Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii de plata si declarative in cazul in care arendatorul este nerezident

20-Apr-2012
4367
Va prezentam mai jos in ce masura este obligat arendatorul sa plateasca impozit pe arenda in conditiile in care un nerezident incheie un contract de arenda cu o persoana juridica romana.

Raspuns:

Intelegem ca arendasul este persoana juridica romana (cea care utilizeaza terenul), iar arendatorul este nerezidentul - despre care nu stim daca este persoana fizica sau juridica.
Nerezidentul - fie persoana fizica, fie persoana juridica -, pentru a da teren in arenda, trebuie sa indeplineasca acele conditii prevazute de Legea 312/2005 privind dobindirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor de catre cetatenii straini si apatrizi, precum si de catre persoanele juridice straine.

In ceea ce priveste impozitarea veniturilor din arenda obtinute de arendator - nerezident, acestea se supun art. 115 alin. (2) literele b) si d) din codul fiscal :
"2) Urmatoarele venituri impozabile obtinute din Romania nu sunt impozitate potrivit prezentului capitol si se impoziteaza conform titlului II , III sau IV^1, dupa caz:
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

........
b) veniturile unei persoane juridice straine obtinute din proprietati imobiliare situate in Romania sau din transferul titlurilor de participare, asa cum sunt definite la art. 7 alin. (1) pct. 31, detinute intr-o persoana juridica romana;
........
d) veniturile unei persoane fizice nerezidente obtinute din inchirierea sau din alta forma de cedare a dreptului de folosinta a unei proprietati imobiliare situate in Romania, din transferul proprietatilor imobiliare situate in Romania, din transferul titlurilor de participare, asa cum sunt definite la art. 7 alin. (1) pct. 31, detinute la o persoana juridica romana, si din transferul titlurilor de valoare, asa cum sunt definite la art. 65 alin. (1) lit. c);"

Ca urmare, daca arendatorul este persoana juridica nerezidenta, care obtine aceste venituri din Romania, de la o persoana juridica romana, atunci acestea se incadreaza la art. 13 litera d) titlul II Impozitul pe profit din codul fiscal.

Veniturile din proprietati imobiliare situate in Romania includ, printre altele, si venituri din inchirierea sau cedarea folosintei proprietatii imobiliare situate in Romania, conform art. 30 alin. (2) litera a) din codul fiscal.

In aceasta situatie, impozitul datorat de persoana juridica nerezidenta este impozit pe profit, conform art. 30 alin. (1) si se determina prin retinere la sursa de catre persoana juridica romana platitoare de venit, conform art. 30 alin. (4) din codul fiscal. Ca urmare, persoana juridica romana platitoare de venit are obligatia calcularii, retinerii prin stopaj la sursa, platii si declararii acestui impozitului pe profit.

De altfel, acest lucru este stipulat si la punctul 89 ^2 al doilea alineat din normele date in aplicarea art. 30 alin. (4):

"In sensul alin. (4) al art. 30 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care platitorul de venit este o persoana juridica romana sau un sediu permanent din Romania al unei persoane juridice straine, acestia au obligatia declararii si platii impozitului pe profit in numele persoanei juridice straine care realizeaza veniturile mentionate la alin. (1) al art. 30 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare."

Declararea si plata impozitului pe profit se fac conform art. 34 alin. (1) din codul fiscal , respectiv trimestrial, pina la data de 25 a lunii urmatoare incheierii trimestrului. Declararea se face prin declaratia 100, alegindu-se pozitia 4 cod (105) Impozit pe profit datorat de persoane juridice straine (altele decit la pozitia 01), iar plata acestuia se efectueaza in contul unic de buget de stat.
Calculul, retinerea si inregistrarea impozitului prin stopaj la sursa se fac odata cu plata venitului catre persoana juridica nerezidenta - arendator.

De asemenea, persoanei juridice romane (arendasului) ii revine obligatia depunerii declaratiei prevazute la art. 119, conform art. 30 alin. (6) din codul fiscal. Aceasta declaratie informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti se depune pina in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Modelul acesteia se regaseste la punctul 15^1 din normele date in aplicarea art. 119.

Daca arendatorul este persoana fizica nerezidenta, veniturile obtinute de acesta din arenda se impoziteaza conform titlului III Impozitul pe venit, asa cum se mentioneaza la art. 115 alin. (2) litera d) mai sus citat. Conform art. 39 litera d) din codul fiscal, persoana fizica nerezidenta care obtine astfel de venituri este contribuabil in sensul titlului III.

Impozitarea veniturilor din arenda se face conform art. 62 alin. (2^1) - (2^6). Potrivit acestor alineate, obligatia calcularii, retinerii, virarii si declararii impozitului pe venitul din arenda obtinut de arendator persoana fizica nerezidenta ii revine tot arendasului -persoana juridica romana - care plateste acest venit.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut din care se deduce o cota forfetara de 25%. Impozitul este final. Venitul net platit arendatorului este venitul brut minus impozitul. Impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata de venit drept arenda. Virarea si declararea se fac pina la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

In declaratia 100 se alege pozitia 11 cod 619 Impozit pe veniturile din arenda, iar plata se face in contul unic de buget de stat. De asemenea, arendasul - persoana juridica romana ce plateste venitul catre arendator persoana fizica nerezidenta - trebuie sa depuna pina in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, conform art. 93 alin. (2) din codul fiscal .

In contabilitatea proprie, arendasul - persoana juridica romana - va inregistra sumele brute datorate drept arenda in contul 612.

Alte reglementari incidente:
- OPANAF 101/2008, modificat prin OPANF 70/2012, privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii de plata si declarative in cazul in care arendatorul este nerezident":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"