Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 20/2023: Mai multe tipuri de datorii fiscale NU vor mai putea fi esalonate

11-Apr-2023
2750
OUG 20/2023: Mai multe tipuri de datorii fiscale NU vor mai putea fi esalonate

OUG 20/2023 a adus mai multe modificari asupra celor doua tipuri de esalonari: clasica si simplificata. Conform actului normativ anumite datorii fiscale nu vor mai putea fi incluse in esalonare.

OUG 20/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 290 din 6 aprilie 2023.

Modificari aduse esalonarii clasice:

-organul fiscal central acorda la cererea debitorilor esalonari la plata pe o perioada de cel mult 5 ani, daca sunt indeplinite conditiile de acordare a acestora.

Pentru debitorii care nu au in proprietate bunuri in vederea constituirii de garantii in cuantumul prevazut la art. 193 alin. (13)-(15) si nici nu pot constitui niciun fel de garantie ori cuantumul garantiilor constituite este mai mic de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, esalonarea se acorda pe cel mult 6 luni.

-esalonarea se acorda si pentru obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;

-esalonarea la plata se acorda si pentru obliga? iile fiscale/bugetare care reprezinta fonduri europene sau fonduri publice na? ionale aferente fondurilor europene.

-esalonarea la plata NU se mai acorda pentru ACCIZE.

-prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), in cazul debitorilor care nu detin bunuri in proprietate ori cuantumul garantiilor constituite este mai mic de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, situatia de dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si capacitatea financiara de plata pe perioada de esalonare la plata se mentioneaza de debitor in cererea depusa potrivit art. 187. Organul fiscal competent verifica si constata situatia de dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti din informatiile prezentate de debitor in cerere si/sau din informatii si/sau documente relevante detinute de organul fiscal.

 Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. b), organul fiscal poate acorda esalonarea la plata daca sunt indeplinite celelalte conditii prevazute la alin. (1), in urmatoarele situatii:

a) debitorul nu detine in proprietate bunuri in vederea constituirii de garantii, caz in care esalonarea la plata se acorda pe cel mult 6 luni si penalitatile de intarziere cuprinse in certificatul de atestare fiscala nu se amana la plata si se includ in esalonare;

b) debitorul constituie garantii a caror valoare este mai mica de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, caz in care esalonarea la plata se acorda pe cel mult 6 luni si penalitatile de intarziere cuprinse in certificatul de atestare fiscala nu se amana la plata si se includ in esalonare;

c) debitorul constituie garantii a caror valoare este mai mare de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, dar insuficiente fata de cuantumul garantiilor prevazute la art. 193 alin. (13)-(15), caz in care esalonarea la plata se acorda pe o perioada de cel mult 5 ani si penalitatile de intarziere cuprinse in certificatul de atestare fiscala nu se amana la plata si se includ in esalonare.

-in cazul debitorilor care nu detin bunuri in proprietate ori cuantumul garantiilor constituite este mai mic de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, cererea poate fi insotita de o propunere de grafic de esalonare la plata. Dispozitiile art. 192 sunt aplicabile in mod corespunzator.

- debitorul poate solicita organului fiscal competent mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta din cauza nerespectarii unor conditii, cu exceptia cazului in care esalonarea a fost pierduta ca urmare a nerespectarii conditiei prevazute la art. 194 alin. (1) lit. k), o singura data intr-un an calendaristic, sau fractie de an calendaristic, daca depune o cerere in acest scop inainte de executarea garantiei de catre organul fiscal competent sau inainte de stingerea tuturor obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii la plata, dupa caz.

Cererea se solutioneaza prin emiterea unei decizii de mentinere a valabilitatii esalonarii, cu pastrarea perioadei de esalonare deja aprobate.

Modificari aduse esalonarii simplificate:

-esalonarea la plata se acorda si pentru obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta fonduri europene sau fonduri publice nationale aferente fondurilor europene.

-esalonarea la plata NU se acorda pentri obligatiile fiscale care reprezinta accize;

-esalonarea la plata NU se acorda pentru impozitele si contributiile sociale obligatorii cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa, astfel cum sunt definite la art. 7 pct. 47 din Codul fiscal;

-esalonarea la plata NU se acorda pentru taxele aferente activitatilor din domeniul jocurilor de noroc.

-debitorul poate depune o singura cerere de modificare a deciziei de esalonare la plata pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata;

-pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata pentru obligatiile fiscale esalonate la plata, cu exceptia celor prevazute la art. 173 alin. (2), se datoreaza si se calculeaza dobanzi. Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, cu exceptia esalonarilor acordate pentru obligatiile fiscale rezultate din titlurile de creanta emise de autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, pentru care dobanzile se calculeaza conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.

Debitorul poate solicita organului fiscal mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta din cauza nerespectarii conditiilor prevazute la alin. (2), precum si la art. 209 4 alin. (1) lit. a)-j) si l), o singura data pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata, daca depune o cerere in acest scop, inainte de stingerea in totalitate a obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii la plata. Cererea se solutioneaza, in termen de 5 zile lucratoare, prin emiterea unei decizii de mentinere a valabilitatii esalonarii, cu pastrarea perioadei de esalonare aprobate initial.

Extras din OUG 20/2023:

Articolul I

Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 184, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Organul fiscal central acorda la cererea debitorilor esalonari la plata pe o perioada de cel mult 5 ani, daca sunt indeplinite conditiile de acordare a acestora. Pentru debitorii care nu au in proprietate bunuri in vederea constituirii de garantii in cuantumul prevazut la art. 193 alin. (13)-(15) si nici nu pot constitui niciun fel de garantie ori cuantumul garantiilor constituite este mai mic de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, esalonarea se acorda pe cel mult 6 luni.

2. La articolul 184 alineatul (6), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:e) obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;

3. La articolul 184 alineatul (6), dupa litera e) se introduce o noua litera, lit. f), cu urmatorul cuprins:f) obligatiile fiscale care reprezinta accize.

4. La articolul 186, alineatele (3 1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(3 1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), in cazul debitorilor care nu detin bunuri in proprietate ori cuantumul garantiilor constituite este mai mic de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, situatia de dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si capacitatea financiara de plata pe perioada de esalonare la plata se mentioneaza de debitor in cererea depusa potrivit art. 187. Organul fiscal competent verifica si constata situatia de dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti din informatiile prezentate de debitor in cerere si/sau din informatii si/sau documente relevante detinute de organul fiscal.

(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. b), organul fiscal poate acorda esalonarea la plata daca sunt indeplinite celelalte conditii prevazute la alin. (1), in urmatoarele situatii:

a) debitorul nu detine in proprietate bunuri in vederea constituirii de garantii, caz in care esalonarea la plata se acorda pe cel mult 6 luni si penalitatile de intarziere cuprinse in certificatul de atestare fiscala nu se amana la plata si se includ in esalonare;

b) debitorul constituie garantii a caror valoare este mai mica de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, caz in care esalonarea la plata se acorda pe cel mult 6 luni si penalitatile de intarziere cuprinse in certificatul de atestare fiscala nu se amana la plata si se includ in esalonare;

c) debitorul constituie garantii a caror valoare este mai mare de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, dar insuficiente fata de cuantumul garantiilor prevazute la art. 193 alin. (13)-(15), caz in care esalonarea la plata se acorda pe o perioada de cel mult 5 ani si penalitatile de intarziere cuprinse in certificatul de atestare fiscala nu se amana la plata si se includ in esalonare.

5. La articolul 187, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(3) In cazul debitorilor care nu detin bunuri in proprietate ori cuantumul garantiilor constituite este mai mic de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, cererea poate fi insotita de o propunere de grafic de esalonare la plata. Dispozitiile art. 192 sunt aplicabile in mod corespunzator.

6. La articolul 193, alineatul (2) se abroga.

7. La articolul 193, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(4) Debitorii prevazuti la alin. (3) care detin in proprietate bunuri constituie garantii astfel:

a) daca valoarea bunurilor acopera valorile prevazute la alin. (13) sau (15), dupa caz, debitorii constituie garantii la nivelul acestor valori, cu respectarea prevederilor prezentului articol;

b) daca valoarea bunurilor nu acopera valorile prevazute la alin. (13) sau (15), dupa caz, debitorii constituie garantii la valoarea bunurilor detinute in proprietate, cu respectarea prevederilor prezentului articol.

8. La articolul 193, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4 1), cu urmatorul cuprins:(4 1) Debitorii prevazuti la art. 186 alin. (4), care detin in proprietate bunuri insuficiente pentru a acoperi valorile prevazute la alin. (13) sau (15), constituie garantii la valoarea bunurilor detinute in proprietate, cu respectarea prevederilor prezentului articol.

9. La articolul 193, alineatul (20) se abroga.

10. La articolul 194 alineatul (1), dupa litera r) se introduce o noua litera, lit. s), cu urmatorul cuprins:s) sa se achite obligatiile fiscale prevazute la art. 184 alin. (6) lit. f), nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii acestei decizii.

