Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Persoanele cu handicap grav si accentuat nu vor mai plati impozit pe venit pentru veniturile din activitati independente

22-Dec-2014
2782
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 889 din 08/12/2014 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 681/2014 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (4) lit. k1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal care exclud din baza de calcul al impozitului pe venit numai veniturile realizate de persoanele cu handicap grav si accentuat.

In cadrul unui litigiu aflat pe rolul Tribunalului Cluj, o persoana care realizeaza venituri din activitati independente a invocat exceptia de neconsitutionalitate a acestor prevederi motivand discriminarea persoanelor incadrate in grad de handicap care realizeaza venituri din profesii liberale fata de persoanele care realizeaza venituri din salarii intrucat veniturile salariale nu sunt impozabile, iar veniturile din profesii liberale sunt supuse impozitarii.

Exceptia a fost admisa de Curtea Constitutionala, aceasta motivand ca facilitatile fiscale conferite de legiuitor au fost acordate in considerarea calitatii de persoana cu handicap grav sau accentuat, si nu in functie de sursa veniturilor realizate, asa incat de aceste facilitati fiscale ar trebui sa beneficieze toate persoanele aflate in aceasta situatie.

Curtea si-a motiviat solutia pe dispozitiile art. 50 din Constitutie, dispozitii care consacra dreptul persoanelor cu handicap de a se bucura de o protectie speciala.

Pentru a da eficienta acestei norme constitutionale, legiuitorul a reglementat un ansamblu de drepturi si masuri puse la dispozitia persoanelor cu handicap pentru a facilita integrarea si incluziunea sociala a acestora, avand in vedere tocmai statutul lor special.

Astfel, Curtea Constitutionala a retinut ca Legea 448/2006 a statuat principiile care stau la baza protectiei persoanelor cu handicap, printre care si prevenirea si combaterea discriminarii, egalizarea sanselor, egalitatea de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca. De asemenea, art. 6 lit. h) din acest act normativ prevede ca persoanele cu handicap beneficiaza, printre altele, si de drepturi la facilitati fiscale, insa in mod egal, fara discriminare, in considerarea dispozitiilor constitutionale ale art. 50 teza intai potrivit carora persoanele cu handicap se bucura de protectie speciala.

Pe cale de consecinta, Curtea a constatat ca statutul de persoana cu handicap trebuie sa ii plaseze intr-o pozitie egala pe toti cei care au acest statut, care trebuie sa se bucure in aceeasi masura de aceleasi facilitati fiscale, in speta fiind vorba de scutiri de impozit pe veniturile realizate. In mod contrar, se instituie o situatie discriminatorie in cadrul aceleiasi categorii de persoane, care este contrara principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie.

Asa fiind, Curtea Constitutionala a apreciat ca optiunea legiuitorului pentru acordarea unor scutiri de impozit pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din salarii a fost justificata de necesitatea protejarii veniturilor obtinute de catre acestea, fiind intemeiata pe o serie de considerente obiective, si anume incurajarea persoanelor cu handicap sa se integreze in masa activa a populatiei. Asa fiind, pe considerentul egalitatii de tratament intre persoanele cu handicap grav sau accentuat, facilitatile fiscale aplicate veniturilor de natura salariala ar trebui sa se extinda si asupra veniturilor obtinute din activitati independente - profesii libere, asa cum, de altfel, legiuitorul a inteles sa le extinda si asupra veniturilor realizate din pensii de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat.

Drept urmare, Curtea Constitutionala a constatat ca prevederile art. 55 alin. (4) lit. k indice 1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza ca nu sunt venituri impozabile, in intelesul impozitului pe venit, veniturile realizate in mod individual din exercitarea unei profesii libere de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat.

Autor: Irina Dumitrescu



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Persoanele cu handicap grav si accentuat nu vor mai plati impozit pe venit pentru veniturile din activitati independente":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

22-Dec-2014

opinia mea este ca:====fiscalitatea era OBIECTIVA fata de persoanele cu handicap prin 1992 ===cind beneficia de scutire de impozit acele persoane cu handicap FIZIC care le atingea si handicapul PSHIC===EU ZIC sa mai studiati acele oportunitatii care era de =====INTERES GENERAL dar si REALIST pentru intradevar persoanele cu adevarat afectate de HANDICP GRAV /ACCENTUAT si chiar MEDIU caci prin 1990 cind s-a instaurat handicapul in ROMANIA scutirea de impozit NU era pentru grade.cu stima

22-Dec-2014

eu consider ca cei mai DISCRIMINATI sunt persoanele cu handicap MEDIU care nici transport gratuit,nici scutire de impozit,nici dreptul la AJUTOARE ALIMENTARE de la UE inca NU au si carora le este si JENA sa mai deschida usile unor functionarii care au TUPEUL sa le trinteasca usa in nas si sa-i faca de ocara si alte asemenea diminutive.cu stima





Subiectele saptamanii

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • ANRE proroga termenul de transmitere a cifrei de afaceri pentru calcularea contributiei de 2% stipulata in OUG 114/2018
    • Potrivit unui anunt facut de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), termenul de transmitere a cifrei de afaceri in functie de care se va calcula contributia de 2% datorata de companiile energetice (asa cum este stipulat in OUG 114/2018) se abroga! Deocamdata, noul termen de furnizare a acestor date este necunoscut. "Avand in vedere prevederile Ordinului ANRE nr. 224/2018 de aprobare a tarifelor si contributiilor banesti percepute de ANRE in anul 2019, precum si...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intentionam sa desfiintam Pilonul II de pensii
    • Pentru anul 2019 suma care va fi platita catre administratorii Pilonului II de pensii va fi de cu aproape un miliard de lei mai mare decat anul trecut, respectiv 8,65 miliarde de lei, fata de 7,71 miliarde de lei in 2018, potrivit declaratiilor facute de ministrul Muncii si Justitiei Sociale, Marius Budai. "In pofida a ceea ce spun unii clarvazatori care ne critica incontinuu vreau sa spun ca suma care va fi platita in 2019 catre administratorii Pilonului II de pensii este de 8,65 miliarde de...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Proiect de hotarare al PMB: Taxele si impozitele urmeaza sa fie majorate incepand cu anul viitor
    • Primaria Muncipiului Bucuresti (PMB) a pus in Transparenta Decizionala un nou Proiect de Hotarare privind stabilirea nivelurilor impozitelor si taxelor locale in Capitala, incepand cu anul 2020. “Proiectul de act normativ prevede o majorare a taxelor si impozitelor cu 4,6%, ca urmare a unei prevederi din Codul Fiscal care permite primariilor sa mareasca taxele locale in functie de inflatia anuala din Romania”, noteaza contabilul.manager.ro. Asadar, potrivit actului legislativ,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016