Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comunicat ANAF: Intrarea in sistemul TVA la incasare in 2013

18-Feb-2013
1976
Autoritatile fiscale au emis un comunicat prin care informeaza asupra modului in care se efectueaza in 2013 intrarea in sistemul TVA la incasare, precum si asupra modalitatilor de aplicare a sistemului de TVA la incasare.

SISTEMUL TVA LA INCASARE 1.INTRAREA IN SISTEMUL TVA LA INCASARE

Persoanele care au obligatia sa aplice sistemul TVA la incasare:

1. Persoanele impozabile inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 153 a caror cifre de afaceri in perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012 inclusiv nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei aplica sistemul TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013. [art. II OG nr. 15/2012]

Aceste persoane au obligatia sa depuna la organul fiscal pana la data de 25 octombrie 2012 inclusiv o NOTIFICARE - formular 097 din care sa rezulte ca cifra de afaceri in perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012 inclusiv nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

In situatia in care persoana impozabila nu depune notificarea va fi inregistrata din oficiu de organul fiscal in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si va aplica acest sistem incepand cu data de 1 ianuarie 2013.
[art. II alin. (2) teza a treia OG nr. 15/2012, OPANAF nr. 1529/2012]

Persoanele impozabile inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 153 care au depasit plafonul de 2.250.000 lei nu aplica sistemul TVA la incasare si nu depun notificarea.

2. Persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 dupa data de 1 octombrie 2012 si nu depasesc cifra de afaceri de 2.250.000 lei in perioada in care au fost inregistrate in scopuri de TVA, aplica acest sistem incepand cu 1 februarie 2013 - cei care au perioada fiscala luna si cu 1 aprilie 2013 - cei care au perioada fiscala trimestrul. [art. 1342 alin. (3) lit. a) Cod fiscal]

Aceste persoane au obligatia sa depuna la organul fiscal pana la data de 25 ianuarie 2013 o NOTIFICARE - formular 097 din care sa rezulte ca cifra de afaceri la 31 decembrie 2012 nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei. [art. 1563 alin. (11) Cod fiscal, OPANAF nr. 1529/2012]

3. Persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 in cursul anului 2013 aplica acest sistem incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA. [art. 1342 alin. (3) lit. b) Cod fiscal]

Aceste persoane NU au obligatia sa depuna NOTIFICAREA, fiind inregistrati din oficiu de organul fiscal in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. -art. 1563 alin. (11) Cod fiscal]

CIFRA DE AFACERI pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 132 si 133, realizate in cursul unui an calendaristic.
[art. 1342 alin. (3) lit. a) Cod fiscal]


2. APLICAREA SISTEMULUI TVA LA INCASARE

Obligatiile persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare:

I. Obligatii privind livrarile/prestarile efectuate:

- sa emita facturi cu TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile cu mentiunea "TVA la incasare"; [art. 155 alin. (19) lit. p) Cod fiscal]

- sa declare, in decontul de TVA, TVA-ul colectat aferent livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale (luna/trimestru) in care a incasat contravaloarea integrala sau partiala.

In cazul in care nu incaseaza contravaloarea integrala sau partiala a livrarii de bunuri / prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, are obligatia sa declare in decontul de TVA, TVA-ul colectat aferent, pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale (luna/trimestru) in care se implineste cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii.
[art. 1342 alin. (3) si (5), art. 1562 Cod fiscal]

OBSERVATII:

1. Factura se emite pana cel tarziu in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei (data livrarii /data prestarii).

In cazul in care se incaseaza avansuri, factura se emite pana cel tarziu in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii. [art. 155 alin. (15) Cod fiscal]

2. Daca factura nu a fost emisa in termenul prevazut de lege, exigibilitatea TVA aferenta contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii, respectiv TVA-ul se declara in decontul de TVA aferent perioadei fiscale (luna/trimestru) in care se implineste cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii. in mod corespunzator se declara si in declaratia 394.
[art. 1562, art. 1342 alin. (5) Cod fiscal]

3. TVA-ul exigibil, respectiv TVA-ul care trebuie declarat in decontul de TVA, este TVA-ul aferent incasarii integrale sau partiale, care se determina pentru fiecare incasare in parte prin aplicarea urmatorului mecanism de calcul: 24 x 100 / 124, in cazul cotei standard, si 9 x 100 / 109 ori 5 x 100 / 105, in cazul cotelor reduse.

[art. 1342 alin. (8) Cod fiscal]


CONCLUZIE:

Exigibilitatea TVA colectata, respectiv obligatia declararii acesteia in decontul de TVA, intervine la data incasarii facturii daca incasarea are loc in termen de 90 de zile de la data emiterii facturii.
Daca incasarea nu are loc in termen de 90 de zile de la data emiterii facturii exigibilitatea TVA colectata, respectiv obligatia declararii acesteia in decontul de TVA, intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica de la emiterea facturii sau de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii in cazul in care factura nu a fost emisa in termenul prevazut de lege.




Sursa: DGFP Brasov


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comunicat ANAF: Intrarea in sistemul TVA la incasare in 2013":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.