Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii datorate pentru dividende

21-Feb-2012
15247
Intrebare:

Ce contributii/impozite se aplica asupra sumelor ridicate cu titlu de dividende in cursul anului 2012 in urmatoarele cazuri:
- de la o persoana juridica romana de catre o persoana fizica rezidenta in Romania si nerezidenta;
- de la o persoana juridica romana de catre o persoana juridica inregistrata in Romania si straina (UE si in afara UE);
- de la o persoana juridica straina de catre o persoana fizica rezidenta in Romania si de catre o persoana juridica inregistrata in Romania?
Care este modul de calcul al acestora (contributii/impozite)?
Ce articole contabile genereaza?
Care sunt declaratiile fiscale care se depun, de catre cine si termenele de depunere ale acestora?


Raspuns:

1. In situatia primirii dividendelor de catre o persoana fizica romana de la o persoana juridica romana:
- persoana juridica romana are obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit in cota de 16%, conform art 67 alin1 din Codul fiscal . Impozitul se declara si achita de catre societate pana la data de 25 a lunii urmatoare platii dividendelor. Societatea va avea obligatia depunerii declaratiei 100 completata la rubrica impozit pe dividende pana ladata de 25 a lunii urmatoare retinerii la sursa a impozitului. Retinem ca, in situatia in care profitul a fost repartizat la dividende, dar acestea nu au fost achitate pana la sfarsitul anului in care au fost repartizate, atunci societatea are obligatia declararii si platii impozitului pana la data de 25 ianuarie a anului urmator efectuarii repartizarii profitului la dividende. Totodata societatea va avea obligatia depunerii Declaratiei informative 205 pe beneficiari de venit pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator platii dividendelor.

In acest caz, in situatia in care persoana fizica nu obtine venituri din alte surse (salarii, pensii, activitati independente, etc), aceasta va avea obligatia sa se asigure in sistemul asigurarilor sociale si sa achite contributia la asigurarile sociale - in suma minima de 232 lei (2117x35%x31,3%). Totodata va trebui sa plateasca contributia de asigurari de sanatate in cota de 5,5% din dividendele nete incasate, dar nu mai putin de cota de 5,5% aplicata la un salariu annual minim brut pe tara. Persoanele care realizeaza venituri de aceasta natura (dividende), dar care pana la data de 31 decembrie a anului in curs nu au incasat aceste venituri sau veniturile de acest fel, incasate anual, sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, vor plati contributia anual pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator, calculata la nivelul a 12 salarii minime brute pe tara. Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu dividendele care se platesc dupa data prevazuta pentru plata contributiei, se achita pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a facut plata. Retinem ca, persoanei fizice romane beneficiara de dividende ii revine obligatia de declarare si plata a contributiilor de asigurari sociale si de sanatate.

2. In situatia primirii dividendelor de catre o persoana fizica nerezidenta de la o persoana juridica romana, persoana juridica va avea obligatia retinerii la sursa a impozitului pe dividende de 16% sau in cota prevazuta de Conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul de rezidenta al beneficiarului de venit. Retinem ca, se aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri (cotele mai favorabile) in conditiile in care nerezidentul prezinta Certificat de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale din statul sau de rezidenta, valabil la momentul efectuarii platilor catre nerezident. Societatea va avea obligatia depunerii declaratiei 100 completata la rubrica impozit pe veniturile obtinute de nerezidenti -persoane fizice pana ladata de 25 a lunii urmatoare retinerii la sursa a impozitului. Totodata societatea va avea obligatia depunerii pana in ultima zi a lunii februarie a Declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, conform art 119 din Codul fiscal .

3. Dividende primite de o persoana juridica romana de la o alta persoana juridica romana.
In acest caz sunt aplicabile prevederile art 36 din Codul fiscal, redat mai jos:

"(1) O persoana juridica romana care distribuie/plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat, astfel cum se prevede in prezentul articol.

(2) Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 16% asupra dividendului brut distribuit/platit unei persoane juridice romane.

(3) Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se distribuie/plateste dividendul. In cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.

(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca beneficiarul dividendelor detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de 2 ani impliniti pana la data platii acestora inclusiv."
Retinem asadar ca impozitul pe dividende care se retine este de 16%, declarandu-se in Declaratia 100 pana ladata de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se distribuie/plateste dividendul. Totodata, nu se retine impozit pe dividende in situatia in care persoana juridica romana beneficiara de dividende detine minim10% din titlurile de participare ale celeilate societati pe o perioada neintrerupta de 2 ani.

4. Dividende primite de o persoana juridica din UE /non UE de la o persoana juridica romana

In acest caz sunt aplicabile prevederile art 115 alin 1 lit a si art 116 lit d, conform caruia impozitul pe dividende care se retine este de 16%, in situatia in care beneficiarul de dividende nu prezinta Certificat de rezidenta fiscala, pentru a putea aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri.

Retinem ca, in cazul persoanelor juridice din UE sau memebre AELS, se poate aplica scutire de la plata dividendelor, in baza art 117 alin 1 lit h, daca sunt indeplinite conditiile de participatie de minim 10% pe o perioada neintrerupta de minim 2 ani. Redam mai jos prevederile acestui articol:

"Sunt scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti urmatoarele venituri ...
h) dividendele platite de o intreprindere, care este persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau in unul dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, sunt scutite de impozit, daca persoana juridica straina beneficiara a dividendelor intruneste cumulativ urmatoarele conditii:

1. are una dintre formele de organizare prevazute la art. 20^1 alin. (4);
2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, este considerata a fi rezidenta a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezident in scopul impunerii in afara Uniunii Europene sau Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei;

3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;

4. detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani, care se incheie la data platii dividendului.
Daca beneficiarul dividendelor este un sediu permanent al unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, pentru acordarea acestei scutiri persoana juridica straina pentru care sediul permanent isi desfasoara activitatea trebuie sa intruneasca cumulativ conditiile prevazute la pct. 1 - 4.
Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica romana care plateste dividendul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
1. este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: "societate pe actiuni", "societate in comandita pe actiuni", "societate cu raspundere limitata";
2. plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.

Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, care plateste dividendul, trebuie sa plateasca impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari."
In acest caz, societatea din Romania va depune Declaratia 100 completata la rubrica Impozit pe dividende - persoane juridice. Totodata aceasta va depune si Declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, conform art 119 din Codul fiscal.

5. In situatia primirii dividendelor de o societate din Romania de la societate nerezidenta - societatea din Romania nu are obligatii in ceea ce priveste plata si declararea vreunui impozit. Pentru a se putea aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri societatea din Romania va trebui sa prezinte celeilalte societati Certificat de rezidenta fiscala. Pentru societatea din Romania veniturile din dividende reprezinta venituri neimpozabile la calculul impozitului pe profit. Nici perosoana fizica beneficiarea de dividende de la o societate nerezidenta nu are obligatii de declarare si plata a vreunui impozit in Romania.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii datorate pentru dividende":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

22-Nov-2013

Mama mea a primit o hartie conform careiaa primitdividende in 2012, desi nu a incasat nici un ban, acum nu vor sa o mai asigure la Casa de Asigurari de Sanatate pt ca a avut venituri. Ce e de facut? Nu lucreaza si nu are alte venituri.





Subiectele saptamanii

  • MFP a decis repartizarea pe unitati administrativ - teritoriale a sumelor defalcate din TVA (proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala, luni - 14 octombrie, un proiect de Hotarare privind repartizarea pe unitati administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, conform art. 20 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.12/2019 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019. In Nota de fundamentare se arata ca, in prezent, in anexa nr.4, la pozitia 3226 - "Sume rezervate" s-a aprobat o suma...» citeste mai departe aici

  • Oficial de la ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in intampinarea contribuabililor cu un material exemplificativ in care arata concret care sunt limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal. La baza acestor informatii stau Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Guvernului 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Codului fiscal prin Legea 172
    • Prin Legea 172/2019 publicata in M.Of. nr. 815 din 08.10.2019 au fost aduse modificari si completari Codului fiscal. Modificarile vizeaza: - modificarea art. 270 alin. (3) lit. b) care prevedea ca se considera livrare de bunuri, din punct de vedere al TVA, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma executarii silite. Conform modificarilor aduse, incepand cu 11 octombrie 2019, nu se considera livrare de bunuri transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma...» citeste mai departe aici

  • Teodorovici: Guvernul a incercat modificarea a doua scheme de ajutor de stat, fara succes!
    • Ministrul demis al Finantelor Publice sustine ca Executivul a incercat sa modifice doua scheme de ajutor de stat gestionate de MFP, fara succes, motivul fiind acela ca este interimar si actele ar excede atributiile sale. "Am incercat sa discutam in sedinta de Guvern doua Hotarari de Guvern pentru modificarea celor doua scheme de ajutor de stat pe care Ministerul de Finante le gestioneaza. Cea aprobata prin Hotararea de Guvern 807/ 2014. Stiti, s-au semnat foarte multe proiecte pentru mediul de...» citeste mai departe aici

  • Optiune privind aplicarea impozitului pe profit. Salariati cu timp partial. Trecere la impozit micro.
    • Un SRL infiintat in luna iulie cu un capital social de 45.000 lei a optat, la infiintare, pentru a fi platitor de impozit pe profit. Societatea nu a desfasurat activitate pana in prezent, fiind in organizarea business-ului pentru care a fost infiintata aceasta firma. La inceputul lunii octombrie au fost angajate doua persoane cu timp partial (cumulat 3 ore). In aceste conditii, aceasta firma ramane in continuare platitoare de impozit pe profit sau trebuie sa aiba doi salariati (respectiv...» citeste mai departe aici

  • Persoanele cu venituri mici ar putea beneficia de subventii majorate pentru plata chiriei (proiect de HG)
    • Potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern pus in dezbatere publica de Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratuei Locale, subventia pentru plata chiriei la locuintele sociale ar putea fi majorata pentru cei cu venituri mici, astfel incat sa acopere si cheltuielile cu utilitatile. Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Strategiei Nationale a Locuirii include asumarea anumitor obiective, precum majorarea subventiilor pentru plata chiriei si utilitatilor, acordate...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016