Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatia de a vira contributia la somaj. Infractiunea de stopaj la sursa

19-Dec-2011
4644
Intrebare:

In ce mod se interpreteaza art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj (15 zile de la data platii salariilor sau 15 zile de la data de 25 a lunii) :

Art. 112 (la data 28-ian-2009 Art. 112 din capitolul VII a se vedea jurisprudenta Decizia nr. 275 din 28-ian-2009 ): "Retinerea de catre angajator de la salariati a contributiilor datorate bugetului asigurarilor pentru somaj si nevirarea acestora in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda".

Mai exact, un agajator care plateste salariul pe data de 7 a lunii pentru luna anterioara va trebui sa plateasca contributia pentru somaj pana cel tarziu 22 a lunii. Daca da, exista asemenea prevederi si in ceea ce priveste contributiile pentru asigurari sociale, precum si pentru cele de sanatate?


Raspuns:
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii


Prevederile art. 112 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca nu au suferit modificari de la intrarea in vigoare a acestui act normativ si pana in prezent. Insa, data scadenta a indeplinirii obligatiei de virare a contributiei datorate de salariati bugetului asigurarilor pentru somaj a suferit modificari.

Astfel, la data intrarii sale in vigoare, Legea 76/2002 prevedea la art. 31 alin. (1) ca termenul de plata a contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj este, dupa caz, de cel mult 5 zile de la:

a) data stabilita pentru plata drepturilor salariale sau a drepturilor membrilor cooperatori pe luna in curs, in cazul angajatorilor care efectueaza plata acestor drepturi o singura data pe luna;
b) data stabilita pentru plata chenzinei a doua, in cazul angajatorilor care efectueaza plata drepturilor chenzinal;
c) data stabilita prin contractul de asigurare pentru somaj.

Intrucat obligatia de a vira contributia retinuta era scadenta in termen de 5 zile de la data stabilita in mod diferit dupa cum erau platite drepturile salariale nevirarea acesteia in termen de 15 zile in conturile stabilite potrivit reglementarilor in vigoare constituia infractiune si se pedepsea cu inchisoare de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda. Art. 31 alin. (1) a fost modificat prin OUG 144/2005 si OUG 117/2010, in prezent stabilind ca termenul de depunere a declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale si evidenta nominala a persoanelor asigurate, prevazuta de lege, este si termen de plata a contributiilor prevazute la art. 26 si 27.

Totodata, potrivit dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Legea 76/2002 , angajatorii au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj conform legii.

Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2011 calculul, retinerea si virarea contributiilor sociale se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 296 indice 18 din Codul fiscal . Potrivit acestuia, persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator, precum si entitatile prevazute la art. 2963 lit. f) si g) au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira lunar contributiile de asigurari sociale obligatorii (alin. (1)).

Contributiile sociale individuale calculate si retinute se vireaza la bugetele si fondurile carora le apartin pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, impreuna cu contributia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii (alin. (9)).

Asadar, in prezent, termenul scadent pentru indeplinirea obligatiei de a vira contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz.

De aceea, apreciez ca nu poate fi sanctionata fapta de a nu vira contributiile retinute in termen de 15 zile cata vreme scadenta obligatiei este dupa caz, fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza fie data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza.

De asemenea, apreciez ca situatia se datoreaza necorelarii dispozitiilor art. 112 din Legea 76/2002 cu modificarile intervenite de la intrarea in vigoare a acestui act normativ in ceea ce priveste scadenta obligatiei de a vira contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj.
Din Decizia nr.275/2009 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie nu rezulta ca, contributiile individuale retinute nu au fost virate in termen de 15 zile. Sanctiuni cu privire la contributiile retinute de la asigurati se regasesc si in alte legi speciale astfel:

Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii:

"Art. 303. - Fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri sau nevirarea la fond a contributiei retinute de la asigurati constituie infractiunea de deturnare de fonduri si se pedepseste conform prevederilor din Codul penal."

Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:
"Art. 144. - Constituie contraventie urmatoarele fapte:
(......)
p) fapta persoanei de a nu vira, pentru o perioada de 3 luni consecutiv, la bugetul asigurarilor sociale de stat contributia de asigurari sociale retinuta de la asigurat.
Art. 145. - (1) Contraventiile prevazute la art. 144 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
(......)
b) cu amenda de la 1.500 lei la 5.000 lei, cele prevazute la lit. a), d), e), h), j), l) si p);
(......)"
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatia de a vira contributia la somaj. Infractiunea de stopaj la sursa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

  • Agentia JCR a reconfirmat ratingul BBB si BBB+ al Romaniei
    • Agentia de rating japoneza (JCR) a anuntat mentinerea perspectivei stabile si reconfirmarea rating-ului de tara acordat Romaniei (BBB/BBB+) pentru datoria pe termen lung in valuta, respectiv in moneda locala. Decizia agentiei este sustinuta in primul rand de perspectivele unei cresteri economice solide, care este prognozata de agentie pe baza cererii interne la un nivel de aproximativ 4% pentru anii 2017 si 2018, chiar si in conditiile unor schimbari externe semnificative. De asemenea, in...» citeste mai departe aici

  • Un proiect nou modifica 3 acte normative si guvernana corporativa a intreprinderilor publice. Ce schimbari ne asteapta?
    • Va prezentam un nou proiect publicat pe site-ul Ministerului de Finante. Noul proiect vizeaza acte normative in vigoare ce vor fi modificate sau abrogate, ca urmare a intrarii in vigoare a noului proiect: - se completeaza Legea nr.248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social; - se modifica O.G. nr.64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.