Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CIM cu timp partial/ program intreg in domeniul constructiilor. Aplicarea facilitatilor

28-Ian-2019
11655

In studiul de caz propus astazi, specialistii nostri vor analiza doua situatii diferite prezentate de citirorii nostri, ambele privind aplicarea facilitatilor pentru angajatii din constructii:

1. “Suntem o societate micro cu activitate preponderenta constructii. Avem 2 salariati cu CIM cu durata de 2 ore/zi, ambele cu studii superioare. Unul este pensionar pentru limita de varsta, iar celalalt are CIM la o alta societate, care nu este in domeniul constructiilor (alt salariu minim pe economie) cu durata de 8 ore. Tinand cont ca salariul minim in constructii este de 3000 de lei, care este salariul minim pe care ar trebui sa-l ia fiecare pentru cele 2 ore pe zi? Cum se calculeaza contributiile pe care societatea trebuie sa le plateasca pentru fiecare din ei?”

2. “Societate cu 17 salariati, (cod CAEN 43332) - grupa constructii - activitate principala desfasurata - productie tamplarie. In 2019 societatea va fi pusa in cazul (OUG 114) sa aduca salariul la minim 3000 lei brut la toti cei 17 indiferent de calificare, functie, salariu net? Care sunt conditiile minime de indeplinit pentru a beneficia de facilitati si ce va avea societatea de plata la aceste salarii? (minim 3000 brut). In cazul in care va fi nevoita sa mai aduca la angajare alta persoana necalificata, acesta va fi cu acelasi salariu minim?”

Raspunsul specialistului

In cazul descris la punctul 1:

Art. 71 din OUG114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene,precizeaza:

(1)Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora.

(2)Prevederile alin. (1) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din prezenta ordonanta de urgenta.

Tinand cont ca salariatii au incheiat contract de munca cu timp partial de 2 ore, salariul minim corespunzator va fi de 750 lei/luna. 

Referitor la modul de calcul al contributiilor datorate, acestea se calculeaza aplicand cotele standard, nu se aplica facilitatile fiscale instituite prin OUG 114/2018, deoarece una din conditiile de acordare a acestor facilitati este ca salariatii sa obtina un venit brut lunar din salarii intre 3.000 lei si 30.000 lei, ori, in cazul de fata, venitul brut din salarii este de 750 lei.

In cazul descris la punctul 2:

Potrivit prevederilor art. 71 din OUG nr. 114/2018, pentru domeniul constructiilor, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2019, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora.

Aceste prevederi reprezinta o exceptie de la prevederile art. 164 alin. (1) din Codul muncii potrivit carora salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.
Majorarea salariului minim la nivelul de 3.000 lei se aplica, pentru anul 2019, exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 66 pct. 1 din OUG nr. 114/2018, asadar in functie de codul CAEN al angajatorului si nu in functie de codul COR al functiei ocupate de salariat.

Domeniile de activitate prevazute de art. 66 pct. 1 din OUG nr. 114/2018 sunt:
- activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
- domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:
2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramic;
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 - Fabricarea betonului;
2364 - Fabricarea mortarului;
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;

Intrucat codul CAEN 4333 "Lucrari de tamplarie si dulgherie" se regaseste printre domeniile de activitate enumerate mai sus, angajatorul urmeaza sa aplice prevederile art. 71 din OUG 114/2018.

Prin urmare, din analiza textului art. 71 din OUG nr. 114/2018, rezulta ca majorarea salariului minim la 3.000 lei se aplica tuturor salariatilor angajatorilor care desfasoara activitati in domeniile de activitati definite de codurile CAEN enumerate mai sus, indiferent de momentul incheierii contractului individual de munca, in timp ce facilitatile de la plata impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii urmeaza a fie aplicate numai daca sunt indeplinite conditiile prevazute expres de art. 66 din OUG 114/2018.

Pentru aplicarea facilitatilor privind impozitul pe salarii si contributiile sociale obligatorii, trebuie indeplinite conditiile prevazute de art. 60 pct. 5 din Codul fiscal:
a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind activitatile enumerate mai sus;
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, calculata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care aplica scutirea;
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv si sunt realizate in baza contractului individual de munca;
d) scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17), iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.

In concluzie, si in urmatoarea perioada intreaga atentie va trebui indreptata asupra modului in care administratia fiscala va clarifica modul de aplicare al reglementarilor intrate in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2019 prin legislatia secundara adoptata in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale in termenele prevazute de lege.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Calcul impozit pe profit. Exemplu si reglementari cheie

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru companiile care isi desfasoara activitatea in Romania. Determinarea acestuia implica aplicarea unei cote de impozitare, conform legislatiei fiscale in vigoare. In acest articol, vom analiza reglementarile cheie legate de impozitul pe profit si vom oferi un exemplu practic pentru a intelege mai bine procesul de calcul si obligatiile asociate. » citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar

    • OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii. Conform documentului, balanta de verificare va trebui sa fie intocmita lunar. Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar Referitor la balanta de verificare,...» citeste mai departe aici

  • Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?

    • Scopul inventarierii anuale este acela al stabilirii situatiei patrimoniale reale a societatii, respectiv a tuturor elementelor de active, datorii si capitaluri inregistrate in evidentele societatii in baza carora se intocmesc situatiile financiare anuale. Inventarierea anuala este reglementata la alin 2 al punctului 1 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009: 1. -...» citeste mai departe aici

  • 10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea

    • Cu ce probleme majore va veti confrunta in 2025? Este suficient sa parcurgeti lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal care expune clar absolut toate schimbarile intrate recent in vigoare (sau care vor intra curand), grupate in 2 mari categorii, cu subiecte esentiale pentru mediul fiscal-contabil: A. Noutati fiscale 1. Taxa pe valoarea adaugata 2. Impozit pe veniturile microintreprinderilor 3. Accize 4. Noutati privind salarii si beneficii extrasalariale 5. Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei

    • Legea contabilitatii a fost modificata prin OUG 138/2024 si prevede mai multe schimbari in privinta bilantului anual. A fost introdusa prevederea conform careia situatiile financiare anuale trebuie semnate in mod obligatoriu si de reprezentantul legal al firmei. Semnare bilant anual. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmei OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor...» citeste mai departe aici

  • E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025

    • Conform OUG 138/2024, anumite obligatii privind Notificarea de conformare RO e-TVA au fost amanate pana pe 1 iulie 2025. OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024. E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025 A fost modificat OUG nr. 70/2024 in vederea amanarii pana la data de 1 iulie 2025 a...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016