Studiu de caz: Contributiile sociale datorate in cazul mesei calde acordate gratuit salariatilor
Anumite unitati de lucru aleg sa ofere salariatilor, in afara tichetelor de masa, cate o masa calda gratuita in fiecare zi. Aceasta decizie, ca urmare a faptului ca nu este un factor raspandit la nivel semnificativ in cazul societatilor comerciale, nu are intotdeauna la baza prevederile corecte care o reglementeaza. In concluzie, se doreste, in aceasta situatie, identificarea contributiilor la asigurarile sociale datorate pentru masa calda acordata gratuit salariatilor.
Aceste dispozitii care reglementeaza scutirea de plata contributiilor sociale a avantajelor primite in legatura cu o activitate dependenta sunt incluse la art. 296 indice 15 lit. p) din Codul fiscal. Astfe,, este prevazut ca nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii avantajele primite in legatura cu o activitate dependenta, fara insa a fi limitate la:
1. utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, in scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca;
2. cazarea, hrana, imbracamintea, personalul pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei;
3. abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, in scop personal;
4. permisele de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite in scopul personal;
5. primele de asigurare platite de catre suportator pentru salariatii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul platii primei respective, altele decat cele obligatorii.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
In ceea ce priveste baza de calcul al contributiilor sociale la pct.8 din Norme metodologice date in aplicarea art.296 indice 4 din Codul fiscal se prevede ca "veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 296.3 lit. a) si b) din Codul fiscal sunt cele prevazute la art. 296.4 din Codul Fiscal si la pct. 68 din normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal, date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.
In baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii se includ si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator si cele realizate de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul fiscal".
Astfel, in cazul in care nu exista exceptii specifice, avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal intra in baza de calcul a contributiilor sociale. Exceptii specifice in ceea ce priveste veniturile prevazute la art. 296 indice 15 regasim doar in ceea ce priveste contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Astfel, conform pct.23 si 24 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 16 din Codul fiscal, sumele si avantajele prevazute la art. 296 indice 15 sunt exceptate de la plata contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si de la plata contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.
Normele metodologice contrazic prevederile legale in aplicarea carora au fost date intrucat Codul fiscal stabileste exceptarea avantajelor de la art.296 indice 15 de la plata contributiilor sociale fara a distinge, in timp ce normele metodologice fac trimitere la avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal stabilind exceptii numai in privinta contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.
Stabilirea prin norme metodologice a unor prevederi contrare actului normativ in aplicarea carora au fost date este inadmisibila intrucat art.77 din Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative stabileste ca ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe ale administratiei publice centrale de specialitate sau ale autoritatilor administrative autonome se emit numai pe baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonantelor Guvernului.
Astfel, pana la aprobarea prin lege a OUG 117/2010 sau pana la o clarificare facuta de organele fiscale, se recomanda ca asupra sumelor si avantajelor stabilite la art.296 indice 5 din Codul fiscal sa fie calculate contributiile sociale cu exceptia contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale urmand sa rectificati ulterior, daca va fi cazul, fara obligatia de a plati dobanzi si penalitati de intarziere.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Autoturisme inchiriate. Deductibilitate cheltuieli si TVA
Intrebare: Societate in domeniul intretinerea si repararea autovehiculelor, putem deduce 100% TVA-ul pentru ce tine de auto fara foi de parcurs si sa le inlocuim cu dosarele de dauna, mai precis cu PV de predare primire auto cu data si km de plecare si sosire, astfel incat sa avem trasabilitatea kilometrilor (plus facturile catre asigurator pe perioada de rent)? In caz ca masinile mai sunt conduse de angajati in perioadele de pauze (cand nu sunt date la schimb), trebuie foaie de parcurs, altfel ANAF abia...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Achizitie marfuri din Polonia si prelucrare in Germania
Intrebare: Am urmatoarea situatie: Suntem o societate din Romania, platitoare de TVA. Cumparam marfa de la un furnizor din Polonia, care ne factureaza in conditii EXW. Marfa este cumparata de noi si ulterior vanduta unui client PJ din Romania, inregistrat in scopuri de TVA in Romania. La cererea clientului, marfa nu va ajunge in Romania, ci va fi livrata direct din Polonia in Germania, unde va fi prelucrata. Dupa prelucrare, clientul o va aduce in Romania. Noi nu avem firma, angajati sau depozit in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Soferi activi in strainatate
Intrebare: Soferii angajati la o firma din Romania (platitoare TVA si impozit profit) ca salariati mobili conduc camioane de marfa doar intre Italia si Spania. Camioanele raman in Italia intr-o parcare supravegheata platita de firma. Soferii merg din Romania cu masinile personale in Italia, de unde pleaca cu camionul in Spania, tur si retur. O data la 2 saptamani se intorc acasa, din Italia in Romania cu masinile personale, fara camioane. Camioanele vin in Romania doar pentru inspectii tehnice sau alte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<