Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Fondul pentru persoane cu handicap

30-Sep-2010
23774

Intrebare:



Am achizitionat materiale consumabile de la o unitate autorizata protejata. Fondul pt persoane cu handicap din nota contabila cu salariile este mai mic decit valoarea fara tva a facturii. Am citit ca se reporteaza pt lunile urmatoare. In declaratia 100 nu se mai trece acest fond.

Este corect sa trec toata cheltuiala deductibila daca am achizitionat mai mult decat fondul pentru persoane cu handicap din luna respectiva? Le tin o evidenta separata extrabilentier sau sa o reflect in conturile din balanta contabila?

Am procedat in felul urmator:

635=447 1044 cu suma din NC salarii nu am mai inregistrat
3028=401 1524
6028=3028 1044
471= 3028 480

Sau trebuia sa trec totul in 6028 si alta evidenta?

Apoi am gandit ca nu este bine pentru ca daca plateam si fondul si achizitionam si materiale consumabile atunci erau ambele cheltuieli deductibile.

Va rog sa-mi transmiteti baza legala si sa ma ajutati cu raspunsul dvs daca am procedat bine.

Raspuns:

Potrivit dispozitiilor art. 78 din Legea nr. 448/ 2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.1 din 3 ianuarie 2008, se prevede ca persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.


Societatile care nu angajeaza persoane cu handicap in aceste conditii pot opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii:

a) sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;

b) sa achizitioneze produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat in conditiile prevazute la lit. a).?

Normele metodologice date in aplicarea Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, asa cum au fost modificate prin H.G. nr. 89/2010, dispun ca achizitionarea produselor sau serviciilor de la unitatile protejate se realizeaza lunar in baza unui contract, insotit de factura si de dovada platii, documente care sunt acte justificative si pentru organele fiscale.

Sunt considerate unitati protejate, in sensul legii:

a) operatorii economici cu personalitate juridica, indiferent de forma de proprietate si organizare, care au cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;

b) sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice sau din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care au gestiune proprie si cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate si salarizate;

c) persoana fizica cu handicap autorizata potrivit legii sa desfasoare activitati economice independente, inclusiv asociatia familiala care are in componenta o persoana cu handicap.

Sunt incluse aici si persoanele fizice cu handicap autorizate in baza unor legi speciale, care isi desfasoara activitatea atat individual, cat si in una dintre formele de organizare ale profesiei.

In contabilitatea proprie, produsele achizitionate de la unitatile protejate ale persoanelor cu handicap, in baza facturilor emise de acestea, sunt receptionate si inregistrate conform prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Consideram urmatorul exemplu:

?O societate achizitioneaza de la o unitate protejata materiale consumabile in valoare de 2.500lei.
Au loc urmatoarele inregistrari:

- inregistrarea materialelor

% = 401 2.975
?Furnizori?
3028.analitic 2.500

 4426 475
?TVA deductibila?

- achitarea furnizorului

401 = 5121 2.975
?Furnizori? ?Conturi la banci in lei?

- inregistrarea cheltuielilor cu darea in consum

Aici se pot intalni cele trei situatii:

 valoarea achizitiilor este in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat in conditiile prevazute la art. 78 alin. (3) lit. a) din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile ulterioare,
 valoarea achizitiilor este in suma mai mica decat suma datorata la bugetul de stat in conditiile prevazute la art. 78 alin. (3) lit. a) din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile ulterioare,
 valoarea achizitiilor este mai mare decat suma datorata la bugetul de stat in conditiile prevazute la art. 78 alin. (3) lit. a) din Legea 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile ulterioare.

Consideram ca societatea datoreaza 1.500 lei la bugetul de stat, pozitia 24 din formularul 100, aprobat prin OPANAF nr. 1709/2010.

6028 = 3028 2.500
?Cheltuieli cu alte ?Alte materiale
materiale consumabile? consumabile?

sau


6028 = 3028 1.500
?Cheltuieli cu alte ?Alte materiale
materiale consumabile? consumabile?

