Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: cheltuieli cu transportul si cazarea partenerilor nerezidenti

14-Iul-2010
3909

Studiu de caz

Intrebare

Administratorul firmei noastre pleaca in Spania, cu avionul de la Cluj, pentru negocierea unor contracte. Se intoarce in Romania, impreuna cu doi parteneri de afaceri, pentru semnarea unor documente.

Cheltuielile efectuate pentru aceasta deplasare sunt: bilet de avion dus-intors pentru administratorul firmei si cei doi parteneri straini, inchirierea unui autoturism pentru deplasarea de la Cluj la sediul firmei si retur, cheltuieli de cazare pentru cei doi, cheltuieli de protocol (masa).

Sunt deductibile aceste cheltuieli? Ce documente justificative sunt necesare?

Raspuns
oferit de consultant Fiscalitatea, Claudiu Deleanu

Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Cheltuieli cu transportul si cazarea partenerilor nerezidenti

In conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Titlul II, art. 19, profitul impozabil este definit ca fiind diferenta dintre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal. La suma obtinuta se adauga cheltuielile nedeductibile si se scad veniturile neimpozabile.

Din formula de calcul a profitului impozabil rezulta ca baza impozabila a impozitului pe profit se determina pornind de la veniturile si cheltuielile inregistrate de persoana juridica in contabilitate potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Contabilitate cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura lor, in cheltuieli din exploatare, financiare si extraordinare.

Din punct de vedere fiscal, potrivit reglementarilor Titlului II din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile se impart in trei grupe:
- deductibile
- cu deductibilitate limitata
- nedeductibile

Potrivit dispozitiilor art. 21, cheltuieli deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sunt cheltuielile inregistrate cu realizarea si comercializarea bunurilor, prestarea serviciilor sau executarea lucrarilor.

Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit dispozitiilor art. 21, alin. (2), lit. e) si cheltuielile de transport si cazare, in tara si strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora.
In normele metodologice date in aplicarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice asimilate se refera, dar nu limitativ la:
- directorii care isi desfasoara activitatea prin mandat, conform legii,
- alte persoane fizice asimilate administratorilor asa cum sunt prevazute de legea societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
- persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care societatea suporta cheltuielile cuvenite acestora.

Calitatea de administrator rezulta din actul constitutiv al societatii sau contractul de administrare/mandat.

Delegarea sau detasarea salariatilor se dispune in scris de catre conducerea unitatii.

Administratorii trimisi in delegare sau detasare in tara sau in strainatate au dreptul sa primeasca un avans in numerar, stabilit in raport cu numarul zilelor de deplasare.
Acest avans nu poate fi mai mare decat totalul cheltuielilor de delegare sau de detasare pentru 30 de zile calendaristice.
Acordarea avansului si justificarea acestuia se fac in conditiile prevazute de reglementarile legale privind operatiunile de incasari si plati in numerar prin casieria unitatilor.
Justificarea sumelor acordate se face pe baza de documente, cu exceptia cheltuielilor pentru diurna, in termen de 3 zile de la inapoierea din delegatie.

Cheltuielile cu transportul, cazarea si inchirierea autoturismului pentru partenerii de afaceri, nu sunt cheltuieli deductibile pentru societate. Cheltuielile de aceasta natura sunt cheltuieli de delegare, care in mod normal sunt suportate de societatea straina.

In ceea ce priveste cheltuielile de protocol, acestea efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit dispozitiilor art. 21, alin. (3), lit. a) si sunt recunoscute in limita unei cote de 2%.
Baza de calcul la care se aplica cota de 2% o reprezinta diferenta dintre totalul veniturilor si totalul cheltuielilor inregistrate conform reglementarilor contabile, la care se efectueaza ajustarile fiscale. Astfel, din cheltuielile totale se scad cheltuielile cu impozitul pe profit, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar din totalul veniturilor se scad veniturile neimpozabile.

Cheltuielile de protocol reprezinta cheltuielile ocazionate de acordarea de cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul dezvoltarii afacerii. Daca rezultatele societatii permit acest lucru, cheltuielile cu transportul si cazarea partenerilor straini pot fi considerate cheltuieli de protocol si deduse in limita de 2%.

Depasirea cotei de 2% reprezinta livrare de bunuri pentru care se colecteaza T.V.A. in situatia in care pentru bunurile respective s-a exercitat dreptul de deducere a taxei la momentul achizitiei.

Documentele justificative pentru cheltuielile efectuate de administratorul firmei sunt Ordinul de deplasare, Decontul de cheltuieli si Dispozitie plata/incasare.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: cheltuieli cu transportul si cazarea partenerilor nerezidenti":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Tomac: Suntem categoric impotriva split TVA si a taxei de solidaritate
    • Presedintele executiv al PMP, Eugen Tomac, a declarat la inceputul saptamanii ca formatiunea politica amintita este categoric impotriva split TVA, considerand totodata ca "Guvernul este in plin haos". Acesta a precizat ca ar trebui gandita cu seriozitatea relatia cu mediul de afaceri din partea guvernului, potrivit Agerpres: "Observam ca Guvenul este in plin haos. Suntem categoric impotriva split TVA si credem ca orice guvern responsabil trebuie sa se gandeasca cu seriozitate la relatia cu...» citeste mai departe aici

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

  • Romania adera la Pilonul European al Drepturilor Sociale si semneaza Proclamatia Interinstitutionala
    • In sedinta de Guvern de miercuri, 18 octombrie, Executivul a aprobat Memorandumul cu tema Elemente generale de pozitionare a Romaniei cu privire la "Proclamatia interinstitutionala privind Pilonul European al Drepturilor Sociale", transmite Ministerul Muncii. In document se propune, pe de o parte, aderarea Romaniei la Pilonul european al drepturilor sociale si semnarea Proclamatiei Interinstitutionale, iar, pe de alta parte, aprobarea elementelor de pozitie mentionate la punctul VII din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"