
Raportul Special
realizat de specialisti

Pentru a veni in sprijinul necesitatilor permanente de indrumare si informare a tuturor contribuabililor, in vederea conformarii voluntare in declararea si plata obligatiilor fiscale datorate bugetului de stat general consolidat, Administratia Judeteana a Finantelor Publice Galati aduce la cunostinta urmatoarele:
Contribuabilii care inregistreaza obligatii restante la bugetul general consolidat pot solicita esalonarea la plata prin transmiterea unei cereri, potrivit Capitolului IV Inlesniri la plata din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Esalonarea la plata reprezinta un angajament de plata in rate a obligatiilor fiscale restante ale debitorilor aflati in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti.
Potrivit prevederilor art. 187 din Codul de procedura fiscala, cererea trebuie sa fie insotita de documentele justificative precizate in O.P.A.N.A.F. nr. 90/2016 pentru aprobarea continutului cererii de acordare a esalonarii la plata si a documentelor justificative anexate acesteia, precum si a Procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central, cu modificarile si completarile ulterioare.
Avantajele de care puteti beneficia in situatia in care solicitati esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante:
Suspendarea executarii silite pentru sumele care fac obiectul esalonarii la plata a obligatiilor fiscale.
Evitarea deschiderii procedurii insolventei;
Continuarea activitatii din perspectiva deblocarii conturilor bancare poprite si acordarea certificatelor de atestare fiscala fara datorii (obligatiile esalonate au termene de plata urmatoare, conform graficului de esalonare)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Amanarea la plata a penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate la plata in vederea anularii, cu exceptia situatiei cand debitorii nu detin bunuri sau detin bunuri insuficiente pentru constituirea garantei, situatie in care penalitatile de intarziere vor fi esalonate la plata;
Necalcularea si nedatorarea penalitatilor de intarziere pe perioada esalonarii la plata pentru obligatiile de plata esalonate, cu exceptia situatiei cand se achita cu intarziere obligatiile curente sau rata esalonata;
Amanarea in vederea reducerii cu 75% a penalitatilor de nedeclarare pana la finalizarea esalonarii;
Posibilitatea participarii la licitatiile publice ca urmare a faptului ca obligatiile fiscale esalonate la plata nu sunt considerate obligatii fiscale restante.
Organul fiscal central acorda la cererea debitorilor esalonari la plata pe o perioada de cel mult 5 ani, daca sunt indeplinite conditiile de acordare a acestora.
Pentru debitorii care nu au in proprietate bunuri in vederea constituirii de garantii in cuantumul prevazut la art. 193 alin. (13) - (15) din Codul de procedura fiscala si nici nu pot constitui niciun fel de garantie ori cuantumul garantiilor constituite este mai mic de 50% fata de cuantumul obligatiilor fiscale restante ce fac obiectul inlesnirilor la plata, esalonarea se acorda pe cel mult 6 luni.
Pentru acordarea unei esalonari la plata de catre organul fiscal central, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa se afle in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si sa aiba capacitate financiara de plata pe perioada de esalonare la plata. Aceste situatii se apreciaza de organul fiscal competent pe baza programului de restructurare sau de redresare financiara ori a altor informatii si/sau documente relevante, prezentate de debitor sau detinute de organul fiscal;
b) sa aiba constituita garantia potrivit art. 193;
c) sa nu se afle in procedura insolventei potrivit legii. Debitorul care se afla in procedura insolventei si doreste esalonarea la plata poate solicita aceasta inlesnire la plata cu conditia ca pana la data emiterii deciziei de esalonare la plata sa iasa din procedura insolventei;
d) sa nu se afle in dizolvare potrivit prevederilor legale in vigoare;
Totodata, debitorul trebuie sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal.
Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
De asemenea, cererea de acordare a esalonarilor la plata a obligatiilor fiscale nu trebuie sa contina obligatiile fiscale prevazute la art. 184 alin. (6) si (7) din Codul de procedura fiscala, respectiv:
a) obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentului capitol, care si-a pierdut valabilitatea;
b) obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
c) obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, intra sub incidenta art. 167, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
d) obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. in cazul in care suspendarea executarii actului administrativ fiscal inceteaza dupa data comunicarii unei decizii de esalonare la plata, debitorul poate solicita includerea in esalonare a obligatiilor fiscale ce au facut obiectul suspendarii, precum si a obligatiilor fiscale accesorii aferente. in acest scop, organul fiscal competent comunica debitorului o instiintare de plata privind obligatiile fiscale individualizate in acte administrative pentru care a incetat suspendarea executarii, precum si deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii aferente;
e) obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;
f) obligatiile fiscale care reprezinta accize;
g) obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
Organul fiscal analizeaza cererea depusa si verifica indeplinirea tuturor conditiilor prevazute la art. 186 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Cuantumul obligatiilor esalonate cat si termenele de plata sunt stabilite de organul fiscal prin decizia de esalonare la plata obligatiilor fiscale, respectiv graficul de plata.
Pe perioada esalonarii debitorul are obligatia sa declare si sa achite, potrivit legii, obligatiile fiscale administrate de organul fiscal cu termene de plata incepand cu data comunicarii deciziei de esalonare la plata.
Pentru obligatiile fiscale principale si accesorii restante a caror vechime este de maximum 12 luni anterioare datei depunerii cererii si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, administrate de organul fiscal central, denumit in continuare organ fiscal, se aproba esalonarea la plata in forma simplificata, pe o perioada de cel mult 12 luni, conform Capitolului IV1 din Codul de procedura fiscala, fara a avea obligatia constituirii unei garantii.
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca cumulativ debitorul, pentru a beneficia de esalonarea la plata in forma simplificata, sunt reglementate la art. 2091 din Codul de procedura fiscala, respectiv:
a) sa depuna o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
b) sa nu se afle in procedura falimentului;
c) sa nu se afle in dizolvare;
d) sa nu inregistreze obligatii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioara datei depunerii cererii si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
e) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26. Prin exceptie, daca actele prin care s-a stabilit raspunderea sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma reprezentand obligatii fiscale restante ale debitorului, pentru care a fost atrasa raspunderea, a fost stinsa, conditia se considera indeplinita.
f) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal in conformitate cu ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin care sunt aprobate formularele de inregistrare fiscala a contribuabililor/platitorilor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala. Daca pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal, conditia se considera indeplinita.
Potrivit prevederilor art. 2091 , alin. (6) din Codul de procedura fiscala, pentru urmatoarele obligatii fiscale nu se acorda esalonarea la plata in forma simplificata:
a) obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentului capitol sau potrivit capitolului I - «inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central» din OUG nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile ulterioare, care si-a pierdut valabilitatea, precum si obligatiile fiscale care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii unei esalonari
la plata acordate in temeiul capitolului I - «Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central» din OUG nr. 181/2020, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
c) obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, intra sub incidenta art. 167, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
d) obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. in cazul in care suspendarea executarii actului administrativ fiscal inceteaza dupa data comunicarii unei decizii de esalonare la plata, debitorul poate solicita includerea in esalonare a obligatiilor fiscale ce au facut obiectul suspendarii, precum si a obligatiilor fiscale accesorii aferente. in acest scop, organul fiscal comunica debitorului o instiintare de plata privind obligatiile fiscale individualizate in acte administrative pentru care a incetat suspendarea executarii, precum si deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii aferente;
e) obligatiile fiscale admise la masa credala, pentru debitorii pentru care s-a deschis procedura insolventei;
f) obligatiile fiscale/bugetare care reprezinta ajutor de stat sau de minimis de recuperat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat;
g) debitorii care trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central intr-un anumit termen pentru a se mentine autorizatia, acordul ori alt act administrativ similar;
h) obligatiile fiscale care reprezinta accize;
i) impozitele si contributiile sociale obligatorii cu retinere la sursa sau retinute prin stopaj la sursa, astfel cum sunt definite la art. 7 pct. 47 din Codul fiscal;
j) taxele aferente activitatilor din domeniul jocurilor de noroc;
k) obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
Cererea se solutioneaza de organul fiscal in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, prin decizie de esalonare la plata ori decizie de respingere, dupa caz.
Cuantumul si termenele de plata a ratelor de esalonare se stabilesc prin grafice de esalonare care fac parte integranta din decizia de esalonare la plata.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple

Articole similare
UPDATE: Schimbari in Calendarul fiscal al lunii august 2018! Termenul de depunere a bilanturilor la 30.06.2018, 20.08.2018Amanarea la plata a obligatiilor fiscale. Procedura si chestiuni de interpretareNoua exceptie introdusa de OUG16/2012: Ordinea stingerii datoriilorD112 in 2024. A fost aprobat un nou model de formular prin Ordinul 3796/2024Ce OBLIGATII FISCALE inregistreaza un punct de lucru? Subunitate si obligatii in functie de numarul de angajatiUltimele articole
Depunere declaratii ANAF. Calendar OBLIGATII FISCALE NOIEMBRIE 2025TOATE obligatiile fiscale ale anului 2026D7 ANAF si esalonarea obligatiilor fiscale. Exista posibilitatea esalonarii pe mai mult de 12 luni?Impozit pe venit. OBLIGATII FISCALE si de plata in cazul persoanelor cu profesii liberale in 2025Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabileArticole similare
MFP: Proiect de Ordin privind Procedura de stabilire a schimbului de informatiiNu uitati ca la 30 iunie expira facilitatea privind reducerea penalitatilor de intarziereSolicitantii autorizatiei pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea si plata TVA la import trebuie sa indeplineasca 7 conditii cumulativeEsalonarea la plata. Ce efecte odata cu decizia de mentinere a esalonarii?Incepand cu 1 februarie 2022 rambursarea TVA cu control ulterior va fi permanentizataUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleLista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFSfaturi de la experti
Intrebare: SRL neplatitor de TVAare in balanta de verificare la 31.10.2025 urmatoarea situatie a veniturilor: - cont 707 = 398.570 lei - cont 709 = 4.850 lei In calculul cifrei de afaceri in vederea stabilirii daca o societate devine...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: O persoana fizica are 5 contracte (active) de inchiriere inregistrate la ANAF. Apare obligativitatea inregistrarii la Oficiul National al Registrului Comertului a persoanei fizice? Exista un numar de contracte de la care apare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA