Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calcului rezultatului fiscal. Precizari ANAF

09-Nov-2020
2507

A gentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat, in data de 15 octombrie 2020 un material informativ cu privire la limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calcului rezultatului fiscal.


[articolul 25 alineatul (3) din Codul fiscal si punctul 15 din normele metodologice*]

Litera a)

CHELTUIELI DE PROTOCOL in limita de 2%;

Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. in cadrul cheltuielilor de protocol se includ si cheltuielile inregistrate cu taxa pe valoarea adaugata colectata potrivit prevederilor titlului VII, pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei.

Litera b)

CHELTUIELI SOCIALE in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:

1. ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;

2. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;

3. cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;

4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern.

Cheltuielile efectuate in baza contractului colectiv de munca ce intra sub incidenta art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal sunt cheltuielile de natura sociala stabilite in cadrul contractelor colective de munca la nivel national, de ramura, grup de unitati si unitati, altele decat cele mentionate in mod expres in cadrul art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.
[punctul 15 alineatul (1) din normele de aplicare ale articolului 25 alineatul (3) litera b) din Codul fiscal]

Tabel privind valoarea nominala a unui tichet de cresa incepand cu semestrul I 2013

Numar curent Valoarea unui tichet de cresa/luna Perioada semestru/an

Baza legala: (-Legea 193/2006; - incepand cu 01.01.2019 Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare)

1 - 420 lei semestrul I 2013 incepand cu luna mai 2013 Ordin MMFPS 883/2013
2 - 430 lei semestrul II 2013 incepand cu luna noiembrie 2013 Ordin MMFPS 2210/2013
3 - 430 lei semestrul I 2014 incepand cu luna mai 2014 Ordin MMFPS 699/2014
4 - 430 lei semestrul II 2014 incepand cu luna noiembrie 2014 Ordin MMFPS 2208/2014
5 - 440 lei semestrul I 2015 incepand cu luna mai 2015 Ordin MMFPS 1070/2015
6 - 440 lei semestrul II 2015 incepand cu luna noiembrie 2015 Ordin MMFPS 2185/2015
7 - 440 lei semestrul I 2016 incepand cu luna mai 2016 Ordin MMFPS 933/2016
8 - 440 lei semestrul II 2016 incepand cu luna noiembrie 2016 Ordin MMFPS 2162/2016
9 - 440 lei semestrul I 2017 incepand cu luna mai 2017 Ordin MMFJS 626/2017
10 - 440 lei semestrul II 2017 incepand cu luna noiembrie 2017 Ordin MMFJS 1851/2017
11 - 450 lei semestrul I 2018 incepand cu luna mai 2018 Ordin MMFJS 1619/2018
12 - nu poate depasi suma de 450 de lei/ copil aflat la cresa. incepand cu anul 2019 Legea 165/2018 art. 19
13 - 460 lei -pentru semestrul II al anului 2019, incepand cu luna octombrie 2019 -pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2020, lunile februarie ?i martie Ordin 3.175/1.308/2019 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cre?a pentru semestrul II al anului 2019
14 - 470 lei -pentru semestrul I al anului 2020, incepand cu luna aprilie 2020, -pentru primele doua luni ale semestrului II al anului 2020, lunile august ?i septembrie 2020. Ordinul 1779/580/2020 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I al anului 2020

Tichetele cadou acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale nu poate depasi suma stabilita de angajatori, impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, pentru categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor.

Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou, nu poate depasi sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul alocat fiecarui eveniment. (incepand cu 1 ianuarie 2019: articolul 10 si Capitolul III “Tichetele cadou” din Legea 165/2018, care abroga Legea 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa)

Tichetele culturale

Se pot acorda angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale, precum:

 - abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor;

- carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, in orice format.

Litera c)

CHELTUIELI REPREZENTAND TICHETELE DE MASA si VOUCHERE DE VACANTA acordate de angajatori, potrivit legii

Tabel privind valoarea nominala a unui tichet de masa incepand cu semestrul I 2013

Nr. crt. Valoarea nominala a unui tichet de masa/zi Perioada

Baza legala: (- Legea 142/1998; - Hotararea Guvernului 23/2015 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii 142/1998; - incepand cu 01.01.2019 Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.

