Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat

08-Iul-2008
5513

Noutate


Recent au intrat in vigoare doua acte normative care permit procesarea cecului, cambiei si biletului la ordin prin mijloace electronice. Este vorba despre O.U.G. nr. 38/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului si O.U.G. nr. 39/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin. Alaturi de dispozitiile referitoare la procesarea prin mijloace electronice, actele normative mai contin si alte dispozitii care perfectioneaza regimul efectelor de comert, in raport cu problemele observate in practica.

1. Cum se semneaza un cec

Noua reglementare explica pe larg si fara echivocuri ce trebuie sa cuprinda semnatura unui cec:

■ in clar, numele si prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga;

■ semnatura olografa a persoanei fizice, respectiv a reprezentantilor legali sau a imputernicitilor persoanelor juridice care se obliga ori a reprezentantilor sau a imputernicitilor altor categorii de entitati care utilizeaza astfel de instrumente.

2. Cum se da un gir

Se clarifica si dispozitiile referitoare la gir. Astfel, girul trebuie scris pe cec si semnat de girant. Girul este valabil chiar daca beneficiarul nu este mentionat sau girantul a pus numai semnatura (gir in alb). In acest din urma caz, girul, pentru a fi valabil, trebuie sa fie scris pe cec.

3. Cum se da un aval

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

Avalul se da pe cec. El se exprima prin cuvintele: ?pentru aval? sau orice forma echivalenta; el este semnat de avalist.

4. Cand se prezinta la plata un cec

Se instituie un sigur termen pentru prezentarea la plata a cecului emis si platibil in Romania. Astfel, cecul emis si platibil in Romania trebuie (sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva girantilor si garantilor) sa fie prezentat la plata in termen de 15 zile, indiferent daca este platibil sau nu in localitatea unde a fost emis.

5. Cum se prezinta un cec la plata

Prezentarea unui cec la plata se poate face astfel:

■ in original;
■ prin trunchiere.

6. Ce este trunchierea

Prin trunchiere se intelege procedeul informatic care consta in urmatoarele operatiuni succesive:

■ transpunerea in format electronic a informatiilor relevante de pe cecul original;

■ reproducerea imaginii cecului original in format electronic;

■ transmiterea informatiei electronice catre institutia de credit platitoare.

Prezentarea la plata a unui cec prin trunchiere produce aceleasi efecte juridice ca si prezentarea la plata a cecului original.

Institutiile de credit pot recurge la procedeul trunchierii, cu conditia ca intre ele sa existe o conventie prealabila in contextul unui aranjament de plata sau o conventie constand in aderarea lor la un sistem de plati.

Imaginea cecului original reprezinta copia electronica a cecului original.

7. Care este momentul prezentarii la plata in cazul trunchierii

Momentul prezentarii la plata este momentul receptionarii de catre institutia de credit platitoare, respectiv de catre un sistem de plati, a informatiilor relevante pentru trunchiere si a imaginii electronice a respectivului cec.

Transmiterea catre institutia de credit platitoare a informatiilor relevante si a imaginii cecului, prin trunchiere, trebuie realizata astfel incat sa se asigure autenticitatea si integritatea acestora, prin utilizarea oricaror procedee tehnice admise de
lege.

8. Ce verifica institutia de credit in cazul trunchierii

Cand prezinta la plata un cec prin trunchiere, institutia de credit este obligata:

■ sa verifice daca cecul original respecta in forma si continut prevederile legale, inclusiv regularitatea succesiunii girurilor, cu exceptia autenticitatii semnaturilor tragatorului si girantilor;

■ sa garanteze acuratetea si conformitatea informatiilor relevante pentru trunchiere transmise electronic cu datele din cecul original, precum si conformitatea imaginii cecului cu cecul original.

Institutia de credit raspunde de orice pierdere suferita prin nerespectarea acestor obligatii.

9. Cum se refuza la plata un cec in cazul trunchierii

Refuzul total sau partial al unui cec prezentat la plata prin trunchiere se face in forma electronica, de catre institutia de credit platitoare. Astfel, in baza refuzului, institutia de credit care detine cecul original va inscrie pe acesta:

■ data prezentarii acestuia la plata, spre a se constata daca prezentarea s-a efectuat in termen legal;

■ declaratia de refuz, datata si semnata de catre reprezentanti legali sau imputerniciti ai acestora.

Aceste mentiuni inscrise pe cecul original constituie dovada refuzului de plata.

10. Cum se inregistreaza in contabilitate emiterea si acceptarea efectelor de comert:

a) In contabilitatea unitatii ce emite efectele de comert:

● Emiterea efectelor de comert:

401 ?Furnizori? = 403 ?Efecte de platit?

● Achitarea efectelor de comert:

403 ?Efecte de platit? = 5121 ?Conturi la banci in lei?

b) In contabilitatea unitatii ce accepta efectele de comert:

● Acceptarea efectelor comerciale:

413 ?Efecte de primit de la clienti? = 4111 ?Clienti?

● Primirea efectelor de comert:

5113 ?Efecte de incasat? = 413 ?Efecte de primit de la clienti?

● Incasarea efectelor de comert:

5121 ?Conturi la banci in lei? = 5113 ?Efecte de incasat?

Institutiile de credit si utilizatorii au nevoie de timp de pregatire pentru noul mod de procesare preconizat, dupa intrarea in vigoare a cadrului legislativ modificat, data dorita si agreata de sistemul bancar pentru intrarea in functiune a noului sistem (1 aprilie 2008) fiind in acest moment imposibil de atins.

Din momentul asigurarii cadrului legal este necesara o perioada de tranzitie de la modul de procesare actual, manual, la modul de lucru bazat pe transmiterea de imagini, estimata la cel putin 4 luni.

Atentie
Modificarile si completarile privitoare la cambie si la biletul la ordin sunt similare cu cele incidente cecului.

Concluzie
Solutia de decontare automata este conforma cu tendinta europeana in domeniul platilor, initiativa de modernizare fiind considerata salutara de Banca Centrala Europeana.

Acte normative aplicabile:
Legea nr. 59/1934 asupra cecului, asa cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2008
Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, astfel cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2008

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.