Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Activitatea dependenta prestata de un pensionar si contributiile sociale aferente

02-Sep-2011
5782
Valabil la 2.09.2011

Poate o societate sa angajeze un pensionar, de drept sau anticipat, in baza unei conventii civile, pentru ca acesta sa desfasoare activitati de curatenie in cadrul unitatii de lucru? In ce masura se va considera ca aceasta activitate este dependenta? In consecinta, care vor fi contributiile firmei si care vor fi cele datorate de persoana fizica?

In primul rand, incheierea unui contract civil de prestari servicii cu o persoana fizica, conform Codului civil, se preteaza numai in cazul activitatilor accidentale, ocazionale, fara a fi repetitive si fara sa aiba caracterul unei activitati dependente, permanente conform art 7 alin.2.1 din Codul fiscal. Ori de cate ori persoana fizica efectueaza o prestatie pentru un beneficiar persoana fizica sau juridica in mod accidental, intamplator, fara repetitivitate vor fi aplicabile dispozitiile Codului civil putand fi incheiate contracte civile.

In acest sens, problema se va pune in identificarea caracterului dependent sau independent al activitatii desfasurate in functie de care se va incheia un contract individual de munca pe durata determinate sau un contract comercial de prestari de servicii.

Potrivit art. 7 alin (1) pct 2.1. din Codul fiscal, activitatea desfasurata in baza contractului civil poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta condiiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contributie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In situatia in care activitatea firmei se incadreaza la activitate dependenta, societatea are obligatia calcularii si virarii impozitului pe venit precum si a contributiile individuale, prin retinere de la persoana fizica, precum si obligatia calcularii si virarii contributiilor angajatorului. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Potrivit pct. 1 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, o activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiate potrivit Codului civil, platitorul de venit va avea obligatii privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52 de 10%, respectiv art. 52^1 din Codul fiscal impozit final de 16%, in functie de optiunea persoanei fizice. In cazul retinerii impozitului de 10% ca plati anticipate in contul impozitului pe venit, persoana fizica beneficiara de venit va avea obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat pana la data de 15 mai a anului urmator realizarii venitului si sa achite la bugetul de stat diferenta de impozit de 6%, in termen de 60 de zile de la data emiterii Deciziei de impunere finala de catre fisc.

Totodata, platitorului de venit ii revin si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Daca aceste persoane fizice cu care se doreste incheierea unui contract civil au calitatea de pensionari sau sunt asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, nu vor intra sub incidenta prevederilor art. III din OUG 58/2010 nedatorandu-se contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj.

Potrivit alin. (11) al OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 296^18 si 296^19 din Codul fiscal, obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, revine platitorului de venit. Astfel, in temeiul alin. (17) lit. b) din OUG 58/2010 coroborat cu art. 296^14 din Codul fiscal, baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj este venitul brut, pentru veniturile din activitatea desfasurata in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil . Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj nu poate depasi in cursul unei luni calendaristice echivalentul a de 5 ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, in conformitate cu alin. (18) al aceleiasi prevederi legale.

Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 52^1 din Codul fiscal, indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. 2 lit. b) din Legea 95/2006.

Platitorul de venit are obligatia declararii impozitului pe venit in Declaratia 112 pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii. Contributiile individuale de asigurari sociale si somaj vor fi declarate de societate in Declaratia 112 - tot pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii.

Societatea va mai avea obligatia depunerii Declaratiei 205 - pana la data de 28 februarie a anului urmator platii venitului - in cazul retinerii unui impozit de 10%, respectiv pana la data de 30 iunie in cazul retinerii impozitului final de 16%.

Se considera astfel ca activitatea de curatenie este o activitate dependenta, respectiv sunt aplicabile prevederile art. 7 alin (1) pct 2.1. din Codul fiscal. Prin urmare, se recomanda incheierea unui contract individual de munca cu timp partial. In acest caz, se vor plati aceleasi obligatii ca si salariatilor proprii, mai putin asigurarea de somaj.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Activitatea dependenta prestata de un pensionar si contributiile sociale aferente":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"