Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Oficial de la ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal

16-Oct-2019
1843

Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in intampinarea contribuabililor cu un material exemplificativ in care arata concret care sunt limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal.

La baza acestor informatii stau Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Guvernului 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cele ce urmeaza redam limitele de deductibilitate a cheltuielilor enuntate de DGRFP Brasov la calculul rezultatului fiscal

CHELTUIELI DE PROTOCOL - limita de deductibilitate de 2%

Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. In cadrul cheltuielilor de protocol se includ si cheltuielile inregistrate cu TVA colectata potrivit prevederilor titlului VII, pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei.

CHELTUIELI SOCIALE - limita de deductibilitate de pana la 5%

Limita de deductibilitate se aplica asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele cheltuieli: 

  • ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament; 
  • cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea; 
  • cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor; 
  • alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern. 

Cheltuielile efectuate in baza contractului colectiv de munca ce intra sub incidenta art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal sunt cheltuielile de natura sociala stabilite in cadrul contractelor colective de munca la nivel national, de ramura, grup de unitati si unitati, altele decat cele mentionate in mod expres in cadrul art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. 

ATENTIE! 
In 2019, valoarea nominala a unui tichet de cresa NU poate depasi suma de 450 de lei/ copil aflat la cresa. (Legea 165/2018 art. 19)

Tichetele cadou acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale NU pot depasi suma stabilita de angajatori, impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, pentru categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor. Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou, nu poate depasi sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul alocat fiecarui eveniment. (articolul 10 si Capitolul III “Tichetele cadou” din Legea 165/2018, care abroga Legea 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa) 

Tichetele culturale se pot acorda angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale, precum: 
- abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor; 
- carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, in orice format. 

Atentie! 

Incepand cu 1 ianuarie 2019, valoarea maxima a unui tichet cultural este de 150 lei lunar (Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare; - HG 1045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018)

CHELTUIELI REPREZENTAND TICHETELE DE MASA si VOUCHERE DE VACANTA 

Atentie!
Incepand cu 1 octombrie 2019, valoarea unui tichet de masa NU poate depasi suma de 15,18 lei. Aceasta suma se mentine si pentru primele doua luni ale semestrului I 2020 (OMFP si OMMJS 2892/1253/2019)

Voucherele de vacanta sunt reglementate de Ordonanta de Urgenta a Guvernului 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, aprobata prin Legea 94/2014 si de Hotararea Guvernului 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea tichetelor de vacanta, ambele cu modificarile si completarile ulterioare. 

SCAZAMINTELE, PERISABILITATILE, PIERDERILE REZULTATE DIN MANIPULARE/DEPOZITARE - limita de deductibilitate se stabileste potrivit HG 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare. 

PIERDERILE TEHNOLOGICE - limita de deductibilitate este cea cuprinse in norma de consum proprie necesara pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu

CHELTUIELILE REPREZENTAND CANTITATILE DE ENERGIE ELECTRICA consumate - limita de deductibilitate este data de nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, in lipsa acesteia, de nivelul normei aprobate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care include si consumul propriu comercial, pentru contribuabilii din domeniul distributiei energiei electrice; 

CHELTUIELILE CU PROVIZIOANE/AJUSTARI PENTRU DEPRECIERE SI REZERVE - limita de deductibilitate este cea prevazuta la articolul 26 din Codul fiscal;

CHELTUIELILE CU DOBANZILE si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic - limita de deductibilitate se stabileste potrivit articolului 40 indice 2 din Codul fiscal

AMORTIZAREA - limita de deductibilitate este cea prevazuta la articolul 28 din Codul fiscal

CHELTUIELILE PENTRU FUNCTIONAREA, INTRETINEREA SI REPARAREA LOCUINTELOR DE SERVICIU - limita de deductibilitate corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%. 

In cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei 114/1996, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.

