Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste

16-Iul-2014
633
In aceasta perioada, Comisia Europeana a adoptat o comunicare prin care incurajeaza statele membre sa identifice modalitati de ameliorare a protectiei acordate micilor producatori de alimente si comercianti cu amanuntul impotriva practicilor neloiale ale partenerilor comerciali ai acestora, care uneori sunt mult mai puternici.

Inainte ca un produs alimentar sa ajunga la consumator, mai multi operatori de piata diferiti (producatori, unitati de prelucrare, comercianti cu amanuntul etc.) din lantul de aprovizionare adauga valoare si calitate la acest produs. Ca urmare a unor evolutii precum o mai mare concentrare a pietei, in relatiile dintre operatorii din lantul de aprovizionare exista niveluri foarte diferite ale puterii de negociere. in cadrul relatiilor comerciale, diferentele in puterea de negociere reprezinta un element obisnuit si legitim, insa in unele cazuri, aceste dezechilibre pot duce la practici comerciale neloiale.

Michel Barnier, vicepresedinte al Comisiei si comisar pentru piata interna si servicii, a declarat: "In calitate de consumatori, putem cu totii sa facem cumparaturile la comerciantii cu amanuntul locali, insa lantul de aprovizionare cu alimente se situeaza, in mod clar, la nivelul pietei unice europene. Este necesar sa existe conditii de concurenta echitabile intre, pe de o parte, furnizorii si comerciantii cu amanuntul de produse alimentare care au statutul de IMM-uri si, pe de alta parte, marii producatori si supermarketurile multinationale. Practicile comerciale neloiale pun in pericol acest lucru. Sectorul a depus deja eforturi importante si valoroase pentru a aborda comportamentele neloiale si ar trebui sa continue aceasta practica. Statele membre ar trebui sa se asigure ca dispun de cadre de reglementare eficace si coerente pentru a valorifica si a completa initiativele de autoreglementare."


Printre practicile comerciale neloiale se numara:

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

- evitarea sau refuzul de a consemna in scris conditii comerciale esentiale;
- modificarea unilaterala cu efect retroactiv a costului sau a pretului produselor sau serviciilor;
- transferarea catre o parte contractanta a unui risc nejustificat sau disproportionat;
- interferarea in mod intentionat in programul de livrare sau receptie cu scopul de a obtine avantaje nejustificate sau
- rezilierea unilaterala a unei relatii comerciale fara preaviz sau intr-un termen nejustificat de scurt sau fara a indica un motiv obiectiv justificat.


Lantul de aprovizionare cu alimente nu este esential numai pentru viata de zi cu zi a consumatorilor si pentru bunastarea acestora, ci este, de asemenea, important pentru ansamblul economiei, in acest sector lucrand peste 47 de milioane de persoane in UE, multe in cadrul IMM-urilor, ponderea in valoarea adaugata bruta a UE fiind de aproximativ 7%. in UE, dimensiunea totala a pietei comertului cu amanuntul de produse alimentare conexe este estimata la 1,05 bilioane de euro. Lantul de aprovizionare cu alimente are o dimensiune internationala semnificativa si o importanta speciala in cadrul pietei unice a UE. Comertul transfrontalier dintre statele membre ale UE reprezinta aproximativ 20% din totalul productiei de alimente din UE. Estimarile sugereaza ca cel putin 70% din totalul exporturilor anuale de produse agricole din tarile UE ajung in alte state membre ale UE.


Principalele elemente

Comunicarea privind practicile comerciale neloiale indica o serie de prioritati evocate de partile interesate pentru a favoriza un cadru eficace la nivelul UE impotriva unor astfel de practici. Aceasta nu propune masuri de reglementare la nivelul UE, insa incurajeaza statele membre sa se asigure ca dispun de masuri adecvate impotriva practicilor comerciale neloiale, tinand seama de circumstantele lor nationale. Propunerile formulate in comunicare se bazeaza pe trei elemente principale.


