
Raportul Special
realizat de specialisti
Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026.
In continuare, detaliem principalele modificari aduse de O.U.G. nr. 138/2024, asa cum au fost prezentate de ANAF Cluj printr-un comunicat de presa recent.
Principalele modificari si completari aduse Legii nr. 82 /1991 a contabilitatii prin O.U.G. nr. 138/2024:
1. Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, se introduce obligatia de a se intocmi lunar balanta de verificare;
2. Se instituie obligatia de pastrare, timp de 10 ani, a situatiilor financiare trimestriale si anuale intocmite de institutiile publice, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor;
3. Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii;
4. Pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(3) din Legea contabilitatii, Republicata, se stabileste o data fixa pentru depunerea situatiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa cum urmeaza:
-societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, Republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
-celelalte persoane juridice, pana la data de 30 aprilie inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare;
Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic depun situatiile financiare anuale in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale. Fac exceptie de la aceste prevederi, entitatile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. b) din Legea contabilitatii, Republicata, care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic si care depun situatiile financiare anuale in termen de 120 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.
In cazul in care datele/ termenele prevazute mai sus sunt zile nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acestora.
5. Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportarii situatiilor financiare, rapoartele de situatii financiare, notele, precum si alte documente care insotesc situatiile financiare la institutiile publice se transmit exclusiv in format electronic;
6. Incepand cu exercitiul financiar al anului 2025, situatiile financiare anuale/raportarile contabile se depun numai in format electronic conform specificatiilor publicate pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica aceste prevederi incepand cu situatiile financiare anuale corespunzatoare primului exercitiu financiar astfel ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.”
Baza legala:
- art. X-art. XI din O.U.G. nr. 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri.
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Suspendare activitate firma. Consecinte fiscaleLichidare societate comerciala. Inregistrari contabileCalcul impozit pe profit. Cand se inregistrareaza factura de avans?Organiatie non-profit. Obligatia publicarii situatiilor financiare in Monitorul OficialCum se efectueaza corect inventarierea patrimoniuluiUltimele articole
Schimbari noi la LEGEA CONTABILITATII 82/1991! Ce propuneri aduc FinanteleInventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?Lipsa de numerar in casierie. Care este monografia contabilaRaportari contabile la 30 iunie. Situatiile semestriale se depun si in cazul exercitiului financiar modificat?Consecinte pentru firmele care NU respecta obligatia de auditare a situatiilor financiare anualeArticole similare
E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024Accize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaSituatiile financiare anuale, modificate: termene de depunere, semnare bilant, balanta de verificareNoi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venitE-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025Ultimele articole
Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiLegea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunarCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleE-Factura si E-TVA, modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUG! Care sunt noutatileSfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA