
Raportul Special
realizat de specialisti
Care sunt specificatiile privind inventarierea societatii? Intra in atributiile expertului contabil inventarierea? Cum putem notifica beneficiarii privind inventarierea patrimoniului, cu atat mai mult, tinand cont de faptul ca nu intra in obligatiile prestatorului ( expert contabil) conform contractului de prestari servicii? Cum ii putem notifica privind obligativitatea intocmirii si pastrarii manualelor de politici si proceduri contabile?
Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii se efectueaza, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, cel putin o data in cursul exercitiului financiar. Operatiunea are loc, de regula, la sfarsitul anului, conform dispozitiilor Omfp nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Documentul principal utilizat este lista de inventariere care, potrivit dispozitiilor Omfp nr. 2634/2015 serveste si ca document justificativ de inregistrare in evidenta magaziilor/depozitelor si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate cu ocazia inventarierii. Pot fi utilizate, de asemenea, orice alte inscrisuri care pot justifica sau reaminti in timp motivul unor inregistrari.
Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
Inventarierea se efectueaza de catre o comisie de inventariere, pe baza procedurilor scrise aprobate de administrator.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Nerespectarea reglementarilor privind efectuarea inventarierii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei (art. 41, pct. 2 lit. d) si art. 42 lit. f).
Retinem ca inventarierea creantelor si datoriilor este prevazuta la pct. 28 din Omfp nr. 2861/2009 cu modificarile ulterioare, potrivit carui, acestea sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor respective potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii.
In ceea ce priveste obligativitatea dezvoltarii de politici contabile proprii, aprobate de administratorul entitatii, mentionam ca aceasta este prevazuta in Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare.
La pct. 60 se evidentiaza ca Politicile contabile reprezinta principiile, bazele, conventiile, regulile si practicile specifice aplicate de o entitate la intocmirea si prezentarea situatiilor financiare anuale .
La (2) al pct. 60 sunt prezentate exemple de politici contabile, printre care sunt enumerate alegerea metodei de evaluare a stocurilor, contabilitatea stocurilor prin inventarul permanent sau intermitent.
Obligatia aprobarii politicilor contabile revine tot administratorului entitatii inclusiv a procedurilor proprii pentru situatiile prevazute de legislatie, avandu-se in vedere specificul activitatii.
Activitatea expertului contabil este reglementata de OG nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu modificarile ulterioare.
La art. 2 se stabileste ca Expertul contabil este persoana care a dobandit aceasta calitate in conditiile prezentei ordonante si are competenta profesionala de a organiza si conduce contabilitatea, de a supraveghea gestiunea societatilor comerciale, de a intocmi situatiile financiare si de a efectua expertize contabile .
Expertul contabil are obligatia intocmirii unui raport asupra constatarilor, concluziilor, opiniilor si recomandarilor sale.
Nu trebuie sa oblige pe nimeni din cadrul entitatii respective ci doar sa mentioneze in acel raport asupra neregulilor respective.
Expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, o serie de lucrari cum ar fi acordarea de asistenta de specialitate privind organizarea si tinerea contabilitatii, in asigurarea controlul intern de gestiune si managementul riscurilor persoanelor juridice, acordarea de consultanta in gestiune financiara si in contabilitate, sau poate presta servicii specifice contabilitatii manageriale si raportarii integrate;
Relatiile expertilor contabili cu clientii se stabilesc prin contract scris de prestari de servicii, semnat de ambele parti.
Ca urmare expertului contabil nu ii revin alte obligatii decat cele expres convenite in contractul incheiat cu societatea.
Asa cum se prevede in OG nr. 65/1994, cu modificarile ulterioare, expertii contabili raspund, in exercitarea profesiei, disciplinar, administrativ, civil si penal, dupa caz, potrivit legii.
Limitele raspunderii civile a expertilor contabili se stabilesc prin contractele de prestari de servicii incheiate in conditiile legii, in functie de uzantele profesiei contabile.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Sfatul specialistului: Posibile noi facilitati acordate la plata impozitului pe salarii pentru domeniul ITEliminarea stampilei - masura de simplificare a procedurilor in relatia cu autoritatile publiceDepasire plafon microintreprindere. Care e tratamentul fiscal?Control fiscal finalizat cu diferente de plata TVA. Ce inregistrari contabile se fac?Revista Romana de Fiscalitate nr. 33, Noiembrie 2009Ultimele articole
Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLSituatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?Bilant interimar 2023. Trebuie semnat de un EXPERT CONTABIL?Digitalizare IMM-uri. Pentru a obtine granturile anumite firme trebuie sa depuna un raport intocmit de un EXPERT CONTABIL CECCAROG 16/2022, sub lupa specialistilor! Rezolva rapid si legal orice problema legata de impozitul pe venit, microintreprinderi, CAS si CASS in 2023Sfaturi de la experti
Tratamentul contabil al echipamentelor GPS dependente de licenta anuala
Intrebare: Mentionez ca licentele vor fi reinnoite anual, pe o perioada indelungata, altfel investitia nu ar fi avut loc. Momentan s-a optat pentru plata pe un an, din cauza unui an economic nu foarte bun pentru societatea noastra. Dorim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Completare D101 - profit reinvestit in cazul pierderii fiscale
Intrebare: Dupa completarea valorii pentru facilitatea privind profitul reinvestit pa randul 42.2.1, la validarea D101 a fost generat un fisier de erori cu urmatorul continut: Eroare corel.3 - Rd.42.2>Rd.41-Rd.42.1, Eroare corel.4 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA