Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozit pe veniturile nerezidentilor. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?

16-Dec-2013
2407
In cele ce urmeaza, analizam cazul unei societati care a efectuat o plata catre o banca din Spania in decembrie 2011 pentru o asociere intre o societate din Spania care are reprezentant fiscal in Romania si cod de TVA din Romania. Vom stabili daca se aplica impozit pentru nerezidenti si care vor fi inregistrarile contabile.

Chiar daca nu s-a precizat pentru ce anume s-a facut plata societatii din Spania, mentionam ca impunerea veniturilor obtinute din Romania de nerezidenti este tratata in Codul fiscal, la Titlul V.

Pentru a nu retine la sursa impozit pe nerezidenti de 16% va trebui ca societatea din Spania sa va transmita Certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale din Spania, valabil la momentul efectuarii platilor catre nerezident. In aceste conditii, se aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si Spania, ratificata prin Decretul 418/1979.

Daca la momentul efectuarii platilor catre nerezident nu detineti acest Certificat, va trebui sa retineti la sursa impozitul pe venit in cota de 16%.

Impozitul pe veniturile nerezidentilor se calculeaza la cursul valutar comunicat de BNR valabil la data efectuarii platii.

Acest impozit se declara in Declaratia 100 la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii, achitandu-se pana la aceeasi data bugetului de stat.

De asemenea, platitorul de venit are obligatia de a depune pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator, formularul “Declaratie informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti".

Daca nu se retine si nu se plateste impozitul datorat la termenul de scadenta a obligatiei de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere, conform art.119 din Codul de procedura fiscala.

Exemplu monografie contabila:

Inregistrare factura de la partenerul exetrn:


628 = 401 1000 euro la cur BNR din data facturii


plata furnizorului si retinerea impozitului de 16% la sursa:


401 = %

5124 840 euro la curs BNR din data platii
446 160 euro la curs bnr din data platii

plata impozitului la bugetul de stat:


446 = 5121 c/val a 160 euro la curs BNR din data platii

In conditiile in care impozitul pe venitul nerezidentilor nu se retine la sursa, iar societatea achita integral factura furnizorului extern, atunci impozitul pe venit se determina prin procedeul sutei marite, iar cheltuiala cu acesta este o cheltuiala nedeductibila fiscal la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (4) lit. a), redat mai jos:

"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:

a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat, inclusiv cele reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si impozitele pe profit sau pe venit platite in strainatate. Sunt nedeductibile si cheltuielile cu impozitele neretinute la sursa in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din Romania, precum si cheltuielile cu impozitul pe profit amanat inregistrat de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara".

Pe exemplul de mai sus, in cazul in care impozitul nu se retine la sursa, inregistrarile contabile vor fi:

inregistarea factura furnizor:
628 = 401 1000 euro la curs BNR din data facturii

Plata factura
401 = 5124 1000 euro la curs bnr din data facturii

Calcul si inregistrare impozit nerezidenti:
Impozit = 16% x valoare factura x 100 /84 = 16% x 1190 = 190 euro

635 = 446 190 euro la curs BNR din data platii facturii furnziroului

Si plata impozit la buget de stat

446 = 5121 190 euro la curs BNR din data platii facturii furnizorului.

Asadar, potrivit art. 21 alin. (4) lit. a), impozitul inregistrat in contul 635 reprezinta cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozit pe veniturile nerezidentilor. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OFICIAL: Noua procedura de inregistrare a contractele de chirie in 2019!
    • Noua procedura de inregistrare a Contractelor de inchiriere la organele fiscale a fost, in sfarsit, publicata in Monitorul Oficial! Astfel, contractele pot fi din nou inscrise la ANAF, inclusiv online. Desi luand in considerare modificarile Normelor Codului Fiscal din prima parte a anului 2018 rezulta ca nu mai este necesara inregistrarea contractelor la ANAF, cu doua luni inainte de finalul lui 2018, ANAF-ul a pregatit un nou Ordin pentru stabilirea unei noi proceduri de inregistrare a...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani
    • In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz: "Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem". Raspunsul specialistului Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea contabilitatii si Legea societatilor (proiect de Ordonanta)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala un proiect de Ordonanta prin care se propun o serie de masuri de reducere a fenomenului de decapitalizare a societatilor din sectorul nefinanciar. Astfel, se vor modifica si completa Legea contabilitatii nr. 82/1991 si Legea societatilor nr. 31/1990. Proiectul de Ordonanta implemeneaza o serie de prevederi privind imbunatatirea cadrului legal reprezentat de legea societatilor si legea contabilitatii, dat fiind ca analizele din...» citeste mai departe aici

  • Noile plafoane privind infiintarea popririi (OPANAF nr. 2098/2019)
    • ANAF, prin intermediul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti, a remis un comunicat de presa prin care informeaza asupra noilor plafoane de infiintare a popririi, in cazul debitorilor care nu si-au manifestat intentia de mediere. ANAF evalueaza obligatiile restante ale debitorilor pentru care au fost comunicate somatii, dar care, la randul lor, nu au trimis notificari privind intentia de mediere. Evaluarea obligatiilor restante este necesara pentru emiterea adresei de...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea sumelor platite de contribuabili in contul unic
    • Care este explicatia sumelor care apar intr-o fisa pe platitor de la ANAF, in conditiile in care plata contributiilor sociale se face cu un singur OP? In fisa pe platitor apar: 9909 Venituri ale bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incasate in contul unic, in curs de distribuire 9908 Sume incasate pentru bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in curs de distribuire 9904...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni aplicabile agentilor economice care nu detin/utilizeaza casa de marcat conform noii legislatii (speta ANAF)
    • Despre obligativitatea dotarii si utilizarii noilor case de marcat s-a tot discutat in ultima perioada, atat pe acest site, cat si pe site-ul ANAF sau pe pagina de Facebook a institutiei. Astazi, insa, vom aborda acest subiect din perspectiva sanctiunilor pe care le risca operatorii economici care nu indeplinesc obligatiile legale privind dotarea cu noile AMEF. “Ce sanctiune va primi un agent economic care nu are casa de marcat fiscala conforma cu noua legislatie?”, a intrebat un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016