
Raportul Special
realizat de specialisti
Intrebare:
Suntem o S.C. cu obiect de activitate intretinere si reparatii autovehicule (dealer Dacia si Renault). Dorim sa oferim o masa salariatilor, dar daca pot sa ma folosesc de 2% cheltuieli sociale (cheltuielile cu salariile sunt mari, 157000). Avem cantina proprie, care figureaza si in act constitutiv cu cod CAEN. Materia prima o aprovizionam de la furnizori si urmeaza sa facem productie.
Salariatii mai primesc si tichete de masa, dar pe care le folosesc in magazine alimentare.
Cum trebuie sa procedez sa nu am probleme la un eventual control de la finante? Tichetele de masa le trec pe cheluieli deductibile si daca se poate si sa trec si acele cheltuieli sociale tot deductibile.
Daca este cheltuiala sociala de ce se mai impoziteaza la salariat?
Raspuns:
Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, prevad la pct. 106 ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator. Potrivit alin. (3) lit. b) al art. 55 din Codul fiscal, sunt considerate avantaje impozabile cazarea, hrana, imbracamintea, personalul pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei. Prin urmare, in situatia in care societatea acorda o masa salariatilor, contravaloarea acesteia este considerata, din punct de vedere fiscal, avantaj impozitat prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite in luna respectiva. Contravaloarea meselor oferite angajatilor se include asadar in veniturile din salarii si se impoziteaza potrivit prevederilor art. 57 din Codul fiscal. De asemenea, asupra acestor sume se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale obligatorii aferente veniturilor salariale.
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Angajatorii care au organizate cantine proprii pot achizitiona si distribui tichete de masa numai salariatilor proprii incadrati cu contract individual de munca, dar in ceea ce priveste tratamentul lor fiscal, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 le-a eliminat din sfera veniturilor neimpozabile tratandu-le pe cale de consecinta incepand cu data de 1 iulie drept venituri salariale. Tichetele de masa sunt incluse in randul veniturilor din salarii realizate ca urmare a contractului individual de munca, prin completarea pct. 68 lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 din Codul fiscal cu liniuta a 8-a care mentioneaza si tichetele de masa. Potrivit reglementarilor Codului fiscal, veniturile in natura se cumuleaza in vederea impozitarii in luna in care acestea au fost primite de salariati. In aceeasi maniera, respectand regula generala, sunt tratate si celelalte venituri din salarii (de exemplu primele), cumulandu-se cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se platesc. In mod similar, Hotararea Guvernului nr. 791/2010 a reglementat impozitarea valorii nominale a tichetelor de masa, acordate potrivit legii, ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite. Prin urmare contravaloarea tichetelor de masa va fi inclusa in statul de salarii in scopul impozitarii. Calculul, retinerea si virarea impozitului pe salarii se va efectua de catre angajator, contravaloarea tichetelor de masa fiind impozitate prin cumulare cu celelate venituri de natura salariala realizate in luna in care sunt acordate.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, reglementarile referitoare la scutirea de la plata acestora stabilite potrivit art. 8 din Legea nr.142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, raman in vigoare, salariatul datorand de fapt pentru veniturile respective numai impozitul pe venitul din salarii. In concluzie, chiar daca aceste venituri sunt supuse impozitului pe salarii, angajatorul nu va calcula contributiile obligatorii (individuale si datorate de angajator) asupra tichetelor de masa care se acorda in continuare cu respectarea prevederilor Legii nr. 142/1998.
Avand in vedere tratarea tichetelor de masa drept venituri salariale, consideram ca trebuie sa aveti in vedere luarea lor in calcul la determinarea deducerilor personale la locul unde se afla functia de baza a salariatului. Astfel, in temeiul pct. 88 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 56 din Codul fiscal, deducerea personala este stabilita in functie de venitul brut lunar din salarii realizat la functia de baza de catre contribuabil si numarul de persoane aflate in intretinerea acestuia. In acest sens, va recomandam sa adoptati o conduita preventiva in raport cu administratia fiscala, si sa procedati la stabilirea deducerii personale in functie de toate veniturile brute realizate de salariat in luna respectiva. Din aceasta perspectiva, influenta impozitarii tichetelor de masa va fi dubla, majorand baza de calcul a impozitului, prin cumularea valorii lor cu celelalte venituri salariale in vederea impozitarii, si prin stabilirea unei deduceri personale mai mici. In concluzie impozitul mai mare va fi suportat de catre salariat caruia ii va fi diminuat castigul salarial cu acest impozit pe salarii mai mare.
La nivelul angajatorului, cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate potrivit legii sunt cheltuieli cu deductibile la calcul impozitului pe profit, potrivit art. 21 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal coroborat cu prevederile art. 8 din Legea 142/1998 astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
A aparut Ghidul Practic al Monografiilor Contabile in 2022! In total sunt 70 monografii nou-noute, de maxima actualitateNoutati Legislatie Fiscala 30 martie - 03 aprilie 2009Cele mai noi proiecte in dezbatere publicaStudiu de caz: Facturarea TVA. CODUL FISCALCe baza de impozitare aplicam pentru microintreprinderi?Ultimele articole
Impozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiTaxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscaleIntreprinderi legate. Cum se calculeaza plafonul microLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Venituri din chirii. Care este baza calcul CASS si cum se completeaza D. UnicaSfaturi de la experti
Inregistrare in contabilitate raport evaluare teren
Intrebare: Avem un teren intravilan cumparat in anul 2019. In octombrie 2024 se face un raport de evaluare cu scopul de a se estima valoarea de piata a terenului. Acest raport de evaluare trebuie sa fie inregistrat in contabilitate? Daca da,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Corectie impozit pe profit 2023
Intrebare: Firma SRL, platitoare de impozit pe profit, a terminat anul 2023 pe pierdere. Sold debitor 121 = 4.800 lei. In declaratia 101 depusa pentru anul 2023, la rubrica ?Diferenta de impozit pe profit de recuperat? am suma de 890 lei (am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale
Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]
Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]
Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA