Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Impozitul si contributiile aferente unui contract de prestari servicii incheiat cu o persoana fizica nerezidenta

09-Aug-2011
9195
Orice societate este obligata la plata contributiilor aferente diverselor operatiuni pe care le implica obiectul de activitate inscris de societate. Astfel, se ia ca exemplu situatia unei societati care a incheiat un contract de prestari servicii cu o persoana fizica din Germania, urmand ca in baza contractului cetateanul strain sa predea anumite cursuri pentru o perioada scurta de timp, catre unii dintre clientii societatii. Fiind date aceste circumstante, ce obligatii de declarare si de plata are societatea, cu ocazia achitarii serviciilor prestate de catre persoana fizica nerezidenta?

Potrivit art. 115 alin. (1) litera k) din Codul fiscal, veniturile din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport, sunt venituri impozabile obtinute din Romania.

In baza art. 116 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri.

In cazul veniturilor din prestari servicii, cota de impozit este de 16% din venitul brut. Impozitul se retine la momentul platii venitului. Impozitul se calculeaza, se retine si se plateste in lei, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de BNR, valabil in ziua retinerii lui. Declararea si plata impozitului retinut se face pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care venitul a fost platit.

Declararea impozitului pe veniturile nerezidentilor se face pe baza formularului 100, aprobat prin OPANAF 73/2011 pentru modificarea OPANAF 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. In anexa la Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul statului, acest impozit este trecut la rd. 22 "Impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, persoane fizice".


Mai mult, conform art. 119 alin. (1) din Codul fiscal, platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat. In acest sens se depune formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit".

In cazul in care cetateanul strain prezinta certificat de rezidenta fiscala, eliberat de autoritatile fiscale competente din Germania, atunci nu se mai datoreaza impozit in Romania, in temeiul art. 14 din Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si Germania, ratificata prin Legea 29/2002. Potrivit acestui articol, veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea unor servicii profesionale sau a altor activitati cu caracter independent sunt impozabile numai in acest stat, in afara de cazul in care acesta dispune de o baza fixa la dispozitia sa in celalalt stat contractant in scopul exercitarii activitatilor sale. Daca dispune de o astfel de baza fixa, poate fi impusa in celalalt stat contractant numai acea parte din venit care este atribuibila acelei baze fixe.

Expresia servicii profesionale cuprinde in special activitatile independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil.

Pentru contributiile sociale, conform art. 296 indice 3 lit. c) din Codul fiscal, contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt si persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala, si pentru care, potrivit art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, cu modificarile ulterioare, exista obligatia platii contributiei individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj. In cazul statelor memebre UE se aplica prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat prin Regulamentul (CE) 988/2009.

Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este aceea ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Exceptia poate fi reprezentata de:

- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni.

- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:

(a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau

(b) legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Pentru atestarea legislatiei aplicabile in domeniul securitatii sociale institutiile competente din statele membre emit documentul portabil A1. Documentul portabil A1 emis de o institutie competenta dintr-un stat membru atesta faptul ca pe perioada inscrisa in formular, legislatia de securitate sociala aplicabila titularului este legislatia in vigoare pe care o aplica acea institutie. Astfel, daca prestatorul de servicii nu prezinta un document portabil A1 care sa ateste ca legislatia aplicabila este legislatia altui stat, platitorul venitului are obligatia sa retina contributia la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia la bugetul asigurarilor sociale pentru somaj in conditiile stabilite de OUG 58/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, prestatorul serviciilor are obligatia de a se inregistra fiscal in termen de 30 de zile de la data obtinerii primului venit, in baza alin. (1) lit. c) si alin. (6) al art. 72 din Codul de procedura fiscala, in vederea atribuirii unui numar de identificare fiscala de organul fiscal competent. In acest sens, va completa si depune, direct sau prin imputernicit/reprezentant fiscal, formularul ?Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice straine? (030), aprobat prin OMEF 262/2007 cu modificarile si completarile ulterioare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016