In primul caz cheltuielile sunt deductibile in totalitate daca societate are nevoie de aceste materiale in mod fizic, chiar daca suma depaseste valoarea sumei datorate la bugetul de stat. Cheltuielile sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si se regasesc in costuri.
Daca nu, materialele raman in stoc si vor fi date in consum in luna urmatoare cand suma respectiva se reporteaza (este cazul al doilea).
In luna de raportare nu exista obligatia declararii sumei prin formularul 100 si nici nu se inregistreaza pe cheltuieli in ct. 635 ?Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate?.
Pentru a dovedi faptul ca nu se datoreaza obligatia, societatea va tine o evidenta extracontabila separata (contract, copie factura, copie dovada platii facturii).

In situatia in care valoarea achizitiilor este mai mica decat echivalentul sumei datorate la bugetul de stat, in formularul 100 se declara diferenta dintre echivalentul sumei datorate bugetului de stat si valoarea produselor si serviciilor achizitionate. In acest caz se inregistreaza si in ct. 635 ?Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate?.

Inregistrarea propusa de d-voastra, 635 = 447 pentru suma de 1.044 lei creeaza obligatia de plata pentru societate ceea ce nu reflecta realitatea.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Fondul pentru persoane cu handicap":
Rating:

Nota: 3.57 din 7 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

04-Oct-2011

Buna ziua. Am gasit si alte pareri conform carora fondul trebuie inregistrat si pentru partea compensata cu facturi de achizitie de la unitati protejate se constituie venit. Mi se pare mai corect asa.





Subiectele saptamanii

  • Cele mai importante obligatii ale contabililor, pana la finalul anului 2019
    • Contabilii mai au la dispozitie doar 8 zile lucratoare, pana pe 20 decembrie - data limita pentru depunerea declaratiilor, timp in care au de indeplinit o multime de obligatii fiscale. Cu ajutorul colegilor nostri, am intocmit o lista cu lucrurile pe care contabilii le au de facut pana la finalul anului 2019. Asadar, acestia trebuie sa: Verifice daca firma este in situatia de a colecta TVA la sponsorizarile in bunuri - daca firma este platitoare de TVA; Reevalueze imobilizarile – daca...» citeste mai departe aici

  • INFORMARE ANOFM privind anularea creantelor fiscale
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza debitorii, fie ca sunt persoane fizice sau juridice, despre posibilitatea de a a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit Ordonantei Guvernului nr.6/2019. Conditia este ca achitarea creantelor principale sa fie facuta pana la data de 15.12.2019. “Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr.6/2019 si a Ordinului Presedintelui ANOFM nr.728/2019, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor anunta inghetarea salariilor demnitarilor: Acceptam toti!
    • Ministrul Finantelor, Florin Citu, a anuntat ieri, 09 decembrie, ca una dintre masurile pe care le ia in calcul pentru redresarea situatiei economice actuale a Romaniei este inghetarea salariilor demnitarilor. Acesta sustine ca inclusiv presedintele Klaus Iohannis este de acord cu masura asta. Ministrul Florin Citu a vorbit, intr-o conferinta de presa, despre subiectele discutate cu presedintele Klaus Iohannis."Am discutat despre situatia economiei, despre ce s-a discutat la ECOFIN si...» citeste mai departe aici

  • Dubla finantare versus indicatori proiect
    • O societate X s-a obligat sa angajeze doua persoane, pentru a obtine baremul proiectului Start-up Nation. In acelasi timp unul dintre angajati beneficiaza de subventie de la AJOFM, conform art.85 din Legea nr.76/2002 (sau sunt firme care beneficiaza si de subventie conform art.80, Legea 76/2002). Se considera dubla finantare ca firma sa beneficieze de subventia de la AJOFM in conditiile in care beneficiaza si de proiect Start-up Nation? Salariul angajatului respectiv nu este platit din...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016