In acest articol iti explicam, pe scurt si clar, ce taxe trebuie sa platesti, dar si daca exista obligatia de a avea casa de marcat si/ sau POS.
Ce trebuie sa stii pe scurt:
- O persoana fizica ce inchiriaza mai multe apartamente NU trebuie sa detina casa de marcat
- Incasarea in numerar a chiriei este permisa
- NU este necesar POS
- Obligatiile fiscale sunt de plata impozitului pe venit si CASS in limitele plafonului de 6, 12 sau 24 salarii minime
Se impune achizitia unei case de marcat?
In cazul unei persoane fizice care detine mai multe apartamente si le inchiriaza pe termen lung unor alte persoane fizice, in baza unor contracte de inchiriere clasice, activitatea are natura juridica a cedarii folosintei bunurilor din patrimoniul personal si nu a prestarii de servicii catre populatie in sensul O.U.G.nr. 28/1999.O.U.G.nr. 28/1999 vizeaza activitati economice desfasurate cu caracter comercial, respectiv livrari cu amanuntul si prestari de servicii efectuate direct catre populatie, ceea ce nu este cazul cedarii folosintei bunurilor din patrimoniul personal in baza unui contract civil de locatiune.
Prin urmare, aceasta activitate NU este asimilata unei activitati comerciale si NU intra in sfera operatiunilor pentru care exista obligatia utilizarii aparatului de marcat electronic fiscal.
In consecinta, persoana fizica nu are obligatia de a achizitiona si utiliza casa de marcat pentru incasarea chiriei aferente contractelor de inchiriere pe termen lung, indiferent daca chiria este incasata in numerar sau prin transfer bancar.
Incasarea in numerar este permisa, iar documentul justificativ al platii este contractul de inchiriere coroborat cu chitanta sau confimarea de primire a sumei, dupa caz.
Exista obligatia de a detine un POS?
Nu exista obligatia legala de a detine un POS. Acceptarea platilor cu cardul este optionala pentru persoana fizica in aceasta situatie, intrucat obligatia dotarii cu POS este instituita pentru comercianti si prestatori de servicii care desfasoara activitate economica organizata si au o anumita cifra de afaceri, nu pentru persoane fizice care obtin venituri din administrarea patrimoniului personal prin inchiriere pe termen lung.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulIesirea din regimul de impozitare al microintreprinderilor in cursul anului. D700 Societate platitoare de impozit pe venit microintreprindere in 2026, in luna septembrie depaseste cifra de afaceri de 100.000 eur. Trebuie sa devina platitoare de impozit pe profit...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStagiu cotizare salariat si pensionar Subiect: Concediu medical cod 01 - stagiu de cotizare insuficient la salariat pensionar cu doua contracte succesive SITUATIA DE FAPT: - Salariatul este pensionar. - A avut un prim...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStornare factura mijloace fixe. Reluare amortizare Sentosa a vandut active imobilizate catre un alt SRL in luna a 03.2024. Deoarece obligatiile contractuale nu au fost indeplinite, iar clientul nu si-a achitat factura, bunurile au...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDurata amortizare apartament folosit in scop administrativ Care este durata minima de amortizare pentru un apartament achizitionat pentru a fi punct lucru birou (deci exclusiv pt activitatea economica a societatii). Puteti sa ne spuneti si...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDiurna versus indemnizatie mobilitate Societate platitoare de impozit pe profit, are salariati soferi care fac curse in mod regulat in tara pentru aprovizionare de la furnizori, aproximativ 10 zile pe luna. Pentru...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Obligatii fiscale
Din punct de vedere fiscal, pentru anii 2025 si 2026, obligatiile unei persoane fizice care obtine venituri din inchirierea pe termen lung a mai multor apartamente catre persoane fizice sunt urmatoarele:1. Inregistrarea contractelor de inchiriere. Contractele de inchiriere trebuie inregistrate la organul fiscal competent in termenul de 30 de zile.
2. Declararea si plata impozitului pe venit. Veniturile obtinute se declara prin declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale la categoria cedarea folosintei bunurilor.
Venitul net se determina prin apli carea cotei forfetare de cheltuieli de 20% asupra venitului brut, iar impozitul pe venit este de 10% aplicat asupra venitului net.
NOU: Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate!!! - Afla TOATE noutatile fiscale privind impozitul pe profit, microintreprinderi, impozit salarii si extrasalariale, TVA si altele
Inscrie-te ACUM la Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate!!! ca sa ai acces la Legislatia explicata + Intrebari si Raspunsuri
3. Plata CASS. In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate,aceasta devine datorata daca venitul net anual cumulat din chirii si din alte categorii de venituri relevante depaseste pla-fonul de 6 salarii minime brute pe economie.
In functie de nivelul venitului, baza de calcul a CASS este de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute, iar contributia este de 10% aplicata asupra bazei corespunzatoare.
4. CAS (Contributia pentru pensii). Nu se datoreaza contributia de asigurari sociale (CAS) pentru veniturile din chirii.
DE RETINUT! Persoana fizica nu are obligatii specifice de tip contabil sau de emitere a bonului fiscal, nu are obligatia utilizarii casei de marcat si nu intra sub incidenta legislatiei privind aparatele de marcat electronice fiscale, atat timp cat inchirierea este realizata pe termen lung, in baza unor contracte civile, fara prestarea de servicii specifice activitatilor hoteliere sau de tip cazare in regim turistic.
Obligatiile sale raman exclusiv de natura fiscala, respectiv declararea veniturilor, plata impozitului pe venit si, dupa caz, plata CASS.
Citeste si: Poti fi angajat la propriul PFA? Ce spun specialistii
Fiscalitatea.ro 


