Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care sunt inregistrarile contabile si fiscale si pe baza caror documente pentru livrarea interna?

18-Oct-2010
4446
Intrebare:

Materie prima importata din UE pentru prelucrare si ramasa o parte in mod gratuit la prestator si aceasta este prelucrata si livrata pe piata interna. Care sunt inregistrarile contabile si fiscale si pe baza caror documente pentru livrarea interna?

Raspuns:

Avand in vedere ca si Romania este stat membru UE, in definirea acestui raspuns vom utiliza urmatoarea terminologie:

- achizite intracomunitara reprezinta o aprovizionare dintr-un stat membru cu finalizarea transportului in Romania pentru bunurile achizitionate.

- nontransfer reprezinta un transport al bunurilor intre doua state membre care nu sunt urmate imediat de o relatie de facturare;

In analiza noastra prespunenem ca dvs aveti acordul furnizorului extern pentru utilzarea gratuita a bunurilor.

Cu privire la situatia descrisa in intrebare, intelegem in esenta, un nontransfer de materii prime dintr-un stat membru in conditia art.128 alin (12) lit. f) din Codul fiscal (prestari de servicii asupra unor bunuri corporale; dupa efectuarea prestatiei bunurile se intorc in statul membru de provenienta).

Exemplu:

Societatea X SPA inregistrata in scopuri de TVA in Italia trimite in Romania o cantitate de piele naturala catre societatea Y SRL din Romania inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Societatea din Romania manufactureaza pielea si obtine incaltaminte.
Incaltamintea este livrata proprietarului pielii in Italia iar pentru prestatia sa societatea va factura manopera (prestarea de serviciu).

Se retine: exemplul nostru este fosta activitate de perfectionare activa valabila inainte de inregistrarea in Comunitate.

Prin OMFP 2216/2006 cu modificari ulterioare sunt introduse cateva reglementari privind evidenta bunurilor supuse nontransferului.
In esenta, documentul fiscal ce reflecta existenta bunurilor este Registrul nontransferurilor, ce cuprinde detalii privind documentul cu care au fost transportate bunurile la aprovizionarea, datele de identificare ale proprietarului bunurilor, documentele cu care bunurile dupa prelucrare au fost returnate, alte informatii considerate relevante de catre societate.
Din punct de vedere al evidentei contabile, consideram ca acestea se inregistreaza in contul 8032 ?Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare? ce va reflecta prin debit si credit intrarile si iesirile de materii si materiale supuse prelucrarii.

Analizand descrierea intrebarii materiale primite si ramase ?in mod gratuit ? la prestator, consideram aplicabile urmatoarele situatii:
- Operatia nu este supusa TVA, prin urmare nici nu se depune declaratia 390 prevazuta de art. 156^4 din Codul fiscal, deoarece, in opinia noastra, nu se indeplineste prevederea de la art. 126 alin. (1) lit a), ?prestare de serviciu efectuata cu plata? si nici nu se beneficiaza de o contraprestatie din partea furnizorului extern. Norma metodologice a articolului mai sus amintit stabileste ca daca o singura conditie din cele patru enumerate de art. 126 din Codul fiscal, nu este indeplinita atunci respectiva activitate nu este supusa TVA in Romania.

Fata de exemplul nostru de mai sus, putem detalia aceasta situatie prin resturi din piele ce nu mai au latimea si lungimea necesara productiei de incaltaminte, insa pot fi folosite pentru obtinerea unor curele de ceas.
- Evaluarea bunurilor se face la valoare justa conform pct. 50 alin. (1) lit. d) din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea armonizata cu directivele europene.

Redam punctul de vedere al autoritatilor privind determinarea valorii juste:
?(2) Prin valoare justa se intelege suma pentru care activul ar putea fi schimbat de buna voie intre parti aflate in cunostinta de cauza in cadrul unei tranzactii cu pretul determinat obiectiv.
Valoarea justa a activelor se determina, in general, dupa datele de evidenta de pe piata, printr-o evaluare efectuata, de regula, de profesionisti calificati in evaluare.
In situatia in care nu exista date pe piata privind valoarea justa, din cauza naturii specializate a activelor si a frecventei reduse a tranzactiilor, valoarea justa se poate determina prin alte metode utilizate, de regula, de catre profesionisti in evaluare.?

In opinia noastra, aceasta evaluare poate fi facuta si de o comisie de inventariere din cadrul societatii, comisie numita in baza OMFP 2861/2009. Comisia va efectua diligentele evaluarii acestor bunuri, va inregistra valorile si cantitatile in listele e inventar.

Gestionarul sau gestionarii acelor bunuri vor efectua receptia acestora si intocmesc Nota de receptie in formatul prevazut de OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile si cantitatile vor fi reflectate in fisele de magazie.

Ulterior receptiei, in functie de procesul tehnologic, se vor utiliza documentele specifice:

- bon de consum (bon de consum colectiv);
- situatii centralizatoare;
- bonuri de transfer;
- documente privind productia obtinuta.

Livrarea pe piata interna va fi insotita de urmatoarele documente:
- Bonul fiscal, daca beneficiarii sunt persoane fizice, conform art. 1 din OUG nr. 28/1999 privind casele de marcat fiscale
- Aviz de insotire a marfii, urmat de factura in conditiile art 155 din Codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016