Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deductibilitate tichete cadou

09-Dec-2011
7918
Intrebare:

Cu ocazia Craciunului, o societate doreste sa acorde tichete cadou angajatilor - valoarea este de 50 RON. Care sunt conditiile in care aceste tichete pot fi deductibile?

Raspuns:

Nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. 2964, tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si tichetele de cresa, acordate potrivit legii (art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal ). Asadar, nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale tichetele cadou acordate potrivit legii. Legea care reglementeaza acordarea tichetelor cadou este Legea 193/2006. La art. 2 alin. (1) din acest act normativ se prevede ca tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.

Conform pct. 2.3 din Normele metodologice de aplicare a Legii 193/2006 , angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Legea 53/2003 - Codul muncii, sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale. Angajatorii acorda angajatilor proprii tichete cadou, in limita sumei prevazute in bugetul de venituri de cheltuieli aprobat potrivit legii, intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita "Tichete cadou" pentru cheltuieli sociale. Rezulta ca sunt scutite de la plata contributiilor sociale tichetele cadou acordate salariatiilor pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.


In Codul fiscal, veniturile de natura sociala sunt prevazute la art. 21 alin. (3) lit. c) dar si la art. 55 alin. (4). Art. 21 alin. (3) lit. c) prevede:

"c) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii 53/2003 - Codul muncii , cu modificarile si completarile ulterioare. Intra sub incidenta acestei limite, cu prioritate, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru inmormantare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile si protezele, precum si cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati ori unitati aflate in administrarea contribuabililor: gradinite, crese, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti, pentru scolile pe care le au sub patronaj, precum si alte cheltuieli efectuate in baza contractului colectiv de munca. In cadrul acestei limite, pot fi deduse si cheltuielile reprezentand: tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori si salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate salariatelor, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariatii care au suferit pierderi in gospodarie si contributia la fondurile de interventie ale asociatiei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;"

Art. 55 alin. (4) lit. a) prevede:

"ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 de lei.

Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din buget;"
Observam ca intre cele doua texte legale exista mari diferente in ceea ce priveste clasificarea cadourilor oferite angajatilor drept venituri de natura sociala.

Astfel, in timp ce art. 21 alin. (3) lit. c) se refera la cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori si salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate salariatelor, art. 55 alin. (4) lit. a) se refera la Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 de lei.

Pct. 8 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 4 din Codul fiscal prevede ca veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 296.3 lit. a) si b) din Codul fiscal sunt cele prevazute la art. 296.4 din Codul Fiscal si la pct. 68 din normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal , date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal , cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.

In baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii se includ si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator si cele realizate de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul fiscal .

Rezulta ca, daca nu exista exceptii specifice, avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal intra in baza de calcul a contributiilor sociale.
Or, tichetele cadou, potrivit Normelor metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) astfel cum au fost completate prin HG 791/2010 vin sa precizeze, la pct. 70 lit. i), faptul ca indiferent daca angajatorul va acorda tichete cadou pentru destinatiile si in cuantumul prevazut de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal , acestea vor fi tratate ca venituri asimilate salariilor si impozitate precum orice avantaje in natura. Fiind considerate avantaje impozabile, se vor cumula in luna in care se acorda in vederea impozitarii cu celelalte venituri de natura salariala acordate.

Exceptii specifice in ceea ce priveste veniturile prevazute la art. 296 indice 15, unde sunt prevazute si tichetele cadou, regasim doar in ceea ce priveste contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

Astfel, conform pct. 23 si 24 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 16 din Codul fiscal , sumele si avantajele prevazute la art. 296 indice 15 sunt exceptate de la plata contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si de la plata contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.

In consecinta, pana la publicare unui act normativ care sa clarifice situatia, in ceea ce priveste includerea tichetelor cadou in baza de calcul al contributiilor sociale sunt posibile doua variante:
1) varianta prudenta - excluderea din baza de calcul a tichetelor cadou acordate pentru destinatiile prevazute la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal cu exceptia contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale .
2) varianta riscanta - excluderea din baza de calcul a tichetelor cadou acordate pentru destinatiile prevazute la art. 21 alin. (3) lit. c).

Astfel, fata de prevederile lipsite de claritate ale legislatiei, angajatorii care exclud din baza de calcul a contributiilor sociale tichetele cadou acordate salariatilor fara copii minori cu ocazia Craciunului, cu exceptia contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale, isi asuma un risc.

In situatia adoptarii variantei prudente, acordarea tichetelor cadou nu se merita avand in vedere ca acestea vor intra in baza de calcul a impozitului pe venit spre deosebire de cadourile in bani sau in natura acordate pentru copiii minori ai salariatilor in limita a 150 lei, care in temeiul art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal nu sunt venituri salariale si nu se impoziteaza, nefiind supuse nici contributiilor sociale obligatorii potrivit art. 296 indice 15 lit. b) din Codul fiscal.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016