Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila

25-Mai-2011
6753
Problema:
Care sunt majorarile care trebuie platite in cazul in care nu se retine, nu se declara si nu se vireaza la timp impozit pe venit pentru o conventie civila incheiata in 2010? Sumele sunt incasate in cursul anului 2010. Ce declaratii rectificative trebuie depuse?

In cazul unei conventii civile incheiate cu o persoana fizica pentru servicii prestate sporadic, societatea retine, declara si plateste impozit pe venit, cas si somaj , daca persoana nu este angajata si retine, declara si plateste impozit pe venit in cazul in care persoana fizica este angajata. Este corecta aceasta procedura? CASS-ul cade intotdeauna in sarcina beneficiarului de venit?

Solutie:
Calculul obligatiilor fiscale accesorii incepe de la data la care obligatia fiscala declarata sau constatata in urma inspectiei era datorata. In acest sens art. 119 din Codul de procedura fiscala precizeaza ca momentul de la care se calculeaza dobanzilor/majorarile si penalitatile de intarziere este scadenta obligatiei principale.
Astfel termenul de plata la care platitorul de venit trebuia sa vireze impozitul pe venit este raportat la momentul platii venitului, astfel, impozitul ce trebuie retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

Pentru anului 2010, pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datorau majorari de intarziere pana la data de 30 iunie, iar dupa acesta data majorarile au fost inlocuite cu dobanzi si penalitati de intarziere. Nivelul majorarilor de intarziere aplicabil pentru 2010 a fost de 0,01% pentru perioada 1 ianuarie ? 30 iunie 2010. Nivelul dobanzilor aplicabil este de 0,05% pentru perioada 1 iulie ? 30 septembrie 2010 si de 0,04% incepand cu 1 octombrie 2010.

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza si cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale, aplicabila incepand cu 1 iulie 2010. In primele 30 de zile de la data expirarii termenului de plata singurele obligatii acesorii calculate sunt dobanzile, nefiind calculate penalitati.
Astfel, daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse.

In urmatoarele 60 de zile, asadar intr-un interval de pana la 90 de zile de la data expirarii termenului de plata se calculeaza penalitati pe baza cotei de 5% prevazute de art. 120 indice 1 din Codul de procedura fiscala . Astfel, daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse.
Cuantumul penalitatilor se determina prin inmultirea obligatiei fiscale principale achitate cu cota de penalitate stabilita, fiind acelasi indiferent de data in care are loc plata in intervalul cuprins intre cea de a 31-a si cea de a 90-a zi de la expirarea termenului de plata.

Cel de-al treilea interval incepe dupa expirarea a 90 de zile de la termenul de plata, cand cota penalitatilor este de 15%, nivelul acestora determinandu-se prin aplicarea acestei cote asupra sumei ramase neachitate.
Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

Asadar, intarzierea fie si cu o zi a platii obligatiilor fiscale cu retinere la sursa genereaza obligatii fiscale accesorii constand in dobanzi de 0,04% pentru fiecare zi de intarziere si penalitati de 5 pana la 15% pe an dupa depasirea scadentei cu 30 respectiv 90 de zile.

In vederea corectarii formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat si a formularului 102 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, veti depune Declaratia rectificativa 710 atat pentru impozitul pe veniturile din salarii, cat si pentru contributiile datorate la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale pentru contributiile sociale individuale datorate potrivit OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010. Intrucat corectati mai multe obligatii fiscale care se refera la aceeasi perioada de raportare, se completeaza in acelasi formular 710 cate un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta pentru fiecare obligatie.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiat potrivit Codului civil , platitorul de venit va avea in vedere, pe langa obligatiile privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52, respectiv art. 521 din Codul fiscal , in functie de optiunea persoanei fizice, si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Asadar in ambele situatii supuse analizei, platitorul de venit va avea obligatia calculului, retinerii si virarii impozitului pe venit si contributiilor individuale prevazute de OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010.
Precizam ca obligatia privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale revine platitorului de venit potrivit OUG 82/2010, incepand cu veniturile platite dupa data de 10 septembrie 2010.

Potrivit alin. (11) al art. III din OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 29618 si 29619 din Codul fiscal , obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil , revine platitorului de venit.

Plata contributiei asiguratului la asigurarile sociale de sanatate pentru aceste venituri cade in sarcina persoanei fizice si nu a platitorului de venit. Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 521 din Codul fiscal , indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea 95/2006. Pe cale de consecinta nu va mai putea fi aplicabila exceptia prevazuta de art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006 referitoare la nedatorarea contributiei in cazul cumulului unui venit din salarii cu un venit din alte surse supuse impozitului pe venit.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Penalitati neplata impozit pe venit conventie civila":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Toate firmele din Romania vor plati impozit pe cifra de afaceri. Proprietarii firmelor in insolventa, fara drept de a initia alte afaceri
    • Conform noului program de guvernare anuntat recent de guvernul Mihai Tudose pare sa puna capac oricaror sanse de dezvoltare a unei afaceri in Romania. Astfel, una dintre masuri vizeaza trecerea la impozitul pe cifra de afaceri in loc de impozitul pe profit de anul viitor. Mai mult, antreprenorii care au cel putin doua afaceri in insolventa in palmares nu vor mai putea incepe o noua afacere pentru o anumita perioada de timp, stabilita de noul guvern. Drumul catre succesul in business e presarat...» citeste mai departe aici

  • Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor
    • Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste: Impozitul pe profit In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din...» citeste mai departe aici

  • Divindende primite de o microintreprindere. Ce regim fiscal se aplica in 2017?
    • Va oferim prin randurile de mai jos informatiile necesare pentru a vedea cum se contabilizeaza veniturile din dividende primite de o microintreprindere, daca acestea intra in baza impozabila si se plateste impozit pe venit in momentul primirii sau in momentul repartizarii, precum si in ce moment se pot scoate ca dividende aceste venituri de catre asociatii microintreprinderii primitoare. Microintreprinderea detine mai mult de 10% din partile sociale ale celeilalte microintreprinderi. Iata...» citeste mai departe aici

  • DOSAR PFA 2017: Care sunt noutatile fiscale legate de PFA in 2017?
    • Deoarece astfel de articole sub forma unor dosare cat mai cuprinzatoare pe o tema de interes s-au bucurat de succes, va propunem mai jos un dosar pe tema PFA-urilor in 2017 si a noutatilor fiscale care insotesc activitatea celor care aleg aceasta forma de organizare juridica. Astfel, tratam mai jos cateva subiecte importante, de la impozitele pe care le achita un PFA in 2017 si pana la obligatiile noi care apar din luna iulie 2017. PFA-urile platesc impozit specific in 2017? Persoanele juridice...» citeste mai departe aici

  • In atentia celor care desfasoara activitati cu caracter ocazional in baza raporturilor de munca cu zilieri
    • Autoritatile fiscale reamintesc persoanelor interesate ca in Monitorul Oficial nr. 376/2017 a fost publicata Legea nr. 105/2017, prin care se aduc modificari si completari Legii nr. 52/2011privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Zilierii care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, precum si activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale din intervalul 19-25 iunie
    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante acte normative cu incidenta fiscala din intervalul 19-25 iunie 2017 si publicate in Monitorul Oficial. 1. Legea nr.100/2017 pentru ratificarea Acordului de parteneriat si cooperare consolidat dintre Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de o parte, si Republica Kazahstan, pe de alta parte, semnat la Astana la 21 decembrie 2015 (M.Of. nr.464 din 21 iunie 2017); 2. Ordinul ministrului finantelor publice...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.