Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatia de a vira contributia la somaj. Infractiunea de stopaj la sursa

19-Dec-2011
6524
Intrebare:

In ce mod se interpreteaza art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj (15 zile de la data platii salariilor sau 15 zile de la data de 25 a lunii) :

Art. 112 (la data 28-ian-2009 Art. 112 din capitolul VII a se vedea jurisprudenta Decizia nr. 275 din 28-ian-2009 ): "Retinerea de catre angajator de la salariati a contributiilor datorate bugetului asigurarilor pentru somaj si nevirarea acestora in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda".

Mai exact, un agajator care plateste salariul pe data de 7 a lunii pentru luna anterioara va trebui sa plateasca contributia pentru somaj pana cel tarziu 22 a lunii. Daca da, exista asemenea prevederi si in ceea ce priveste contributiile pentru asigurari sociale, precum si pentru cele de sanatate?


Raspuns:

Prevederile art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca nu au suferit modificari de la intrarea in vigoare a acestui act normativ si pana in prezent. Insa, data scadenta a indeplinirii obligatiei de virare a contributiei datorate de salariati bugetului asigurarilor pentru somaj a suferit modificari.

Astfel, la data intrarii sale in vigoare, Legea 76/2002 prevedea la art. 31 alin. (1) ca termenul de plata a contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj este, dupa caz, de cel mult 5 zile de la:

a) data stabilita pentru plata drepturilor salariale sau a drepturilor membrilor cooperatori pe luna in curs, in cazul angajatorilor care efectueaza plata acestor drepturi o singura data pe luna;
b) data stabilita pentru plata chenzinei a doua, in cazul angajatorilor care efectueaza plata drepturilor chenzinal;
c) data stabilita prin contractul de asigurare pentru somaj.

Intrucat obligatia de a vira contributia retinuta era scadenta in termen de 5 zile de la data stabilita in mod diferit dupa cum erau platite drepturile salariale nevirarea acesteia in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituia infractiune si se pedepsea cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda. Art. 31 alin. (1) a fost modificat prin OUG 144/2005 si OUG 117/2010, in prezent stabilind ca termenul de depunere a declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale si evidenta nominala a persoanelor asigurate, prevazuta de lege, este si termen de plata a contributiilor prevazute la art. 26 si 27.

Totodata, potrivit dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Legea 76/2002 , angajatorii au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj conform legii.

Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2011 calculul, retinerea si virarea contributiilor sociale se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 296 indice 18 din Codul fiscal . Potrivit acestuia, persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator, precum si entitatile prevazute la art. 2963 lit. f) si g) au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributiile de asigurari sociale obligatorii (alin. (1)).

Contributiile sociale individuale calculate si retinute se vireaza la bugetele si fondurile carora le apartin pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, impreuna cu contributia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii (alin. (9)).

Asadar, in prezent, termenul scadent pentru indeplinirea obligatiei de a vira contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz.

De aceea, apreciez ca nu poate fi sanctionata fapta de a nu vira contributiile retinute in termen de 15 zile cata vreme scadenta obligatiei este dupa caz, fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza.

De asemenea, apreciez ca situatia se datoreaza necorelarii dispozitiilor art. 112 din Legea 76/2002 cu modificarile intervenite de la intrarea in vigoare a acestui act normativ in ceea ce priveste scadenta obligatiei de a vira contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj.
Din Decizia nr.275/2009 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie nu rezulta ca, contributiile individuale retinute nu au fost virate in termen de 15 zile. Sanctiuni cu privire la contributiile retinute de la asigurati se regasesc si in alte legi speciale astfel:

Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii:

"Art. 303. - Fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri sau nevirarea la fond a contributiei retinute de la asigurati constituie infractiunea de deturnare de fonduri si se pedepseste conform prevederilor din Codul penal."

Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:
"Art. 144. - Constituie contraventie urmatoarele fapte:
(......)
p) fapta persoanei de a nu vira, pentru o perioada de 3 luni consecutiv, la bugetul asigurarilor sociale de stat contributia de asigurari sociale retinuta de la asigurat.
Art. 145. - (1) Contraventiile prevazute la art. 144 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
(......)
b) cu amenda de la 1.500 lei la 5.000 lei, cele prevazute la lit. a), d), e), h), j), l) si p);
(......)"

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. In acext context, fiindca au aparut aceste actualizari prin Ordinul nr. 377/2024 al Institutului National de Statistica, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale. Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025 Avand in vedere ca prin Ordinul...» citeste mai departe aici

  • Norme de venit 2025. LISTELE pe judete

    • Normele de venit reprezinta plafoane anuale stabilite de stat pentru determinarea impozitului pe venit la persoanele care desfasoara activitati independente. Exista anumite conditii ce trebuie indeplinite de contribuabili pentru aplicarea normelor de venit, vom analiza in acest articol principalele reglementari legislative si vom prezenta listele cu normele de venit stabilite in 2025 pentru fiecare judet. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016