Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste

16-Iul-2014
666
In aceasta perioada, Comisia Europeana a adoptat o comunicare prin care incurajeaza statele membre sa identifice modalitati de ameliorare a protectiei acordate micilor producatori de alimente si comercianti cu amanuntul impotriva practicilor neloiale ale partenerilor comerciali ai acestora, care uneori sunt mult mai puternici.

Inainte ca un produs alimentar sa ajunga la consumator, mai multi operatori de piata diferiti (producatori, unitati de prelucrare, comercianti cu amanuntul etc.) din lantul de aprovizionare adauga valoare si calitate la acest produs. Ca urmare a unor evolutii precum o mai mare concentrare a pietei, in relatiile dintre operatorii din lantul de aprovizionare exista niveluri foarte diferite ale puterii de negociere. in cadrul relatiilor comerciale, diferentele in puterea de negociere reprezinta un element obisnuit si legitim, insa in unele cazuri, aceste dezechilibre pot duce la practici comerciale neloiale.

Michel Barnier, vicepresedinte al Comisiei si comisar pentru piata interna si servicii, a declarat: "In calitate de consumatori, putem cu totii sa facem cumparaturile la comerciantii cu amanuntul locali, insa lantul de aprovizionare cu alimente se situeaza, in mod clar, la nivelul pietei unice europene. Este necesar sa existe conditii de concurenta echitabile intre, pe de o parte, furnizorii si comerciantii cu amanuntul de produse alimentare care au statutul de IMM-uri si, pe de alta parte, marii producatori si supermarketurile multinationale. Practicile comerciale neloiale pun in pericol acest lucru. Sectorul a depus deja eforturi importante si valoroase pentru a aborda comportamentele neloiale si ar trebui sa continue aceasta practica. Statele membre ar trebui sa se asigure ca dispun de cadre de reglementare eficace si coerente pentru a valorifica si a completa initiativele de autoreglementare."


Printre practicile comerciale neloiale se numara:

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

- evitarea sau refuzul de a consemna in scris conditii comerciale esentiale;
- modificarea unilaterala cu efect retroactiv a costului sau a pretului produselor sau serviciilor;
- transferarea catre o parte contractanta a unui risc nejustificat sau disproportionat;
- interferarea in mod intentionat in programul de livrare sau receptie cu scopul de a obtine avantaje nejustificate sau
- rezilierea unilaterala a unei relatii comerciale fara preaviz sau intr-un termen nejustificat de scurt sau fara a indica un motiv obiectiv justificat.


Lantul de aprovizionare cu alimente nu este esential numai pentru viata de zi cu zi a consumatorilor si pentru bunastarea acestora, ci este, de asemenea, important pentru ansamblul economiei, in acest sector lucrand peste 47 de milioane de persoane in UE, multe in cadrul IMM-urilor, ponderea in valoarea adaugata bruta a UE fiind de aproximativ 7%. in UE, dimensiunea totala a pietei comertului cu amanuntul de produse alimentare conexe este estimata la 1,05 bilioane de euro. Lantul de aprovizionare cu alimente are o dimensiune internationala semnificativa si o importanta speciala in cadrul pietei unice a UE. Comertul transfrontalier dintre statele membre ale UE reprezinta aproximativ 20% din totalul productiei de alimente din UE. Estimarile sugereaza ca cel putin 70% din totalul exporturilor anuale de produse agricole din tarile UE ajung in alte state membre ale UE.


Principalele elemente

Comunicarea privind practicile comerciale neloiale indica o serie de prioritati evocate de partile interesate pentru a favoriza un cadru eficace la nivelul UE impotriva unor astfel de practici. Aceasta nu propune masuri de reglementare la nivelul UE, insa incurajeaza statele membre sa se asigure ca dispun de masuri adecvate impotriva practicilor comerciale neloiale, tinand seama de circumstantele lor nationale. Propunerile formulate in comunicare se bazeaza pe trei elemente principale.


1. Sustinerea Initiativei privind lantul de aprovizionare voluntare: codurile de conduita voluntare reprezinta o piatra de temelie importanta a relatiilor comerciale echitabile si durabile. De aceea, comunicarea ii incurajeaza pe operatorii din lantul de aprovizionare cu alimente sa participe la actuala Initiativa privind lantul de aprovizionare, lansata in septembrie 2013, si la platformele sale nationale. De asemenea, in comunicare, grupul de guvernanta al initiativei este invitat sa maximizeze participarea IMM-urilor care sunt principalele beneficiare ale initiativei.

2. Standarde la nivelul UE pentru principiile de buna practica: statele membre care abordeaza deja practicile comerciale neloiale la nivel national au ales modalitati diferite in acest sens. Pe de alta parte, unele state membre nu au intreprins inca niciun fel de actiuni specifice de combatere a practicilor comerciale neloiale. Pentru a aborda practicile comerciale neloiale in mod eficace pe intreg teritoriul UE si in special la nivel transfrontalier, ar fi benefica o intelegere comuna a normelor privind practicile comerciale neloiale. Comunicarea sugereaza ca principiile Initiativei privind lantul de aprovizionare ar putea constitui baza unei astfel de intelegeri comune de reglementare.

3. Asigurarea punerii eficace in aplicare la nivel national: in cazul in care partea mai vulnerabila dintr-o relatie comerciala depinde din punct de vedere economic de contrapartida sa, mai puternica, adesea partea mai vulnerabila ar putea sa renunte sa se apere in instanta sau prin mecanismele voluntare de solutionare impotriva practicilor comerciale neloiale, de teama sa nu compromita relatia sa comerciala sau sa o piarda. in vederea instituirii unui factor credibil de descurajare a folosirii practicilor comerciale neloiale, comunicarea propune standarde minime de asigurare a punerii in aplicare la nivelul UE.


Context

Planul european de actiune in domeniul comertului cu amanuntul din ianuarie 2013 (IP/13/78) a subliniat importanta promovarii relatiilor comerciale durabile prin abordarea practicilor comerciale neloiale. Cartea verde a Comisiei privind practicile comerciale neloiale din cadrul lantului de aprovizionare intre intreprinderi cu produse alimentare si nealimentare in Europa, publicata impreuna cu planul de actiune, a initiat o dezbatere ampla si a generat raspunsuri de la o mare varietate de parti interesate. Comunicarea de astazi continua aceasta activitate.

Practicile comerciale neloiale pot avea efecte daunatoare, in special asupra IMM-urilor din lantul de aprovizionare cu alimente. Acestea pot afecta capacitatea IMM-urilor de a supravietui pe piata, de a face noi investitii financiare in produse si tehnologii si de a-si dezvolta activitatile transfrontaliere in cadrul pietei unice. De asemenea, ar putea exista unele efecte negative indirecte in lantul de aprovizionare pentru IMM-uri. De exemplu, un IMM ar putea sa renunte la crearea unei relatii comerciale, de teama ca i s-ar putea impune practici comerciale neloiale. Practicile comerciale neloiale aplicate in cadrul UE ar putea avea efecte directe sau indirecte asupra producatorilor si intreprinderilor din afara UE, inclusiv din tarile in curs de dezvoltare.


O serie de state membre au recunoscut potentialul negativ al practicilor comerciale neloiale si au lansat initiative de reglementare in vederea combaterii acestora sau intentioneaza sa faca acest lucru, ceea ce a condus la divergente de reglementare la nivelul UE. Cu ocazia Forumului pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, organizat de Comisie, operatorii de piata au recunoscut ca practicile comerciale neloiale reprezinta o problema si au elaborat un set de bune principii pentru relatiile verticale si un cadru de autoreglementare in vederea punerii in aplicare a acestor principii, si anume Initiativa privind lantul de aprovizionare.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Practicile comerciale neloiale afecteaza atat producatorii, cat si firmele oneste":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.