Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte contabile si fiscale in cazul transferului de active. Analiza cu Irina Dumitrescu

24-Iul-2020
10050

O societate comerciala platitoare de TVA si impozit pe profit transfera active unei alte societati comerciale platitoare de TVA si impozit pe profit, fara a fi dizolvata.



Se incheie contract de transfer afacere.

Sunt indeplinite cerintele unui transfer de afacere (activele transferate contin componentele si caracteristicile necesare pentru a opera de sine statatoare, ele constituie o structura distincta capabila de a desfasura activitati economice in mod independent, cumparatorul va continua activitatea si nu o va lichida imediat)

Vor fi transferate: active imobilizate, contracte cu clientii, personal, stocuri, creante, datorii comerciale.

Valoarea de piata conform Raportului de evaluare la 31.12.2019 este de ex 6.670.000 Ron (intocmit de un evaluator autorizat), acesta fiind si pretul transferului.

Structura bilantului la 31.12.2019 este cea din atas.

Daca transferul nu se face in schimbul unor parti sociale, avand in vedere datele din atas, care ar fi impozitul pe profit datorat de entitatea care cedeaza afacerea?

Dar inregistrarile contabile la cele doua societati? Entitatea care cedeaza afacerea, poate scoate din evidenta activele si datoriile pe seama conturilor de cheltuieli, respectiv de venituri?

Societatea cumparatoare va putea amortiza (contabil si fiscal) activele primite? In ce cuantum?

Dar daca transferul se face in schimbul unor parti sociale?

Ce spune specialistul?

I. Transfer prin vanzare

Cand transferul de active se realizeaza prin vanzare aceasta se va face in schimbul unui pret, spre deosebire de alte forme ale transferului de active care se realizeaza in schimbul titlurilor de participare la societatea beneficiara.

Cand transferul de active este realizat in schimbul unui pret operatiunea reprezinta o vanzare, chiar daca, conform Codului fiscal nu exista onligatia emiterii unei facturi. 

Operatiunea considerata transfer de active neimpozabil conform art. 270 alin. (7) din Codul fiscal care, conform art. 320 alin. (12) din Codul fiscal, se va evidentia intr-un document intocmit de partile implicate in operatiune, fiecare parte primind un exemplar al acestuia. Acest document trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) un numar de ordine secvential si data emiterii documentului;
b) data transferului;
c) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, prevazut la art. 316, al ambelor parti, dupa caz;
d) o descriere exacta a operatiunii;
e) valoarea transferului.

La inregistrarea in contabilitate se vor avea in vedere prevederile pct. 440 – 441 din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014:

440. - In contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti. 
441. - (1) Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii: 
a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor; 
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor; 
c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil; 
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si 
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil. 
(2) Evaluarea momentului in care o entitate a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative aferente dreptului de proprietate asupra bunurilor impune o examinare a circumstantelor in care s-a desfasurat tranzactia. In cele mai multe cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate coincide cu transferul titlului legal de proprietate sau cu trecerea bunurilor in posesia cumparatorului. Acesta este cazul celor mai multe vanzari cu amanuntul. In alte cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate apare intr-un moment diferit de cel al transferului titlului legal de proprietate sau de cel al trecerii bunurilor in posesia cumparatorului. Daca o entitate pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate, atunci tranzactia reprezinta o vanzare si veniturile sunt recunoscute. De exemplu, un vanzator poate pastra titlul de proprietate asupra bunurilor doar pentru a se asigura ca va incasa suma care se datoreaza. Intr-un asemenea caz, daca entitatea a transferat riscurile si beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate, tranzactia este o vanzare si veniturile sunt recunoscute. Un alt exemplu cand entitatea pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate poate fi o vanzare cu amanuntul, cu o clauza de returnare a banilor in cazul in care clientul nu este satisfacut. In asemenea cazuri, veniturile sunt recunoscute in momentul vanzarii, presupunandu-se ca vanzatorul poate estima in mod fiabil retururile viitoare si poate recunoaste un provizion aferent retururilor pe baza experientei anterioare si a altor factori relevanti. 
442. - O promisiune de vanzare nu genereaza contabilizarea de venituri. 

