Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cadouri si tichete cadou pentru salariati de Craciun. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?

27-Dec-2016
19628

In randurile de mai jos, vom stabili care este monografia contabila in cazul acordarii de tichete cadou, cadouri in natura (jucarii) cu ocazia sarbatorilor amintite in Codul fiscal (de 8 Martie, 1 iunie, Craciun) in cazul in care acestea se incadreaza in limita de 150 lei/eveniment.

De asemenea, vom vedea cum procedam cand se depaseste suma de 150 lei/eveniment, care este monografia contabila in cazul decontarii de servicii turistice (societatea se incadreaza in limita de 5% din fondul de salarii) si daca pentru salariat reprezinta venit impozabil si se impoziteaza. Totodata, stabilim daca societatea datoreaza contributii sociale pentru contravaloarea serviciilor turistice decontate salariatilor.

In Codul fiscal, regasim urmatoarele paragrafe referitoare la acordarea de cadouri / tichete cadou / bilete catre salariati:

1) din punctul de vedele al salariatului:
"ART. 76 - Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor
(3) Avantajele, in bani sau in natura, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2) includ, insa nu sunt limitate la:


b) cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un pret mai mic decat pretul pietei;
h) tichete cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la alin. (4) lit. a), tichete de masa, vouchere de vacanta si tichete de cresa, acordate potrivit legii.

(4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, cat si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din buget;"

Normele de aplicare:
"12.

(3) La stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, in conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, cum ar fi:
e) cadourile, inclusiv tichetele cadou primite cu diverse ocazii, cu exceptia celor mentionate la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal;

(11) In sensul prevederilor art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal limita de 150 lei se aplica separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate pentru fiecare ocazie din cele prevazute, pentru fiecare angajat si pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar si in cazul in care parintii lucreaza la acelasi angajator. Partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit impozabil din salarii."

2) din punctul de vedere al angajatorului:
"ART. 25 - Cheltuieli
(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
b) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pâna la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
1. ajutoarele de inmormântare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
2. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;
3. cheltuielile reprezentând: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pâna la internarea intr-o unitate sanitara, tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern;"

Acordarea tichetelor cadou salariatilor se face in conformitate cu prevederile Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.

In acest act normativ se prevede:
"Art. 2
(1) Tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale."

In Normele de aplicare a acestei legi se arata:
"2.3.Angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale. Angajatorii acorda angajatilor proprii tichete cadou, in limita sumei prevazute in bugetul de venituri de cheltuieli aprobat potrivit legii, intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita "Tichete cadou" pentru cheltuieli sociale.
9.1. Angajatorul impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz, vor stabili prin Regulamentul intern de acordare a tichetelor de cresa si a tichetelor cadou prevederi referitoare la:
a) stabilirea concreta a activitatilor, destinatiilor si evenimentelor care se incadreaza in cheltuielile sociale, pentru care se vor acorda salariatilor tichete cadou si tichete de cresa si care vor face obiectul contractelor comerciale de prestari de servicii cu unitatile emitente de tichete de cresa si de tichete cadou;"

Fata de cele prezentate, se retin urmatoarele, din punct de vedere fiscal:

Daca orice cadou - acordat doar ca tichete cadou, ca tichete cadou plus cadou, doar cadou sau doar bani - acordat per persoana beneficiara (salariat si / sau copil aferent) per eveniment se incadreaza in limita de 150 lei, atunci aceasta suma este integral deductibila la nivelul salariatului (care poate primi un cadou de 150 lei pentru el insusi si un cadou de 150 lei pentru copilul din dotare), fara a se datora impozit pe salariu si contributii.
Monografia contabila este urmatoarea:
- achizitie tichete cadou, pe baza facturii emise de catre societatea distribuitoare:
5328 = 401 cu numar tichete cadou achizitionate * valoare nominala

si, concomitente, inregistrarea comisionului si a TVA:
628 = 401
4426 = 401

- achizitionarea jucariilor, pe baza de factura si NIR intocmit de societate (recomandat a se intocmi):
3028 = 401 cantitate * pret de achizitie
4426 = 401

Societatea are obligatia legala de a intocmi si organiza evidenta tichetelor cadou conform documentelor prevazute in anexele prevazute in Normele de aplicare a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, care sunt niste tabele predefinite ce trebuie completate in functie de situatiile concrete care apar cu ocazia achizitionarii, acordarii sau returnarii tichetelor cadou.
Tabelele respective sunt urmatoarele:
- ANEXA nr. 2: Situatia centralizatoare a tichetelor de cresa achizitionate, utilizate si returnate de catre angajatori in luna ........... anul ........
- ANEXA nr. 2a): Situatia analitica a tichetelor de cresa distribuite salariatilor de catre angajatori in luna ...... anul .........
- ANEXA nr. 2b): Situatia centralizatoare a tichetelor cadou achizitionate, utilizate si returnate de catre angajatori in luna ........ anul ........
- ANEXA nr. 2c): Situatia analitica a tichetelor cadou distribuite salariatilor de catre angajatori in luna .... anul ......
Este posibil ca in pachetul primit de la unitatea emitenta a tichetelor cadou sa existe si aceste tabele, care trebuie doar completate de dvs, in functie de cazurile pe ncare le aveti.
Daca nu aveti returnari de tichete cadou, atunci nu veti completa partea corespunzatoare returnarilor.

Asadar, la acordarea efectriva a cadourilor, se va proceda la intocmirea unui tabel centralizator, in care sunt trecuti toti angajatii care beneficiaza de cadouri aferente evenimentelor, iar la fiecare salariat se va insera si o coloana aferenta numarului de copii, cu nume, prenume, CNP.
In dreptul fiecarei persoane beneficiare (salariat si copil) se trece tipul cadoului (tichet cadou / jucarie etc), cantitatea, pretul si valoarea totala.

La momentul acordarii cadourilor, tichetele cadou se scot din evidenta in baza tabelelor intocmite:
6458 / 642 analitic cadouri = 5328 numar tichete cadou * valoare nominala.

Bunurile ce se acorda drept cadou se scot din evidenta pe baza bonului de consum:
6458 / 642 analitic cadouri = 3028 numar bucati * pret.

Astfel, in contul 6458 / 642 analitic cadouri se colecteaza intreaga suma aferenta evenimentelor.
La fiecare termen de calcul al impozitului pe profit, valoarea din acest cont se compara cu valoarea (limita de deductibilitate) rezultata din aplicarea procentului de 5% asupra rulaj debitor cont 641 pe cumulat ianuarie-luna aferenta calcului.
Daca valoarea din contul 6458 (642) este mai mica decat aceasta limita, atunci cheltuiala din contul 6458 (642) este integral deductibila
Daca valoarea din contul 6458 (642) este mai mare decat aceasta limita, atunci diferenta dintre valoarea din contul 6458 (642) si limita respectiva este cheltuiala nedeductibila si trebuie adunata la baza impozabila a impozitului pe profit.


Daca orice cadou - acordat doar ca tichete cadou, ca tichete cadou plus cadou, doar cadou sau doar bani - acordat per persoana beneficiara (salariat si / sau copil aferent) per eveniment depaseste limita de 150 lei, atunci diferenta care depaseste aceasta limita este considerata avantaj la nivelul salariatului, fiind impozabila cu impozit pe salariu si contributii individuale si ale societatii.Monografia contabila este urmatoarea:
- achizitie tichete cadou, pe baza facturii emise de catre societatea distribuitoare:
5328 = 401 cu numar tichete cadou achizitionate * valoare nominala
si, concomitente, inregistrarea comisionului si a TVA:
628 = 401
4426 = 401

- achizitionarea jucariilor, pe baza de factura si NIR intocmit de societate (recomandat a se intocmi):
3028 = 401 cantitate * pret de achizitie
4426 = 401

La momentul acordarii cadourilor, tichetele cadou se scot din evidenta in baza tabelelor intocmite:
6458 / 642 analitic cadouri = 5328 numar tichete cadou * valoare nominala.

Bunurile ce se acorda drept cadou se scot din evidenta pe baza bonului de consum:
6458 / 642 analitic cadouri = 3028 numar bucati * pret.

In acest moment, se stabileste, la nivelul fiecarui angajat, diferenta cadoului care depaseste limita de 150 lei.
Pe statul se plata, diferenta cadoului care depaseste limita de 150 lei se aduna cu alte venituri, rezultand total venit brut, la care se aplica toate contributiile si impozitul pe salariu, si se scade din salariul net, rezultand restul de plata catre angajat.
In acest fel, statul de salarii se inregistreaza in contabilitate astfel:
641 = 421 cu valoarea salariilor angajatilor, dar fara diferenta de cadouri peste limita de 150 lei (chiar daca valoarea acestora este inscrisa pe stat, aceasta suma a fost deja inclusa pe cheltuieli, atunci cand tichetele cadou si jucariile au iesit din gestiune).
421 = %
444 - impozit aplicat la venitul impozabil calculat inclusiv la diferenta de cadou
4312 - CAS individuala aplicata la venitul brut total, incluzand diferenta de cadou
4372 - contributie somaj individuala aplicata la venitul brut total, incluzand diferenta de cadou
4314 - contributie sanatate individuala aplicata la venitul brut total, incluzand diferenta de cadou
64x = 43x cu toate contributiile angajatorului aplicate la venitul total brut, in care este inclusa valoarea diferentei de cadou, care depasese limita de 150 lei.

Baza legala pentru calculul contributiilor sociale este urmatoarea:
- art. 142 lit. b) din codul fiscal
si punctul 5 alin. (1) din norme, art. 157 alin. (1) lit. a) din codul fiscal
si punctul 11 alin. (1) din norme, art. 187 alin. (1) lit. a) din codul fiscal
si punctul 22 alin. (1) din norme, art. 195 alin. (1) lit. a) din codul fiscal
si punctul 24 alin. (1) din norme, art. 204 alin. (1) lit. a) din codul fiscal
si punctul 28 alin. (1) din norme, art. 212 alin. (1) lit. a) din codul fiscal
si punctul 29 alin. (1) din norme.

