Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat

08-Iul-2008
5830

Noutate


Recent au intrat in vigoare doua acte normative care permit procesarea cecului, cambiei si biletului la ordin prin mijloace electronice. Este vorba despre O.U.G. nr. 38/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului si O.U.G. nr. 39/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin. Alaturi de dispozitiile referitoare la procesarea prin mijloace electronice, actele normative mai contin si alte dispozitii care perfectioneaza regimul efectelor de comert, in raport cu problemele observate in practica.

1. Cum se semneaza un cec

Noua reglementare explica pe larg si fara echivocuri ce trebuie sa cuprinda semnatura unui cec:

■ in clar, numele si prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entitatii care se obliga;

■ semnatura olografa a persoanei fizice, respectiv a reprezentantilor legali sau a imputernicitilor persoanelor juridice care se obliga ori a reprezentantilor sau a imputernicitilor altor categorii de entitati care utilizeaza astfel de instrumente.

2. Cum se da un gir

Se clarifica si dispozitiile referitoare la gir. Astfel, girul trebuie scris pe cec si semnat de girant. Girul este valabil chiar daca beneficiarul nu este mentionat sau girantul a pus numai semnatura (gir in alb). In acest din urma caz, girul, pentru a fi valabil, trebuie sa fie scris pe cec.

3. Cum se da un aval

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii

Avalul se da pe cec. El se exprima prin cuvintele: ?pentru aval? sau orice forma echivalenta; el este semnat de avalist.

4. Cand se prezinta la plata un cec

Se instituie un sigur termen pentru prezentarea la plata a cecului emis si platibil in Romania. Astfel, cecul emis si platibil in Romania trebuie (sub sanctiunea pierderii dreptului de regres impotriva girantilor si garantilor) sa fie prezentat la plata in termen de 15 zile, indiferent daca este platibil sau nu in localitatea unde a fost emis.

5. Cum se prezinta un cec la plata

Prezentarea unui cec la plata se poate face astfel:

■ in original;
■ prin trunchiere.

6. Ce este trunchierea

Prin trunchiere se intelege procedeul informatic care consta in urmatoarele operatiuni succesive:

■ transpunerea in format electronic a informatiilor relevante de pe cecul original;

■ reproducerea imaginii cecului original in format electronic;

■ transmiterea informatiei electronice catre institutia de credit platitoare.

Prezentarea la plata a unui cec prin trunchiere produce aceleasi efecte juridice ca si prezentarea la plata a cecului original.

Institutiile de credit pot recurge la procedeul trunchierii, cu conditia ca intre ele sa existe o conventie prealabila in contextul unui aranjament de plata sau o conventie constand in aderarea lor la un sistem de plati.

Imaginea cecului original reprezinta copia electronica a cecului original.

7. Care este momentul prezentarii la plata in cazul trunchierii

Momentul prezentarii la plata este momentul receptionarii de catre institutia de credit platitoare, respectiv de catre un sistem de plati, a informatiilor relevante pentru trunchiere si a imaginii electronice a respectivului cec.

Transmiterea catre institutia de credit platitoare a informatiilor relevante si a imaginii cecului, prin trunchiere, trebuie realizata astfel incat sa se asigure autenticitatea si integritatea acestora, prin utilizarea oricaror procedee tehnice admise de
lege.

8. Ce verifica institutia de credit in cazul trunchierii

Cand prezinta la plata un cec prin trunchiere, institutia de credit este obligata:

■ sa verifice daca cecul original respecta in forma si continut prevederile legale, inclusiv regularitatea succesiunii girurilor, cu exceptia autenticitatii semnaturilor tragatorului si girantilor;

■ sa garanteze acuratetea si conformitatea informatiilor relevante pentru trunchiere transmise electronic cu datele din cecul original, precum si conformitatea imaginii cecului cu cecul original.

Institutia de credit raspunde de orice pierdere suferita prin nerespectarea acestor obligatii.

9. Cum se refuza la plata un cec in cazul trunchierii

Refuzul total sau partial al unui cec prezentat la plata prin trunchiere se face in forma electronica, de catre institutia de credit platitoare. Astfel, in baza refuzului, institutia de credit care detine cecul original va inscrie pe acesta:

■ data prezentarii acestuia la plata, spre a se constata daca prezentarea s-a efectuat in termen legal;

■ declaratia de refuz, datata si semnata de catre reprezentanti legali sau imputerniciti ai acestora.

Aceste mentiuni inscrise pe cecul original constituie dovada refuzului de plata.

10. Cum se inregistreaza in contabilitate emiterea si acceptarea efectelor de comert:

a) In contabilitatea unitatii ce emite efectele de comert:

● Emiterea efectelor de comert:

401 ?Furnizori? = 403 ?Efecte de platit?

● Achitarea efectelor de comert:

403 ?Efecte de platit? = 5121 ?Conturi la banci in lei?

b) In contabilitatea unitatii ce accepta efectele de comert:

● Acceptarea efectelor comerciale:

413 ?Efecte de primit de la clienti? = 4111 ?Clienti?

● Primirea efectelor de comert:

5113 ?Efecte de incasat? = 413 ?Efecte de primit de la clienti?

● Incasarea efectelor de comert:

5121 ?Conturi la banci in lei? = 5113 ?Efecte de incasat?

Institutiile de credit si utilizatorii au nevoie de timp de pregatire pentru noul mod de procesare preconizat, dupa intrarea in vigoare a cadrului legislativ modificat, data dorita si agreata de sistemul bancar pentru intrarea in functiune a noului sistem (1 aprilie 2008) fiind in acest moment imposibil de atins.

Din momentul asigurarii cadrului legal este necesara o perioada de tranzitie de la modul de procesare actual, manual, la modul de lucru bazat pe transmiterea de imagini, estimata la cel putin 4 luni.

Atentie
Modificarile si completarile privitoare la cambie si la biletul la ordin sunt similare cu cele incidente cecului.

Concluzie
Solutia de decontare automata este conforma cu tendinta europeana in domeniul platilor, initiativa de modernizare fiind considerata salutara de Banca Centrala Europeana.

Acte normative aplicabile:
Legea nr. 59/1934 asupra cecului, asa cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2008
Legea nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, astfel cum a fost modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2008

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Biletul la ordin, cecul si cambia. Punct si de la capat":
Rating:

Nota: 4.5 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"