Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de indrumare a contribuabililor oferita de ANAF privind domeniul fiscal, nefiscal, contabil si procedural fiscal

04-Oct-2021
4497
Procedura de indrumare a contribuabililor oferita de ANAF privind domeniul fiscal, nefiscal, contabil si procedural fiscal

Ministerul Finantelor a publicat, spre dezbatere publica, Proiectul de Ordin pentru aprobarea procedurii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor acordata de catre ANAF si de coordonare metodologica a activitatii de aplicare unitara a legislatiei fiscale si procedural fiscale desfasurate de structurile de asistenta contribuabili, precum si in domeniul tehnologiei informatiei.

Conform Notei de fundamentare, prin prezentul proiect de ordin se stabileste procedura de indrumare si asistenta a contribuabililor cu privire la problematica din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei, atat la cererea contribuabililor cat si din oficiu.

In ceea ce priveste indrumarea si asistenta contribuabililor din oficiu, aceasta se realizeaza prin orice instrument aflat la dispozitia organului fiscal, cum ar fi: 

  • elaborarea si distribuirea de materiale informative (ghiduri, brosuri, pliante, afise si altele asemenea), 
  • initierea unor comunicate de presa, 
  • publicarea de comunicate, 
  • organizarea de intalniri de lucru cu grupuri de contribuabili/platitori, 
  • educatie fiscala, 
  • campanii de informare desfasurare in colaborare cu alte institutii publice privind diverse actiuni/tematici fiscale, 
  • furnizarea de informatii in cadrul emisiunilor informative ale posturilor de radio si televiziune,
  • organizare de sesiuni de informare pe pagina oficiala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, deschisa pe website-ul retelei de socializare, 
  • publicarea materialelor informative pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si altele asemenea.

Pentru instituirea unui canal unic de comunicare a modului de solutionare a cererilor adresate de contribuabili fie organului fiscal central, fie Ministerului Finantelor, prin prezentul proiect de ordin se stabilesc urmatoarele:

-sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor de catre organul fiscal central; 
-categoriile de informatii pe care organul fiscal central nu este obligat sa le ofere contribuabililor;
-structurile din cadrul organului fiscal central care acorda indrumare si asistenta contribuabililor; 
-modalitatile prin care organul fiscal central acorda indrumare si asistenta contribuabililor la cererea acestora: direct la sediul unitatii fiscale, in scris, prin e-mail, telefon sau prin „Spatiul privat virtual”;


-structura careia contribuabilii trebuie sa adreseze cererile lor pentru ca acestea sa nu fie considerate ca fiind depuse eronat; 
-procedura de consultare graduala a structurilor de indrumare si asistenta ale organului fiscal central in cazul in care contribuabilii considera ca raspunsurile primite nu clarifica aspectele semnalate;
-procedura de solutionare de catre Ministerul Finantelor a cererilor adresate direct de contribuabili, fara a se adresa, in prealabil, organului fiscal central; 
-procedura de solutionare de catre Ministerul Finantelor a cererilor adresate de organul fiscal central; 
-obligatia organului fiscal central sau a Ministerului Finantelor, dupa caz, de a instiinta contribuabilii asupra modului de solutionare a cererilor depuse de acestia. 

Este de precizat faptul ca procedura de solutionare de catre Ministerul Finantelor a cererilor cu privire la problematica fiscala, nefiscala si contabila, are in vedere:

-realizarea unei consultari graduale a structurilor de indrumare si asistenta a contribuabililor. 

Astfel cererile adresate de contribuabil dar si de structurile teritorilale ale ANAF, in mod direct Ministerului Finantelor, sunt transmise la organul fiscal competent in vederea solutionarii sau restituite la emitent, dupa caz;

-reglementarea unei proceduri de solutionare a cererilor contribuabililor care au parcurs intreaga procedura si care considera ca raspunsurile primite nu clarifica aspectele semnalate, inclusiv cu sesizarea Comisiei fiscale centrale in cazul in care exista puncte de vedere divergente intre directiile din Ministerul Finantelor sau intre Ministerul Finantelor si ANAF.

Mecanismul propus de solutionare a cererilor de asistenta creaza premisele imbunatatirii legislatiei din domeniul fiscal, avand ca si consecinta asigurarea stabilitatii si predictibilitatii normelor legale incidente domeniului precum si simplificarea regulilor fiscale ceea ce conduce la cresterea gradului de conformare a contribuabililor. 

PROCEDURA

Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor se realizeaza de catre organul fiscal competent in administrarea creantelor prevazute la art. 29 alin. (1) si (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, al respectivului contribuabil/platitor, prin intermediul structurilor proprii, cu atributii in domeniul asistentei contribuabililor/platitorilor. 

Coordonarea metodologica a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala denumita in continuare ANAF, in legatura cu activitatea de aplicare unitara a legislatiei din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, denumit in continuare domeniul legislatiei fiscale, desfasurata de serviciile de asistenta contribuabili din cadrul ANAF, se realizeaza de Ministerul Finantelor, denumit in continuare MF, prin:

a) emiterea de opinii la punctele de vedere formulate de Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili, denumita in continuare DGAC, sau de alte structuri ale aparatului central al ANAF cu informarea DGAC, in baza solicitarilor formulate de contribuabili/platitori sau din oficiu;

b) indrumarea, atunci cand situatia impune, in vederea aplicarii legislatiei fiscale, din oficiu sau la solicitarea ANAF, dupa caz.

Coordonarea structurilor din cadrul MF si ANAF privind indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor in domeniul tehnologiei informatiei este realizata de catre Centrul National pentru Informatii Financiare, denumit in continuare CNIF. 

Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor in domeniul tehnologiei informatiei se realizeaza de catre Centrul National pentru Informatii Financiare prin Serviciul Helpdesk si calitatea serviciilor TIC.

Contribuabil/platitor reprezinta orice persoana care adreseaza cereri de indrumare si asistenta conform prezentei proceduri. 

In scopul acordarii de catre organul fiscal de indrumare si asistenta, contribuabilii/platitorii prezinta in mod corect si complet situatia pentru care solicita indrumare si asistenta, raspunsul la solicitarile acestora producând efecte in limita si in conditiile stabilite de art. 6 din Codul de procedura fiscala. Dispozitiile art. 12 din Codul de procedura fiscala se aplica in mod corespunzator. 

Opinia emisa de organul fiscal competent se bazeaza exclusiv pe situatia de fapt descrisa de contribuabil/platitor, este aplicabila operatiunii descrise doar in masura in care aceasta este afectata realizarii unui scop licit si moral si poate produce efecte numai in cazul in care sunt respectate principiile generale de conduita in administrarea creantelor fiscale si de aplicare a prevederilor legislatiei fiscale.


Prezenta procedura nu se aplica pentru:

a) petitiile formulate in baza Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia celor care au ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale, precum si cea in domeniul tehnologiei informatiei pentru care sunt aplicabile prevederile prezentei proceduri. Daca cererea are ca obiect indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor cu privire la problematica din domeniul legislatiei fiscale si nu poate fi identificat organul fiscal competent este informata structura din cadrul MF/ANAF competenta sa primeasca petitiile formulate in baza Ordonantei Guvernului nr. 27/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, care a primit petitia in vederea informarii contribuabilului/platitorului cu privire la procedura aplicabila;
b) cererile privind politica fiscala primite de la alte ministere, diferite autoritati sau institutii publice (Guvern, Parlament etc.), organisme internationale, sindicate sau patronate, solicitarile formulate de mass media si adresate ministrului finantelor, secretarului de stat care raspunde de politica fiscala, sau compartimentului de comunicare si relatii publice; 
c) plângerile prealabile formulate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) propunerile de modificare si completare a actelor normative din domeniul legislatiei fiscale sau alte propuneri privind politica fiscala;
e) corespondenta primita de MF de la autoritatile fiscale competente din alte tari.

 

Indrumarea si asistenta contribuabililor/platitorilor constau in furnizarea de informatii cu caracter general in legatura cu modul in care acestia trebuie sa procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligatii declarative/de plata si/sau fiscale/contabile.
Sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor cuprinde domeniul legislatiei fiscale, precum si domeniul tehnologiei informatiei. in cadrul domeniului fiscal sfera activitatii de indrumare si asistenta a contribuabililor/platitorilor cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si alte creante fiscale administrate de ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv structurile subordonate.

Indrumarea si asistenta oferite contribuabililor/platitorilor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre categoriile urmatoare:

a) informatii de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
c) informatii care contravin secretului fiscal;
d) informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus controlului fiscal si in legatura cu impozitele, taxele, contributiile si alte venituri ale bugetului general consolidat care fac obiectul controlului fiscal;
e) informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale; 
f) informatii, in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul litigiilor aflate pe rolul instantelor judecatoresti sau asupra carora se efectueaza cercetari penale sau disciplinare;
g) elaborarea de monografii contabile solicitate de operatorii economici; 
h) informatii care nu intra in sfera de competenta a MF si/sau ANAF;
i) materiale de presa sau pentru uz didactic, cum sunt, fara a se limita: pentru lucrari de licenta, proiecte de cercetare, master, doctorat;
j) alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.

Cererile formulate de catre contribuabili/platitori in vederea acordarii indrumarii si asistentei includ in mod obligatoriu datele de identificare prevazute la art. 1 pct. 40 din Codul de procedura fiscala, respectiv: numele si prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscala. in cazul nerezidentilor cererile contin si numarul de identificare fiscala alocat in statul de rezidenta, adresa din statul de rezidenta si datele de identificare ale reprezentantului fiscal daca exista un asemenea reprezentant. Datele cu caracter personal sunt prelucrate de MF/ANAF in scopul furnizarii si comunicarii de informatii potrivit prezentei proceduri.

Prelucrarile de date cu caracter personal, efectuate potrivit scopului prezentei proceduri, se fac cu respectarea dispozitiilor Regulamentului (UE) 2016/679 din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE.

Pentru a vedea continuarea procedurii, click AICI»

 

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016