In ceea ce priveste serviciile turistice:
Analizand art. 76 alin. (4) lit. a) din codul fiscal
- citat mai sus - se observa ca nu reprezinta venituri impozabile, la nivelul salariatilor, serviciile turistice acordate salariatului pe perioada concediului.
Asadar, pentru salariati, serviciile turistice pe perioada concediului de odihna, suportate de catre angajator pentru salariatii proprii, nu reprezinta venituri impozabile, indiferent de valoarea acestor servicii. Nu se datoreaza, asadar, impozit pe salariu si contributii.
Nedatorarea contributiilor individuale si ale angajatorului este specificata la urmatoarele articole din codul fiscal:
- art. 142 lit. b) din codul fiscal, art. 157 alin. (2), art. 187 alin. (2), art. 195 alin. (2), art. 204 alin. (2), art. 212 alin. (2).

In ceea ce priveste, insa, deductibilitatea la nivelul societatii, la art. 25 alin. (3) lit. b) - citat mai sus - se prevede faptul ca sunt cheltuieli care intra in limita de 5% din fondul de salarii cele cu tichetele cadou, cadouri, servicii turistice.
Deci, in aceasta limita, se includ aceste cheltuieli cumulate, nu distinct.

Monografia contabila a serviciitor turistice este urmatoarea:
- inregistrarea facturii de servicii turistice achizitionate de catre societate pentru salariatii sai:
471 = 401 cu valoarea serviciilor
si, eventual, inregistrarea TVA:
4426 = 401

- la momentul plecarii in concediu a salariatilor, se deconteaza cheltuiala cu aceste servicii, in baza unui tabel, a prezentei etc:
6458 / analitic servicii turistice = 471.

La fiecare calcul de impozit pe profit, in limita de 5% aplicata asupra fondului de salarii se incadreaza rulajul contului 6458, in care s-au inregistrat atat cadourile si tichetele cadou, cat si serviciile turistice.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cadouri si tichete cadou pentru salariati de Craciun. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?":
Rating:

Nota: 3 din 9 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE! S-a prelungit perioada de achizitie a titlurilor de stat CENTENAR
    • UPDATE, 13.12.2018 "Avand in vedere interesul crescut al investitorilor, MFP prelungeste cu inca o saptamana perioada de subscriere, iar titlurile de stat pot fi achizitionate de la Unitatile operative ale Trezoreriei Statului si prin reteaua de oficii postale ale Companiei Nationale Posta Romana", arata MFP intr-un comunicat remis joi, 13 decembrie. Titlurile pot fi achizitionate astfel: pana pe 21 decembrie 2018 de la unitatile Trezoreriei Statului; pana pe 20 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Top 5 modificari fiscale care vor intra in vigoare in 2019
    • Daca anul 2018 a fost unul plin din punct de vedere al modificarilor fiscale, cu introducerea unor noi Declaratii (Declaratia Unica), cu reducerea cotei de TVA pentru mai multe domenii HoReCa, cu intorducerea casei de marcat cu jurnal electronic fiscal s.a.m.d, se pare ca nici anul 2019 nu va fi unul mai relaxat. Numai pana in prezent s-au stabilit cateva modificari care vor intra in vigoare de anul viitor. Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca a lucrat in Comisia de...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere: Diferenta dintre cifra de afaceri si veniturile realizate
    • In analiza propusa astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de un cititor, in urmatoarea situatie: "Societate este platitoare de impozit pe venit microintreprindere si are activitate agricola. Subventia pe suprafata incasata de la APIA in anul curent, aferenta anului trecut, dar si subventia incasata in anul curent pentru anul curent intra in cifra de afaceri? Raspunsul specialistului Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o...» citeste mai departe aici

  • MFP a publicat un nou Proiect pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale platite in contul unic
    • Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost pus in dezbatere publica, vineri, 14 decembrie, un Proiect de OPANAF pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic. Proiect pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1612/2018 pentru aprobarea in temeiul dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu...» citeste mai departe aici

  • Start-Up Nation 2018: Aplicatia pentru inscrierea in program poate fi testata
    • Aplicatia electronica a Programului Start-Up Nation-2018 poate fi testata incepand de vineri, 14 decembrie, timp de trei zile, se arata intr-un comunicat de presa remis de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA). „Incepand de vineri, 14 decembrie 2018, ora 11.00, si pana duminica, 16 decembrie 2018, ora 20.00, planul de afaceri on-line, pregatit in vederea lansarii programului Start-up Nation, poate fi testat accesand link-ul TEST”, este precizat in...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pentru 2019: Posibil sa fie adoptat pana la finalul anului
    • Legea bugetului pentru anul 2019 ar putea fi adoptata pana la finalul lui 2018, in situatia in care impasul de la CSAT va fi rezolvat, a declarat, miercuri, presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu. „Bugetul urmeaza sa fie prezentat in cateva zile. stiu acum ca este un impas la CSAT. Le tratam pe rand. Probleme, vad ca nu scapam de ele, apar in fiecare zi, dar datoria noastra este sa le rezolvam. (...) Am vazut-o aseara (marti, n.r) pe doamna Dancila, am si vorbit cu dansa, dar nu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016