1 - 9,35 lei semestrul I 2013 incepand cu luna mai 2013 Ordin MMFPS 882/2013
2 - 9,35 lei semestrul II 2013 incepand cu luna noiembrie 2013 Ordin MMFPS 2209/2013
3 - 9,35 lei semestrul I 2014 incepand cu luna mai 2014 Ordin MMFPS 698/2014
4 - 9,35 lei semestrul II 2014 incepand cu luna noiembrie 2014 Ordin MMFPS 2207/2014
5 - 9,41 lei semestrul I 2015 incepand cu luna mai 2015 Ordin MMFPS 1069/2014
6 - 9,41 lei semestrul II 2015 incepand cu luna noiembrie 2015 Ordin MMFPS 2184/2015
7 - 9,57 lei semestrul I 2016 incepand cu luna mai 2016 Ordin MMFPS 934/2016
8 - 9,57 lei semestrul II 2016 inclusiv luna noiembrie 2016 Ordin MMFPS 2218/2016
9 - nu poate depasi suma de 15 lei incepand cu data de 1 decembrie 2016- aprilie 2017 inclusiv. Legea 218/2016 de modificare a Legii 142/1998
10 - nu poate depasi suma de 15,09 lei semestrul I 2017 incepand cu luna mai 2017 Ordin MMJS 625/2017
11 - nu poate depasi suma de 15,09 lei semestrul II 2017 incepand cu luna noiembrie 2017 Ordin MMJS 1852/2017
12 - nu poate depasi suma de 15,18 lei semestrul I 2018 incepand cu luna mai 2018 Ordin MMJS 1618/2018
13 - nu poate depasi suma de 15,18 lei semestrul II 2018 Ordin MMJS 2565/2018
14 - nu poate depasi suma de 15,18 lei incepand cu anul 2019 Legea 165/2018 art. 14
15 - nu poate depasi suma de 15,18 lei incepand cu 1 octombrie 2019 si pentru primele doua
luni ale semestrului I 2020 Ordin MFP si MMJS 2892/1253/2019
16 - nu poate depasi suma de 20 lei incepand cu 1 aprilie 2020 Legea 24 /2020 pentru
modificarea articolului 14 din Legea 165/ 2018

Voucherele de vacanta sunt reglementate de Ordonanta de Urgenta a Guvernului 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, aprobata prin Legea 94/2014 si de Hotararea Guvernului 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea tichetelor de vacanta, ambele cu modificarile si completarile ulterioare.

La data de 1 ianuarie 2021 Ordonanta de Urgenta a Guvernului 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta se abroga prin Legea 165/2018. 

Litera d)
SCAZAMINTELE, PERISABILITATILE, PIERDERILE REZULTATE DIN MANIPULARE/DEPOZITARE, potrivit legii

Hotararea Guvernului 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare.

Litera e)
PIERDERILE TEHNOLOGICE
care sunt cuprinse in norma de consum proprie necesara pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu

Litera f)
CHELTUIELILE REPREZENTAND CANTITATILE DE ENERGIE ELECTRICA 
consumate la nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, in lipsa acesteia, la nivelul normei aprobate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care include si consumul propriu comercial, pentru contribuabilii din domeniul distributiei energiei electrice;

Litera g)
CHELTUIELILE CU PROVIZIOANE/AJUSTARI PENTRU DEPRECIERE SI REZERVE
in limita prevazuta la articolul 26 din Codul fiscal;

Litera h)

CHELTUIELILE CU DOBANZILE si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, potrivit articolului 40 indice 2 din Codul fiscal;

Litera i)

AMORTIZAREA in limita prevazuta la articolul 28 din Codul fiscal;

Litera j)

CHELTUIELILE PENTRU FUNCTIONAREA, INTRETINEREA SI REPARAREA LOCUINTELOR DE SERVICIU, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%.

In cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei 114/1996, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.
[punctul 15 alineatul (2) din normele metodologice]

Litera k)
CHELTUIELI DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII AFERENTE UNUI SEDIU AFLAT IN LOCUINAA PROPRIETATE PERSONALA A UNEI PERSOANE FIZICE, FOLOSITA SI IN SCOP PERSONAL,
deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop.

In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. 

Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente.
[punctul 15 alineatul (3) din normele metodologice]

Litera l)?
50% DIN CHELTUIELILE AFERENTE VEHICULELOR RUTIERE MOTORIZATE CARE NU SUNT UTILIZATE EXCLUSIV IN SCOPUL ACTIVITATII ECONOMICE, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.

Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.

In cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.

Litera m)
CHELTUIELILE DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII, AFERENTE AUTOTURISMELOR FOLOSITE DE PERSOANELE CU FUNCTII DE CONDUCERE SI DE ADMINISTRARE ALE PERSOANEI JURIDICE
, deductibile limitat potrivit literei l) mentionata mai sus, la un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.

 

 

Sursa: ANAF

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calcului rezultatului fiscal. Precizari ANAF":
Rating:

Nota: 3.44 din 9 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016