Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Impozitul si contributiile aferente unui contract de prestari servicii incheiat cu o persoana fizica nerezidenta

09-Aug-2011
9104
Orice societate este obligata la plata contributiilor aferente diverselor operatiuni pe care le implica obiectul de activitate inscris de societate. Astfel, se ia ca exemplu situatia unei societati care a incheiat un contract de prestari servicii cu o persoana fizica din Germania, urmand ca in baza contractului cetateanul strain sa predea anumite cursuri pentru o perioada scurta de timp, catre unii dintre clientii societatii. Fiind date aceste circumstante, ce obligatii de declarare si de plata are societatea, cu ocazia achitarii serviciilor prestate de catre persoana fizica nerezidenta?

Potrivit art. 115 alin. (1) litera k) din Codul fiscal, veniturile din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport, sunt venituri impozabile obtinute din Romania.

In baza art. 116 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri.

In cazul veniturilor din prestari servicii, cota de impozit este de 16% din venitul brut. Impozitul se retine la momentul platii venitului. Impozitul se calculeaza, se retine si se plateste in lei, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de BNR, valabil in ziua retinerii lui. Declararea si plata impozitului retinut se face pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care venitul a fost platit.

Declararea impozitului pe veniturile nerezidentilor se face pe baza formularului 100, aprobat prin OPANAF 73/2011 pentru modificarea OPANAF 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. In anexa la Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul statului, acest impozit este trecut la rd. 22 "Impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, persoane fizice".


Mai mult, conform art. 119 alin. (1) din Codul fiscal, platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat. In acest sens se depune formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit".

In cazul in care cetateanul strain prezinta certificat de rezidenta fiscala, eliberat de autoritatile fiscale competente din Germania, atunci nu se mai datoreaza impozit in Romania, in temeiul art. 14 din Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si Germania, ratificata prin Legea 29/2002. Potrivit acestui articol, veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea unor servicii profesionale sau a altor activitati cu caracter independent sunt impozabile numai in acest stat, in afara de cazul in care acesta dispune de o baza fixa la dispozitia sa in celalalt stat contractant in scopul exercitarii activitatilor sale. Daca dispune de o astfel de baza fixa, poate fi impusa in celalalt stat contractant numai acea parte din venit care este atribuibila acelei baze fixe.

Expresia servicii profesionale cuprinde in special activitatile independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil.

Pentru contributiile sociale, conform art. 296 indice 3 lit. c) din Codul fiscal, contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt si persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala, si pentru care, potrivit art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, cu modificarile ulterioare, exista obligatia platii contributiei individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj. In cazul statelor memebre UE se aplica prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, modificat prin Regulamentul (CE) 988/2009.

Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este aceea ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Exceptia poate fi reprezentata de:

- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni.

- persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:

(a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau

(b) legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Pentru atestarea legislatiei aplicabile in domeniul securitatii sociale institutiile competente din statele membre emit documentul portabil A1. Documentul portabil A1 emis de o institutie competenta dintr-un stat membru atesta faptul ca pe perioada inscrisa in formular, legislatia de securitate sociala aplicabila titularului este legislatia in vigoare pe care o aplica acea institutie. Astfel, daca prestatorul de servicii nu prezinta un document portabil A1 care sa ateste ca legislatia aplicabila este legislatia altui stat, platitorul venitului are obligatia sa retina contributia la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia la bugetul asigurarilor sociale pentru somaj in conditiile stabilite de OUG 58/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.

De asemenea, prestatorul serviciilor are obligatia de a se inregistra fiscal in termen de 30 de zile de la data obtinerii primului venit, in baza alin. (1) lit. c) si alin. (6) al art. 72 din Codul de procedura fiscala, in vederea atribuirii unui numar de identificare fiscala de organul fiscal competent. In acest sens, va completa si depune, direct sau prin imputernicit/reprezentant fiscal, formularul ?Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice straine? (030), aprobat prin OMEF 262/2007 cu modificarile si completarile ulterioare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Cu ce data se inregistreaza in contabilitate facturile electronice primite

    • Cu ce data se inregistreaza in contabilitate factura primita? Dar factura transmisa prin SPV? Data de inregistrare in contabilitate a facturilor electronice – raspunsul specialistului: Conform OUG 120 /2021-art. 2: (1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: - factura electronica - factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata; Art. 10...» citeste mai departe aici

  • Bonificatiile de 3% pentru contribuabilii buni platnici se vor acorda din oficiu

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse cateva facilitati speciale pentru contribuabilii buni platnici precum bonificatia de 3% care se acorda din oficiu. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta contribuabililor interesati, ca in Monitorul Oficial nr. 905 din 6 septembrie 2024 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru...» citeste mai departe aici

  • Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-Transport, E-TVA, impozite, salarii, TVA

    • In data de 14 octombrie 2024 se va transmite live seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, Editia 148. Seminar national de Fiscalitate si Contabilitate Lectori de exceptie pun in discutie modificarile legislative si implicatiile acestora in activitatea dvs. si vin sa raspunda intrebarilor dvs. Printre subiectele discutate amintim E-Factura (Legislatia explicata Intrebari si Raspunsuri), E-Transport(CE s-a schimbat si CUM trebuie sa aplicam noua lege), E-TVA(ultimele modificari...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016