Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specifice

02-Iun-2020
8784

Va rog sa detaliati modalitatea de inventariere a creantelor si datoriilor la sfarsit de an, operatiune inclusa in Calendarul Inventarierilor pe anul 2019. Se intocmeste PV cu toti furnizorii (conturi 401, 404) si cu toti clientii (cont 411, 4118) cu soldul la 31.12.2019 pe fiecare partener, desi confirmare de sold nu am trimis/primit de la toti colaboratorii, numarul lor fiind foarte mare. 

Care ar fi un prag de semnificatie peste a carui valoare sa solicitam extrase de cont? In cazul clientilor incerti cum se procedeaza, trebuie inventariati si acestia? Cine semneaza PV de inventariere si ce contin listele de inventariere? In modelul de extras de cont se trec soldurile la toate conturile de datorii (inclusiv 419, 462, 408), respectiv toate conturile de creante (409, 461, 418)? Va multumesc.

Raspunsul consultantului fiscal Constanta Popa:

Chiar daca nu reprezinta elemente corporale (active fixe, stocuri) si pentru evaluarea creantelor si a datoriilor se aplica tot Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009.

Astfel, conform pct. 28 alin. 1-2 din Norme creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. In situatia in care decontarea creantelor si obligatiilor se efectueaza pe baza de deconturi interne sau deconturi externe periodice confirmate de catre parteneri, aceste documente pot tine locul extraselor de cont confirmate. De asemenea, conform pct. 20 din norme pentru creantele si obligatiile incerte ori in litigiu se intocmesc situatii analitice separate.

Aceste prevederi de principiu se aplica pentru orice inventariere a creantelor si obligatiilor.



In procedurile interne proprii privind inventarierea, care trebuie stabilite de conducerea entitatii potrivit pct. 83 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 si pct. 5 din Normele aprobate prin OMFP 2861/2009, se vor prevedea si pragurile de semnificatie pentru inventarierea creantelor si obligatiilor prin transmiterea extraselor de cont pentru confirmare de catre parteneri. Aceste praguri nu pot fi indicate ca o valoare cifrica anume intrucat trebuie adaptate specificului entitatii si situatiei concrete a acesteia (spre exemplu, in procedura de inventariere se va putea stabili obligativitatea inventarierii creantelor care depasesc pentru fiecare client un procent „x” din soldul contului 4111 – Clienti de la sfarsitul perioadei inventariate etc.).

Si clientii incerti se inventariaza, dar separat, tot prin transmiterea extraselor de cont spre confirmare si, eventual, prin stabilirea unui prag de semnificatie, diferit de cel stabilit pentru clientii obisnuiti, conform procedurilor interne proprii de inventariere. Extrasele de cont pot fi inlocuite de alte documente din care sa reiasa valoarea creantelor neincasate, respectiv notificari anterioare, puneri in intarziere, actiuni in instanta impotriva clientilor rau-platnici, cereri de inscriere la masa credala in cazul clientilor aflati in insolventa etc.

Nu se vor intocmi liste de inventariere propriu-zise ale creantelor si obligatiilor pe baza formularului „Lista de inventariere” (cod 14-3-12) prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, ci situatii ale conturilor de creante si datorii, defalcate analitic pe clienti/debitori si furnizori/creditori, cu identificarea documentelor justificative/facturilor aferente creantelor neincasate si datoriilor neplatite existente in sold la data inventarierii si precizarea extraselor de cont sau a celorlalte documente pe baza carora soldurile au fost confirmate. Modelul de extras de cont (cod 14-6-3) prevazut de pct. 28 din Norme se poate utiliza pentru confirmarea tuturor creantelor si datoriilor, indiferent de contul contabil in care sunt evidentiate, intocmindu-se un astfel de formular pentru fiecare partener in parte.

Situatiile analitice ale conturilor de creante si datorii, impreuna cu documentatia aferenta vor sta la baza verificarii conturilor sintetice corespunzatoare conform pct. 34 alin. (4) din Normele aprobate prin OMFP 2861/2009, iar rezultatul verificarii, cu identificare eventualelor pagube produse de neurmarirea decontarii sau decontarea defectuoasa a creantelor si, eventual, a obligatiilor va fi consemnat si el in procesul-verbal privind rezultatele inventarierii intocmit de comisia de inventariere potrivit pct. 39 si pct. 42 din norme.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Lipsa de numerar in casierie. Care este monografia contabila

    • In urma inventarierii soldului de casa s-a constatat o lipsa la inventar. Banii au fost sustrasi de catre o persoana care nu este salariat al firmei, dar pe care am identificat-o. Care este monografia contabila pentru suma lipsa? Va rog si in situatia in care se va recupera sau nu aceasta suma... Multumesc! Monografie lipsa numerar in casierie - raspunsul specialistului: Constatarea lipsei de numerar din casierie este responsabilitatea casierului, sau a administratorului, daca nu este o persoana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 20 septembrie 2024, termenul pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare

    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, vineri 20 septembrie 2024, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii organului fiscal cu privire la aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare: - Formularul 010 ”Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”; - Formularul 016...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Cum se pot corecta facturile transmise eronat in sistem

    • Cum se poate corecta daca au fost emise doua facturi si au fost ridicate pe SPV cu acelasi numar, la date diferite si valori diferite? Corectarea facturilor transmise in sistemul national RO e-Factura – raspunsul specialistului: Corectarea facturilor, ca de altfel intreg sistemul care are in centru factura, se realizeaza in baza prevederilor Titlului VII din legea 227/2015 privind Codul fiscal, astfel cum rezulta din prevederile art. 17 din OUG 120/2021 privind implementarea...» citeste mai departe aici

  • Brosura ANAF privind Decontul precompletat RO e-TVA

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, brosura privind Decontul precompletat RO e-TVA. Decontul precompletat RO e-TVA Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3775/2024 a fost aprobat modelul si continutul formularului Decont precompletat RO e-TVA. De cand se implementeaza decontul precompletat e-TVA Decontul precompletat RO e-TVA se implementeaza cu data de 1 august 2024 pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Finantele propun extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltare

    • Ministerul Finantelor propune o masura de sprijin pentru mediul de afaceri, menita sa incurajeze inovarea si progresul tehnologic, prin extinderea numarului contribuabililor care beneficiaza de deduceri fiscale pentru investitiile in activitatea de cercetare-dezvoltare. Concret, se propune reglementarea scaderii din impozitul minim pe cifra de afaceri a valorii obtinute prin aplicarea cotei de 16% asupra cuantumului reprezentand deducerea suplimentara de 50% aplicata...» citeste mai departe aici

  • Fonduri elvetiene pentru IMM-urile romanesti. Cand se va derula programul si ce sume se acorda

    • Fonduri elvetiene pentru IMM-urile romanesti. Recent, ministrul Marcel Bolos a semnat un acord pentru sprijinirea investitiilor in sectorul productiv. Vor fi acordate fonduri elvetiene pentru IMM-urile romanesti. Cand se va derula programul si ce sume se acorda? Ministrul Marcel-Ioan Bolos si E.S. Ambasadorul Elvetiei in Romania dl. Massimo Baggi au semnat recent acordul pentru Programul „Consolidarea IMM-urilor prin acces imbunatatit la finantare”, parte a Programului de cooperare...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016