11. La articolul 195, alineatele (2), (4) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(2) Contribuabilul poate depune o singura cerere de modificare a deciziei de esalonare la plata intr-un an calendaristic sau, dupa caz, fractie de an calendaristic. Pentru obligatiile fiscale prevazute la alin. (11), alin. (11 1) si la art. 194 alin. (1) lit. h) si i) debitorul poate depune cererea de modificare a deciziei de esalonare la plata ori de cate ori este necesar. Prin cerere se poate solicita modificarea deciziei de esalonare la plata prin includerea tuturor obligatiilor fiscale ce reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata la data depunerii cererii........................................................

(4) Pentru obligatiile fiscale prevazute la alin. (1), includerea in esalonare se efectueaza cu mentinerea perioadei de esalonare deja aprobate, cu exceptia situatiei in care valoarea garantiilor constituite de debitori este mai mica de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, caz in care perioada de esalonare este de cel mult 6 luni de la data comunicarii deciziei de modificare a deciziei de esalonare la plata.......................................................

(7) Dupa depunerea cererii, in termen de 10 zile de la comunicarea acordului de principiu de catre organul fiscal central, debitorul trebuie sa constituie si garantiile prevazute de prezentul capitol, corespunzator conditiilor in care urmeaza sa se modifice decizia de esalonare la plata.

12. La articolul 195, alineatul (5) se abroga.

13. La articolul 197, alineatul (2 1) se abroga.

14. La articolul 200, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Debitorul poate solicita organului fiscal competent mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta din cauza nerespectarii conditiilor prevazute la alin. (2) si la art. 194 alin. (1), cu exceptia cazului in care esalonarea a fost pierduta ca urmare a nerespectarii conditiei prevazute la art. 194 alin. (1) lit. k), o singura data intr-un an calendaristic, sau fractie de an calendaristic, daca depune o cerere in acest scop inainte de executarea garantiei de catre organul fiscal competent sau inainte de stingerea tuturor obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii la plata, dupa caz. Cererea se solutioneaza prin emiterea unei decizii de mentinere a valabilitatii esalonarii, cu pastrarea perioadei de esalonare deja aprobate.

15. La articolul 209 1 alineatul (6), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:f) obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;

16. La articolul 209 1 alineatul (6), dupa litera g) se introductrei noi litere, lit. h)-j), cu urmatorul cuprins:h) obligatiile fiscale care reprezinta accize;i) impozitele si contributiile sociale obligatorii cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa, astfel cum sunt definite la art. 7 pct. 47 din Codul fiscal;j) taxele aferente activitatilor din domeniul jocurilor de noroc.

17. La articolul 209 4 alineatul (1), dupa litera o) se introduc doua noi litere, lit. p) si q), cu urmatorul cuprins:p) sa se achite obligatiile fiscale prevazute la art. 209 1 alin. (6) lit. h) si j) nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii acestei decizii;q) sa se achite obligatiile fiscale prevazute la art. 209 1 alin. (6) lit. i) nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii acestei decizii.

18. La articolul 209 5, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Debitorul poate depune o singura cerere de modificare a deciziei de esalonare la plata pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata, la care poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare. Pentru obligatiile fiscale prevazute la alin. (8) si (9) si la art. 209 4 alin. (1) lit. h) si i) debitorul poate depune cererea de modificare a deciziei de esalonare la plata ori de cate ori este necesar. Prin cerere se poate solicita modificarea deciziei de esalonare la plata prin includerea tuturor obligatiilor fiscale ce reprezinta conditia de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata la data depunerii cererii, cu exceptia celor pentru care art. 209 4 alin. (1) nu prevede posibilitatea debitorului de a solicita esalonarea la plata.

19. La articolul 209 5, alineatul (5) se abroga.

20. La articolul 209 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata pentru obligatiile fiscale esalonate la plata, cu exceptia celor prevazute la art. 173 alin. (2), se datoreaza si se calculeaza dobanzi. Nivelul dobanzii este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, cu exceptia esalonarilor acordate pentru obligatiile fiscale rezultate din titlurile de creanta emise de autoritatile cu competente in gestionarea fondurilor europene, pentru care dobanzile se calculeaza conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.

