Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Persoanele cu handicap grav si accentuat nu vor mai plati impozit pe venit pentru veniturile din activitati independente

22-Dec-2014
2708
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 889 din 08/12/2014 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale nr. 681/2014 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (4) lit. k1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal care exclud din baza de calcul al impozitului pe venit numai veniturile realizate de persoanele cu handicap grav si accentuat.

In cadrul unui litigiu aflat pe rolul Tribunalului Cluj, o persoana care realizeaza venituri din activitati independente a invocat exceptia de neconsitutionalitate a acestor prevederi motivand discriminarea persoanelor incadrate in grad de handicap care realizeaza venituri din profesii liberale fata de persoanele care realizeaza venituri din salarii intrucat veniturile salariale nu sunt impozabile, iar veniturile din profesii liberale sunt supuse impozitarii.

Exceptia a fost admisa de Curtea Constitutionala, aceasta motivand ca facilitatile fiscale conferite de legiuitor au fost acordate in considerarea calitatii de persoana cu handicap grav sau accentuat, si nu in functie de sursa veniturilor realizate, asa incat de aceste facilitati fiscale ar trebui sa beneficieze toate persoanele aflate in aceasta situatie.

Curtea si-a motiviat solutia pe dispozitiile art. 50 din Constitutie, dispozitii care consacra dreptul persoanelor cu handicap de a se bucura de o protectie speciala.

Pentru a da eficienta acestei norme constitutionale, legiuitorul a reglementat un ansamblu de drepturi si masuri puse la dispozitia persoanelor cu handicap pentru a facilita integrarea si incluziunea sociala a acestora, avand in vedere tocmai statutul lor special.

Astfel, Curtea Constitutionala a retinut ca Legea 448/2006 a statuat principiile care stau la baza protectiei persoanelor cu handicap, printre care si prevenirea si combaterea discriminarii, egalizarea sanselor, egalitatea de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca. De asemenea, art. 6 lit. h) din acest act normativ prevede ca persoanele cu handicap beneficiaza, printre altele, si de drepturi la facilitati fiscale, insa in mod egal, fara discriminare, in considerarea dispozitiilor constitutionale ale art. 50 teza intai potrivit carora persoanele cu handicap se bucura de protectie speciala.

Pe cale de consecinta, Curtea a constatat ca statutul de persoana cu handicap trebuie sa ii plaseze intr-o pozitie egala pe toti cei care au acest statut, care trebuie sa se bucure in aceeasi masura de aceleasi facilitati fiscale, in speta fiind vorba de scutiri de impozit pe veniturile realizate. In mod contrar, se instituie o situatie discriminatorie in cadrul aceleiasi categorii de persoane, care este contrara principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, prevazut de art. 16 alin. (1) din Constitutie.

Asa fiind, Curtea Constitutionala a apreciat ca optiunea legiuitorului pentru acordarea unor scutiri de impozit pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat care realizeaza venituri din salarii a fost justificata de necesitatea protejarii veniturilor obtinute de catre acestea, fiind intemeiata pe o serie de considerente obiective, si anume incurajarea persoanelor cu handicap sa se integreze in masa activa a populatiei. Asa fiind, pe considerentul egalitatii de tratament intre persoanele cu handicap grav sau accentuat, facilitatile fiscale aplicate veniturilor de natura salariala ar trebui sa se extinda si asupra veniturilor obtinute din activitati independente - profesii libere, asa cum, de altfel, legiuitorul a inteles sa le extinda si asupra veniturilor realizate din pensii de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat.

Drept urmare, Curtea Constitutionala a constatat ca prevederile art. 55 alin. (4) lit. k indice 1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza ca nu sunt venituri impozabile, in intelesul impozitului pe venit, veniturile realizate in mod individual din exercitarea unei profesii libere de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat.

Autor: Irina Dumitrescu



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Persoanele cu handicap grav si accentuat nu vor mai plati impozit pe venit pentru veniturile din activitati independente":
Rating:

Nota: 4.83 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

22-Dec-2014

opinia mea este ca:====fiscalitatea era OBIECTIVA fata de persoanele cu handicap prin 1992 ===cind beneficia de scutire de impozit acele persoane cu handicap FIZIC care le atingea si handicapul PSHIC===EU ZIC sa mai studiati acele oportunitatii care era de =====INTERES GENERAL dar si REALIST pentru intradevar persoanele cu adevarat afectate de HANDICP GRAV /ACCENTUAT si chiar MEDIU caci prin 1990 cind s-a instaurat handicapul in ROMANIA scutirea de impozit NU era pentru grade.cu stima

22-Dec-2014

eu consider ca cei mai DISCRIMINATI sunt persoanele cu handicap MEDIU care nici transport gratuit,nici scutire de impozit,nici dreptul la AJUTOARE ALIMENTARE de la UE inca NU au si carora le este si JENA sa mai deschida usile unor functionarii care au TUPEUL sa le trinteasca usa in nas si sa-i faca de ocara si alte asemenea diminutive.cu stima





Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta fiscala in cazul unei PFA neplatitoare de TVA
    • In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei Persoane Fizice Autorizate (PFA) impozitata la norma de venit si vom vedea daca in aceasta situatie exista obligativitatea completarii Registrului de incasari si plati si/sau a Registrului de evidenta fiscala. Este aceasta obligata sa intocmeasca receptii+ bon consum la facturile de achizitii, Jurnalele de TVA, Registrul de inventar? Iata ce spune specialistul nostru La art. 69 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ordin privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de Ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. De asemenea, proiectul prevede si reglementarea unor aspecte contabile. Asadar, proiectul de Ordin arata astfel: Art. 1. – (1) Potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr....» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL: Salariul minim creste cu 9,47% de la 1 ianuarie 2019, iar cel diferentiat cu 23,68%
    • Guvernul a aprobat Hotararea privind majorarea salariului minim brut, de la 1 ianuarie 2019, de la 1.900 de lei, la 2.080 de lei, iar pentru angajatii pe functii pentru care sunt necesare studii superioare si care au cel putin un an vechime, salariul minim brut a fost stabilit, asa cum se anuntase anterior, la 2.350 de lei. “In 9 noiembrie, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care a fost modificat Codul Muncii - Legea nr. 53/2003 si a creat cadrul legal pentru stabilirea...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • S-a dat startul solicitarilor de finantare pentru proiecte pilot si crearea de noi produse agricole
    • Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) anunta ca, incepand de luni, 10 decembrie 2018, ora 9.00 si pana la 1 martie 2019, ora 16.00, se primesc solicitarile de finantare a unor proiecte din sectorul agricol, din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020. Prin submasura 16.1 pot fi finantate proiectele de infiintare si functionare a grupurilor operationale pentru dezvoltarea de proiecte pilot si noi produse in sectorul agricol. De asemenea, se vor primi si...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea profitului la dividende. Regim fiscal
    • O societate, microintreprindere, care a primit o subventie pentru investitii, a apelat la sfatul specialistului nostru in urmatorul caz: “Lunar, investitia se contabiliza la venituri cu o cota parte din valoarea amortizarii investitiei (utilaje). Dupa 5 ani de la primirea subventiei, societatea vinde utilajele si trece la venit toata subventia ramasa. Inainte de vanzarea utilajelor, societatea inregistra pierdere. Operatiunea de trecere a subventiei ramase la venit genereaza un profit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016