Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?

06-Nov-2024
1119
Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?

Pentru ca intocmirea bilantului contabil este foarte importanta pentru a evita amenzile sau alte sanctiuni pe care le poate da ANAF, trebuie sa intelegeti bine legislatia in vigoare si sa o urmati intocmai.

O intrebare adesea intalnita de specialistii nostri este aceea cu privire la semnarea bilantului. Poate fi semnat si de consultantul fiscal?

Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?

Expertul contabil ne explica urmatoarele. Potrivit prevederilor de la art. 10 din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, modificata si completata, raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.

Potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.

Potrivit art. 10 alin. (3) din Legea contabilitatii, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.


Art.28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
( )
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.

(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.

(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.

Conform art. 6 din OG 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice si juridice, printre altele si:
a) organizeaza, conduce, tine, verifica si supravegheaza contabilitatea, intocmeste si semneaza situatiile financiare si executa lucrari cu caracter fiscal, respectiv calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale, ca parte a unui contract de prestari de servicii in domeniul contabilitatii.

Potrivit prevederilor de la pct. 557(2) din Reglementarile contabile, aprobate de OMFP nr.1802/2014, situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand:
- numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar;
- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania);
- numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.

Pentru activitatea de consultanta fiscala in Romania, baza legala este reprezentata de Ordonanta nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala, conform careia activitatea de consultanta fiscala consta in:
a) acordarea de asistenta si prestarea de servicii profesionale in domeniul fiscal, inclusiv realizarea de expertize fiscale extrajudiciare la solicitarea organelor fiscale sau a oricaror altor persoane sau entitati interesate;
b) prestarea de servicii si asistenta de specialitate pentru intocmirea declaratiilor fiscale;
c) certificarea declaratiilor fiscale, in conditiile legii;
d) asistenta si servicii pe probleme de procedura fiscala;
e) asistenta privind intocmirea documentatiei pentru exercitarea cailor de atac impotriva titlurilor de creanta si a altor acte administrative fiscale;
f) asistenta si reprezentare in fata organelor fiscale, inclusiv acordarea de asistenta de specialitate pe parcursul derularii inspectiei fiscale;
g) realizarea de expertize fiscale judiciare la solicitarea organelor judecatoresti sau de cercetare penala. In acest caz, art. 42 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, se aplica in mod corespunzator. Expertizele fiscale judiciare se realizeaza numai de consultantii fiscali activi inscrisi in evidentele Ministerului Justitiei - Serviciul profesii juridice conexe;
i) asistenta privind creantele bugetului general consolidat, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
j) asistenta fiscala in cauzele aflate pe rolul unei autoritati jurisdictionale.

Prin urmare, situatiile financiare pot fi intocmite si semnate de o persoana angajata cu studii economice superioare-director economic/contabil sef/persoana imputernicit sau de catre un membru CECCAR, in baza contractului de prestari servicii. Un consultant fiscal nu poate semna bilantul contabil, deoarece Ordonanta 71/2001 nu prevede acest lucru.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

  • Limita plati numerar persoane fizice. Sumele de peste 10.000 ron pot fi incasate integral?

    • Conform prevederilor Legii nr. 70/2015, operatiunile de incasari si plati in numerar intre societati si persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei per persoana. Aceste reguli au fost introduse pentru a incuraja utilizarea platilor prin mijloace bancare si pentru a preveni fragmentarea artificiala a tranzactiilor. In cazul furnizorilor de utilitati, cum este o societate de gaze naturale, apar frecvent situatii in care facturile emise catre persoane fizice depasesc acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016