Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reintregistrarea in scopuri de TVA dupa anulare. Care e procedura?

20-Feb-2015
9881

Dupa anularea inregistrarii TVA din oficiu pentru art.153 (9) e), stabilim daca este obligatorie solicitarea inregistrarii pentru a putea relua activitatea sau daca se poate lucra ca si neplatitor de TVA pana la atingerea plafonului ce obliga la inregistrare.



Solicitarea inregistrarii dupa anularea codului de TVA nu este obligatorie, dar este recomandabila deoarece este in interesul societatii sa solicite reinregistrarea in scopuri de TVA deoarece urmare anularii codului de TVA, societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu nu poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici reglementat prin art. 152, fiind obligata sa suporte consecintele fiscale reglementate prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" din Codul fiscal.

In acest context, am in vedere prevederile alin. (9^1) al art. 153 din Codul fiscal "Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute de prezentul alineat nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3)."

Astfel, dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila este obligata sa emita facturi cu TVA colectata, dar fara a avea drept de deducere pentru suma TVA deductibila aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate chiar daca aceste achizitii sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile in cadrul aceleiasi perioade fiscale.

Obligatia de colectare a TVA si interdictia de exercitare a dreptului de deducere a TVA este reglementata prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" alin. (1^3) din Codul fiscal " (1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva.".

Factura se emite cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal, prin inscrierea informatiilor de la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Avand in vedere faptul ca persoana impozabila are codul anulat, la inscrierea informatiei de la art. 155 alin. (19) lit. d) " denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;" codul aferent nu trebuie inscris cu simbolul RO.

Deci, in situatia prezentata, factura trebuie emisa cu inscrierea sumei TVA colectate distinct, fara ca suma respectiva sa fie inregistrata evidenta contabila prin creditul contului 4427.

Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu conform inregistrarii din "Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata" trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 „Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal".

Astfel, este optiunea persoanei impozabile daca suporta consecintele anularii codului de TVA cu influiente si asupra partenerului sau (cumparator de bunuri sau beneficiar de servicii) sau daca solicita reinregistrarea, posibilitate reglementata prin art. 153 alin. (9^1) lit. d) din Codul fiscal
" .....Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (9) lit. a) - e) si h), organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA aplicand prevederile alin. (7^1) astfel: ......d) la solicitarea persoanei impozabile, in situatia prevazuta la alin. (9) lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;".

Pentru reinregistrare se utilizeaza formularul cod 099 "Cererea de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (formular 099)" reglementat prin O.M.F.P. nr. 18 din 7 ianuarie 2015 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Incepand cu anul 2015, concomitent cu formularul cod 099 se depune si formularul cod 088 reglementat recent prin O.M.F.P. nr. 112 din 16 ianuarie 2015 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare fiscale utilizate de unele persoane impozabile in domeniul taxei pe valoarea adaugata.

Cele doua formulare sunt postate pe site anaf.ro.

In concluzie, persoana impozabila din Romania al carui cod de TVA a fost anulat conform prevederilor art. 153 alin. (9), nu are calitatea de neplatitor de TVA care aplica regimul special de scutire reglementat prin art. 152 denumit "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici" din Codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reintregistrarea in scopuri de TVA dupa anulare. Care e procedura?":
Rating:

Nota: 3.5 din 8 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Statul pune bani deoparte pentru copilul tau, in contul de economii in care pui si tu. Programul gROwth
    • Statul roman sprijina intiativa parintilor de a economisi bani pentru copiii lor, printr-o noua OUG pentru programul gROwth. Prin intermediul conturilor deschise la trezorerie, statul participa cu o cota parte la economiile parintilor pentru copiii lor. Aceste conturi nu pot fi accesate decat pana la implinirea varstei de 18 ani a copilului pe numele caruia s-a deschis contul respectiv, scrie e-juridic.ro. In acest fel, raportul va fi castig-castig: statul obtine un imprumut facil pe care il va...» citeste mai departe aici

  • Procedura de distribuire interimara a dividendelor
    • Ce etape trebuie sa parcurga o microintreprindere cu asociat unic care doreste sa plateasca dividende din profitul inregistrat in anul 2018, conform reglementarilor valabile incepand cu luna iulie 2018 (plata trimestriala a dividentelor in cursul anului)? Se fac situatii financiare intermediare, in situatia in care bilantul s-a depus la 30 iunie 2018? Se face hotarare a adunarii asociatilor pentru aprobarea situatiilor financiare intermediare si a repartizarii profitului la dividende, la fel cum...» citeste mai departe aici

  • Reguli de interpretare a legislatiei fiscale neclare
    • In domeniul fiscal exista multe situatii in care actele normative nu sunt foarte clare, in care prevederile fiscale sunt ambigue sau interpretabile. De aceea, de multe ori, contribuabilii ajung sa interpreteze neunitar anumite prevederi din legislatia fiscala. Totusi, specialistii atrag atentia asupra faptului ca, inclusiv in situatia in care legislatia fiscala este neclara, exista anumite reguli de interpretare a legislatiei fiscale prevazute de Codul de procedura fiscala. Asadar, este de dorit...» citeste mai departe aici

  • MMACA a publicat proiectele Ghidul solicitantului si Procedura de implementare a programului Start-Up Nation 2018
    • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) a pus in dezbatere publica proiectele pentru Ghidul solicitantului si Procedura de implementare a programului Start-Up Nation, editia 2018. Cei care vor sa participe la dezbatere, pot descarca documentele de pe site-ul Directiei de Antreprenoriat si Programe pentru IMM din cadrul MMACA - www.aippimm.ro. "Editia din acest an a Start-Up Nation da sanse egale proiectelor cu activitate de productie si servicii, oferind un avantaj...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016