Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF: FARA dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale neachitate in perioada starii de urgenta

15-Apr-2020
4786

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) aduce in atentia contribuabililor o serie de masuri fiscale menite sa vina in sprijinul antreprenorilor in perioadainstituirii starii de urgenta in Romania. De asemenea, se incurajeaza conformarea voluntara in aceasta perioada.

Asadar, in contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei prin Decretul presedintelui Romaniei nr. 195/2020, Ministerul Finantelor Publice (MFP) si ANAF au intreprins o serie de masuri in vederea sprijinirii mediului de afaceri, dar si pentru sustinerea conformarii voluntare. 

Astfel, vom reda in cele ce urmeaza masurile adoptate prin OUG nr. 29/2020, precum si prin OUG nr. 33/2020 si prin Ordonanta de urgenta aprobata in sedinta de Guvern din data de 9.04.2020, asa cum au fost ele rezumate si explicate de ANAF. 

Principalele masuri de care beneficiaza mediul de afaceri

1. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la incetarea acestor masuri. 

2. Nu sunt considerate obligatii fiscale restante, potrivit legii, obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la incetarea acestor masuri. 

3. Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, prin somatie, poprire si valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. 

4. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, conform Codului de procedura fiscala, pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta. In acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate. Noul grafic de esalonare se comunica debitorului prin decizia organului fiscal. 

5. Se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata acordate potrivit legii. Aceste conditii se considera indeplinite daca debitorii achita obligatiile aferente in termen de 30 de zile de la incetarea perioadei de aplicare a acestor masuri fiscale. 

6. Pentru obligatiile care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, contribuabilii pot solicita modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca cererea sa fie depusa pana la expirarea termenului mentionat la pct. 5, prevederile art. 195 din Codul de procedura fiscala aplicandu-se in mod corespunzator. 

7. Obligatiile bugetare care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, inclusiv cele cuprinse in ratele din graficele de esalonare, nu sunt considerate obligatii fiscale restante. 

8. Extinderea rambursarii TVA cu control ulterior. 

9. Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta. Masurile fiscale mai sus mentionate se aplica pe perioada starii de urgenta si 30 de zile de la incetarea acesteia. 

10. Se acorda o bonificatie calculata asupra impozitului pe profit datorat, daca contribuabilii platitori de impozit pe profit platesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, pana la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv. 

Bonificatia este de 5% pentru contribuabilii mari si 10% pentru contribuabilii mijlocii si ceilalti contribuabili. Categoriile de contribuabili beneficiari ai bonificatiilor prezentate anterior sunt urmatoarele: 

a) contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut de art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare; 

b) contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I al anului 2020, determinat pentru activitatile desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de lege; 

c) contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv contribuabilii care initial au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, iar ulterior au optat ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar. Aceasta categorie de contribuabili beneficiaza de bonificatie daca platesc impozitul datorat pentru trimestrul/plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins in perioada 25 aprilie - 25 iunie 2020. 

11. Se acorda o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat pentru trimestrul I al anului 2020, pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor aferent acestui trimestru, pana la data de 25 aprilie 2020, inclusiv. 

12. Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru anul 2020, nu datoreaza impozit specific pentru perioada in care acestia intrerup activitatea total sau partial pe perioada starii de urgenta decretate. 

13. Pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2019, respectiv a raportarilor contabile anuale incheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevazute la art. 36 alin. (1) si (3), respectiv art. 37 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 iulie 2020 inclusiv. 

14. Deducerea sumelor reprezentand sponsorizari catre institutii publice si alte organe ale autoritatii publice din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in limita prevazuta de actul normativ, se efectueaza in baza contractului de sponsorizare, fara a exista obligatia inscrierii entitatilor beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale. 

15. Nu se face plata efectiva la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform Codului fiscal, care importa, in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si in urmatoarele 30 de zile calendaristice de la data incetarii starii de urgenta, medicamente, echipamente de protectie, alte dispozitive sau echipamente medicale si materiale sanitare care pot fi utilizate in prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19, prevazute in anexa care face parte integranta din ordonanta de urgenta. 

16. Modificarea modului de calcul a platilor anticipate pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit care aplica sistemul anual de plata a impozitului pe profit cu plati anticipate, in sensul stabilirii nivelului acestora la valoarea stabilita pe baza calculului trimestrial curent ,fata de 1/4 din impozitul anului precedent (actualizat cu indicele preturilor de consum estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se efectueaza plati anticipate), pentru a corela sarcina fiscala cu incasarile reduse determinate de inchiderea activitatilor total sau partial prin afectarea mediului economic de masurile de combatere a epidemiei Covid -19. 

Alte masuri adoptate de Finante, pentru sprijinirea mediului de afaceri

1. Implementarea obligatiilor de plata in platforma ghiseul.ro pentru facilitatea indeplinirii obligatiilor de plata ale contribuabililor; 

2. Introducerea de noi documente pe baza carora contribuabilii persoane fizice sa se poata identifica electronic in SPV (alte acte administrative incepand cu 1.04.2020); 

3. Asigurarea cadrului legal impreuna cu MFP in vederea depunerii electronice si a altor formulare specifice evitarii dublei impuneri si acorduri fiscale internationale (OMFP 1830/2020); 

4. Solutionarea la distanta a solicitarilor contribuabililor de catre 900 de inspectori, care au acces la bazele de date necesare desfasurarii unor activitati specifice (ex. certificate de atestare fiscala, rambursari TVA, alte categorii de solicitari); 

5. Aprobarea, pe perioada starii de urgenta, a sustinerii contestatiei in fata organelor de solutionare a contestatiilor si prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanta/telefon, directia de specialitate mentinand legatura permanent cu contribuabilii pentru gasirea celor mai bune solutii; 

6. Asigurarea de la distanta a serviciului de asistenta a contribuabililor in domeniul fiscal si IT in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale (SPV, Call - Center si Formularul de Contact) pentru asigurarea conformarii fiscale; 

7. Directia Generala a Vamilor si Directia Generala Antifrauda Fiscala lucreaza in prima linie pentru a pune in aplicare ordonantele militare din perspectiva atributiilor ANAF; 

8. Desfasurarea de campanii in randul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregatite cu rapiditate compensarile si restituirile de taxe, necesare in derularea procedurii de rambursare; 

9. Continuarea procesului de reorganizare a ANAF pentru ca analiza de risc sa fie principalul mecanism de aplicare a procedurilor de administrare fiscala; 

10. Constituirea Grupului de analiza fiscala pentru comunicarea rapida cu reprezentantii mediului de afaceri si ai mediului academic, in care se discuta si se propun masuri economice si fiscale care sa vina, in continuare, in sprijinul contribuabililor.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "ANAF: FARA dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale neachitate in perioada starii de urgenta":
Rating:

Nota: 4.08 din 6 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Modificari privind completarea formularelor D100 si D710. (OPANAF 51/2021)
    • Agentia Natioanal de Administrare Fiscala Vrancea reaminteste ca, in Monitorul Oficial nr. 59/19.01.2021, a fost publicat OPANAF nr. 51/18.01.2021 privind modificarea si completarea OPANAF 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. 1. Prezentul ordin modifica: -formular 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" se modifica si se...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 1 martie, termen limita pentru depunerea formularului 205
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce la cunostinta contribuabililor ca 1 martie 2021 este termen pentru depunerea formularului 205 “Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si câstigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit”. Declaratia 205 se completeaza si se depune de catre platitorul de venit care are obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa a impozitului, conform...» citeste mai departe aici

  • Delegare si detasare angajati in tara. Tratament fiscal costuri
    • O societate (SRL) in Brasov detaseaza un angajat in Bucuresti la alta companie pe o perioada neterminata pentru a efectua lucrari in interesul acesteia sau, dupa caz, in interesul societatii la care se efectueaza detasarea. Intrebare: Poate societatea la care se efectueaza detasarea sa acorde persoanei detasate salariu costuri de detasare (diurna, cazare, transport) deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit? Sau aceste costuri sunt considerate venituri in natura pentru persona...» citeste mai departe aici

  • Cum sa ai o viata financiara organizata in trei pasi simpli
    • O viata dezorganizata iti poate afecta semnificativ finantele. Neachitarea facturilor la timp aduce cu sine comisioane suplimentare, iar cheltuirea tuturor banilor de pe cardul de credit poate insemna dobanzi mari. Sa poti sa iti organizezi veniturile si sa ai o viata financiara sub control nu este o misiune imposibila, insa este nevoie de o planificare amanuntita. Daca iti doresti sa iti cumperi un bilet de avion pentru a pleca intr-o vacanta neprogramata sau vrei sa iti cumperi un gadget nou...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016