De asemenea, conform pct. 283 din aceleasi reglementari contabile, inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor. 

Astfel, cele doua societati vor avea in vedere aceste prevederi pentru a stabili momentul in care se recunosc in contabilitate veniturile si cheltuielile (in cazul vanzatorului), inregistrarea stocurilor si imobilizarilor (in cazul cumparatorului). Aplicarea corecta a acestor reglementari atrage si determinarea corecta a impozitului pe profit datorat in perioada fiscala in care se recunosc veniturile si cheltuielile.

Societatea vanzatoare va inregistra venitul din transfer atunci cand sunt indeplinite conditiile de mai sus pentru recunoasterea veniturilor prin formula contabila:
461 „Debitori diversi” = 7583 „Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital”

Elementele de activ transferate se scot din evidenta cu ajutorul contului 6583:
28X „Amortizari privind imobilizarile” =Clasa 2 „Conturi de imobilizari”

6583 Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital = %
Clasa 2
Clasa 3
Clasa 4 
Clasa 5

Elementele de pasiv transferate se scot din evidenta cu ajutorul contului 7583 - „Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital”
4xx =7583„Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital”

Societatea beneficiara va inregistra elementele transferate in conturile corespunzatoare iar diferenta pozitiva dintre costul de achizitie si valoarea, la data tranzactiei, a partii din activele nete achizitionate se inregistreaza in contul 2075 - "Fond comercial pozitiv" (2xx, 3xx = 404, 2075=404).

In cazul in care fondul comercial este tratat ca un activ, acesta se amortizeaza, de regula, in cadrul unei perioade de maximum 5 ani. Totusi, in cazurile exceptionale in care durata de utilizare a fondului comercial nu poate fi estimata in mod credibil, entitatile pot sa amortizeze fondul comercial in mod sistematic intr-o perioada de peste 5 ani, cu conditia ca aceasta perioada sa nu depaseasca 10 ani (pct.183 alin.(1) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014).

La stabilirea amortizarii contabile a imobilizarilor corporale se vor avea in vedere duratele de utilizare economica si conditiile de utilizare a acestora. 

La determinarea amortizarii fiscale se au in vedere prevederile din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin Hotararea 2139/2004. Potrivit informatiilor cuprinse in Sectiunea III „Alte precizari”, punctul 3 din acest catalog, in cazul mijloacelor fixe achizitionate cu durata normala de utilizare neconsumata, pentru care se cunosc datele de identificare (data punerii in functiune, durata normala de utilizare ramasa), recuperarea valorii de intrare se face pe durata normala de functionare ramasa. 

In cazul mijloacelor fixe achizitionate cu durata normala de functionare expirata sau pentru care nu se cunosc datele de identificare, durata normala de functionare se stabileste de catre o comisie tehnica sau expert tehnic independent.

Astfel, daca mijloacele fixe achizitionate nu au durata de functionare expirata recuperarea valorii de intrare se va face pe durata normala de functionare ramasa, pe baza informatiilor oferite de societatea vanzatoare (data punerii in functiune, durata normala de utilizare ramasa). 

Daca mijloacele fixe achizitionate au durata de functionare expirata durata normala de functionare se va stabili pe baza datelor din raportul de evaluare.

Societatea care preda activele va trebui sa transmita societatii primitoare toate informatiile legate de activele transferate:
- data intrarii
- valoarea de achizitie;
- modernizari
- durata de utilizare
- amortizarea cumulata
- valoarea ramasa de amortizat
- durata de utilizare ramasa.

II. Divizare 

Operatiunile de divizare sunt reglementate la Capitolul II "Fuziunea si divizarea societatilor" al Titlului VI "Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor" din Legea societatilor 31/1990. 

