Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Auditare situatie financiara anuala. Care sunt plafoanele pentru anul 2024

29-Oct-2024
608
Auditare situatie financiara anuala. Care sunt plafoanele pentru anul 2024

La finalul anului intervine obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale pentru anumite firme, in functie de trei criterii importante. Discutam despre acestea si aplicabilitatea lor analizand un studiu de caz util contribuabililor. Vom vedea si care sunt noile plafoane pentru 2024, in continuarea articolului.

Prin audit se poate face evaluarea datelor financiare ale companiilor, pentru a se stabili daca operatiunile interne sau alte tranzactii sunt efectuate corespunzator, iar situatiile financiare au fost intocmite conform reglementarilor contabile in vigoare. In plus, se pot identifica punctele slabe si alte deficiente financiare ale firmei care pot fi corectate.

Auditare situatie financiara anuala. Noile plafoane pentru anul 2024

Referitor la noile plafoane pentru anul 2024, acestea au fost introduse prin OMF 4164/2024 si se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024, dupa cum se arata la art. III alin. 1 din ordin.

Pentru entitatile mijlocii si mari noile plafoane sunt:

- totalul activelor: 25.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 50.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

Astfel, daca la sfarsitul anului 2024 societatea va depasi doua din cele trei criterii pe baza noilor plafoane, in mod cert societatea va avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2024, deoarece se va incadra in categoria entitatilor mijlocii si mari (pct. 563 alin. 1 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024).

Auditare situatie financiara anuala - Studiu de caz

Sa luam urmatorul caz. In 2023, o societate a avut o cifra de afaceri de 42.000.000 lei, 60 de angajati si active totale de 20.000.000 lei, conform plafoanelor valabile pana in august 2024, avea nevoie de auditarea situatiilor financiare. Conform noilor plafoane, mai are aceasta obligatie pentru anul 2023?

In privinta auditarii situatiei financiare anuale pentru anul 2023, potrivit pct. 2.6 alin. 3-4 din anexa la OMF 5394/2023, care preia prevederile de la pct. 563 alin. 1-2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024, pe langa entitatile mijlocii si mari si entitatile de interes public, sunt supuse auditului si entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele 3 criterii:
- totalul activelor: 16.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

Obligatia de auditare pentru aceste din urma entitati se aplica atunci cand acestea depasesc limitele respective in doua exercitii financiare consecutive. Totodata, entitatile respective sunt scutite de la obligatia de auditare a situatiilor financiare anuale daca limitele a doua dintre cele trei criterii mentionate nu sunt depasite in doua exercitii financiare consecutive.

Entitatile mijlocii si mari sunt definite la pct. 9 alin. 4 din reglementarile contabile ca fiind acele entitati care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii de marime:
- totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
- cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

In mod similar, conform pct. 13 alin. 2 din reglementarile contabile, o entitate schimba categoria in care se incadreaza doar daca in doua exercitii financiare consecutive depaseste sau inceteaza sa depaseasca criteriile de marime, astfel ca modificarea criteriilor de marime nu determina automat incadrarea entitatii intr-o noua categorie.

Specialistul considera ca pe baza datelor prezentate mai sus, in anul 2023 societatea a depasit a depasit toate cele trei criterii pentru a fi incadrata in categoria entitatilor mijlocii si mari, dar acest lucru nu determina automat incadrarea sa in aceasta categorie decat daca depasise cel putin doua din cele trei criterii si in anul 2022.

Daca da, atunci societatea avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023 conform pct. 2.6 alin. 3 din anexa la OMF 5394/2023, respectiv pct. 563 alin. 1 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024.

De asemenea, in masura in care societatea a depasit la 2022 doua din cele trei criterii reprezentand total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri 32.000.000 lei si numar salariati 50, chiar daca nu le-a depasit pe cele prevazute pentru incadrarea in categoria entitatilor mijlocii si mari, si atunci societatea avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023 conform pct. 2.6 alin. 4 din anexa la OMF 5394/2023, respectiv pct. 563 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024.

In situatia in care, la 2022, societatea nu a depasit doua din cele trei criterii reprezentand total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri 32.000.000 lei si numar salariati 50, ea nu avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023.

In concluzie, in functie si de nivelul indicatorilor de la 2022 (nu numai al celor de la 2023), societatea determina daca avea sau nu obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2023.

Referitor la noile plafoane, acestea au fost introduse prin OMF 4164/2024 si se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024, dupa cum se arata la art. III alin. 1 din ordin.

Pentru entitatile mijlocii si mari noile plafoane sunt:
- totalul activelor: 25.000.000 lei;
- cifra de afaceri neta: 50.000.000 lei;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.

Daca la sfarsitul anului 2024 societatea va depasi doua din cele trei criterii pe baza noilor plafoane, avand in vedere ca ele au fost deja depasite pe baza vechilor plafoane la 2023, in mod cert societatea va avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2024, deoarece se va incadra in categoria entitatilor mijlocii si mari (pct. 563 alin. 1 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024).

In mod similar, daca la sfarsitul anului 2024 societatea va depasi doua din cele trei criterii reprezentand total active 16.000.000 lei, cifra de afaceri 32.000.000 lei si numar salariati 50, in mod cert societatea va avea obligatia auditarii situatiei financiare anuale aferenta anului 2024, deoarece se va incadra in prevederile pct. 563 alin. 2 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2024.


Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Ce atributii are un presedinte de bloc

    • Asociatia de proprietari are ca scop administrarea si gestionarea eficienta a spatiilor si intereselor comune dintr-un bloc de apartamente sau complex rezidential. Prin intermediul asociatiei, se colecteaza si gestioneaza fonduri pentru intretinere, reparatii sau imbunatatiri ale cladirii, iar deciziile comune sunt luate in mod democratic, in beneficiul tuturor membrilor. In acest articol, vom explora legislatia care reglementeaza organizarea si functionarea asociatilor de proprietari si vom...» citeste mai departe aici

  • Noi amendamente la Legea nr. 227/2015, adoptate de Guvern. Va fi ELIMINATA Declaratia Unica estimativa

    • Guvernul a aprobat recent un nou OUG care contine mai multe amendamente la Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Amintim aici introducerea Declaratiei Unice inteligente si ELIMINAREA formularului estimativ. Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si masuri specifice pentru digitalizare Prin actul normativ se stabilesc urmatoarele: simplificarea mecanismului de calcul, plata si declarare de catre contribuabilii persoane fizice a...» citeste mai departe aici

  • Formularul C168. Termen depunere si instructiuni de completare

    • Declaratia C168 “Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune” este folosita pentru inregistrarea contractelor de locatiune (inchiriere) la ANAF. Acest document este necesar pentru persoanele fizice care inchiriaza bunuri imobile si trebuie sa declare veniturile obtinute din chirii. In articolul de fata vom explica in detaliu cum se completeaza corect formularul C168, care este termenul sau de depunere la organul fiscal competent si care este modelul de declaratie in 2024.» citeste mai departe aici

  • PFA care NU mai are activitate. Ce obligatii fiscale ii revin?

    • In acest articol vom vedea explicatiile specialistului cu privire la o speta in care un titular a avut un PFA pana in 10 octombrie 2024, cand l-a inchis. Nu a avut nici un fel de activitate pe el. In perioada 01.01.2024 - 12.08.2024, titularul a avut calitatea de somer, iar din 01.09.2024 angajat cu norma intreaga cu salariu minim. Ce taxe si ce valoare va trebui sa plateasca titularul pentru PFA-ul detinut pana in luna octombrie 2024? PFA care NU mai are activitate. Ce obligatii fiscale ii...» citeste mai departe aici

  • Valabil inca din 1 ianuarie 2024! Modificari IMPORTANTE privind cheltuielile deductibile si nedeductibile

    • Inca de la 1 ianuarie 2024 se aplica noi reguli fiscale, conform OUG nr. 115/2023! E bine sa le cunoasteti si sa le integrati rapid in activitatea dvs. Mai ales cand ele vizeaza deductibilitatea cheltuielilor - o sursa de recuperare a unor bani folositori pentru bugetul dvs. Evitati acum: erori in inregistrarile dvs. fiscal-contabile amenzi consistente penalizari sau recalculari paguboase pentru buzunarul dvs. datorate necunoasterii noilor cerinte legislative privind...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016