CHELTUIELI DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII AFERENTE UNUI SEDIU AFLAT IN LOCUINTA PROPRIETATE PERSONALA A UNEI PERSOANE FIZICE, FOLOSITA SI IN SCOP PERSONAL - limita de deductibilitate este corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop. 

In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente. 

50% - limita de deductibilitate in cazul CHELTUIELILOR AFERENTE VEHICULELOR RUTIERE MOTORIZATE CARE NU SUNT UTILIZATE EXCLUSIV IN SCOPUL ACTIVITATII ECONOMICE, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.

 Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii: 

  • vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat; 
  • vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii; 
  • vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie; 
  • vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi; 
  • vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial. 

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea. In cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.

CHELTUIELILE DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII, AFERENTE AUTOTURISMELOR FOLOSITE DE PERSOANELE CU FUNCTII DE CONDUCERE SI DE ADMINISTRARE ALE PERSOANEI JURIDICE - limita de deductibilitate este cea amintita mai sus, la un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.

Sursa: DGRFP Brasov

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Oficial de la ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal":
Rating:

Nota: 4 din 6 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Este OFICIAL - Ordinul nr. 147/2020. NOUL model de Formular 230
    • UPDATE 27.01.2020 ANAF a publicat noul model al Formularului 230 - ca urmare a faptului ca, in Monitorul Oficial nr. 44, partea I, din 22 ianuarie 2020, a fost publicat Ordinul nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 112 - versiunea actualizata 2020
    • UPDATE ianuarie 2020. ANAF a actualizat, in data de 16 ianuarie, PDF-ul inteligent necesar pentru generarea Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - potrivit Ordinului comun din 01.10.2019 nr. 3063/1376/1430/2019, valabil din 1.07.2019. Cele mai recente modificari ale Declaratiei 112: - corectie de calcul pentru baza contributii CAS si CASS in sectiunea A asigurat (part-time);...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 139/2020: ANAF a modificat Declaratia Unica
    • UPDATE, 27 ianuarie 2020 In Monitorul Oficial, partea I, nr. 47, din 23.01.2020, a fost publicat Ordinul 139/2020 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a Declaratiei Unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice. ORDINUL 139/2020 a intrat in vigoare in data de 23 ianuarie 2020. ANAF publicase , joi – 9 ianuarie 2020, un proiect de Ordin al Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare...» citeste mai departe aici

  • Firma de contabilitate: Obligatii privind Legea 129/2019
    • Legat de legea 129/2019, un expert contabil, administrator si asociat al unei societati de contabilitate, care are si angajati, are obligatia desemnarii unei persoane cu responsabilitati in aplicarea legii? La aceasta intrebare veti gasi raspuns in cele ce urmeaza. Analiza este realizata de consultantul fiscal Ionut Jinga. Raspunsul specialistului Potrivit art 5 din Legea 129/2019: "(1) Intra sub incidenta prezentei legi urmatoarele entitati raportoare: a) institutiile de credit persoane...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Finantelor va cere acordul CSAT pentru incredintarea directa a informatizarii Fiscului
    • Ministrul Finantelor Publice, Florin Citu, a anuntat ca va cere acordul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) pentru a incredinta in mod direct, unei companii, proiectul privind informatizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Acesta sustine ca, astfel, procesul ar putea fi gata in martie-aprilie. "In ultimii doi ani, statul a fortat companiile private sa cumpere case de marcat sofisticate si softuri, dar ANAF nu est gata, nici macar nu a inceput licitatia pentru softul...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale: MFP a stabilit fondul anual de premiere pentru 2020 (proiect de Ordin)
    • Ministerul Finantelor Publice a publicat pe data de 23 ianuarie proiectul de Ordin cu privire la stabilirea fondului anual de premiere pentru Loteria bonurilor fiscale, repartizarea acestuia pentru extragerile lunare aferente anului 2020, precum si pentru organizarea unor extrageri ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale. Prin proiectul de ordin se stabileste fondul anual de premiere pentru extragerile Loteriei bonurilor fiscale, aferente anului 2020, la nivelul sumei de 14.000.000 lei si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016