea sunt atribuibile numai acelui regim fiscal.”
6. La punctul 607, dupa alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (121), cu urmatorul cuprins:
„(121) Atunci cand o entitate care a omis prezentarea de informatii reia prezentarea acestora in cadrul perioadei de cinci ani mentionate la alin. (12), raportul publicat va cuprinde informatii corespunzatoare exercitiului financiar curent si exercitiilor financiare anterioare pentru care nu a publicat informatii, in temeiul alin. (11).”
Art. III. – Dupa art. III din Ordinul ministrului finantelor nr. 2.048/2022 privind completarea reglementarilor contabile aplicabile operatorilor economici, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 878 din 7 septembrie 2022, se introduc opt noi articole, articolele III1 – III8, cu urmatorul cuprins:
„Art. III. – (1) Pentru o societate-mama finala al carui exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic, primul an de raportare corespunde exercitiului financiar al anului 2023, raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai tarziu pana la data de 31 decembrie 2024.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), pentru a determina daca societatea-mama are obligatie de raportare in primul an de aplicare a prevederilor prezentului ordin, aceasta determina daca veniturile consolidate depasesc cuantumul de 3.700.000.000 lei atat in exercitiul financiar al anului 2022, cat si in exercitiul financiar al anului 2023. Societatea-mama finala intocmeste raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit pentru exercitiul financiar al anului 2023 daca veniturile consolidate depasesc cuantumul respectiv in ambele exercitii financiare.
(3) Prevederile prezentului articol se aplica, de asemenea, in cazul unei entitati autonome.
Art. III. – (1) Pentru o societate-mama finala al carui exercitiu financiar corespunde, de exemplu, perioadei 1 aprilie 2023 – 31 martie 2024, primul an de raportare corespunde datei de 31 martie 2024, raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai tarziu pana la data de 31 martie 2025.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), pentru a determina daca societatea-mama are obligatie de raportare in primul an de aplicare a prevederilor prezentului ordin, aceasta determina daca veniturile consolidate depasesc cuantumul de 3.700.000.000 lei atat in exercitiul financiar incheiat la data de 31 martie 2023, cat si in exercitiul financiar incheiat la data de 31 martie 2024.
Art. III. – (1) Pentru exemplificarea modului de analiza a obligatiei de raportare, se considera urmatoarea evolutie a veniturilor consolidate ale societatii-mama finale, cu sediul in Romania: peste cuantumul de 3.700.000.000 lei in exercitiile financiare 2022 si 2023; sub cuantum in exercitiul financiar al anului 2024; peste cuantum in exercitiul financiar al anului 2025; sub cuantumul de 3.700.000.000 lei in exercitiul financiar al anului 2026.
(2) In situatia exemplificata la alin. (1), obligatii de raportare exista pentru fiecare dintre exercitiile financiare ale anilor 2023, 2024, 2025 si 2026.
Art. III. – (1) Daca o entitate raportoare are un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, exercitiul financiar al raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit trebuie sa corespunda cu exercitiul financiar al situatiilor financiare anuale consolidate.
(2) O filiala raportoare al carui exercitiu financiar este diferit de cel al societatii- mama finale isi indeplineste obligatiile de raportare pe baza unui raport care sa corespunda exercitiului financiar al societatii-mama finale, si nu propriului exercitiu financiar.
(3) Entitatile raportoare prevazute la prezentul articol publica raportul privind informatiile referitoare la impozitul pe profit in termen de 12 luni de la data la care se refera situatiile financiare anuale consolidate.
(4) In cazul prevazut la prezentul articol, primul raport privind informatiile referitoare la impozitul pe profit se publica pentru un exercitiu financiar care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
Art. III. – Obligatia de intocmire a raportului privind informatiile referitoare la impozitul pe profit se refera la exercitiul financiar curent, fara a se impune prezentare de informatii corespunzatoare exercitiului financiar precedent celui de raportare.
Art. III. – In cazul unei entitati autonome, cuantumul de 3.700.000.000 lei corespunde veniturilor sale individuale, asa cum se reflecta in situatiile financiare anuale ale acesteia.
Art. III. – (1) In scopul indeplinirii obligatiilor de raportare prevazute de prezentul ordin, trimiterea la entitati UE are in vedere entitati inregistrate in Spatiul Economic European. Ca urmare, rapoartele privind informatiile referitoare la impozitul pe profit trebuie sa prezinte informatii la nivelul statelor Spatiului Economic European.
(2) Entitatile raportoare considera activitatile din statele Spatiului Economic European similar celor dintr-un alt stat membru. in scop de raportare, entitatile cu sediul intr-o tara din Spatiul Economic European se considera ca fiind cu sediul intr-un stat membru, si nu intr-o tara terta.
Art. III. – La raportarea informatiilor prevazute de prezentul ordin se utilizeaza formatul stabilit de Comisia Europeana, adoptat in temeiul art. 48c par. (4) din Directiva 2013/34/UE.”
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Este oficial: Raportarea contabila la 30 iunie 2018Tratament fiscal: contribuabilii vizati de reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiaraNoutati Legislatie Fiscala 26 - 30 ianuarie 2009Proiect de ordin MFP: Patru conturi pentru inregistrarea contributiilorRepartizarea trimestriala de dividende: Prevederi legislativeUltimele articole
Proiect: Noi REGLEMENTARI CONTABILE, propuse de FinanteErori contabile. Cum se pot corecta in mod legalOrdinul 3100/2024. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2024Politici si proceduri contabile. Amenzile ajung pana la 4.000 lei pentru firmele care nu le intocmescDin 2024 firmele mari si mijlocii trebuie sa intocmeasca o raportare privind durabilitatea. NU va mai fi depusa declaratia nefinanciaraArticole similare
Proiect ANAF: Procedura de solutionare a cererilor de rambursare TVAProiect: ANAF modifica Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru anumite indemnizatiiProiectul cu procedura privind split TVA si conditiile de aprobare a transferului din contul de TVA a fost publicatNou de la ANAF: Decizii de impunere modificate in cadrul inspectiilor fiscaleNou: OANAF. 3581/2013 modifica legislatia privind contribuabilii mariUltimele articole
Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructiiProiect: D100 si D710 modificate de ANAF, in contextul aplicarii impozitului pe constructiiD150 si D151, modificate. Contribuabilii vor putea sa le depuna integral online, fara sa mai mearga fizic la ANAFEsalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA