Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN Nr. 3.387/ 2009 al ministrului finantelor pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2009

29-Dec-2009
3045

Pe cine vizeaza?


Actul intereseaza persoanele fizice si juridice care au obligatia achitarii impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat.

Important!
Impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat, cu termene de plata scadente pana la finele anului 2009, se achita prin ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) prezentate de catre persoanele juridice si fizice, potrivit programului stabilit de institutiile de credit sau unitatile Trezoreriei Statului, dupa caz, la care au conturile deschise, astfel incat sumele respective sa fie incasate in contul curent general al Trezoreriei Statului, pana la data de 31 decembrie 2009.

Institutiile de credit vor lua masuri pentru asigurarea decontarii tuturor ordinelor de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat, prezentate de catre clientii acestora, potrivit programului stabilit de Banca Nationala a Romaniei si de prezentele norme metodologice, astfel incat pana la data de 31 decembrie 2009 sumele respective sa fie incasate in contul curent general al Trezoreriei Statului.

Impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului general consolidat de catre contribuabili, cu termene scadente pana la finele anului 2009, pot fi achitate in numerar pana la data de 31 decembrie 2009, inclusiv, la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului sau ale institutiilor publice beneficiare, dupa caz. Institutiile de credit vor stabili, in cursul lunii decembrie 2009, programul unitatilor din subordine astfel incat persoanele fizice sa aiba posibilitatea sa isi achite la termen obligatiile catre bugetul de stat, bugetele locale sau catre alte bugete, potrivit conventiilor incheiate in acest scop cu unitatile subordonate ale Ministerului Finantelor Publice, cu autoritatile administratiei publice locale sau cu alte institutii publice, dupa caz.

Sumele incasate in numerar de catre institutiile publice sau de catre agentii fiscali, reprezentand venituri bugetare sau venituri proprii ale bugetelor institutiilor publice, vor fi depuse in conturile de venituri bugetare sau de disponibilitati, dupa caz, carora acestea se cuvin pana la data de 31 decembrie 2009 inclusiv.

Eventualele venituri proprii incasate in numerar de catre institutiile publice in data de 31 decembrie 2009 se depun in conturile corespunzatoare de disponibilitati deschise la unitatile Trezoreriei Statului, in data de 4 ianuarie 2010, si se inregistreaza ca venituri ale anului 2009. Institutiile publice care incaseaza in conturile 50.32 "Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat", 50.33 "Disponibil din sume colectate pentru bugetele locale" si 50.34 "Disponibil din sume colectate pentru bugetul asigurarilor sociale de stat" venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale sau bugetului asigurarilor sociale de stat, dupa caz, au obligatia sa vireze veniturile respective la capitolele si subcapitolele de venituri ale bugetelor carora acestea se cuvin, pana la data de 31 decembrie 2009 inclusiv.

Eventualele sume incasate in conturile prevazute la alin. (1) in data de 31 decembrie 2009 se vireaza in conturile corespunzatoare de venituri ale bugetului de stat, bugetelor locale si bugetului asigurarilor sociale de stat, dupa caz, pe data de 4 ianuarie 2010 si reprezinta venituri ale bugetului de stat, bugetelor locale si bugetului asigurarilor sociale de stat, dupa caz, pe anul 2009.

I n cursul lunii decembrie 2009, organele fiscale competente vor lua masurile necesare pentru clarificarea si distribuirea pana la finele anului, in conturile corespunzatoare de venituri bugetare, a tuturor sumelor incasate in conturile unice reprezentand obligatii fiscale prevazute prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.294/2007 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sumele incasate in data de 31 decembrie 2009 in contul 20.47.01.01 "Venituri ale bugetului de stat - Sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire" si in contul 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire" se distribuie de catre organele fiscale competente, in data de 4 ianuarie 2010, si se transfera in aceeasi zi de catre unitatile Trezoreriei Statului in conturile corespunzatoare de venituri bugetare, ca operatiuni ale anului 2009, cu data de 31 decembrie 2009.

Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale vor deschide si repartiza credite bugetare institutiilor din subordine, pana cel mai tarziu la data de 24 decembrie 2009 inclusiv, asigurandu-se astfel timpul necesar efectuarii cheltuielilor pana la finele anului.

Eventualele retrageri de credite bugetare vor fi efectuate pana la data de 23 decembrie 2009 inclusiv. Dupa data de 24 decembrie 2009 pot fi deschise credite bugetare numai pentru operatiuni privind serviciul datoriei publice sau pentru alte actiuni urgente finantate prin suplimentarea creditelor bugetare din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, Fondul national de dezvoltare sau din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, pe baza de hotarari ale Guvernului aprobate ulterior acestei date.

Creditele bugetare neutilizate la data de 31 decembrie 2009 sunt anulate de drept conform prevederilor art. 61 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare. Creditele bugetare deschise si neutilizate de catre institutiile publice finantate integral de la bugetul de stat, care s-au desfiintat ca urmare a prevederilor Legii nr. 329/2009, pot fi retrase de catre ordonatorii de credite ierarhici superiori din bugetele carora au fost deschise si repartizate creditele respective, pana la data de 23 decembrie 2009.

Retragerea creditelor bugetare deschise si neutilizate poate fi efectuata cu zecimale, la nivelul sumelor ramase disponibile. Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pot prezenta Ministerului Finantelor Publice cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente lunii ianuarie 2010, incepand cu data de 28 decembrie 2009.

Primariile sectoarelor municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru virarea soldului contului 50.83 "Disponibil din venituri incasate pentru bugetul Capitalei", pana la data de 31 decembrie 2009, in conturile corespunzatoare de venituri ale bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti, deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.

Veniturile bugetare incasate in contul 50.83 "Disponibil din venituri incasate pentru bugetul Capitalei" in data de 31 decembrie 2009 se vireaza de primariile sectoarelor municipiului Bucuresti, cu ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), in contul bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti 21 "Veniturile bugetului local", la subcapitolele corespunzatoare de venituri bugetare, deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, pe data de 4 ianuarie 2010, si se inregistreaza in conturile bugetelor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti ca operatiuni ale anului 2009, cu data de 31 decembrie 2009. Institutiile publice care au incasat in anul 2009 sume din bugetul propriu al judetului sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, in contul 50.26 "Disponibil din bugetul consiliului judetean/Consiliului General al Municipiului Bucuresti" vor restitui cu ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) sumele ramase disponibile, la finele anului, in conturile din care acestea au fost primite, pana la data de 31 decembrie 2009.

Nu se supun operatiunilor de regularizare, la finele anului, cu bugetul de stat urmatoarele categorii de sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata:

a) sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, alocate potrivit anexei nr. 7 la Legea nr. 18/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia sumelor ramase nerepartizate la finele anului de consiliile judetene, prin hotarari, aferente cotei de 20% pentru sustinerea programelor de dezvoltare locala si pentru sustinerea proiectelor de infrastructura care necesita cofinantare locala;

b) sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale suplimentate pe baza de hotarari ale Guvernului din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, daca prin hotararile Guvernului nu se prevede altfel. Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale aferente cotei de 20% pentru sustinerea programelor de dezvoltare locala si pentru proiecte de infrastructura care necesita cofinantare locala ramase nerepartizate la finele anului de consiliile judetene prin hotarari se restituie pana la data de 30 decembrie 2009 in contul 20.11.01.06 "Sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale".

Unitatile pe seama carora a fost deschis contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de stat" la nivelul unitatilor Trezoreriei Statului din cadrul administratiilor finantelor publice ale oraselor si municipiilor (altele decat cele resedinta de judet) transfera pana la data de 29 decembrie 2009 platile de casa inregistrate in acest cont, cu ordin de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), in contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de stat", deschis pe seama casei judetene de pensii. La ordinul de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) se anexeaza contul de executie bugetara pe subdiviziunile clasificatiei bugetului asigurarilor sociale de stat pe baza caruia se vor inregistra platile de casa in contabilitatea casei judetene de pensii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016