Raportul Special
realizat de specialisti
OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar.
Referitor la balanta de verificare, aceasta va fi intocmita lunar, avand in vedere necesitatea asigurarii in timp real a unor informatii centralizatoare.
Printre motivele initiatorilor amintim urmatoarele: ’’Intrucat contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica a tuturor operatiunilor intocmirea balantei lunare pe baza informatiilor deja existente in contabilitate reprezinta un instrument util atat la nivel intern managerial al entitatii cat si eventualelor organe de control.’’
Pana acum, balanta de verificare se intocmea cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.
Prin OUG 138/2024 au fost aduse mai multe modificari asupra Legii contabilitatii, dupa cum urmeaza ( asa cum apar in Proiectul de OUG):
-referitor la termenele prevazute de legea contabilitatii
Avand in vedere ca depasirea termenului de depunere are diverse implicatii (inclusiv fiscale) si cum in practica au fost situatii in care intelegerea modalitatii de calculare a termenului a fost diferita, va fi stabilit un termen unitar pana la care entitatile pot depune situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale.
De asemenea, se propune cuprinderea si a unor prevederi referitoare la situatia in care termenele prevazute de lege se pot implini intr-o zi nelucratoare.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
a.1. referitor la termenul de depunere a situatiilor financiare anuale – se propune ca acesta sa fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare, astfel:
exemplul - 1 – entitatea este o societate care are un exercitiu financiar care coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N. Data de 31 mai N 1 este zi nelucratoare, prima zi lucratoare fiind data de 2 iunie N 1. Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 2 iunie N 1.
exemplul - 2 – entitatea este o societate care a optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, si anume 01 februarie N – 31 ianuarie N 1. Luna februarie a exercitiului financiar N 1 are 28 de zile calendaristice, astfel ca termenul de 150 de zile prevazut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N 1, care este zi lucratoare. Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 30 iunie N 1.
a.2. referitor la termenul de depunere a raportarilor contabile anuale - se propune ca acesta sa fie data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, termen aplicabil inclusiv in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
-referitor la semnarea situatiile financiare anuale si raportarile contabile
Pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din legea contabilitatii, se propune completarea prevederilor art. 28 alin. (10), sub aspectul precizarii calitatii de angajat a persoanei imputernicite sa semneze situatiile financiare anuale si raportarile contabile.
Desi din prevederile legale in vigoare, respectiv art. 28 alin. (13) din legea contabilitatii, rezulta cu claritate faptul ca administratorul raspunde pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in timp ce directorul economic raspunde pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile, numerosi operatori economici au solicitat clarificari legate de atributiile administratorului, respectiv ale directorului economic.
Pentru identificarea modalitatii de exercitare a responsabilitatii aferente acestora, s-a constatat ca, pe baza informatiilor aferente raportarilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 cat reprezinta numarul celor care au depus situatii financiare anuale/raportari contabile anuale, pentru un numar de 108.447 entitati o aceeasi persoana semnatara apare in dubla calitate: administrator si persoana care a intocmit situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.
Totodata, fara a fi fost prezentate cazuri concrete, aspectele legate de tinerea contabilitatii in alte conditii decat cele prevazute de lege au fost semnalate atat in spatiul public, dar si aduse direct la cunostinta Ministerului Finantelor, prin intermediul reprezentantilor CECCAR.
In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare anuale, avand in vedere ca 98% din operatorii economici care sunt in aria de reglementare a Ministerului Finantelor au depus online situatii financiare anuale/raportari contabile anuale pentru exercitiul financiar al anului 2023 si tinand cont de faptul ca declaratiile fiscale se depun numai online, se propune depunerea exclusiv online a situatiilor financiare anuale incepand exercitiul financiar al anului 2025.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Ce se intampla cu actele arhivate in firma? Totul despre pastrarea documentelor si eliminarea din arhivaRecunoasterea cheltuielilor si veniturilor inregistrate in chitanteDe retinut privind depunerea situatiilor financiare consolidateOficial: Intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si raportarile contabile anuale. Ordinul nr. 3781/2019Intocmire situatii financiare consolidate. Cine are aceasta obligatie?Ultimele articole
LEGEA CONTABILITATII. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaInventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?Situatiile financiare anuale, modificate: termene de depunere, semnare bilant, balanta de verificareArticole similare
OUG privind MODIFICAREA LEGII CONTABILITATIIArhivare documente: care este procedura si cat se pastreaza documentele in arhivaRegistrele contabile si documentele justificative NU vor mai fi arhivate 10 ani. Perioada a fost redusa la jumatateNOUTATI LEGISLATIVE - MODIFICARI IN TERMENELE DE PASTRARE ALE DOCUMENTELOR !Modificarile aduse Legii 82/1991 referitoare la pastrarea documentelor financiar -contabile vor fi corelate cu ordinele FinantelorUltimele articole
Documente care vor fi pastrate in arhiva timp de 5 ani de contribuabili, conform Legii 36/2023Articole similare
Situatiile financiare anuale, modificate: termene de depunere, semnare bilant, balanta de verificareE-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025Ce modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaUltimele articole
Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiNoi modificari fiscale, aplicabile din 2025. Schimbari asupra impozitelor pe profit, micro si pe venitE-Factura si E-TVA, modificate de Finante printr-un nou Proiect de OUG! Care sunt noutatileSfaturi de la experti
Intrebare: Da, pierderile pe fiecare an sunt cumulate. Tinand cont ca in anul 2017 societatea a aplicat impozit pe venit micro, nu se merge un an in urma pentru recuperarea pierderii, respectiv si anul 2016? Care este calculul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Optarea pentru aplicarea regimului micro
Intrebare: In cazul in care se face angajarea cu 15.01.2024 a unui salariat (nu contract mandat) se poate opta pentru trecerea la impozit pe venit micro cu 01.04.2025?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA