Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Activitatea dependenta prestata de un pensionar si contributiile sociale aferente

02-Sep-2011
7717
Valabil la 2.09.2011

Poate o societate sa angajeze un pensionar, de drept sau anticipat, in baza unei conventii civile, pentru ca acesta sa desfasoare activitati de curatenie in cadrul unitatii de lucru? In ce masura se va considera ca aceasta activitate este dependenta? In consecinta, care vor fi contributiile firmei si care vor fi cele datorate de persoana fizica?

In primul rand, incheierea unui contract civil de prestari servicii cu o persoana fizica, conform Codului civil, se preteaza numai in cazul activitatilor accidentale, ocazionale, fara a fi repetitive si fara sa aiba caracterul unei activitati dependente, permanente conform art 7 alin.2.1 din Codul fiscal. Ori de cate ori persoana fizica efectueaza o prestatie pentru un beneficiar persoana fizica sau juridica in mod accidental, intamplator, fara repetitivitate vor fi aplicabile dispozitiile Codului civil putand fi incheiate contracte civile.

In acest sens, problema se va pune in identificarea caracterului dependent sau independent al activitatii desfasurate in functie de care se va incheia un contract individual de munca pe durata determinate sau un contract comercial de prestari de servicii.

Potrivit art. 7 alin (1) pct 2.1. din Codul fiscal, activitatea desfasurata in baza contractului civil poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:


a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta condiiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contributie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In situatia in care activitatea firmei se incadreaza la activitate dependenta, societatea are obligatia calcularii si virarii impozitului pe venit precum si a contributiile individuale, prin retinere de la persoana fizica, precum si obligatia calcularii si virarii contributiilor angajatorului. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Potrivit pct. 1 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, o activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.

Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiate potrivit Codului civil, platitorul de venit va avea obligatii privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52 de 10%, respectiv art. 52^1 din Codul fiscal impozit final de 16%, in functie de optiunea persoanei fizice. In cazul retinerii impozitului de 10% ca plati anticipate in contul impozitului pe venit, persoana fizica beneficiara de venit va avea obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat pana la data de 15 mai a anului urmator realizarii venitului si sa achite la bugetul de stat diferenta de impozit de 6%, in termen de 60 de zile de la data emiterii Deciziei de impunere finala de catre fisc.

Totodata, platitorului de venit ii revin si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.

Daca aceste persoane fizice cu care se doreste incheierea unui contract civil au calitatea de pensionari sau sunt asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, nu vor intra sub incidenta prevederilor art. III din OUG 58/2010 nedatorandu-se contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj.

Potrivit alin. (11) al OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 296^18 si 296^19 din Codul fiscal, obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, revine platitorului de venit. Astfel, in temeiul alin. (17) lit. b) din OUG 58/2010 coroborat cu art. 296^14 din Codul fiscal, baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj este venitul brut, pentru veniturile din activitatea desfasurata in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil . Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj nu poate depasi in cursul unei luni calendaristice echivalentul a de 5 ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, in conformitate cu alin. (18) al aceleiasi prevederi legale.

Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 52^1 din Codul fiscal, indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. 2 lit. b) din Legea 95/2006.

Platitorul de venit are obligatia declararii impozitului pe venit in Declaratia 112 pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii. Contributiile individuale de asigurari sociale si somaj vor fi declarate de societate in Declaratia 112 - tot pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii.

Societatea va mai avea obligatia depunerii Declaratiei 205 - pana la data de 28 februarie a anului urmator platii venitului - in cazul retinerii unui impozit de 10%, respectiv pana la data de 30 iunie in cazul retinerii impozitului final de 16%.

Se considera astfel ca activitatea de curatenie este o activitate dependenta, respectiv sunt aplicabile prevederile art. 7 alin (1) pct 2.1. din Codul fiscal. Prin urmare, se recomanda incheierea unui contract individual de munca cu timp partial. In acest caz, se vor plati aceleasi obligatii ca si salariatilor proprii, mai putin asigurarea de somaj.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016