Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care sunt inregistrarile contabile si fiscale si pe baza caror documente pentru livrarea interna?

18-Oct-2010
4352
Intrebare:

Materie prima importata din UE pentru prelucrare si ramasa o parte in mod gratuit la prestator si aceasta este prelucrata si livrata pe piata interna. Care sunt inregistrarile contabile si fiscale si pe baza caror documente pentru livrarea interna?

Raspuns:

Avand in vedere ca si Romania este stat membru UE, in definirea acestui raspuns vom utiliza urmatoarea terminologie:

- achizite intracomunitara reprezinta o aprovizionare dintr-un stat membru cu finalizarea transportului in Romania pentru bunurile achizitionate.

- nontransfer reprezinta un transport al bunurilor intre doua state membre care nu sunt urmate imediat de o relatie de facturare;

In analiza noastra prespunenem ca dvs aveti acordul furnizorului extern pentru utilzarea gratuita a bunurilor.

Cu privire la situatia descrisa in intrebare, intelegem in esenta, un nontransfer de materii prime dintr-un stat membru in conditia art.128 alin (12) lit. f) din Codul fiscal (prestari de servicii asupra unor bunuri corporale; dupa efectuarea prestatiei bunurile se intorc in statul membru de provenienta).

Exemplu:

Societatea X SPA inregistrata in scopuri de TVA in Italia trimite in Romania o cantitate de piele naturala catre societatea Y SRL din Romania inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Societatea din Romania manufactureaza pielea si obtine incaltaminte.
Incaltamintea este livrata proprietarului pielii in Italia iar pentru prestatia sa societatea va factura manopera (prestarea de serviciu).

Se retine: exemplul nostru este fosta activitate de perfectionare activa valabila inainte de inregistrarea in Comunitate.

Prin OMFP 2216/2006 cu modificari ulterioare sunt introduse cateva reglementari privind evidenta bunurilor supuse nontransferului.
In esenta, documentul fiscal ce reflecta existenta bunurilor este Registrul nontransferurilor, ce cuprinde detalii privind documentul cu care au fost transportate bunurile la aprovizionarea, datele de identificare ale proprietarului bunurilor, documentele cu care bunurile dupa prelucrare au fost returnate, alte informatii considerate relevante de catre societate.
Din punct de vedere al evidentei contabile, consideram ca acestea se inregistreaza in contul 8032 ?Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare? ce va reflecta prin debit si credit intrarile si iesirile de materii si materiale supuse prelucrarii.

Analizand descrierea intrebarii materiale primite si ramase ?in mod gratuit ? la prestator, consideram aplicabile urmatoarele situatii:
- Operatia nu este supusa TVA, prin urmare nici nu se depune declaratia 390 prevazuta de art. 156^4 din Codul fiscal, deoarece, in opinia noastra, nu se indeplineste prevederea de la art. 126 alin. (1) lit a), ?prestare de serviciu efectuata cu plata? si nici nu se beneficiaza de o contraprestatie din partea furnizorului extern. Norma metodologice a articolului mai sus amintit stabileste ca daca o singura conditie din cele patru enumerate de art. 126 din Codul fiscal, nu este indeplinita atunci respectiva activitate nu este supusa TVA in Romania.

Fata de exemplul nostru de mai sus, putem detalia aceasta situatie prin resturi din piele ce nu mai au latimea si lungimea necesara productiei de incaltaminte, insa pot fi folosite pentru obtinerea unor curele de ceas.
- Evaluarea bunurilor se face la valoare justa conform pct. 50 alin. (1) lit. d) din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea armonizata cu directivele europene.

Redam punctul de vedere al autoritatilor privind determinarea valorii juste:
?(2) Prin valoare justa se intelege suma pentru care activul ar putea fi schimbat de buna voie intre parti aflate in cunostinta de cauza in cadrul unei tranzactii cu pretul determinat obiectiv.
Valoarea justa a activelor se determina, in general, dupa datele de evidenta de pe piata, printr-o evaluare efectuata, de regula, de profesionisti calificati in evaluare.
In situatia in care nu exista date pe piata privind valoarea justa, din cauza naturii specializate a activelor si a frecventei reduse a tranzactiilor, valoarea justa se poate determina prin alte metode utilizate, de regula, de catre profesionisti in evaluare.?

In opinia noastra, aceasta evaluare poate fi facuta si de o comisie de inventariere din cadrul societatii, comisie numita in baza OMFP 2861/2009. Comisia va efectua diligentele evaluarii acestor bunuri, va inregistra valorile si cantitatile in listele e inventar.

Gestionarul sau gestionarii acelor bunuri vor efectua receptia acestora si intocmesc Nota de receptie in formatul prevazut de OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile si cantitatile vor fi reflectate in fisele de magazie.

Ulterior receptiei, in functie de procesul tehnologic, se vor utiliza documentele specifice:

- bon de consum (bon de consum colectiv);
- situatii centralizatoare;
- bonuri de transfer;
- documente privind productia obtinuta.

Livrarea pe piata interna va fi insotita de urmatoarele documente:
- Bonul fiscal, daca beneficiarii sunt persoane fizice, conform art. 1 din OUG nr. 28/1999 privind casele de marcat fiscale
- Aviz de insotire a marfii, urmat de factura in conditiile art 155 din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Notificare de conformare E-TVA. Cand intra in vigoare obligatia de a raspunde la notificare

    • ANAF aduce, printr-un comunicat de presa, clarificari cu privire la procedura de transmitere a "Notificarii de conformare RO e-TVA " si amanarea intrarii in vigoare a unor termene limita. Procedura privind modalitatea de transmitere a formularului "Notificare de conformare RO e-TVA", modelul si continutul acestuia, a fost aprobata prin OPANAF nr.6234/2024, publicat in M.O.al Romaniei, Partea I, nr.887/03.09.2024 Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calcul

    • Ce conturi de clasa 7 intra la calculul impozitului de 1% pe cifra de afaceri? Se ia in calcul si contul 765, diferente reevaluare? Calculare impozit minim pe cifra de afaceri – raspunsul specialistului: Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul...» citeste mai departe aici

  • Mecanism optional pentru firmele care au depus bilantul la 30 mai 2024 si vor sa revina la regimul micro

    • Ministerul Finantelor agreeaza instituirea unui mecanism care sa permita reincadrarea entitatilor care au depus situatiile financiare pe 30 mai 2024 la sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, anunta CECCAR printr-un comunicat de presa. La solicitarea CECCAR, Ministerul Finantelor a clarificat data-limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente anului 2023 ca fiind 30 mai 2024 pentru societatile pentru care exercitiul financiar coincide cu anul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016