Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Se poate efectua compensare intre furnizori si clienti prin bilet la ordin?

16-Ian-2012
20509
Intrebare:

Se poate efectua compensare intre furnizori si clienti, prin bilet la ordin (BO) in urmatoarele conditii:
- bilet la ordin emis X catre firma Y si girat de societatea Y catre X;
- BO se va depune in banca la scadenta, iar societatii care il emite i se debiteaza si crediteaza contul de banca;
- societatea care gireaza se inregistreaza la scadenta cu BO?

Compensarea trebuie operata prin IMI sau va fi suficient acest bilet la ordin?


Raspuns:

Biletul la ordin este un inscris prin care o persoana numita emitent se obliga sa plateasca o suma de bani la scadenta numita beneficiar sau la ordinul acesteia. Girul este un act juridic prin care posesorul biletului la ordin (girantul) transmite altei persoane numita giratar printr-o declaratie scrisa si semnata pe titlu si prin predarea titlului toate drepturile izvorate din titlu.

Elementele obligatorii pe care trebuie sa le cuprinda Biletul la ordin sunt redate la art. 104 din Legea 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit acestuia:

"Biletul la ordin cuprinde urmatoarele:

1) denumirea de bilet la ordin trecuta in insusi textul titlului si exprimata in limba intrebuintata pentru redactarea acestui titlu;
2) promisiunea neconditionata de a plati o suma determinata;
3) aratarea scadentei;
4) aratarea locului unde plata trebue facuta;
5) numele aceluia caruia sau la ordinul caruia plata trebue facuta;
6) aratarea datei si a locului emiterii;
7) Semnatura emitentului, respectiv semnatura olografa a persoanei fizice avand calitatea de emitent sau, dupa caz, a reprezentantului legal ori a imputernicitului emitentului, persoana fizica, persoana juridica sau entitate care utilizeaza astfel de instrumente;
8) numele emitentului, respectiv numele si prenumele, in clar, ale persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga. In cazul in care numele emitentului depaseste spatiul alocat pe titlu, se vor inscrie pe biletul la ordin primele caractere din numele si prenumele, respectiv din denumirea emitentului, in limita spatiului special alocat, fara ca prin aceasta sa se atraga nulitatea biletului la ordin;
9) codul emitentului, respectiv un numar unic de identificare preluat din documentele de identificare sau de inregistrare ale emitentului".

Astfel, codul IBAN al posesorului trebuie inscris numai de catre cel care depune biletul la ordin spre incasare la banca (ultimul posesor atunci cand biletul la ordin circula prin girare).

Este adevarat ca din punct de vedere contabil functionarea unui bilet la ordin, prin inregistrarea acestuia atat in contul "efecte de primit" si in contul "efecte de plata "conduce indirect la compensarea unei creante cu o datorie daca este utilizat acelasi bilet la ordin, insa din punctul nostru de vedere prevaleaza situatia descrisa la punct nr. 45 indice 1 si 2 din Ordin 3055/2009 –reglementarri contabile conforme cu directivele europene :

Principiul necompensarii:" (1)Orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

(2) Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare".

Astfel in interpretarea noastra consideram ca se poate face compensarea unei creante cu o datorie conform "reglementarilor legale" aprobate in acest sens, altele decat mecanismele contabile stabilite de Ordinul 3055/2009 , altfel nemai fiind necesara precizarea din ordin.

Consideram util si precizarea ca in acest moment compensarea este reglementata de HG 685/1999 , act normativ neabrogat si nemodificat de la adoptare.

Asadar, daca operariunile efectuate prin girarea biletului la ordin, nu se reflecta in operatiunile bancare (extrasul de cont al societatii dvs emise de banca), compensarea reciproca a creantelor si a datororiilor reciproce se va face numai prin Ordin de compensare.

Compensarea obligatiilor reciproce ale persoanelor juridice romane este reglementata de OUG 77/1999 si de Normele metodologice de aplicare a acestei ordonante de urgenta (HG 685/1999).

Pentru compensari efectuate intre persoane juridice romane, indiferent de suma care se compenseaza, ordinul de compensare este document justificativ obligatoriu, conform HG 685/1999.

Compensarile reciproce (intre rezidenti) se efectueaza conform art. 3 din HG 685/1999 privind regulamentul de compensare, ce stabileste ca pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 lei, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare (prin IMI), iar compensarea unor facturi cu sume mai mici de 10.000 lei, se poate efectua si in afara prevederilor din OUG 77/1999, pe baza acelorasi formulare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025

    • Sistemul e-TVA a devenit un instrument esential in procesul de raportare fiscala din Romania, cu un impact direct asupra modului in care firmele isi gestioneaza obligatiile privind taxa pe valoarea adaugata. Implementat de ANAF, acest sistem se bazeaza pe precompletarea decontului de TVA, utilizand informatii colectate din surse multiple precum e-Factura, e-Transport, e-Sigiliu sau SAF-T. Cu toate acestea, firmele trebuie sa fie atente: decontul precompletat nu reprezinta o obligatie fiscala in...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizat

    • Intocmirea corecta a situatiilor financiare anuale este esentiala pentru orice entitate, atat din perspectiva respectarii obligatiilor legale, cat si pentru reflectarea fidela a pozitiei financiare si a performantei economice. Iar alegerea tipului potrivit de bilant depinde de mai multi factori-cheie stabiliti prin reglementarile contabile in vigoare, in special OMFP 1802/2014. In continuare vom vedea o speta prin care specialistul nostru va clarifica modul de determinare a tipului de situatii...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor aparea

    • Incepand cu 13 mai 2025, esalonarea clasica a obligatiilor fiscale cunoaste o actualizare semnificativa prin intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noua procedura aduce o serie de modificari importante, adaptate evolutiilor legislative din ultimii ani si orientate spre o administrare fiscala mai eficienta si digitalizata.» citeste mai departe aici

  • Declaratia 100 se schimba: Cum declari bonificatia de 10% pentru impozitul pe constructii

    • Contribuabilii care achita anticipat impozitul pe constructii vor putea, in curand, sa beneficieze efectiv de bonificatia de 10% prevazuta de Codul fiscal. ANAF a publicat un proiect de ordin care modifica formularul 100, permitand completarea distincta a reducerii acordate prin lege. In prezent, desi impozitul pe constructii poate fi declarat, lipsa unui camp dedicat bonificatiei in formularul D100 face imposibila evidentierea corecta a acesteia. Noul proiect vine astfel in sprijinul...» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si spalarea banilor. Cum trebuie instruiti angajatii pentru aplicarea prevederilor Legii 129/2019

    • Intr-un context economic si financiar tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului a devenit o prioritate esentiala la nivel national si international. In Romania, aceasta responsabilitate revine Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Conform Legii nr. 129/2019, toate entitatile raportoare au obligatia de a implementa politici si proceduri interne eficiente pentru a preveni implicarea involuntara in astfel de activitati...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025

    • Incepand cu 13 mai 2025, procedura de acordare a esalonarii simplificate a fost oficial actualizata prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Iar in acest articol vom vedea 4 schimbari importante aduse in privinta ei. Reamintim ca modificari au fost aduse si in cazul esalonarii clasice, prin acelasi act normativ.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016