Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Persoana fizica care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Se datoreaza CASS in acest caz?

31-Mai-2021
619

O persoana fizica care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor este obligat sa plateasca contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate? Numarul de contracte cum se stabileste, in functie de numarul de contracte active de la sfarsitul anului precedent?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

1. Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, veniturile cedarea folosintei bunurilor intra doar in sfera de aplicare a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), nefiind supuse contributiei de asigurari sociale (CAS).

Astfel, potrivit art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, exceptand veniturile din salarii, datoreaza CAS doar persoanele fizice care realizeaza veniturile din activitati independent definite conform art. 67 din Codul fiscal si venituri din drepturi de proprietate intelectuala, definite la art. 70, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 72 alin. (3), daca estimeaza pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, veniturile din cedarea folosintei bunurilor neintrand in sfera de aplicare a CAS.

Din punct de vedere al CASS, aceasta se datoreaza de catre persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h) din Codul fiscal, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice referitoare la estimarea contributiilor (Capitolul II).
Sunt asadar cumulate veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h) din Codul fiscal din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, printre care este inclus si venitul net/norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilit potrivit art. 84 – 87 din Codul fiscal, persoana fizica datorand CASS (pentru anul 2021, CASS = 10% x 12 x 2.300 lei), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara ( pentru anul 2021, 12 x 2.300 lei = 27.600 lei).
In situatia in care persoana fizica nu realizeaza dintre veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) – h) din Codul fiscal decat venituri din cedarea folosintei bunurilor, pentru verificarea incadrarii in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara urmeaza sa compare venitul net, determinat conform art. 84 alin. (3) din Codul fiscal, cu plafonul celor 12 salarii minime brute pe tara. Potrivit art. 84 alin. (1) – (3) din Codul fiscal, venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut reprezentat de totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora.



In situatia in care persoana fizica estimeaza pentru anul curent un venit net anual cumulat din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime pe tara, in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, acestea datoreaza CASS la nivelul a 12 salarii minime pe tara si are obligatia depunerii Declaratiei unice (Capitolul I) prevazute la art. 122 din Codul fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

In cazul in care persoana fizica estimeaza venituri nete peste plafon dar realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara si in anul fiscal precedent nu au avut calitatea de salariat si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal, acestea datoreaza CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratiei unice (Capitolul I) prevazuta la art. 122 din Codul fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii CASS.

Persoanele fizice care estimeaza pentru anul in curs venituri nete cumulate sub nivelul de 12 salarii de baza minime brute pe tara (27.600 lei) nu datoreaza CASS, dar pot opta pentru plata acesteia potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal.

Atragem atentia asupra modului de transformare in lei a chiriei stabilite in valuta pentru contractele in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta. Astfel, potrivit art. 120 alin. (6) din Codul fiscal, la momentul estimarii si depunerii Declaratiei unice (Capitolul II) in termen de 30 de zile de la incheierea contractului intre parti si respectiv pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an, pentru contractele in curs, in cazul celor care au incheiat contractele respective in anii anteriori. pentru contractele in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, determinarea venitului net anual se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se depune Declaratia unica. La definitivarea impunerii la termenul de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, potrivit art. 84 alin. (3 1) din Codul fiscal, in situatia in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute, venitul brut anual se va determina pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului, urmand a se completa in mod corespunzator Capitolul I din Declaratia unica.

2. Numarul de contracte este relevant in raport cu stabilirea regimului de impunere al veniturilor din cedarea folosintei bunurilor si determinarea impozitului pe venit. Astfel, potrivit art. 83 alin. (2) din Codul fiscal, coroborat cu prevederile OPANAF 2902/2016, persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere/subinchiriere la sfarsitul unui an fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria veniturilor din activitati independente.
La stabilirea numarului de contracte se au in vedere contractele de inchiriere/subinchiriere aflate in derulare la data de 31 decembrie a anului precedent celui de impunere, cu exceptia contractelor de arendare a bunurilor agricole.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere/subinchiriere la sfarsitul unui an fiscal determina, incepand cu anul fiscal urmator, venitul net anual in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit regulilor prevazute pentru veniturile din activitati independente, si au obligatia conducerii evidentei contabile, in conformitate cu prevederile OMFP nr. 170/2015 si completarii Registrului de evidenta fiscala conform OMFP nr. 3.254/2017.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Persoana fizica care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Se datoreaza CASS in acest caz?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016