In ceea ce priveste reflectarea in contabilitate a operatiunilor de divizare acestea, exemple in acest sens se regasesc in Normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, aprobate prin OMFP 897/2015. 

Din punct de vedere contabil, operatiunile efectuate cu ocazia reorganizarii corespund uneia din urmatoarele doua metode, in functie de modul de evaluare a elementelor bilantiere: 
- metoda activului net contabil; sau 
- metoda evaluarii globale. 

Metoda activului net contabil presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare se bazeaza pe activul net contabil. In acest caz, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere sunt preluate de catre societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea la care acestea au fost evidentiate in contabilitatea societatii care le cedeaza. 

Metoda evaluarii globale presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare sunt stabilite de evaluatori autorizati, acestea fiind cuprinse in raportul de evaluare intocmit in acest scop. In acest caz, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere ale societatii care le cedeaza sunt preluate de catre societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea rezultata in urma evaluarii. 

Evidentierea in contabilitatea societatilor a operatiunilor efectuate cu ocazia divizarii presupune urmatoarele aspecte: 
a) Reflectarea in contabilitatea societatii(lor) beneficiare deja existente/societatii(lor) nou-constituite a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii primite de la societatea divizata si preluate pe baza balantei de verificare sintetice, balantei de verificare analitice, altor registre, jurnale si documente, precum si a protocolului de predare-primire. 

In situatia folosirii metodei activului net contabil, recunoasterea in contabilitatea societatii(lor) beneficiare deja existente/societatii(lor) nou-constituite a elementelor de natura activelor primite de la societatea divizata se efectueaza la valoarea contabila neta sau la valoarea contabila bruta, caz in care se preiau distinct ajustarile corespunzatoare, asa cum sunt acestea evidentiate in contabilitatea societatii divizate. 

In cazul in care valoarea activului net contabil nu este egala cu valoarea aportului net de divizare (metoda evaluarii globale), diferentele rezultate din evaluarea cu ocazia divizarii a societatii care se divizeaza se vor recunoaste in contabilitatea societatii(lor) beneficiare pe seama elementelor bilantiere carora le corespund. 

Inregistrarea aportului net de divizare pe elemente de capitaluri proprii se evidentiaza potrivit proiectului de divizare aprobat potrivit legii. 

Diferentele rezultate din evaluarea, potrivit metodei evaluarii globale, cu ocazia divizarii, a societatii(lor) beneficiare deja existenta(e) nu se inregistreaza in contabilitatea acesteia/acestora. 

In protocolul de predare-primire se precizeaza soldurile conturilor pentru societatea divizata, conform balantei de verificare pe baza careia s-au intocmit situatiile financiare prevazute la pct. 5, precum si orice informatii pe care societatile le considera necesare pentru evidentierea in contabilitate a elementelor preluate. 

In cazul societatilor divizate partial, protocolul de predare-primire va cuprinde aceleasi informatii mentionate anterior, corespunzatoare elementelor transferate. 

Totodata, in protocolul de predare-primire se precizeaza rezultatul inregistrat in contul de profit si pierdere de catre societatea care se divizeaza, in intervalul dintre data la care au fost intocmite situatiile financiare prevazute la pct. 5 si data intocmirii protocolului. La societatea(le) beneficiara(e), inregistrarea preluarii acestui rezultat se efectueaza pe seama contului 117 "Rezultatul reportat"/analitic distinct. 

Protocolul de predare-primire trebuie sa contina informatii explicite cu privire la elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii predate, cu precizarea inclusiv a valorii fiscale a acestora. El trebuie sa fie semnat de catre administratori sau de catre alte persoane care au obligatia gestionarii societatilor respective. 

In contabilitatea societatii(lor) beneficiare, se preiau soldurile conturilor existente la societatea care se divizeaza la data preluarii, astfel cum au fost precizate in protocolul de predare-primire. 

De asemenea, vor fi predate documentele care atesta dreptul de proprietate asupra bunurilor si valorilor transferate. 
b) Reflectarea in contabilitatea societatii divizate a transmiterii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ca urmare a divizarii. 

In situatia in care valoarea aportului net de divizare este egala cu valoarea activului net contabil, elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale
societatii care se divizeaza sunt transferate la valoarea existenta in contabilitatea acesteia. 

In cazul in care valoarea activului net contabil nu este egala cu valoarea aportului net de divizare (metoda evaluarii globale), la societatea care se divizeaza si isi inceteaza existenta, diferentele rezultate sunt recunoscute in contabilitate ca elemente de castiguri sau pierderi din divizare, astfel: 
- daca valoarea aportului net este mai mare decat activul net contabil, diferenta este recunoscuta ca profit; 
- daca valoarea aportului net este mai mica decat activul net contabil, diferenta este recunoscuta ca pierdere. 

Recunoasterea in contabilitatea societatii divizate care isi inceteaza existenta a diferentei rezultate in urma evaluarii globale, se realizeaza prin conturile 6583 "Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital" si 7583 "Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital", la data la care divizarea isi produce efectele. 

Regimul fiscal care se aplica fuziunilor, divizarilor totale, divizarilor partiale, transferurilor de active si achizitiilor de titluri de participare intre persoane juridice romane este reglementat la art 32 din Codul fiscal. In cazul operatiunilor de reorganizare prevazute la alin. (1) al acestui articol (printre care si divizarea partiala sau totala) se aplica urmatoarele reguli: 
a) valoarea fiscala a unui activ sau pasiv, transferate societatii beneficiare, este egala cu valoarea fiscala pe care activul/pasivul a avut-o la societatea cedenta; 
b) in cazul divizarii totale si divizarii partiale, valoarea fiscala a titlurilor de participare detinute de un participant al societatii cedente inainte de divizare se aloca titlurilor de participare emise de societatea beneficiara, proportional cu raportul dintre valoarea de inregistrare sau pretul de piata a titlurilor de participare emise de societatea beneficiara si valoarea de inregistrare sau pretul de piata a titlurilor de participare detinute la societatea cedenta inainte de divizare; 
c) in cazul fuziunii si achizitiei de titluri de participare, valoarea fiscala a titlurilor de participare primite de un participant al unei societati cedente/achizitionate, de la o societate beneficiara/achizitoare, trebuie sa fie egala cu valoarea fiscala a titlurilor de participare detinute de catre aceasta persoana, inainte de efectuarea operatiunii; 
d) in cazul transferului de active, valoarea fiscala a titlurilor de participare primite de societatea cedenta este egala cu valoarea fiscala pe care activele si pasivele transferate au avut-o la aceasta societate inainte de efectuarea operatiunii; 
e) societatea beneficiara calculeaza amortizarea fiscala, in conformitate cu regulile prevazute la art. 28, precum si orice castig sau pierdere, aferente activelor si pasivelor transferate, in concordanta cu dispozitiile care ar fi fost aplicate societatii cedente daca fuziunea, divizarea totala, divizarea partiala sau transferul de active nu ar fi avut loc; 
f) transferul unui provizion sau al unei rezerve, anterior deduse din baza impozabila a societatii cedente, care nu provin de la sediile permanente din strainatate ale acesteia, daca sunt preluate, in aceleasi conditii de deducere, de catre societatea beneficiara, nu se considera reducere sau anulare a provizionului sau rezervei, potrivit art. 26 alin. (5), la momentul transferului; 
g) in situatia in care societatea cedenta inregistreaza pierdere fiscala, in anul curent sau din anii precedenti, nerecuperata pana la data la care operatiunile respective produc efecte, aceasta se recupereaza potrivit prevederilor art. 31.

 

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016