1. Sustinerea Initiativei privind lantul de aprovizionare voluntare: codurile de conduita voluntare reprezinta o piatra de temelie importanta a relatiilor comerciale echitabile si durabile. De aceea, comunicarea ii incurajeaza pe operatorii din lantul de aprovizionare cu alimente sa participe la actuala Initiativa privind lantul de aprovizionare, lansata in septembrie 2013, si la platformele sale nationale. De asemenea, in comunicare, grupul de guvernanta al initiativei este invitat sa maximizeze participarea IMM-urilor care sunt principalele beneficiare ale initiativei.

2. Standarde la nivelul UE pentru principiile de buna practica: statele membre care abordeaza deja practicile comerciale neloiale la nivel national au ales modalitati diferite in acest sens. Pe de alta parte, unele state membre nu au intreprins inca niciun fel de actiuni specifice de combatere a practicilor comerciale neloiale. Pentru a aborda practicile comerciale neloiale in mod eficace pe intreg teritoriul UE si in special la nivel transfrontalier, ar fi benefica o intelegere comuna a normelor privind practicile comerciale neloiale. Comunicarea sugereaza ca principiile Initiativei privind lantul de aprovizionare ar putea constitui baza unei astfel de intelegeri comune de reglementare.

3. Asigurarea punerii eficace in aplicare la nivel national: in cazul in care partea mai vulnerabila dintr-o relatie comerciala depinde din punct de vedere economic de contrapartida sa, mai puternica, adesea partea mai vulnerabila ar putea sa renunte sa se apere in instanta sau prin mecanismele voluntare de solutionare impotriva practicilor comerciale neloiale, de teama sa nu compromita relatia sa comerciala sau sa o piarda. in vederea instituirii unui factor credibil de descurajare a folosirii practicilor comerciale neloiale, comunicarea propune standarde minime de asigurare a punerii in aplicare la nivelul UE.


Context

Planul european de actiune in domeniul comertului cu amanuntul din ianuarie 2013 (IP/13/78) a subliniat importanta promovarii relatiilor comerciale durabile prin abordarea practicilor comerciale neloiale. Cartea verde a Comisiei privind practicile comerciale neloiale din cadrul lantului de aprovizionare intre intreprinderi cu produse alimentare si nealimentare in Europa, publicata impreuna cu planul de actiune, a initiat o dezbatere ampla si a generat raspunsuri de la o mare varietate de parti interesate. Comunicarea de astazi continua aceasta activitate.

Practicile comerciale neloiale pot avea efecte daunatoare, in special asupra IMM-urilor din lantul de aprovizionare cu alimente. Acestea pot afecta capacitatea IMM-urilor de a supravietui pe piata, de a face noi investitii financiare in produse si tehnologii si de a-si dezvolta activitatile transfrontaliere in cadrul pietei unice. De asemenea, ar putea exista unele efecte negative indirecte in lantul de aprovizionare pentru IMM-uri. De exemplu, un IMM ar putea sa renunte la crearea unei relatii comerciale, de teama ca i s-ar putea impune practici comerciale neloiale. Practicile comerciale neloiale aplicate in cadrul UE ar putea avea efecte directe sau indirecte asupra producatorilor si intreprinderilor din afara UE, inclusiv din tarile in curs de dezvoltare.


O serie de state membre au recunoscut potentialul negativ al practicilor comerciale neloiale si au lansat initiative de reglementare in vederea combaterii acestora sau intentioneaza sa faca acest lucru, ceea ce a condus la divergente de reglementare la nivelul UE. Cu ocazia Forumului pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, organizat de Comisie, operatorii de piata au recunoscut ca practicile comerciale neloiale reprezinta o problema si au elaborat un set de bune principii pentru relatiile verticale si un cadru de autoreglementare in vederea punerii in aplicare a acestor principii, si anume Initiativa privind lantul de aprovizionare.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.