
Raportul Special
realizat de specialisti
Va rog, ajutati-ma cu opinia dvs in urmatoarea speta:
In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate si nu este exceptata, datoreaza in prezent intr-adevar CASS stabilita in cota de 10% aplicata la 12 salarii minime brute pe tara, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal (Legea 227/2015), respectiv daca depaseste plafonul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor din dividende luand-se in calcul dividendele distribuite si incasate.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In stabilirea obligatiilor privind stabilirea, plata si declararea urmeaza a fi analizata in primul rand incadrarea persoanei fizice printre contribuabilii definiti la art. 153 din Codul fiscal supusi CASS. Astfel, au calitatea de contribuabili la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz, urmatoarele persoane:
a) cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in Romania;
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania; in categoria persoanelor prevazute la lit. b) al art. 153 din Codul fiscal se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, in baza prevederilor OUG 194/2002;
c) cetatenii statelor membre ale UE, SEE si ai CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de a sta in Romania pentru o perioada de peste 3 luni;
Persoanele care intra sub incidenta prevederilor lit. c) al art. 153 din Codul fiscal sunt cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni, in baza prevederilor OUG 102/2005;
d) persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana; in categoria persoanelor prevazute la lit. d) al art. 153 din Codul fiscal se includ cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si carora li s-a atribuit cod numeric personal de catre autoritatile romane, fara eliberarea unui document care sa ateste rezidenta pe teritoriul Romaniei, in baza prevederilor OUG 102/2005.
Totodata potrivit alin. (2) al aceluiasi articol 153 din Codul fiscal, persoanele dintre cele enumerate mai sus la lit. a) d), care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin OPANAF nr. 3697/2016, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Potrivit acesteia, pentru exceptarea de la plata CASS, persoana fizica depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (formularul 603), insotita de documente justificative, cum este spre exemplu documentul portabil A1.
Pentru perioada anterioara, desi prevederile art. 296 indice 21 din vechiul Codul fiscal (Legea 571/2003) nu fac diferentierea intre persoane fizice rezidente si nerezidente, in stabilirea calitatii de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, consideram ca trebuie avute in vedere si prevederile art. 211 alin. (1) lit. b) e) din Legea 95/2006. Astfel, in raport cu persoanele fizice straine, reglementarile mentionate considera drept asigurati toti cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania si care fac dovada platii contributiei la fond, cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si obtinut dreptul de rezidenta in Romania, pentru o perioada de peste 3 luni si care fac dovada platii contributiei la FNUASS, persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si anume desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intoarce de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana si care fac dovada platii contributiei la FNUASS si pensionarii din sistemul public de pensii care nu mai au domiciliul in Romania si care isi stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru al UE, SEE si CE, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate si fac dovada platii contributiei la FNUASS.
In aceste conditii, in cazul analizat, pentru perioada anterioara aplicarii prevederilor noului Codul fiscal (Legea 227/2015) referirea la calitatea de asigurat trebuie facuta si prin raportare la prevederile Legii 95/2006, conform carora cetatenii straini sunt considerati asigurati daca au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la FNUASS. Astfel, in situatiile in care se afla temporar in tara, neindeplinind conditiile mentionate de Legea 95/2006, consideram ca acestia nu vor putea fi tratati drept asigurati nedatorand astfel contributia de asigurari sociale de sanatate.
Prin urmare, consideram ca CASS pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor realizate este datorata doar in situatiile in care persoana fizica, se incadreaza printre cele care au calitatea de contribuabili la sistemul asigurarilor sociale de sanatate conform celor detaliate mai sus.
In ceea ce priveste masura executarii silite incepute prin comunicarea somatiei potrivit art. 230 din Codul de procedura fiscala, aceasta poate fi contestata doar la nivelul instantei judecatoresti conform dispozitiilor art. 260 ,262 din Codul de procedura fiscala in termen de 15 zile, sub sanctiunea decaderii, de la data cand contestatorul a luat cunostinta de executarea ori de actul de executare pe care le contesta.
In contextul depasirii termenului de mai sus, consideram ca odata cu stabilirea inexistentei obligatiei de plata executarea silita va inceta, ori in cazul continuarii acesteia prin masuri efective (poprire, executarea silita mobiliara sau imobiliara) vor putea fi contestate acele masuri de executare nelegale.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Sfaturi de la experti
Impozit si contributii sociale pe venitul din arenda 2025
Intrebare: Societatea a luat in arenda teren. Cum calculam impozitul pe venit, CAS si CASS? Se achita sume intre 1.000 lei si 80.000 lei/persoana.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere declaratii dupa radiere
Intrebare: In data de 12.03.2025, o societate a primit certificatul de radiere. In data de 15.03.2025, pe site-ul ANAF, societatea figureaza ca persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de tva a fost anulata. Tot pe site-ul ANAF,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile
E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp
Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA