Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Contributiile sociale datorate in cazul mesei calde acordate gratuit salariatilor

05-Aug-2011
4986
Anumite unitati de lucru aleg sa ofere salariatilor, in afara tichetelor de masa, cate o masa calda gratuita in fiecare zi. Aceasta decizie, ca urmare a faptului ca nu este un factor raspandit la nivel semnificativ in cazul societatilor comerciale, nu are intotdeauna la baza prevederile corecte care o reglementeaza. In concluzie, se doreste, in aceasta situatie, identificarea contributiilor la asigurarile sociale datorate pentru masa calda acordata gratuit salariatilor.

Aceste dispozitii care reglementeaza scutirea de plata contributiilor sociale a avantajelor primite in legatura cu o activitate dependenta sunt incluse la art. 296 indice 15 lit. p) din Codul fiscal. Astfe,, este prevazut ca nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii avantajele primite in legatura cu o activitate dependenta, fara insa a fi limitate la:

1. utilizarea oricarui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din patrimoniul afacerii, in scop personal, cu exceptia deplasarii pe distanta dus-intors de la domiciliu la locul de munca;
2. cazarea, hrana, imbracamintea, personalul pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei;
3. abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, in scop personal;
4. permisele de calatorie pe orice mijloace de transport, folosite in scopul personal;
5. primele de asigurare platite de catre suportator pentru salariatii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul platii primei respective, altele decat cele obligatorii.


In ceea ce priveste baza de calcul al contributiilor sociale la pct.8 din Norme metodologice date in aplicarea art.296 indice 4 din Codul fiscal se prevede ca "veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 296.3 lit. a) si b) din Codul fiscal sunt cele prevazute la art. 296.4 din Codul Fiscal si la pct. 68 din normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal, date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.

In baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii se includ si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator si cele realizate de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul fiscal".

Astfel, in cazul in care nu exista exceptii specifice, avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal intra in baza de calcul a contributiilor sociale. Exceptii specifice in ceea ce priveste veniturile prevazute la art. 296 indice 15 regasim doar in ceea ce priveste contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

Astfel, conform pct.23 si 24 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 16 din Codul fiscal, sumele si avantajele prevazute la art. 296 indice 15 sunt exceptate de la plata contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si de la plata contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.

Normele metodologice contrazic prevederile legale in aplicarea carora au fost date intrucat Codul fiscal stabileste exceptarea avantajelor de la art.296 indice 15 de la plata contributiilor sociale fara a distinge, in timp ce normele metodologice fac trimitere la avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal stabilind exceptii numai in privinta contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.

Stabilirea prin norme metodologice a unor prevederi contrare actului normativ in aplicarea carora au fost date este inadmisibila intrucat art.77 din Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative stabileste ca ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe ale administratiei publice centrale de specialitate sau ale autoritatilor administrative autonome se emit numai pe baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonantelor Guvernului.

Astfel, pana la aprobarea prin lege a OUG 117/2010 sau pana la o clarificare facuta de organele fiscale, se recomanda ca asupra sumelor si avantajelor stabilite la art.296 indice 5 din Codul fiscal sa fie calculate contributiile sociale cu exceptia contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale urmand sa rectificati ulterior, daca va fi cazul, fara obligatia de a plati dobanzi si penalitati de intarziere.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016