Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reintregistrarea in scopuri de TVA dupa anulare. Care e procedura?

20-Feb-2015
11338

Dupa anularea inregistrarii TVA din oficiu pentru art.153 (9) e), stabilim daca este obligatorie solicitarea inregistrarii pentru a putea relua activitatea sau daca se poate lucra ca si neplatitor de TVA pana la atingerea plafonului ce obliga la inregistrare.



Solicitarea inregistrarii dupa anularea codului de TVA nu este obligatorie, dar este recomandabila deoarece este in interesul societatii sa solicite reinregistrarea in scopuri de TVA deoarece urmare anularii codului de TVA, societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu nu poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici reglementat prin art. 152, fiind obligata sa suporte consecintele fiscale reglementate prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" din Codul fiscal.

In acest context, am in vedere prevederile alin. (9^1) al art. 153 din Codul fiscal "Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute de prezentul alineat nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3)."

Astfel, dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila este obligata sa emita facturi cu TVA colectata, dar fara a avea drept de deducere pentru suma TVA deductibila aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate chiar daca aceste achizitii sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile in cadrul aceleiasi perioade fiscale.

Obligatia de colectare a TVA si interdictia de exercitare a dreptului de deducere a TVA este reglementata prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" alin. (1^3) din Codul fiscal " (1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva.".

Factura se emite cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal, prin inscrierea informatiilor de la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Avand in vedere faptul ca persoana impozabila are codul anulat, la inscrierea informatiei de la art. 155 alin. (19) lit. d) " denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;" codul aferent nu trebuie inscris cu simbolul RO.

Deci, in situatia prezentata, factura trebuie emisa cu inscrierea sumei TVA colectate distinct, fara ca suma respectiva sa fie inregistrata evidenta contabila prin creditul contului 4427.

Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu conform inregistrarii din "Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata" trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 „Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal".

Astfel, este optiunea persoanei impozabile daca suporta consecintele anularii codului de TVA cu influiente si asupra partenerului sau (cumparator de bunuri sau beneficiar de servicii) sau daca solicita reinregistrarea, posibilitate reglementata prin art. 153 alin. (9^1) lit. d) din Codul fiscal
" .....Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (9) lit. a) - e) si h), organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA aplicand prevederile alin. (7^1) astfel: ......d) la solicitarea persoanei impozabile, in situatia prevazuta la alin. (9) lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;".

Pentru reinregistrare se utilizeaza formularul cod 099 "Cererea de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (formular 099)" reglementat prin O.M.F.P. nr. 18 din 7 ianuarie 2015 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Incepand cu anul 2015, concomitent cu formularul cod 099 se depune si formularul cod 088 reglementat recent prin O.M.F.P. nr. 112 din 16 ianuarie 2015 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare fiscale utilizate de unele persoane impozabile in domeniul taxei pe valoarea adaugata.

Cele doua formulare sunt postate pe site anaf.ro.

In concluzie, persoana impozabila din Romania al carui cod de TVA a fost anulat conform prevederilor art. 153 alin. (9), nu are calitatea de neplatitor de TVA care aplica regimul special de scutire reglementat prin art. 152 denumit "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici" din Codul fiscal.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reintregistrarea in scopuri de TVA dupa anulare. Care e procedura?":
Rating:

Nota: 3.5 din 8 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Termenul limita pentru depunerea Declaratiei unice si a Formularului 230 a fost prelungit (Reminder ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat recent un comunicat de presa prin care reaminteste contribuabililor ca termenul limita pentru depunerea Declaratiei unice si a Formularului 230 a fost prelungit pana la data de 30 iunie 2020. Termenul limita pentru depunerea “Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice” si a formularului 230 „Cerere privind...» citeste mai departe aici

  • Guvernul sprijina reluarea activitatii firmelor si plateste 45% din salariu, pe o perioada de 3 luni
    • In sedinta de joi a Guvernului a fost adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care prevede noi masuri de prijin pentru companiile afectate de criza generate de raspandirea virusului Covid-19. Astfel, firmele care isi reiau activitatea vor fi sustinute cu plata de pana la 45% din salariul angajatilor, pe o perioada de trei luni. Asa cum apare in textul proiectului, angajatii beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu,...» citeste mai departe aici

  • Legea care acorda ZILE LIBERE parintilor a fost actualizata. Evita AMENZILE si aplica in mod corect regulile
    • In perioada pandemiei si in perioada post-pandemica au fost adoptate multe acte legislative, insa au fost alcatuite in graba si multe aspecte esentiale au fost omise. Acesta este si cazul Legii 19/2020, care prevede prelungirea zilelor libere pentru parinti pana la sfarsitul anului scolar – 31 august 2020. Contribuabilii pot face greseli de interpretare, aplicand legea incorect si astfel vor fi sanctionati de inspectorii ANAF si ITM. ATENTIE! Cuantumul amenzilor poate ajunge si la 10.000...» citeste mai departe aici

  • Evidenta fiscala a operatiunilor intracomunitare cu bunuri. Regim TVA
    • O societate care efectueaza achizitii / livrari intracomunitare trebuie sa evidentieze aceste tranzactii intr-un registru (registrul achizitiilor UE)? Este obligatoriu acest registru? Daca da cum se evidentiaza in registru tranzactiile? Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: Pentru operatiunile intracomunitare cu bunuri efectuate in sistemul normal de livrare/achizitie nu este obligatorie organizarea unei evidente fiscale distincte, cu exceptia jurnalelor pentru TVA, necesare pentru...» citeste mai departe aici

  • Completarea Declaratiei IMM Invest Romania. Depunere situatii financiare (Informare FNGCIMM)
    • Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii a transmis recent, printr-un comunicat de presa, o informare pentru aplicatii IMM Invest, cu privire la termenul de depunere a situatiilor financiare si completarea Declaratiei IMM. In contextul prelungirii termenului de depunere a situatiilor la ANAF, daca situatiile financiare aferente anului 2019 nu au fost inca depuse, este permisa utilizarea datelor corespunzatoare din ultimele situatii financiare...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016