Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ghidul fiscal al Asociatiilor de proprietari

18-Nov-2010
5364
Inregistrarea fiscala a asociatiilor de proprietari

Asociatiile de proprietari sunt constituite si functioneaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.

Asociatiile de proprietari se inregistreaza fiscal la organele fiscale in a caror raza teritoriala isi au sediul fiscal.

Codul de identificare fiscala al asociatiei de proprietari este codul atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

In vederea atribuirii codului de inregistrare fiscala si eliberarii certificatului de inregistrare fiscala, asociatiile de proprietari au obligatia sa depuna la organul fiscal competent formularul 010 ?Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica? in termen de 30 de zile de
la data infiintarii. Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de identificare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii


Certificatul de inregistrare fiscala se elibereaza in termen de 15 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala.

Eliberarea certificatului de inregistrare fiscala nu este supusa taxelor de timbru.

La incetarea activitatii, certificatul de inregistrare fiscala se preda organelor fiscale, in vederea anularii, odata cu depunerea declaratiei de mentiuni.

Conducerea evidentelor contabile si fiscale

Asociatiile de proprietari au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in partida dubla sau in partida simpla, prin optiune, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari.

Asociatiile de proprietari organizeaza si conduc contabilitatea in conformitate cu reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial.

Evidentele contabile sunt tinute in limba romana si in moneda nationala.

Evidentele contabile si fiscale trebuie pastrate la domiciliul fiscal al asociatiei sau pot fi incredintate spre pastrare unei societati autorizate sa presteze servicii de arhivare. In cazul in care evidentele contabile sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, asociatia este obligata sa pastreze
si sa prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.

Asociatiile de proprietari sunt obligate sa evidentieze veniturile realizate si cheltuielile efectuate aferente activitatilor economice desfasurate, prin intocmirea registrelor sau a oricaror documente prevazute de lege. Asociatiile de proprietari sunt obligate sa utilizeze pentru activitatea desfasurata documente primare si de evidenta contabila stabilite
prin lege, si sa completeze integral rubricile formularelor, corespunzator operatiunilor inregistrate.

Obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari

Presedintele asociatiei de proprietari si cenzorii alesi din interiorul asociatiei pot fi remunerati pe baza unui contract de mandat.

In aceasta situatie remuneratiile primite de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat sunt venituri asimilate salariilor pentru care impozitul pe veniturile asimilate salariilor se determina prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si contributiile
obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.

Cenzorii care nu sunt din cadrul asociatiei de proprietari, sunt remunerati pe baza unui contract sau conventie de prestari servicii.

Administratorul asociatiei poate fi o persoana fizica, atestata pentru functia de administrator care poate fi angajata printr-un contract individual de munca, sau o persoana juridica specializata si autorizata angajata printr-un contract de prestari servicii.
 
Personalul de intretinere poate fi angajat fie cu contract de prestari servicii conform Codului Civil, fie cu contract individual de munca.


a) In situatia in care asociatiile de proprietari au angajati cu contract individual de munca, au urmatoarele obligatii fiscale:

- sa calculeze, sa retina si sa vireze impozitul pe veniturile din salarii semestrial, pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare perioadei de raportare;

- sa depuna formularul 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare perioadei de raportare;

- sa calculeze, sa retina si sa vireze obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei de
raportare;

- sa depuna formularul 102 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale? la organul fiscal competent, pana la data de 25 inclusiv
a lunii urmatoare perioadei de raportare.

De asemenea, asociatiile de proprietari au obligatia sa completeze fisele fiscale, pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor, sa pastreze fisele fiscale pe intreaga durata a angajarii si sa transmita organului fiscal competent o copie, pentru fiecare an, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.

b) In situatia in care asociatiile de proprietari au incheiate contracte de prestari servicii conform Codului Civil.

1) In functie de conditiile in care se desfasoara activitatea si de calitatea prestatorului, activitatea desfasurata in cadrul asociatiei poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul din urmatoarele criterii:

- beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorii de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca
impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

- in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de
lucru sau de protectie unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala nu si cu capitalul propriu;

- platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in
strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

- platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in contul beneficiarului de venit.

In cazul reconsiderarii unei activitati desfasurata de o persoana in cadrul asociatiei ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza potrivit art. 57 alin. (1) lit. b) din Codul Fiscal, prin retinerea contributiilor obligatorii datorate de angajat si de angajator.

2)
In cazul in care activitatea nu este reconsiderata ca activitate dependenta, conform OUG 82/2010, veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale (obtinute in baza contractelor/ conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil), se impoziteaza cu cota de impozit pe venit de 10% sau 16%, dupa caz.

In situatia in care asociatiile incheie contracte/conventii potrivit Codului Civil cu persoane fizice, conform prevederilor art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul Fiscal, acestea au urmatoarele obligatii fiscale:

- sa retina la sursa impozitul reprezentand plati anticipate din impozitul anual, aplicand cota de 10% la venitul brut;

- sa vireze impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului expirat;

- sa depuna la organul fiscal competent, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului expirat, formularul 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?, completand la randul 10 - Impozit pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil - cota de 10%;

- sa depuna la organul fiscal competent, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera, formularul 102 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale?, completand la randul 27 - Contributia individuala de asigurari sociale datorata de persoanele care realizeaza venituri de natura
profesionala, altele decat cele de natura salariala - cota de 10,5% si randul 28 - Contributia individuala de asigurari pentru somaj datorata de persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala - cota de 0,5%.

- sa depuna, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv, a anului curent, pentru anul expirat, formularul 205 ?Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit?, pentru impozitul retinut la sursa si virat la bugetul de stat. Se bifeaza casuta ?Venituri din activitati independente desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil?.

In situatia in care asociatiile incheie contracte/conventii in baza Codului Civil, cu persoane fizice, conform prevederilor art. 78 alin. (1) lit. e) din Codul Fiscal, care isi exercita, in scris, optiunea de impunere a venitului brut in momentul incheierii contractului/conventiei, acestea au urmatoarele obligatii fiscale:

- sa calculeze si sa retina impozitul la sursa la momentul platii veniturilor de catre asociatie, prin aplicarea cotei de 16% la venitul brut, impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final;

- sa vireze impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut;

- sa depuna la organul fiscal competent, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare platii venitului formularul 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?, completand la randul 21- Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice - cota de 16%.

- sa depuna la organul fiscal competent, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera, formularul 102 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale?, completand la randurile 27 - Contributia individuala de asigurari sociale datorata de persoanele care realizeaza venituri de natura
profesionala, altele decat cele de natura salariala - cota de 10,5% si 28 - Contributia individuala de asigurari pentru somaj datorata de persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariale - cota de 0,5%.

- sa depuna, pana la data de 30 iunie inclusiv a anului curent, pentru anul expirat, formularul 205 ?Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit?, pentru impozitul retinut la sursa si virat la bugetul de stat, bifand casuta ?Alte venituri? de la capitolul I.

De asemenea, asociatiile au obligatia sa depuna declaratiile privind evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala, la casele teritoriale de pensii, respectiv la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca.

Atentie! Persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si persoanelor care au calitatea de pensionari nu le sunt aplicabile prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 82/2010, in sensul ca acestor persoane angajate cu Contract de prestari servicii, conform Codului Civil, nu li se retine decat impozitul de 10 sau de 16%, fara plata contributiilor de la randul 27 si 28.

Alte precizari

Asociatiile de proprietari sunt scutite de la plata impozitului pe profit daca veniturile obtinute din activitati economice sunt sau urmeaza a fi utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, conform art. 15 alin. (1) lit. h) din Codul Fiscal.

Daca aceste venituri nu sunt utilizate in scopurile de mai sus, asociatiile de proprietari au urmatoarele obligatii fiscale:

- sa calculeze impozitul pe profitul realizat, conform evidentelor, in cota de 16% si sa-l vireze la bugetul de stat;

- sa depuna la organul fiscal competent, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului expirat, formularul 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de
stat?;

- sa depuna, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, formularul 101 ?Declaratie privind impozitul pe profit?;

- sa plateasca impozitul pe profit anual pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator anului expirat.

Depunerea situatiilor financiare anuale

Asociatiile de proprietari care opteaza pentru conducerea contabilitatii in partida simpla trebuie sa depuna la compartimentele specializate in sprijinirea si indrumarea asociatiilor de proprietari din cadrul consiliilor locale situatia soldurilor elementelor de activ si pasiv, pana la data de 1 martie pentru situatia existenta la 31 decembrie si pana la data de 1 septembrie pentru situatia existenta la 30 iunie.

Asociatiile de proprietari care opteaza pentru conducerea contabilitatii in partida dubla trebuie sa depuna bilant contabil, conform prevederilor legale, in termen de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

Sanctiuni

Se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 1.000 la 5.000 lei urmatoarele fapte:

- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;

- neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege;

- neindeplinirea obligatiei de a inscrie codul de inregistrare fiscala pe documentele emise;

- nerespectarea obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale.

*
Baza legala: Legea nr. 230/2007 privind infiintarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 490/23.08.2007;

Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1.588/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea si functionarea asociatiilor de proprietari, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43/18.01.2008;

Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927/23.12.2003; art. 219 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941/29.12.2003;

Ordinul presedintelui ANAF nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de retinere la sursa, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70/30.01.2008; Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/2010 pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru modificarea art. III din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si alte masuri financiar-fiscale.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ghidul fiscal al Asociatiilor de proprietari":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"