Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conventie civila. Impozit

11-Ian-2012
5598
Intrebare:

O persoana fizica (studii superioare economice) poate incheia o conventie civila pentru organizarea contabilitatii unei microintreprinderi cu cifra de afaceri sub 35.000 euro/am?

Poate fi incheiata aceasta conventie pentru anul 2011 cu plata unica in ianuarie 2012 si cu o valoare de 100 lei? Va trebui inregistrata undeva? De asemenea, in cazul in care se mentioneaza in conventie si se retine la sursa impozit pe venit de 16%, ce obligatii declarative ii revin persoanei fizice care a incheiat conventia?

Raspuns:

Conform art. 5 alin. 11 coroborat cu art. 10 alin. 31 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul persoanelor care in exercitiul financiar precedent au inregistrat cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro contabilitatea poate fi organizata si condusa si pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, legea nedistingand in ceea ce priveste specializarea in domeniul studiilor economice superioare.


Persoana in cauza are dreptul si la intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale potrivit art. 28 alin. 12 din lege. Ca atare, puteti incheia conventia civila pentru organizarea contabilitatii microintreprinderii care indeplineste cele doua conditii cumulative (cifra de afaceri neta si total active sub plafonul de 35.000 euro), care nu trebuie inregistrata intr-un registru sau la o autoritate anume.

Valoarea conventiei se stabileste liber de catre parti (micorintreprindere si persoana fizica prestatoare), neexistand un plafon minim sau maxim in acest sens. De asemenea, plata serviciilor prestate se poate face o singura data in luna ianuarie 2012 pentru serviciile prestate in legatura cu exercitiul financiar al anului 2011, mai ales daca acest lucru s-a stabilit in mod expres prin conventie.

Daca prin conventie ati optat pentru retinerea la sursa a impozitului de 16% (impozit final) in temeiul art. 521 din Codul fiscal, nu aveti nicio obligatie de natura declarativa. Platitorul de venit (microintreprinderea) are obligatia retinerii, declarararii si virarii atat a impozitului pe venit de 16%, cat si a contributiilor sociale individuale obligatorii prevazute de art. III din OUG 58/2010, astfel cum a fost modificata prin OUG 82/2010 (este vorba de contributia individuala de asigurari sociale de 10,5% si de contributia individuala pentru asigurari de somaj de 0,5%) pe baza legislatiei aplicabile in luna ianuarie 2012, cand sunt realizate (platite) veniturile din conventia civila respectiva.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016