21. La articolul 209 10, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(1) Debitorul poate solicita organului fiscal mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta din cauza nerespectarii conditiilor prevazute la alin. (2), precum si la art. 209 4 alin. (1) lit. a)-j) si l), o singura data pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata, daca depune o cerere in acest scop, inainte de stingerea in totalitate a obligatiilor fiscale care au facut obiectul esalonarii la plata. Cererea se solutioneaza, in termen de 5 zile lucratoare, prin emiterea unei decizii de mentinere a valabilitatii esalonarii, cu pastrarea perioadei de esalonare aprobate initial.22. La articolul 209 12, alineatul (1) se abroga.

Articolul II

Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, aprobata prin Legea nr. 216/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul 11, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:

(2) Debitorul poate depune o singura cerere de modificare a deciziei de inlesnire la plata intr-un an calendaristic sau, dupa caz, intr-o fractiune de an calendaristic. Pentru obligatiile bugetare prevazute la art. 9 alin. (3) lit. g) si h) si alin. (8) al prezentului articol, debitorul poate depune cererea de modificare a deciziei de inlesnire la plata ori de cate ori este necesar. Printr-o cerere se poate solicita modificarea deciziei de inlesnire la plata prin includerea tuturor obligatiilor bugetare ce reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata la data depunerii cererii.

2. La articolul 14, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

(1) Debitorul poate solicita organului fiscal competent mentinerea unei inlesniri la plata a carei valabilitate a fost pierduta din cauza nerespectarii conditiilor prevazute la art. 9 alin. (3), precum si la alin. (2) al prezentului articol, cu exceptia cazului in care inlesnirea a fost pierduta ca urmare a nerespectarii conditiei prevazute la art. 9 alin. (3) lit. j), o singura data intr-un an calendaristic sau intr-o fractiune de an calendaristic, daca depune o cerere in acest scop inainte de stingerea tuturor obligatiilor bugetare care au facut obiectul inlesnirii la plata. Cererea se solutioneaza prin emiterea unei decizii de mentinere a valabilitatii inlesnirii, cu pastrarea perioadei de inlesnire deja aprobate. in aceasta situatie planul de restructurare se mentine.

Articolul III

(1) Prevederile art. I se aplica pentru cererile de esalonare la plata, precum si pentru cererile de modificare/ mentinere a esalonarii la plata, depuse dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(2) In cazul esalonarilor la plata aflate in derulare sau care si-au pierdut valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prevederile art. I pct. 11 referitoare la modificarea art. 195 alin. (2) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si pct. 14 se aplica si pentru debitorii care depun ulterior acestei date cereri de modificare/mentinere a esalonarii la plata. Pentru debitorii care au depus/depun cereri de modificare/mentinere a esalonarii la plata, in cursul anului 2023, prevederile art. I pct. 11 referitor la modificarea art. 195 alin. (2) si (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si pct. 14 se aplica astfel:

a) in cazul in care debitorul a depus o singura cerere de modificare/mentinere a esalonarii la plata, aprobata de organul fiscal, in perioada cuprinsa intre data de 1 ianuarie 2023 si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din anul 2023, acesta mai poate depune o singura cerere de modificare/mentinere a esalonarii la plata;

b) in cazul in care debitorul a depus doua cereri de modificare/mentinere a esalonarii la plata, aprobate de organul fiscal, in perioada cuprinsa intre data de 1 ianuarie 2023 si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din anul 2023, acesta nu mai poate beneficia de o noua modificare/mentinere a esalonarii la plata;

c) in cazul in care debitorul depune prima cerere de modificare/mentinere dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din anul 2023, acesta poate beneficia doar de aceasta modificare/mentinere a esalonarii la plata.

(3) In cazul esalonarilor la plata aflate in derulare sau care si-au pierdut valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cererile de modificare/mentinere a esalonarii la plata care sunt nesolutionate la aceasta data se solutioneaza potrivit legislatiei in vigoare la data depunerii cererii. In acest caz, dupa aprobarea cererii de modificare/mentinere debitorul nu mai poate depune o noua cerere de modificare/mentinere a esalonarii la plata in cursul anului 2023.

(4) In cazul esalonarilor la plata, in forma simplificata, aflate in derulare sau care si-au pierdut valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prevederile art. I pct. 18 si 21 se aplica si pentru debitorii care depun, ulterior acestei date, cereri de modificare/mentinere a esalonarii la plata. Pentru debitorii care au depus/depun cereri de modificare/mentinere a esalonarii la plata, in perioada de valabilitate a acesteia, prevederile art. I pct. 18 si 21 se aplica astfel:

a) in cazul in care debitorul a depus o singura cerere de modificare/mentinere a esalonarii la plata, aprobata de organul fiscal, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din esalonarea la plata, acesta mai poate depune o singura cerere de modificare/mentinere a esalonarii la plata;

b) in cazul in care debitorul a depus doua cereri de modificare/mentinere a esalonarii la plata, aprobate de organul fiscal, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din esalonarea la plata, acesta nu mai poate beneficia de o noua modificare/mentinere a esalonarii la plata in forma simplificata;

c) in cazul in care debitorul depune prima cerere de modificare/mentinere a esalonarii la plata in forma simplificata dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din esalonarea la plata, acesta poate beneficia doar de aceasta modificare/mentinere a esalonarii la plata.

(5) In cazul esalonarilor la plata in forma simplificata aflate in derulare sau care si-au pierdut valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cererile de modificare/mentinere a esalonarii la plata, nesolutionate la aceasta data, se solutioneaza potrivit legislatiei in vigoare la data depunerii cererii. In acest caz, dupa aprobarea cererii de modificare/mentinere debitorul nu mai poate depune o noua cerere de modificare/mentinere a esalonarii la plata, in forma simplificata, in perioada de valabilitate a acesteia.

(6) Prevederile art. I pct. 20 se aplica si in cazul:

a) esalonarilor la plata in forma simplificata aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, caz in care organul fiscal, in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, reface graficul de esalonare, pe care il comunica contribuabilului. Pana la data comunicarii graficului de esalonare refacut, ratele datorate sunt cele din graficul de esalonare existent;

b) esalonarilor la plata care si-au pierdut valabilitatea si pentru care exista in curs de solutionare, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cereri de mentinere a esalonarii la plata sau pentru care debitorul depune cerere de mentinere a esalonarii la plata ulterior acestei date, caz in care organul fiscal reface graficul de esalonare, pe care il comunica contribuabilului odata cu decizia de mentinere a esalonarii la plata in forma simplificata;

c) cererilor de esalonare la plata in forma simplificata depuse si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(7) Prevederile art. I pct. 3 si 16 se aplica si cererilor de modificare a esalonarilor la plata depuse dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin care se solicita modificarea deciziei de esalonare la plata pentru obligatiile fiscale de natura celor prevazute la art. 184 alin. (6) lit. f) si art. 209 1 alin. (6) lit. h)-j) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(8) In cazul esalonarilor la plata aflate in derulare sau care si-au pierdut valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, inclusiv in cazul celor modificate ulterior acestei date, pentru care debitorii nu detin bunuri in proprietate, dobanzile se datoreaza, se calculeaza si se comunica pentru obligatiile fiscale principale esalonate la plata, dupa finalizarea esalonarii la plata sau, dupa caz, la data pierderii valabilitatii esalonarii la plata.

Articolul IV

(1) Prevederile art. II se aplica pentru cererile de restructurare a obligatiilor bugetare, precum si pentru cererile de modificare/mentinere a inlesnirii la plata, depuse dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(2) In cazul inlesnirilor la plata acordate in procedura de restructurare a obligatiilor bugetare, aflate in derulare sau care si-au pierdut valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prevederile art. II se aplica si pentru debitorii care depun ulterior acestei date cereri de modificare/mentinere a inlesnirii la plata. Pentru debitorii care au depus/depun cereri de modificare/mentinere a inlesnirii la plata in cursul anului 2023, prevederile art. II se aplica astfel:

a) in cazul in care debitorul a depus o singura cerere de modificare/mentinere a inlesnirii la plata, aprobata de organul fiscal, in perioada cuprinsa intre data de 1 ianuarie 2023 si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din anul 2023, acesta mai poate depune o singura cerere de modificare/mentinere a inlesnirii la plata;

b) in cazul in care debitorul a depus doua cereri de modificare/mentinere a esalonarii la plata, aprobate de organul fiscal, in perioada cuprinsa intre data de 1 ianuarie 2023 si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din anul 2023, acesta nu mai poate beneficia de o noua modificare/mentinere a inlesnirii la plata;

c) in cazul in care debitorul depune prima cerere de modificare/mentinere dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru perioada ramasa din anul 2023, acesta poate beneficia doar de aceasta modificare/mentinere a inlesnirii la plata.

(3) In cazul inlesnirilor la plata acordate in procedura de restructurare a obligatiilor bugetare aflate in derulare sau care si-au pierdut valabilitatea la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cererile de modificare/mentinere a inlesnirilor la plata care sunt nesolutionate la aceasta data se solutioneaza potrivit legislatiei in vigoare la data depunerii cererii. in acest caz, dupa aprobarea cererii de modificare/mentinere debitorul nu mai poate depune o noua cerere de modificare/mentinere a inlesnirii la plata in cursul anului 2023.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016