Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?
Pentru ca intocmirea bilantului contabil este foarte importanta pentru a evita amenzile sau alte sanctiuni pe care le poate da ANAF, trebuie sa intelegeti bine legislatia in vigoare si sa o urmati intocmai.
O intrebare adesea intalnita de specialistii nostri este aceea cu privire la semnarea bilantului. Poate fi semnat si de consultantul fiscal?
Intocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?
Expertul contabil ne explica urmatoarele. Potrivit prevederilor de la art. 10 din Legea contabilitatii nr.82/1991, republicata, modificata si completata, raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Potrivit art. 10 alin. (3) din Legea contabilitatii, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Art.28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
( )
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Conform art. 6 din OG 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice si juridice, printre altele si:
a) organizeaza, conduce, tine, verifica si supravegheaza contabilitatea, intocmeste si semneaza situatiile financiare si executa lucrari cu caracter fiscal, respectiv calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale, ca parte a unui contract de prestari de servicii in domeniul contabilitatii.
Potrivit prevederilor de la pct. 557(2) din Reglementarile contabile, aprobate de OMFP nr.1802/2014, situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand: - numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar;
- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania);
- numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.
Pentru activitatea de consultanta fiscala in Romania, baza legala este reprezentata de Ordonanta nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala, conform careia activitatea de consultanta fiscala consta in: a) acordarea de asistenta si prestarea de servicii profesionale in domeniul fiscal, inclusiv realizarea de expertize fiscale extrajudiciare la solicitarea organelor fiscale sau a oricaror altor persoane sau entitati interesate;
b) prestarea de servicii si asistenta de specialitate pentru intocmirea declaratiilor fiscale;
c) certificarea declaratiilor fiscale, in conditiile legii;
d) asistenta si servicii pe probleme de procedura fiscala;
e) asistenta privind intocmirea documentatiei pentru exercitarea cailor de atac impotriva titlurilor de creanta si a altor acte administrative fiscale;
f) asistenta si reprezentare in fata organelor fiscale, inclusiv acordarea de asistenta de specialitate pe parcursul derularii inspectiei fiscale;
g) realizarea de expertize fiscale judiciare la solicitarea organelor judecatoresti sau de cercetare penala. In acest caz, art. 42 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, se aplica in mod corespunzator. Expertizele fiscale judiciare se realizeaza numai de consultantii fiscali activi inscrisi in evidentele Ministerului Justitiei - Serviciul profesii juridice conexe;
i) asistenta privind creantele bugetului general consolidat, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
j) asistenta fiscala in cauzele aflate pe rolul unei autoritati jurisdictionale.
Prin urmare, situatiile financiare pot fi intocmite si semnate de o persoana angajata cu studii economice superioare-director economic/contabil sef/persoana imputernicit sau de catre un membru CECCAR, in baza contractului de prestari servicii. Un consultant fiscal nu poate semna
bilantul contabil, deoarece Ordonanta 71/2001 nu prevede acest lucru.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de Asigurari de Sanatate: Care este cota de TVA practicata in cazul inchirierii acestor aparate? Avand in vedere ca ciorapii de compresiune medicinali nu sunt inclusi in scutirea de taxa prevazuta la art. 294 din Codul fiscal, ce cota de TVA se va practica in facturile de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic, incepand cu 01.01.2026. Astfel, avand in vedere ca exercitiul fiscal cuprinde perioada 01.05.2024?31.12.2025, conform art. 16 alin. (5^1), care este termenul de depunere pentru: - D700 ? cu adaugarea impozitului pe constructii - D100 ? obligatia de plata a impozitului pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impozit pe profit, formularul 101
Intrebare: SRL platitoare de impozit pe profit, cu activitate de bar, care are si venituri de noapte. Am calculat impozitul pe profit pe anul 2024 si imi da 14.000 lei, iar impozitul pe veniturile de noapte de 5% este de 16.000 lei pe anul 2024. Conform Codului fiscal, se achita impozitul mai mare, cel de 5%, adica 16.000 lei. Cand completez declaratia 101, se cumuleaza cele doua impozite. La randul 41.1 am calculat impozitul de 16% conform profitului impozabil = 14.000 lei (conform veniturilor si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori contabile
Intrebare: O societate A are o datorie catre un furnizor B de aproximativ 40.000 lei la luna mai 2025. In luna iunie 2025, societatea A cere o fisa partener de la furnizorul B, iar in urma verificarii fiselor se constata ca lipsesc 5 facturi cu minus din 2021 (facturi de reducere comerciala) in contabilitatea societatii A. Potrivit fisei primite de la societatea B, soldul este 0 la 31.12.2021, insa in contabilitatea societatii A figureaza o datorie catre societatea B de aproximativ 40.000 lei. La momentul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Data depunere situatii financiare fuziune
Intrebare: La procedura de fuziune prin absorbtie, daca s-a stabilit in proiectul de fuziune ca data situatiilor financiare de fuziune este 31.12.2024 (la care ne-am raportat), proiectul de fuziune fiind intocmit la data de 16.04.2025 si depus la Registrul Comertului in 16.05.2025, iar data eliberarii cererii de mentiuni este 19.05.2025, va rog sa ma lamuriti: 1. Ce data se trece in formularul S1039? 2. Arhiva din formularul S1039 poate fi aceeasi cu arhiva depusa pentru situatiile financiare la 31.12.2024...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dividende nerezident
Intrebare: Asociat unic, persoana fizica romana, are de retras dividende dintr-o societate juridica (SRL). Intre timp, asociatul unic se stabileste in Germania cu toate formele legale, fara a mai locui in Romania (maximum doua saptamani pe an, in concediu). Cum se impoziteaza dividendele in cazul in care doreste retragerea lor? Exista obligativitatea achitarii CASS in cazul depasirii plafonului? Ce obligatii ii revin acestuia pe teritoriul Romaniei si ce declaratii trebuie sa depuna societatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<