Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Regularizarea TVA poate sa puna uneori probleme chiar si celui mai ager contabil, mai ales daca este vorba de anumite spete complicate, care cuprind ultimele modificari legislative.
In acest articol ne propunem sa explicam cateva spete utile oricarui contribuabil, cu privire la regularizarea TVA.
Un SRL a fost neplatitor de TVA pana la 30.06.2023. In aceasta perioada a emis facturi de prestari servicii fara TVA. De la 01.07.2023 a devenit platitor de TVA si vrea sa storneze o parte dintr-o factura emisa in iunie. Cum intocmeste aceasta factura? Cu TVI Multumesc.
Raspuns:
Conform art. 280 alin. (6) paragraful al doilea din legea 227/2015 privind Codul fiscal:
"(...) Prin exceptie, micile intreprinderi prevazute la art. 310, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, procedeaza la regularizare in vederea aplicarii regimului de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii in cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a) si b), pentru facturile emise si/sau avansurile care au fost incasate, inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, pentru contravaloarea partiala sau integrala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii."
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
1. Am acordat un avans unui furnizor pe care nu am reusit sa-l recuperam integral pana la finalizarea contractului, deoarece ultima transa de produse livrate au fost refuzate, fiind neconforme. Factura de avans a fost platita si s-a dedus TVA -ul in decontul lunii respective Ulterior furnizorul a intrat in insolventa si in prezent suntem inscris la masa credala. Cum trebuie sa procedam in privinta TVA ?
2. Am acordat un avans unui furnizor, pe un contract de lucrari pe care nu am reusit sa-l recuperam integral pana la finalizarea contractului, deoarece desi s-a prelungit durata initiala de executie prin mai multe acte aditionale, acesta nu a finalizat lucrarea si am reziliat contractul. In contractul respectiv a existat si un subcontractor. Inainte de rezilierea contractului s-a facut receptia lucrarilor deja executate si nu au fost vicii sau lucrari neconforme, deci antreprenorul/subcontractorul ar fi avut drept sa solicite restituire garantiei de buna executie. Totusi, pentru a nu ajunge in instanta, atat furnizorul cat si subcontractorul au fost de acord sa compensam avansul cu garantia de buna executie a lucrarilor. Pentru o parte din avansul nerecuperat, egala cu garantia de buna executie a antreprenorului, s-a emis factura storno, dar nu si pentru partea acoperita din garantia de buna executie a subcontractorului. Cum trebuie procedat din pdv al TVA-ului, care a fost dedus la momentul inregistrarii si platii facturii de avans ?
Raspuns:
Pentru prima situatie se aplica jurisprudenta CJUE din cauzele C-643/11 LVK 56 EOOD si C-107/13 FIRIN, respectiv cauzele conexate C-660/16 si C-661/16 Kollro si Wirtl potrivit careia deducerea TVA realizata de destinatarul unei facturi intocmite pentru plata unui avans privind livrarea de bunuri trebuie sa fie regularizata atunci cand aceasta livrare nu este efectuata in final, chiar daca furnizorul ramane obligat la plata acestei taxe si nu a rambursat avansul.
Totusi, dreptul de deducere a TVA aferente platii unui avans nu poate fi refuzat potentialului cumparator al bunurilor respective atunci cand acest avans a fost platit si incasat si, la momentul acestei plati, toate elementele pertinente ale viitoarei livrari puteau fi considerate ca fiind cunoscute de cumparator, iar livrarea acestor bunuri aparea astfel ca fiind certa. Un asemenea drept va putea fi insa refuzat respectivului cumparator daca se stabileste, in raport cu elemente obiective, ca, la momentul platii avansului, acesta stia sau nu putea in mod rezonabil sa ignore ca aceasta livrare era incerta.
Reiese ca, in principiu, societatea isi poate pastra dreptul de deducere a TVA-ului achitat pentru avans, insa aceasta depinde doar de circumstantele concrete ale tranzactiei, care sunt cunoscute cel mai bine chiar de societatea interesata (elemente referitoare la clauzele contractuale ce au stat la baza derularii relatiilor cu respectivul furnizor, momentul platii avansurilor, momentul si circumstantele concrete ale livrarii produselor neconforme si ale refuzarii lor la livrare, momentul si circumstantele in care a intervenit si s-a cunoscut insolventa furnizorului, motivele pentru avansul nu a fost regularizat prin emiterea facturii de stornare de catre furnizor, eventuale relatii de afiliere dintre parti etc.).
Aceasta nu exclude riscul ca, la un eventual control fiscal, organele fiscale sa considere ca societatea nu mai are drept de deducere a TVA-ului achitat pentru avans si sa procedeze la regularizarea/ajustarea dreptului de deducere exercitat initial avandu-se in vedere faptul ca livrarea bunurilor pentru care s-a platit avansul nu a mai avut loc efectiv.
Prin urmare, societatea va trebui sa-si pregateasca justificarea pastrarii deducerii TVA pentru avansul neurmat de livrare in lumina jurisprudentei CJUE din cauzele amintite.
Referitor la a doua situatie, din cele prezentate nu se intelege daca lucrarile deja executate si receptionate au fost facturate (cu TVA) de catre antreprenor la intreaga lor valoare, inclusiv pentru partea realizata de subcontractor si daca aceasta valoare cuprinde si contravaloarea garantiei de buna executie.
Astfel, in cazul garantiilor de buna executie retinute de beneficiari din contravaloarea lucrarilor efectuate si inscrise in situatiile de lucrari, valoarea garantiei nu poate micsora baza impozabila care este data de valoarea inscrisa in situatiile de lucrari. In acest sens este si materialul (cu multe exemple) publicat de foarte multa vreme pe site-ul Ministerului Finantelor: Informatii cu privire la garantiile de buna executie.pdf (gov.ro)
Aceasta deoarece compensarea avansului platit cu garantia de buna executie incasata potrivit clauzelor contractului de lucrari incheiat intre parti este doar o problema de decontare, nu de regularizare a avansului. In situatia in care antreprenorul nu a facturat intreaga valoarea a lucrarilor executate, inclusiv partea subantreprenorului corespunzatoare garantiei de buna executie constituite, atunci pentru partea de avans neregularizata (doar cea aferenta subantreprenorului deoarece, din cele prezentate, se deduce ca cea aferenta antreprenorului a fost emisa factura de storno, deci avansul a fost regularizat) nu se poate mentine deducerea TVA la momentul platii facturii de avans, pe baza acelorasi considerente ca la prima situatie.
Societatea nu-si poate mentinere deducerea TVA-ului la un avans nejustificat, respectiv neurmat de facturarea prestarii lucrarilor efectiv executate ca operatiune impozabila, mai ales ca neregularizarea TVA-ului nu are loc in contextul unei proceduri insolventa a furnizorului (ca in cauzele conexate C-660/16 si C-661/16 Kollro si Wirtl), ci in contextul rezilierii contractului de catre beneficiarul lucrarii.
In luna Martie am avut un import de materii prime din Turcia - lipsa ATR corect - ni s-au calculat taxe vamale din acest motiv - dupa primirea ATR original corect am facut cerere la Vama pentru recuperarea sumelor calculate si platite in plus, taxa vamala si diferenta TVA - sume care vor ramane in contul vamii pentru urmatoarele importuri.
Furnizorul de materii prime ne va returna aceasta suma in luna Aprilie - va emite o factura de storno - pana vom primi noi sumele din partea vamii.
Este corect din punct de vedere fiscal a se inregistra factura de storno pe cheltuiala cu taxa vamala ( 635) TVA (4426), astfel incat sa poata fi inclusa in D300 la rd 24 (''-'') intrucat si declaratia vamala initiala (luna Martie) a fost inclusa in D300 la rd 24 ('' '')? Va multumim.
Raspuns:
Conform art. 299 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal justificarea dreptului de deducere a TVA pentru importuri se face in baza declaratiei vamale de import sau a actului constatator emis de organele vamale, care sa mentioneze persoana impozabila ca importator al bunurilor din punctul de vedere al taxei, precum si documente care sa ateste plata taxei de catre importator sau de catre alta persoana in contul sau.
Asa cum se arata la pct. 69 alin. 11 din Normele metodologice de aplicare prin act constatator emis de organele vamale se intelege documentul pentru regularizarea situatiei, emis inclusiv ca urmare a unui control vamal.
Prin urmare, apreciez ca in baza deciziei de regularizari emisa de catre organele vamale s-a corectat TVA aferenta importului respectiv, diferenta de TVA cu minus, se va evidentia la rd. 34 Regularizari taxa dedusa din Decontul de TVA.
Cat priveste facturile de stornare emise de catre furnizor, apreciez ca acestea pot sa regularizeze stocul de materii prime din stoc si nu taxele vamale achitate in vama. Diminuarea taxelor vamale si a TVA se va efectua in baza deciziei de regularizari emise de vama.
Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Formularul 307 privind sumele rezultate din ajustarea si regularizarea TVA. Ce trebuie sa retinem?REGULARIZARE TVA inscrisa in factura emisa pentru servicii transport. Cum procedam?Factura emisa in 2015 si neplatita. Cum procedam in ce priveste regularizarea TVA?Anularea inregistrarii in scop de TVA si regularizarea TVA neexigibila rezultata din sistemul TVA la incasare. Cum procedam?Achizitie intracomunitara vehicule noi. Cum procedam privind Declaratia 390?Articole similare
Noul Cod fiscal si Noul Cod de procedura fiscala - sfaturi si modificariCe inseamna dropshipping-ul, implicatiile fiscale si STUDII DE CAZ utileGhid complet Agricultura: TVA si Contributii. Profita acum!Cheltuieli deductibile PFA. Exemple si STUDII DE CAZ practiceCheltuielile auto, printre cele mai controlate categorii de catre FISC. Cum sa eviti amenzileUltimele articole
Mijloace fixe. Ce sunt, clasificare, valoare, amortizare si catalogSanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor RO e-Transporte-TVA. STUDII DE CAZ utile cu privire la decontul precompletat e-TVAProfit reinvestit 2024. 3 STUDII DE CAZ utile pentru specialistiProsumator. STUDII DE CAZ utile si monografii contabile pentru specialistiSfaturi de la experti
Chirie de la persoana fizica si juridica. Completare declaratia unica. Plata CASS. Depunere C168
Intrebare: 1. O persoana fizica inchiriaza un apartament unei persoane juridice incepand cu 01.08.2023 pana in 31.08.2024. In luna septembrie 2024, intocmeste un act aditional de prelungire pentru perioada 01.09.2024 - 01.09.2025. Chiria...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cesiune creanta. Monografie contabila
Intrebare: Societatea noastra a incheiat cu o banca un contract de cesiune pentru creantele detinute de aceasta (banca) impotriva unui debitor. Dupa achitarea contractului catre banca, societatea noastra doreste cesionarea creantei cumparate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA