Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Spalarea banilor. Cand intervine obligatia de a face audit intern

01-Apr-2025
699
Spalarea banilor. Cand intervine obligatia de a face audit intern
Cuprins

Avand in vedere reglementarile stricte, cerintele prudentiale si instructiunile sectoriale emise de autoritatile competente in scopul prevenirii riscurilor de spalare a banilor, entitatile raportoare sunt obligate sa stabileasca politici si norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului.

Iar in acest articol vom vedea care sunt criteriile in functie de care este obligatoriu auditul intern pentru firme, dar si doua studii de caz utile in acest sens.

Cand se face auditul intern

Entitatile reglementate au obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor, atunci cand, in ultimul exercitiu financiar incheiat, depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:

a) total active: 16.000.000 lei;

b) total cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;

c) numarul mediu de salariati: 50.

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt toate aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Studiu de caz 1: Functia de audit independent

Un SRL cu obiect de activitate vanzare cu amanuntul in farmacii, care depaseste 2 criterii de marime din cele 3 si are obligatia auditarii situatiilor financiare anuale, mai are obligatia de a asigura si functia de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor de aplicare a politicilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului?

Raspuns: 

Potrivit art 24 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

,,(1) Corespunzator naturii si volumului activitatii desfasurate si avand in vedere reglementarile, cerintele prudentiale si instructiunile sectoriale emise de autoritatile competente in aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4), entitatile raportoare stabilesc politici si norme interne, mecanisme de control intern si proceduri de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, care includ cel putin urmatoarele elemente:

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt toate aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

a) masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei;
b) masuri aplicabile in materie de raportare, pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor conform cerintelor din prezenta lege si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente;
c) masuri aplicabile in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare;
d) masuri aplicabile in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici, impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;


e) instruirea si evaluarea periodica a angajatilor;
f) termenul in care elementele comune ale operatiunilor care au o legatura intre ele prezinta relevanta, precum si orice alte scenarii ce ar putea da nastere unor tranzactii legate intre ele.

(2) In functie de dimensiunea si natura activitatii, entitatile raportoare au obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii politicilor, normelor interne, mecanismelor si procedurilor prevazute la alin. (1)’’.

Conform art 9 din normele metodologice date in aplicarea acestui articol (Ordinul ONPCSB nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor), publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 240 din 09 martie 2021:

,,In aplicarea art. 24 alin. (2) din Lege, entitatile reglementate au obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor prevazute la art. 8 alin. (1), atunci cand, in ultimul exercitiu financiar incheiat, depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:

a) total active: 16.000.000 lei;

b) total cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;

c) numarul mediu de salariati: 50’’.

Avand in vedere aceste prevederi legale, rezulta faptul ca daca in ultimul exercitiu financiar incheiat sunt indeplinite cel putin doua din cele trei criterii mentionate mai sus, societatea are obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor prevazute de Legea 129. Normele metodologice nu mentioneaza nicio exceptie de la aceasta regula.

Functia de audit independent in acest sens poate fi exercitata si de catre un expert contabil?

Potrivit art 6-7 din Ordonanta nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati:

Art 6

Expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice si juridice, urmatoarele lucrari:

a) organizeaza, conduce, tine, verifica si supravegheaza contabilitatea, intocmeste si semneaza situatiile financiare si executa lucrari cu caracter fiscal, respectiv calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale, ca parte a unui contract de prestari de servicii in domeniul contabilitatii.

Prin tinerea contabilitatii se intelege inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare cu respectarea legii contabilitatii si a reglementarilor contabile aplicabile, precum si refacerea sau revizuirea contabilitatii. Rezultatul lucrarilor de verificare sau revizuire poate consta in semnatura de certificare acordata de expertul contabil.

Prin lucrari cu caracter fiscal se intelege calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale;

b) acorda asistenta de specialitate privind organizarea si tinerea contabilitatii;

c) efectueaza analize si evaluari economico-financiare in scop financiar-contabil, altele decat cele definite prin Ordonanta Guvernului nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 99/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu se concretizeaza intr-un raport de evaluare intocmit potrivit standardelor de evaluare adoptate de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR).

Astfel de evaluari se pot referi la estimari ale fluxurilor de trezorerie si ale starii financiare a entitatii, evaluarea veniturilor si a cheltuielilor, estimarea nivelului provizioanelor si a ajustarilor de valoare, precum si alte evaluari executate de expertii contabili in activitatea lor curenta, fara a se limita la acestea;

d) efectueaza expertize financiar-contabile, inclusiv expertize financiar-contabile cu componenta fiscala, dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoanele fizice ori juridice in conditiile prevazute de lege si de reglementarile CECCAR;

e) executa alte lucrari cu caracter financiar-contabil, inclusiv activitati de evidenta electronica a personalului, de salarizare, de organizare administrativa si informatica, certificare de informatii, date si documente;

f) indeplineste, potrivit dispozitiilor legale, atributiile prevazute in mandatul de cenzor si de mandatar financiar;

g) acorda asistenta de specialitate necesara pentru infiintarea si reorganizarea societatilor;

h) asigura managementul financiar-contabil si al performantei economice;

i) asigura controlul intern de gestiune si managementul riscurilor persoanelor juridice;

j) acorda consultanta in gestiune financiara si in contabilitate, presteaza servicii specifice contabilitatii manageriale si raportarii integrate;

k) efectueaza pentru persoanele fizice si juridice servicii profesionale care presupun cunostinte privind activitatile prevazute la prezentul articol.

Art. 7.
Persoanele fizice si juridice care au calitatea de expert contabil pot efectua si alte activitati in afara celor prevazute la art. 6, care sunt specifice activitatilor de audit financiar, consultanta fiscala si evaluare, numai dupa dobandirea, in conditiile legii, a calitatii de auditor financiar, consultant fiscal sau evaluator autorizat, dupa caz, si inscrierea ca membri in organizatiile care coordoneaza profesiile liberale respective’’.

Avand in vedere aceste prevederi legale, rezulta faptul ca lucrarile specifice activitatilor de audit financiar (cum este cea de audit independent in sensul Legii 129/2019) pot fi exercitate de expertii contabili, dar numai dupa dobandirea calitatii de auditor financiar.

Studiu de caz 2: Auditare in cazul depasirii criteriilor de marime

In sensul Legii nr. 129/2019, un SRL cu obiect de activitate comert cu amanuntul medicamente nu se incadreaza ca si entitate raportoare. Daca respecta legea 70 si nu face incasari/plati care depasesc plafonul de numerar si ca atare nefiind entitate raportoare inseamna ca nu are nici obligatia de a asigura un audit independent chiar daca depaseste criteriile de marime?

Raspuns: 

Potrivit art 24 alin 2 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative:

,,In functie de dimensiunea si natura activitatii, entitatile raportoare au obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii politicilor, normelor interne, mecanismelor si procedurilor prevazute la alin. (1)’’.

Conform art 9 din Normele metodologice date in aplicarea Legii 129/2019:

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt toate aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

,,In aplicarea art. 24 alin. (2) din Lege, entitatile reglementate au obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor prevazute la art. 8 alin. (1), atunci cand, in ultimul exercitiu financiar incheiat, depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:

a) total active: 16.000.000 lei;

b) total cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;

c) numarul mediu de salariati: 50’’.

Entitati reglementate reprezinta entitatile raportoare supravegheate si controlate de catre Oficiu, respectiv cele prevazute la art. 5 din Lege care nu sunt supuse supravegherii Bancii Nationale a Romaniei si Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Asadar, societatea dumneavoastra nefiind o entitate raportoare in sensul Legii 129/2019, respectiv o entitate reglementata in sensul Normelor metodologice, nu are obligatia asigurarii functiei de audit independent, chiar daca depaseste cel putin doua dintre criteriile de mai sus.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016