Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Documentar fiscal: obligatii fiscale ale platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa

13-Sep-2012
2831
Redam mai jos principalele obligatii fiscale ale platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa.

Potrivit modificarilor aduse Codului fiscal prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 125/2011 si Ordonanta Guvernului nr. 15/2012, platitorii de venit, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, au indatorirea de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, pentru veniturile platite reprezentand: drepturi de proprietate intelectuala; activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil, precum si a contractelor de agent; activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara; asocierea unei persoane fizice cu o persoana juridica, platitoare pe venit microintreprindere.

Important! Conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2012, incepand cu 01.09.2012, nu se retine impozit de 10% sau 16% in cazul veniturilor realizate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil obtinute de contribuabilii care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie.

Contribuabilii care obtin venituri din categoriile mentionate mai sus, datoreaza contributii sociale individuale, contributii care se calculeaza, retin, declara si vireaza de catre platitorii de venituri.

Declararea contributiilor sociale individuale se face in Declaratia112, formular care se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. in acest caz, platitorul de venit trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.

incepand cu obligatiile lunii iulie, contribuabilii completeaza Declaratia 112, sectiunea C, conform instructiunilor prevazute in Ordinul comun al viceprim-ministrului, ministrului Finantelor Publice, ministrului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si ministrului Sanatatii nr. 1045 /2084/793/2012.

Declaratia 112 se depune trimestrial sau lunar in functie de perioada inscrisa in vectorul fiscal.

Obligatii fiscale

A. Pentru contribuabilii care obtin venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil, precum si a contractelor de agent; din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, platitorii de venit calculeaza si retin urmatoarele contributii:

- contributia individuala de asigurari sociale (CAS-10,5%) si contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS-5,5%), daca acestea sunt singurele venituri realizate;

- numai contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS-5,5%), daca persoana care realizeaza venitul este deja asigurata in sistemul public de pensii sau asigurata in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii sau are calitatea de pensionar.

Baza lunara de calcul pentru CAS este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti, valoarea comisioanelor sau onorariilor stabilite potrivit legii in cazul expertizelor tehnice judiciare si extrajudiciare care nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut (10.585 lei).

Baza lunara de calcul pentru CASS este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti, valoarea comisioanelor sau onorariilor stabilite potrivit legii in cazul expertizelor tehnice judiciare si extrajudiciare.

Atentie! Persoanele fizice care realizeaza venituri in baza contractelor de agent datoreaza contributiile sociale.

B. Pentru contribuabilii care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala, in conditiile in care acest venit este singurul venit realizat, platitorii de venit calculeaza si retin urmatoarele contributii:

- contributia individuala de asigurari sociale (CAS - 10,5%) care se aplica asupra venitului brut diminuat cu cota de cheltuiala forfetara (20%, 25%) si care nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut (10.585 lei);

- contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS - 5,5%) care se aplica asupra venitului brut diminuat cu cota de cheltuiala forfetara (20%, 25%).

Important! Contribuabilii nu datoreaza cele doua cote de contributii daca realizeaza si alte tipuri de venit sau sunt asigurati in sistemul public de pensii, sunt asigurati in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii sau au calitatea de pensionari.

C. Pentru contribuabilii care obtin venituri dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil -microintreprindere care nu genereaza o persoana juridica sau venituri din asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoanele fizice rezidente cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania, cat si in strainatate, platitorii de venit calculeaza si retin numai contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (5,5%).

Baza lunara de calcul pentru CASS este venitul realizat din asociere.

In cazurile mentionate, platitorii de venit nu retin si nu calculeaza contributiile sociale individuale (CAS si CASS) beneficiarilor de venit care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie.

Incepand cu 1 septembrie 2012, in cazul beneficiarilor de venit, care au realizat numai venituri din activitatile prevazute mai sus, baza de calcul pentru CASS este venitul brut stabilit si nu suma de 700 lei care, in perioada 01.07.2012-31.08.2012, constituia baza de calcul pentru CASS pe care o retinea platitorul de venit, in cazul in care venitul realizat era mai mic decat aceasta suma.

Regularizarea contributiei platite o va face organul fiscal in anul urmator dupa depunerea declaratiilor informative de catre platitorii de venit si consolidarea bazei de date.

In situatiile prezentate, platitorii de venit, vor retine si vira contributiile sociale individuale pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada inscrisa in vectorul fiscal.

Sursa: DGFP Valcea
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Documentar fiscal: obligatii fiscale ale platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnic
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o societate si ce documente trebuie sa depuna, legal, pentru a putea trimite salariatii in somaj tehnic si a primi banii de la stat pentru acestia? Despre acest subiect vom discuta in continuare cu unul dintre consilierii nostri juridici, plecand de la urmatoarea situatie: "Societatea A cu profil de activitate transport calatori, a pierdut contractul de prestari servicii care ii aducea venituri, dupa decretarea starii de urgenta, in urma inchiderii...» citeste mai departe aici

  • Situatia contractelor de munca suspendate(somaj tehnic)/incetate, inregistrate de Inspectia Muncii
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale informeaza, printr-un comunicat de presa, care este situatia contractelor individuale de munca suspendate/incheiate la data de 2 aprilie 2020. Conform MMPS, sunt in prezent: I: 862.557 de contracte individuale de munca suspendate,din care: -239.279 – Industria prelucatoare -171.454 – Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor -115.080 – Hoteluri si restaurante II: 173.834 de contracte individuale de...» citeste mai departe aici

  • Ghid pas cu pas pentru incarcarea documentelor necesare somajului tehnic in platforma online
    • Guvernul Romaniei a anuntat recent ca a lansat o platforma online pentru acordarea somajului tehnic. Astfel, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza ca platforma digitala poate fi consultata pe aici.gov.ro. pentru incarcarea documentelor necesare acordarii somajului tehnic pentru angajatii carora li s-a suspendat temporar contractul individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de Urgenta: 15 intrebari si raspunsuri. PFA-urile pot beneficia de ele?
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat o serie de intrebari si de raspunsuri legate de Certificatele de Situatii de Urgenta. Reamintim ca Guvernul a stabilit, recent, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea si completarea OUG 30/2020, ca Certificatele de Situatie de Urgenta NU mai sunt necesare pentru obtinerea somajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care isi reduc sau isi intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2. Totusi,...» citeste mai departe aici

  • Guvernul aloca fonduri de peste 54 milioane de lei destinate sectorului cresterii animalelor
    • Guvernul a aprobat, in sedinta de joi – 2 aprilie, o Hotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor, prin care s-a alocat pentru anul 2020, suma de maximum 54,048 milioane de lei. Banii vor fi suportati de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru anul 2020. Intr-un comunicat remis presei, MADR arata ca din suma totala alocata, care se acorda sub forma serviciilor...» citeste mai departe aici

  • Noi informatii despre rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta(comunicat de presa ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa referitor la rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta. Astfel, institutia a informat ca in luna martie 2020 a restituit TVA in valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui numar de 24.526 deconturi (fata de 1,6 miliarde de lei media rambursarilor din primele doua luni ale anului 2020). De la data declararii starii de urgenta, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016