Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila

25-Mai-2011
6923
Problema:
Care sunt majorarile care trebuie platite in cazul in care nu se retine, nu se declara si nu se vireaza la timp impozit pe venit pentru o conventie civila incheiata in 2010? Sumele sunt incasate in cursul anului 2010. Ce declaratii rectificative trebuie depuse?

In cazul unei conventii civile incheiate cu o persoana fizica pentru servicii prestate sporadic, societatea retine, declara si plateste impozit pe venit, cas si somaj , daca persoana nu este angajata si retine, declara si plateste impozit pe venit in cazul in care persoana fizica este angajata. Este corecta aceasta procedura? CASS-ul cade intotdeauna in sarcina beneficiarului de venit?

Solutie:
Calculul obligatiilor fiscale accesorii incepe de la data la care obligatia fiscala declarata sau constatata in urma inspectiei era datorata. In acest sens art. 119 din Codul de procedura fiscala precizeaza ca momentul de la care se calculeaza dobanzilor/majorarile si penalitatile de intarziere este scadenta obligatiei principale.
Astfel termenul de plata la care platitorul de venit trebuia sa vireze impozitul pe venit este raportat la momentul platii venitului, astfel, impozitul ce trebuie retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Pentru anului 2010, pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datorau majorari de intarziere pana la data de 30 iunie, iar dupa acesta data majorarile au fost inlocuite cu dobanzi si penalitati de intarziere. Nivelul majorarilor de intarziere aplicabil pentru 2010 a fost de 0,01% pentru perioada 1 ianuarie ? 30 iunie 2010. Nivelul dobanzilor aplicabil este de 0,05% pentru perioada 1 iulie ? 30 septembrie 2010 si de 0,04% incepand cu 1 octombrie 2010.

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza si cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale, aplicabila incepand cu 1 iulie 2010. In primele 30 de zile de la data expirarii termenului de plata singurele obligatii acesorii calculate sunt dobanzile, nefiind calculate penalitati.
Astfel, daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse.

In urmatoarele 60 de zile, asadar intr-un interval de pana la 90 de zile de la data expirarii termenului de plata se calculeaza penalitati pe baza cotei de 5% prevazute de art. 120 indice 1 din Codul de procedura fiscala . Astfel, daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse.
Cuantumul penalitatilor se determina prin inmultirea obligatiei fiscale principale achitate cu cota de penalitate stabilita, fiind acelasi indiferent de data in care are loc plata in intervalul cuprins intre cea de a 31-a si cea de a 90-a zi de la expirarea termenului de plata.

Cel de-al treilea interval incepe dupa expirarea a 90 de zile de la termenul de plata, cand cota penalitatilor este de 15%, nivelul acestora determinandu-se prin aplicarea acestei cote asupra sumei ramase neachitate.
Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

Asadar, intarzierea fie si cu o zi a platii obligatiilor fiscale cu retinere la sursa genereaza obligatii fiscale accesorii constand in dobanzi de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere si penalitati de 5 pana la 15% pe an dupa depasirea scadentei cu 30 respectiv 90 de zile.

In vederea corectarii formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat si a formularului 102 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, veti depune Declaratia rectificativa 710 atat pentru impozitul pe veniturile din salarii, cat si pentru contributiile datorate la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale pentru contributiile sociale individuale datorate potrivit OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010. Intrucat corectati mai multe obligatii fiscale care se refera la aceeasi perioada de raportare, se completeaza in acelasi formular 710 cate un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta pentru fiecare obligatie.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiat potrivit Codului civil , platitorul de venit va avea in vedere, pe langa obligatiile privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52, respectiv art. 521 din Codul fiscal , in functie de optiunea persoanei fizice, si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Asadar in ambele situatii supuse analizei, platitorul de venit va avea obligatia calculului, retinerii si virarii impozitului pe venit si contributiilor individuale prevazute de OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010.
Precizam ca obligatia privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale revine platitorului de venit potrivit OUG 82/2010, incepand cu veniturile platite dupa data de 10 septembrie 2010.

Potrivit alin. (11) al art. III din OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 29618 si 29619 din Codul fiscal , obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil , revine platitorului de venit.

Plata contributiei asiguratului la asigurarile sociale de sanatate pentru aceste venituri cade in sarcina persoanei fizice si nu a platitorului de venit. Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 521 din Codul fiscal , indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006. Pe cale de consecinta nu va mai putea fi aplicabila exceptia prevazuta de art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006 referitoare la nedatorarea contributiei in cazul cumulului unui venit din salarii cu un venit din alte surse supuse impozitului pe venit.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • Atentie la HG 804/2017: Normele privind casele de marcat au fost modificate
    • In M.Of. nr. 907 din 20.11.2017 a fost publicata HG 804/2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003. Noile prevederi coreleaza modificarile aduse incepand cu anul 2014 ordonantei de urgenta 28/1999 (ultima modificare a normelor metodologice fiind adusa de HG 73/2014) si aduce...» citeste mai departe aici

  • Un nou regulament se aplica din 2018 si introduce o adevarata revolutie. Iata ce ne asteapta
    • Uniunea Europeana a introdus noutati legislative foarte stricte. Mai exact, la 25 mai 2018 vor incepe sa se aplice prevederile Regulamentului UE nr. 679/2016, cunoscut drept Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale (GDPR). Specialistii spun ca acest Regulament introduce o adevarata revolutie in domeniu, prin prisma impactului pe care il va avea asupra bunului mers al oricarei afaceri, mici sau mari, din Europa si nu numai. Conceptul de "date personale" devine atat de larg...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"